Olomouc - Více peněz za nekvalitní služby. Takový je podle Olomouckého kraje požadavek Českých drah na krytí ztráty z veřejné osobní dopravy pro příští rok. Podle krajských úředníků by měl být příspěvek navýšen pouze o růst inflace, tedy zhruba o tři procenta, navíc chtějí ČD začít pokutovat za zpoždění vlaků. Dráhy přitom požadují pro příští rok čtyřnásobný, tedy asi dvanáctiprocentní růst dotací.
Pokud by kraj na takový požadavek přistoupil, zaplatil by příští rok drahám asi 340 milionů korun, namísto letošních 303 milionů. To se hejtmanství ale nelíbí, a tak nabízí pouze 312 milionů. S takovu částkou počítá i krajský rozpočet. "ČD nám požadavek vysvětlily jakoby tím, že očekávají pokles tržeb z jízdného. Naše názory se sice liší, jednání budou tvrdá, nicméně pevně věřím, že se nám podaří s ČD dohodnout na smlouvě tak, aby rozsah dopravní obslužnosti zůstal zachován," citovala agentura ČTK krajského radního pro dopravu Petra Poláška.
Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly požadavek železničářů souvisí s navýšení výkonů před dvěma lety. "V roce 2005 jsme rozšířili výkony o 12 procent, v úhradě prokazatelné ztráty se to ale dosud neprojevilo. Nyní ČD chtějí dofinancování rozdílu," podotkl Kubala.
ČD odčerpávají zhruba polovinu krajského rozpočtu na zajišťování základní dopravní obslužnosti, který letos činí 615 milionů korun, ale na kvalitu poskytovaných služeb si kraj stěžuje. Situace už dokonce došla tak daleko, že kraj vyhrožuje pokutami za zpožděné spoje kategorie Os a Sp, které kraj ze zákona dotuje. Pokud by v Olomouci k takovým sankcím sáhli, postrarali by se o historický primát. Žádný kraj totiž ČD pokutu za nekvalitní služby ještě neudělil.
Výše sankce by se mohla pohybovat v řádu milionů korun, prohlásil Polášek. "V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek. ČD vinu připouštějí, omlouvají ji ale výstavbou koridorů.
Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín. Hejtmanství dosud udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.
zdroj: ČTK
Objednavateli při výkazu zpoždění vlaků stačí poznámka, že vlak byl opožděn z důvodu poruchy a již ho nezajímá, která součástka vypověděla službu. Živelné pohromy jsouneovlivnitelné, přesto je možné operativně zajistit NAD. Objednavatele zajímá, jakým způsobem byla vykonána náhradní doprava cestujících - vypravení záložní soupravy, NAD, nečinnost. Na to údaje z elektronických deníků jsou dostačující. Pozdější vyšetřování je obvykle již zbytečné. Možná by ČD mohly najít další finační rezervy propuštěním těchto vyšetřovatelů a tím zlevnit své předražené služby.
Již několikrát při cestování vlakem jsem se snažil domluvit s průvodčím na zajištění mimořádného přípoje s ohledem na dálkové cestující, kterých bylo podle provozního dne 20 - 50. Ani jednou mimořádná návaznost NEBYLA zajištěna, takže to co Vy zde tvrdíte k nepřípojům, je totální blábol nebo někdo silně zanedbává své povinnosti.
O operativnosti ČD při hlášení mimořádností svědčí průsery v Jihomoravském kraji, kde existuje centrální dispečink regionální dopravy - Blansko-spadlé trolejové vedení, Skalice nad Svitavou-popadané stromy, kdy se závady ve sjízdnosti hlásí s minimálně hodinovým zpožděním. Co brání ČD nahlásit, že trať je neprůjezdná, nevíme na jak dlouho, nemáte volné autobusy? V obou výše uvedených případech šlo zajistit NAD okamžitě. ČD se však vzmohly na prosté ohlášení zpoždění x minut bez uvedení důvodu.
O tvorbě grafikonu nemusíte ani mluvit. Sám totiž grafikony tvořím. Sice pro autobusovou dopravu, ale v mnoha případech jsem omezen propustností komunikace jako u železniční dopravy - úzké komunikace bez možnosti projetí dvou protijedoucích autobusů, technické zázemí dopravce, ...
Vydání výlukových jízdních řádů není pro část krajů v ČR problém, neboť je důležitější spokojený cestující. Vše je ale na dohodě s dopravcem, bohužel s ČD se jedná velice otížně.
Váš příspěvěk mě proto vyznívá jako poslední křeč v důsledku nedostatku argumentů.
Analýza grafikonu a zjištění odpovědnosti za zpoždění vlak není předávání dat objednavateli dopravy. O tom, jak se šetří narušení GVD, resp. dispečerské příkazy na narušení GVD, nemáte zřejmě ani ponětí, já jsem se tím kdysi v depu zabýval.
Z vámi navrhovaného exportu dat nezjistíte, co je příčinou narušení GVD a kdo to zavinil. Nebo snad dokážete zjistit z exportu dat, že příčinou závady na lokomotivě je uvolněný pastorek převodovky, aniž byste tu lokomotivu dopravil do DKV a provedl vývaz ?
Možná jste ovšem počítačový génius, který dokáže napsat program umějící něco podobného…
Pak ovšem nechápu, proč vás nezaměstnává firma MICROSOFT nebo někdo jiný…
Ano řešení jak zahrnout do JŘ dlouhodobé výluky je několik. Ty jsem popsal, jenže jste se zapomněl vyjádřit k tomu, jak se na takovéto řešení bude dívat objednavatel …
Jenže ke kvalitnímu zpracování výlukových jízdních řádů potřebujete další pracovní tým … patrně nemáte ponětí o tom, jak se takový grafikon sestavuje, kolik lidí se na tom podílí apod.
Skutečně kvalitně (podle mé představy) zpracovaný výlukový GVD by totiž musel zahrnout např. zpoždění vlaku vlivem výluky (NAD) na trati 170, pak třebas výluku „kolem Kolína" a v konečném důsledku výluku „kolem Mohelnice a Moravičan". Jenže tohle v současném personálním obsazení (z hlediska počtu zaměstnanců) týmu SENY je prakticky nereálné. Navýšení počtu zaměstnanců by se totiž stalo okamžitě předmětem kritiky o navyšování počtu „nic nedělajících, líných a přeplácených" zaměstnanců …
Oprávněně budete požadovat, aby tyhle varianty byly zahrnuty i do EJŘ IDOS, takže ten výlukový jízdní řád musíte mít v elektronické podobě, aby se dal importovat ze SENY do IDOSu. Má-li mít výlukový jízdní řád smysl, pak musíte detailně odměřit jízdní doby NAD, ono když to sjedete osobním autem, tak to vypadá jinak, než když to jedete kloubovým autobusem … viz loňská nešťastná výluka na 225 …
Sloužil jste někdy jako výpravčí nebo dispečer, abyste dokázal kvalifikovaně posuzovat nevhodné křižování. Vy opravdu z vlaku vidíte jaká je dopravní situace v okolních stanicích, že dokážete negativně hodnotit práci výpravčích, blábol o čekání na nepřípojné vlaky – máte nezvratnou jistotu, že ten „nepřípojný" vlak zrovna neveze cestující, kterým ujel vlak z důvodu zpoždění vlivem výluky a jsou „vděční" za to, jak jim ČD operativně zajistili náhradní spojení …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.