Olomouc - Více peněz za nekvalitní služby. Takový je podle Olomouckého kraje požadavek Českých drah na krytí ztráty z veřejné osobní dopravy pro příští rok. Podle krajských úředníků by měl být příspěvek navýšen pouze o růst inflace, tedy zhruba o tři procenta, navíc chtějí ČD začít pokutovat za zpoždění vlaků. Dráhy přitom požadují pro příští rok čtyřnásobný, tedy asi dvanáctiprocentní růst dotací.
Pokud by kraj na takový požadavek přistoupil, zaplatil by příští rok drahám asi 340 milionů korun, namísto letošních 303 milionů. To se hejtmanství ale nelíbí, a tak nabízí pouze 312 milionů. S takovu částkou počítá i krajský rozpočet. "ČD nám požadavek vysvětlily jakoby tím, že očekávají pokles tržeb z jízdného. Naše názory se sice liší, jednání budou tvrdá, nicméně pevně věřím, že se nám podaří s ČD dohodnout na smlouvě tak, aby rozsah dopravní obslužnosti zůstal zachován," citovala agentura ČTK krajského radního pro dopravu Petra Poláška.
Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly požadavek železničářů souvisí s navýšení výkonů před dvěma lety. "V roce 2005 jsme rozšířili výkony o 12 procent, v úhradě prokazatelné ztráty se to ale dosud neprojevilo. Nyní ČD chtějí dofinancování rozdílu," podotkl Kubala.
ČD odčerpávají zhruba polovinu krajského rozpočtu na zajišťování základní dopravní obslužnosti, který letos činí 615 milionů korun, ale na kvalitu poskytovaných služeb si kraj stěžuje. Situace už dokonce došla tak daleko, že kraj vyhrožuje pokutami za zpožděné spoje kategorie Os a Sp, které kraj ze zákona dotuje. Pokud by v Olomouci k takovým sankcím sáhli, postrarali by se o historický primát. Žádný kraj totiž ČD pokutu za nekvalitní služby ještě neudělil.
Výše sankce by se mohla pohybovat v řádu milionů korun, prohlásil Polášek. "V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek. ČD vinu připouštějí, omlouvají ji ale výstavbou koridorů.
Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín. Hejtmanství dosud udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.
zdroj: ČTK
V současné době dochází u mě ke zkracování cestovního raneme realizovaným pomocí ČD pouze do Hradce Králové, odkud si zajišťuji dopravu jiným, ale mnohem jistějším způsobem. Nervy mám jen jedny.
Řešení jak zahrnout do JŘ dlouhodobé výluky je několik. Jen se na to nesmí jít s drážním přístupem "To tak nikdy nebylo/nedělalo se" jak je u ČD zvykem.
Se zpožděním vinou ČD se setkám velice často - cca 80% použitých vlaků - nevhodné křižování (neoperativnost), pokec průvodčích (schovává se pod zdržení dopravy cestujícími), čekání na nepřípojné vlaky, ....
Důvod neochoty ČD v poskytování důvodů zpoždění vlaků vidím právě v riziku zviditelnění chyb pracovníků monopolního dopravce.
Tuto cestu bych jim nedoporucoval.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.