..: Olomoucký kraj se nemůže shodnout s ČD na úhradě ztráty z dopravy :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Více peněz za nekvalitní služby. Takový je podle Olomouckého kraje požadavek Českých drah na krytí ztráty z veřejné osobní dopravy pro příští rok. Podle krajských úředníků by měl být příspěvek navýšen pouze o růst inflace, tedy zhruba o tři procenta, navíc chtějí ČD začít pokutovat za zpoždění vlaků. Dráhy přitom požadují pro příští rok čtyřnásobný, tedy asi dvanáctiprocentní růst dotací.

Pokud by kraj na takový požadavek přistoupil, zaplatil by příští rok drahám asi 340 milionů korun, namísto letošních 303 milionů. To se hejtmanství ale nelíbí, a tak nabízí pouze 312 milionů. S takovu částkou počítá i krajský rozpočet. "ČD nám požadavek vysvětlily jakoby tím, že očekávají pokles tržeb z jízdného. Naše názory se sice liší, jednání budou tvrdá, nicméně pevně věřím, že se nám podaří s ČD dohodnout na smlouvě tak, aby rozsah dopravní obslužnosti zůstal zachován," citovala agentura ČTK krajského radního pro dopravu Petra Poláška.

Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly požadavek železničářů souvisí s navýšení výkonů před dvěma lety. "V roce 2005 jsme rozšířili výkony o 12 procent, v úhradě prokazatelné ztráty se to ale dosud neprojevilo. Nyní ČD chtějí dofinancování rozdílu," podotkl Kubala.

ČD odčerpávají zhruba polovinu krajského rozpočtu na zajišťování základní dopravní obslužnosti, který letos činí 615 milionů korun, ale na kvalitu poskytovaných služeb si kraj stěžuje. Situace už dokonce došla tak daleko, že kraj vyhrožuje pokutami za zpožděné spoje kategorie Os a Sp, které kraj ze zákona dotuje. Pokud by v Olomouci k takovým sankcím sáhli, postrarali by se o historický primát. Žádný kraj totiž ČD pokutu za nekvalitní služby ještě neudělil.

Výše sankce by se mohla pohybovat v řádu milionů korun, prohlásil Polášek. "V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek. ČD vinu připouštějí, omlouvají ji ale výstavbou koridorů.

Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín. Hejtmanství dosud udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 23.9.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
26.09.2007 (8:56)  
Pokutovat ČD za zpoždění vlaků v osobní dopravě je možná trochu krátkozraké. ČD dostanou pokutu a jak se budou ČD bránit? V jízdním řádu natáhnou jízdní doby tak aby se zpoždění eliminovalo. Výsledek?...
registrovaný uživatel Etienne  mail  
26.09.2007 (7:51)  
Jak je možné, že na trati Nezamyslice-Olomouc DENNĚ jezdí vlaky zpožděné? Přitom se žádné koridory nestaví, výluky tu také nejsou na denním pořádku. Prostě drážní bordel. Jen ať dostanou flastr, obyčejný člověk jenom platí jízdné a dostane se do práce pozdě.
25.09.2007 (18:38)  
pekař: tak na 030 tomu tak určitě je, ale jinde jen velmi těžko. A proto navrhuju, aby každý vlak měl své řazení a to bylo i dodržováno a ne aby bylo jen na papíře....
25.09.2007 (16:48)  
ad IdeeSák :
Problém rozklíčovat zpoždění nebude za předpokladu, že se rozšíří počet zaměstnanců zabývajících se analýzou splněného grafikonu, počet vyšetřovatelů zpoždění apod.
Výsledkem práce vyšetřovacího týmu bude zjištění, že žádný zaměstnanec svoje pracovní povinnosti neporušil … čili jde o provozní riziko (např. prasklá kolejnice, kterou musela pohotovostní četa opravovat) nebo "vyšší moc" …

Vaše představa o neschopnosti nakreslit reálný GVD …

ČD jsou schopny nakreslit reálný GVD, když se bude kreslit reálný GVD na každou etapu výluky, resp. stavebních prací …
Nevím, jak by se kraji líbilo, kdyby mu tam zástupce ČD přinesl deset variant jízdního řádu podle toho, jak budou probíhat výlukové práce … myslím, že by krajský úředník poslal zástupce ČD do horoucího pekla … a k tomu dalších 10 podvariant, podle toho, jak se bude matlat koridor "někde" u Kolína a rychlíky budou jezdit zpožděné a tomuto zpoždění vlaků vyšší kategorie bude podřízen pobyt na předjetí krajských osobních vlaků …

