..: Olomoucký kraj se nemůže shodnout s ČD na úhradě ztráty z dopravy :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Více peněz za nekvalitní služby. Takový je podle Olomouckého kraje požadavek Českých drah na krytí ztráty z veřejné osobní dopravy pro příští rok. Podle krajských úředníků by měl být příspěvek navýšen pouze o růst inflace, tedy zhruba o tři procenta, navíc chtějí ČD začít pokutovat za zpoždění vlaků. Dráhy přitom požadují pro příští rok čtyřnásobný, tedy asi dvanáctiprocentní růst dotací.

Pokud by kraj na takový požadavek přistoupil, zaplatil by příští rok drahám asi 340 milionů korun, namísto letošních 303 milionů. To se hejtmanství ale nelíbí, a tak nabízí pouze 312 milionů. S takovu částkou počítá i krajský rozpočet. "ČD nám požadavek vysvětlily jakoby tím, že očekávají pokles tržeb z jízdného. Naše názory se sice liší, jednání budou tvrdá, nicméně pevně věřím, že se nám podaří s ČD dohodnout na smlouvě tak, aby rozsah dopravní obslužnosti zůstal zachován," citovala agentura ČTK krajského radního pro dopravu Petra Poláška.

Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly požadavek železničářů souvisí s navýšení výkonů před dvěma lety. "V roce 2005 jsme rozšířili výkony o 12 procent, v úhradě prokazatelné ztráty se to ale dosud neprojevilo. Nyní ČD chtějí dofinancování rozdílu," podotkl Kubala.

ČD odčerpávají zhruba polovinu krajského rozpočtu na zajišťování základní dopravní obslužnosti, který letos činí 615 milionů korun, ale na kvalitu poskytovaných služeb si kraj stěžuje. Situace už dokonce došla tak daleko, že kraj vyhrožuje pokutami za zpožděné spoje kategorie Os a Sp, které kraj ze zákona dotuje. Pokud by v Olomouci k takovým sankcím sáhli, postrarali by se o historický primát. Žádný kraj totiž ČD pokutu za nekvalitní služby ještě neudělil.

Výše sankce by se mohla pohybovat v řádu milionů korun, prohlásil Polášek. "V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek. ČD vinu připouštějí, omlouvají ji ale výstavbou koridorů.

Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín. Hejtmanství dosud udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 23.9.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
23.09.2007 (20:11)  
Pokutovat ČD za špatné služby by dle mého názoru měli všichni, kdo si dopravu objednává. Osobně ale považuju pokutování za zpoždění za poněkud nešťastné. Většinou za to mohou ČD jenom zdánlivě a těžko se dokazuje jejich podíl. To u nasazování souprav je to jiné. Domnívám se, že zde by ČD měly nést stoprocentní odpovědnost.

Co mě jako cestujícího ale štve je to, že nejvíce je na tom všem bit právě cestující, který na žádné odškodnění, na žádnou pokutu od ČD, nárok nemá....
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
23.09.2007 (20:03)  
Mě nejvíc točí když ti zdělí, že vlak jede opožděn z provozních důvodů, pak jdu do dopravy a zjistím že vše je jinak.....já dojedu pozdě do práce a pak to musím naddělat.....takle mě ČD obírají o můj volný čas a vůbec je to nesere...
registrovaný uživatel Baka 
23.09.2007 (19:53)  
Je pravda, že na 301 jsou někdy ta zpoždění docela neúnosná, obzvláště, když pak z OL pokračujete na Prahu, jak já asi 3x týdně. Možná by rozhodnutí kraje kvůli sankci za zpoždění (rozumně nastavená) bylo výborný precedenc.
registrovaný uživatel Kajman  mail  
23.09.2007 (19:37)  
K pokutám za zpoždění bych se i přiklonil. Vlaky z Brna/Olomouce k nám do Jeseníku se málokdy vlezou pod 15 minut. V dobách velkých výluk mezi Olomoucí a Zábřehem to bývalo klidně i k hodině, což si myslím, že nemohlo být způsobeno jen stavbou na koridorech. Protože "chytit" na 4 hodinách jízdy(podle jř) hodinu zásek je podle mě docela moc...
23.09.2007 (19:25)  
Kdyby se každý kraj rozhodl o pokutování ČD za nekvalitní služby a kdyby se přidalo i Ministerstvo dopravy jako objednavatelé nekvalitní služby tak nevím nevím, ČD by potom potřebovalo i dotaci na pokuty. Co ale pokutovat SŽDC za nekvalitní služby dopravní cesty?
23.09.2007 (19:21)  
Tak tak, asi z času na čas treba trochu dupnúť, lebo ČD akosi stále žijú v tom, že tie peniaze sú nie len dotáciou na stratovú dopravu, ale že si ch vlastne tak nejak zaslúžia, bez ohľadu na kvalitu služieb.
Meškania na 301 sú kapitola sama osebe - pravda, nie stále, ale občas má človek pocit, že im absolútne nevychádzajú výpočty s križovaním v Blatci/Vrbátkách/Prostějově, takže +20 u rýchliku do Brna nebývala (kým som túto reláciu jazdil prakticky denne) žiadna výnimka. Pritom najluxusnejšie vozidlo v regionálnej doprave je tu 843 a Bdt, resp. Regionova v Šumperku. Paráda.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko