Rapotín - Již deset let jezdí údolím říčky Desné vlaky s logem Železnice Desná, a to na trati 293 Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína. V roce 1997 trať totálně zničila povodeň. Ministerstvo dopravy a České dráhy ji poté označily za ztrátovou a neperspektivní. 30. dubna 2008 uplynulo deset let od chvíle, kdy znovu vyjely vlaky v úseku Šumperk - Sobotín. O rok později se znovuzrodila celá opravená trať až do Koutů nad Desnou.
Dnes dvaadvacet kilometrů dlouhá trať patří Svazku obcí údolí Desné, jež vznikl ihned po povodních v roce 1997. Dopravu zajišťuje společnost Connex Morava a.s. Cesta k renesanci zdejší kolejové dopravy však rozhodně nebyla jednoduchá. Starostové obcí podél trati si museli vše tvrdě vybojovat. „Pro mě to byl zázrak. Když jsem po povodních viděl pokroucené koleje na nádraží v Loučné a taky způsob, jak se ke trati stavěly České dráhy, nic dobrého jsem nečekal,“ vzpomíná Lubomír Kováčik z Loučné nad Desnou. Jak do boje z Českými drahami, jim napověděl šumperský primátor Adolf Jílek. „Přesvědčil jsem je, aby šli do obnovy společně,“ vzpomíná. Úředníci na ministerstvu si žádost o privatizaci mezi sebou jen přehazovali. Nikdo nevěděl, jak pronajmout zničený a „neperspektivní" státní majetek. Poslanci museli dokonce změnit zákon. Obce pak dostaly trať do pronájmu.
zdroj: MF DNES
!--http://mfdnes.newtonit.cz/default.asp?cache=533947-->Jinak to bude asi v případech "Od nikud kamsi", nebo přes "cosi", co spádově dominantním zájmem o přepravu patří prostě jinam. (Např. Vejprty asi nejsou spádově závislé na Chmutovu, Křímov má malou poptávku a nová silnice - nesrovnatelná časová úspora. Snad ti chataři a kolaři o víkendu)
Z tohoto hrobecku se ale trat dostala a ja bych si predstavoval, aby vsechy lokalky spadly pod svazky obci, ktere se o ne budou starat. Tim myslim opravdu lokalky z horni dolni, ktere konci "kusou koleji". To proto, ze nektere kraje se o trate na svem uzemi staraji dost spatne (ale nepatri jim nastesti).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.