To ale za předpokladu, že stát jako investor (SŽDC s.o.) bude schopen naplánovat výlukovou činnost tak, aby mohla být zapracována do GVD, čili když se návrh jízdního řádu předkládá ke schválení 6 měsíců před zahájením platnosti, tak by výluky na řekněme září 2007 musely být naplánovány už v květnu 2006, včetně výběrových řízení a finančního zajištění. A pak je třeba počítat s rezervou, když se neúspěšný soutěžící odvolá proti výsledku veřejné soutěže takže SŽDC by tohle musela dělat asi tak dva roky dopředu …
Tohle ovšem mohou ČD taky ovlivnit stejně jako tání ledovců v Alpách …

Asi vám nedochází, že tratě potřebují taky pravidelnou údržbu.
Takže když se na úrovni vlastníka tratí = státu rozhodlo, že se zruší ŽST Střeň (ČD to mohly ovlivnit asi tak jako tání ledovce na Kilimandžáru) a bude se při plánované údržbě, stačí obyčejné podbíjení kolejí, jezdit v mezistaničním úseku Červenka – Štěpánov jednokolejně, tak budou nutně osobní vlaky zpožděné … a kraj bude chtít ukládat pokuty za jejich zpoždění …

Patrně by bylo teoreticky možné, že při schvalování návrhu jízdního řádu bude předložen další balík jízdních řádů týkajících se plánovaných výluk – řekněme, že by traťmistři skutečně udělali plán činnosti podbíječek, oprav propustků, výměna potřebovaného jazyka výhybky (apod.) na rok dopředu, resp. s 18 měsíčním předstihem a výlukáři podle toho zpracovali jízdní řády s patřičným zpožděním … takže kraj by schválil v květnu 2006 jízdní řád pro výluku 25.09.2007 včetně zpoždění vlaků vlivem NAD … takže takto vzniklé zpoždění a zpoždění vlaků čekajících na vlak zpožděný NAD by se nemohl sankcionovat …

Jen tak mimochodem – je zpoždění vlaků vlivem NAD chybou ČD ? Jak mohou ČD ovlivnit jízdní dobu busu, případně okamžitou provozní situaci na pozemní komunikaci ?
registrovaný uživatel pekař 
25.09.2007 (13:28)  
mates111:to přirozeně ano , nemám výhrad . Neexistuje něco podobného u rychlíků na trati 030 ?
25.09.2007 (12:24)  
Olomoucký kraj chce ČD pokutovat za zpoždění vlaků, která zde dosahují naprosto příšerných hodnot.

Již při objednávání spojů si kraj určí přibližné časové polohy spojů. ČD objednávku zpracují dle technických možností a předloží ke schválení a pomto úkonu mají jezdit jak se zavázaly - bez zpoždění. Vzhledem k tomu, že se tak neděje, je pokuta na místě. Neschopnost ČD nakreslit reálný grafikon se musí nějak projevit. O tom, že se bude dělat koryto věděli dostatečně dopředu.
25.09.2007 (11:26)  
pekař: samozřejmě, že když bude málo peněz, bude špatný vozový park. Ale jde o to, že když se ČD zavážou, že na daném spoji bude jezdit žřeba Regionova, že tam opravdu jezdit bude pravidelně a ne když to vyjde...
25.09.2007 (11:25)  
nechápu, proč tady pořád tolik lidí odmítá to, aby zákazník chtěl za své peníze nějakou kvalitu. prostě podle nich na kvalitě nezáleží, hlavně když je to levné

ale ono to zas tak levné není, autobusy by možná vyšli levněji:)
25.09.2007 (11:11)  
Bram: Skutečně věcná poznámka. Smím se zeptat, jaký zaměstnavatel stojí za smyslností příspěvků vašich?
25.09.2007 (10:52)  
Ja nechapu, co porad resite, je prece ciste veci kraje, jakou kvalitu si ve smlouve s CD dojedna, jake pokuty budou ap. Samozrejme ale musi pocitat s tim, ze pokud chce zvysit kvalitu sluzby, bude za ni muset i vic platit, to prece neni nic nestandardniho.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko