..: Komentář: NAD - Neochota, anarchie, diletantství. :..

komiks, foto: MG Přerov — Na svých pravidelných cestách mezi Brnem a rodnou Kopřivnicí není moc věcí, na které bych se mohl spolehnout. Vlastně je jedna jediná, a sice ta, že žádná cesta nebude stejná. Vzhledem k probíhající rekonstrukci Přerova si holt člověk musí zvyknout na nějaké ty výluky, spojené s nejspíš absolutně nejméně příjemnou změnou dopravního prostředku – autobusu, zajišťujícího náhradní přepravu. Samozřejmě je jasné, že stroj samotný za to nemůže a je tedy na místě se zamyslet nad organizací náhradní autobusové přepravy (dále jen NAD) v českých poměrech. Jelikož nejsem znalcem situace ve zbytku republiky, zaměřím se právě na trať 300, důležitou to spojnici Brna se světem na dálném severovýchodě země.

A mají tam vůbec silnice?

R BB, foto: MG

Samotná zubožená jednokolejka by si jistě zasloužila být nazývána tratí páteřní a hlavní, leč trasování tranzitních koridorů dala na dlouhá léta vale porevolučnímu zamyšlení se nad jejím stavem a významem. Jak byly nahušťovány rychlíky mezi Bohumínem a Brnem, byla utlumována vozba osobních vlaků a za své vzal i někdejší prestižní Ex Moravan, poslední spoj s řazeným jídelním vozem. Aktuálně tedy není jiná možnost jak v četných obloucích zahnat jednotvárnou, hodinu a čtvrt trvající nudu, než spánkem. Z toho vás sice tu a tam vytrhne skřípění brzd ve stanicích, určených pro křižování s protijedoucím vlakem, ale i na to si člověk zvykne. Na rychlících se ustálilo řazení, složené z vozů B, Beer, služebního Bd–cosi a Aee, tedy soupravy, které lze v rámci turnusu spatřit i na rychlících Brno – Havl. Brod – Praha. Asi netřeba nikomu připomínat, o jak letité vozy jde, ale pro tu legraci – nejmladší rekonstrukcí jsou právě vozy Beer, rekonstruované v MOVO Plzeň v letech 1992 – 1994. Zmíněnou osobní vozbu vzali na svá bedra autobusoví dopravci, kteří využívají jak nedaleké dálnice, tak relativně husté sítě silnic, spojujících i místa na trati. O konkurenceschopných jízdních dobách asi nemá smysl hovořit, pravdou ale je, že stanice a zastávky na trati jsou z center měst mnohdy nemálo vzdáleny, v několika případech leží úplně mimo.

"…cestující budou přepraveni autobusy, které jsou přistaveny před nádražní budovou…"

Souprava, foto: MG

Naprostá většina výluk se děje od Přerova směrem k Brnu, proto je NAD zaváděna z Přerova do Kojetína. Kdo zde někdy byl, tak ví, jak je řešen prostor před nádražím a jak úžasným podchodem tato, kdysi významná stanice, vítá své návštěvníky. Z logiky věci cestujícímu vyplývá: "Pokud je výluka a musím na autobus, nejspíš by nás měli postavit na první nástupiště, abychom se s tou bagáží nemuseli šplhat do těch strašlivých schodů…" Omyl, milý cestující. Jelikož si staniční zaměstnanci nevydělají tolik, aby se v práci mohli usmívat (Járu Cimrmana a jeho bezbolestnou zubní vrtačku, s pěti dopřednými stupni a jednou zpátečkou na ně!), postaví pro rychlík cestu k nástupišti čtvrtému, poslednímu, nejdál od budovy. Ona je totiž velká legrace sledovat, jak si cestující se vší tou bagáží razí cestu až k tomu oblíbenému schodišti, pamatujícího ještě císařepána. Výstup nahoru, pár metrů rovně, narážíme na nefunkční fotobuňku u automatických dveří, pak kolem pokladen, prozměnu pár schodků dolů, dostat se před budovu a poslední schody dolů… Ale kde jsou ty autobusy? Jo, aha! Musíme ještě přes cestu! Anebo to jsou ty dva tam vzadu, u pomníku s Kafemlejnkem? Cedule nikde, drážní zaměstnanec je zaneprázdněn objednáváním kávy přes vysílačku, takže nejspíš vzhůru s davem doufaje, že tu někdo jezdí denně a ví kudy kam…

Kdo nevypadne, ten ohluchne

Karosa LC 735, foto: Karosa

Nalezením stanoviště NAD zdaleka nemáte vyhráno. Ačkoliv je to úkol, který by se určitě líbil i organizátorům Her bez hranic, to nejlepší teprve čeká. Ano, ta hranatá krabice, která vás vozila do školy ve druhé polovině osmdesátých, vás definitivně má odvézt i do stanice, kde si přesednete zpět do vlaku. Vítá vás důvěrně známý zápach, který vám připomíná dětství a doby, kdy se osm kilometrů autobusem zdálo jako věčnost. Chytáte se šedých, duroplastových trubek a usedáte do něčeho, co má krátký sedák a téměř kolmé opěradlo – ano, jsou původní. "Pane řidiči, jste si jistý, že to tam dojede?" Odpovědí budiž nenávistný pohled zasloužilého vysloužilce a přátelský, tuberácký kašel. Jedinou útěchou vám tak je pohled na stejně starou Karosu před vámi, tentokrát zájezdovou variantu LC, s tou stupidně úzkou uličkou, kterou svůj pojízdný čemodán FAKT neprotáhnete. Lovec rychlostních stupňů se opře do klacku s ohmatanou, rádoby jantarovou hlavicí, najde jedničku a vy si říkáte, jestli ten mrtvě visící fáborek "Milion kilometrů bez nehody" náhodou neukradl tomu, co se v polovině miliontého a prvého kilometru obmotal okolo dubu. Hlavou vám sice neproběhne celý život, ale už se opravdu těšíte, až to bude za vámi.

A co na to Jan Tleskač?

Dotaz, zda náhodou nejsem exot, když řeším podobné věci, je určitě nasnadě a já navíc drze přiznávám, že jsem si psaní výše uvedeného pojednání užil. Nikomu nenutím své názory a úhel pohledu, coby fanouška železnice mi však v hlavě vyvstává spousta otazníků. Jak je možné, že organizace tak jednoduché věci, jako je NAD, je problémem pro ty, kteří organizují dopravu v takové stanici, jakou je Přerov? Informační ukazatele a informátoři v reflexních vestách jsou tak nákladným řešením? Proč není možné využít k odjezdu autobusů NAD nedaleké stanoviště MHD, s několika nástupišti? A proč je proboha takový problém zajistit adekvátní dopravní prostředky? Pokud je limitem cena, jak je možné, že na výlukách v Brně jezdí o deset a půl třídy lepší autobusy? Skoro si říkám, jestli není úmyslem drah vytočit cestující jízdou historickým autobusem tak, že se do ještě historičtější soupravy vlaku budou sami těšit.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 24.9.2010 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
28.09.2010 (18:48)  
Jen bych dodal, že nejhorší na všem není ani to, že jede "vrakosa", ale že k osmivozovému rychlíku, ve kterém je cca 700 lidí jsou přistaveny krabičky v počtu tří až čtyř kusů. Do busu se pak má vejít přes 150 lidí a to včetně bagáže, pak už je pak vážně jedno, jestli má bus sedačky proseděné jako to béčko, nebo nově potažené (jako to béčko).
Mimochodem, některá béčka po překročení rychlosti 100 km/h připomínají tatramatku, takže kchrrr od převodovky autobusu má i v tomhle protiváhu. Obojí je špatně, nechci tím obhajovat ani jedno.

PS: To s tím kradením visaček "Milion bez nehody" si autor mohl nechat od cesty. Křivá obvinění jsou jedno z největších svinstev.
registrovaný uživatel M 
27.09.2010 (23:05)  
Jak tlumice odesly? To to tak moc perovalo? Jako autobusy, ktere ze cloveka vytrepou dusi, to znam. Ale ze by (na dalnici) uhoupaly k smrti, to ani ne
27.09.2010 (22:52)  
Kvalita nasazovaných busů NAD na tratích kolem Kojetína, Brna, Přerova se opravdu rapidně zhoršila. Cca tři týdny zpět na úseku Brno-Vyškov jsem ale už byl stavem karosy opravdu šokovaný - dveře se otvíraly ručně, tlumiče na voze odešly nejspíš už před 10lety, v jednom krytu osvětlení zateklá dešťovka, odkapávající do interiéru, druhý kryt se za jízdy houpal v prostoru, sedačky a malé zbytky potahů snad ještě původní. Kdo zná stav D1 mezi Brnem a Vyškovem, tomu je jasné, že cesta tímhle veteránem vypadala jako nějaká horská dráha v Prateru.
27.09.2010 (22:40)  
K článku - dopravi konkrétně zajišťovala tato firma:

http://autobusy-juren.cz/

Přila mi celkem úsměvná reklama na zadních sklech těch autobusů:

http://img838.imageshack.us/img838/4332/20092010006p.jpg
registrovaný uživatel M 
27.09.2010 (16:14)  
Nevim... Rekl bych, ze jeden tunel stoji stejne jako vsechny PHS v Cesku. Teda trosku s nadsazkou (pozn.: mysleny jsou realne ceny za PHS, ne ty "vysoutezene":)
27.09.2010 (15:45)  
IR: No já myslím, že to je furt takhle. O nějaké změně nevím.
registrovaný uživatel IR  mail  
27.09.2010 (15:27)  
M, doomlukas a další: Nevíte někdo, jak se teď počítá cena takového projektu? Tuším, že ještě nedávno platilo, že se cena víceméně počítala procentem z celkové ceny stavby. Takže bylo mnohde na první pohled zjevné, že projektanti do projektu stavby toho narvali co nejvíc, co největší mimoúrovňové křižovatky, estakády, tunely, ale též všelijaké nakryté tunely a široké mosty pro křížení s biokoridory (to je módní, to se snadno nacpe všude)... A i když pak na stavbu náhodou nezbyly peníze, tak si projektová organizace stejně přišla na své... :-)
27.09.2010 (14:46)  
M: Bohužel se ale na železnici dají dělat kilometry drahých a většinou zbytečných protihlukových stěn, s kterými se ve vizualizaci taky nešetří...
registrovaný uživatel M 
27.09.2010 (5:27)  
Vizualizace je pekna. Podobne jako u vizualizai postavenych domu, u kterych stoji same Superby, X6 a Audi TT, tak tady zase vyhradne pendolina:-)

A jinak navrh si v nicem nezada s dalnicemi - most, tunel, estakada, tunel... Aspon ze na zeleznici neda udelat triurovnove krizeni, jinak by na trase urcite nejaky bylo:(
registrovaný uživatel rpet  mail  
26.09.2010 (23:57)  
@ David Jasa:
nevim, necetl jsem to. tu informaci jsem dostal tenkrat od jednoho z byvalych namestku MD, kdyz jsme sedeli u piva na letny a on se rozciloval, ze se diky tomu nesmyslu pohrbi VRT, nacoz jsem mu s radosti oponoval "uz aby to bylo" -:) a v tomto duchu jsme tam diskutovali (sedm lidi z komise) asi ctyri hodky -:)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko