..: Aktuality a články - Polsko :..

21.10.2017 - 6:00 - PolRegio si chce pronajmout jednu lokomotivu

EU07-533 s Os 2910 v Bohumíně, foto: samlep Terespol — Polský dopravce PolRegio, který vznikl nedávným přejmenováním z původního názvu Przewozy Regionalne, poptává pronájem jedné elektrické lokomotivy. Jejím účelem bude nasazení na mezistátní relaci z polského Terespolu do běloruského Brestu a zpět, kde stane v čele tří párů osobních vlaků, včetně zajištění posunu a vytápění souprav. Dopravce preferuje polské lokomotivy řady EU07 či EP07, nutnou podmínkou však musí být povolení k provozu přes tento hraniční přechod, čímž mj. odpadá pravděpodobnost, že by se opětovného pronájmu dočkala nějaká česká lokomotiva řady 163. Nabídky na pronájem lokomotivy jsou očekávány do konce října letošního roku.

Zdroj: Rynek kolejowy

čtyřdílná elektrická jednotka ED74 pro PKP Przewozy Regionalne, foto: PESA Bydgoszcz Polsko — V letech 2007 a 2008 vyrobila Pesa pro polského dopravce PKP Przewozy Regionalne 14 elektrických jednotek Bydgostia, u dopravce později označených řadou ED74. Vývoj těchto jednotek začal v roce 2005 a ačkoliv byly primárně určeny pro regionální vlaky, PKP je plánovaly nasadit na dálkové spoje, byť s délkou do 150 kilometrů, například Vratislav – Poznaň. I samotný interiér těchto jednotek byl koncipován pro regionální vlaky – nepříliš komfortní sedadla a pouhé dvě toalety na celkem 188 míst. Jednotky v roce 2008 přešly k dálkové divizi PKP, zvané PKP Intercity, a jejich plánované nasazení se rázem změnilo z původně krátkých tras na velmi dlouhé relace, například Krakov – Vratislav nebo Krakov – Varšava.

362.121-6, Bohumín; R 202 Chopin, foto: Duhy Varšava — Již mnoho desítek let spojuje metropole Rakouska a Polska noční vlak Chopin, jezdící doposud ve stálé a neměnné trase Vídeň – Břeclav – Přerov – Bohumín – Katovice – Varšava. Postupné omezování noční dopravy, které probíhá každoročně už od počátku devadesátých let, se naštěstí tomuto tradičnímu vlaku stále vyhýbalo, avšak prosinec 2017 bude pro tento spoj přelomovým. Dojde ke zrušení větve tohoto vlaku, zvané Silesia, jež se od Chopina odděluje v Bohumíně a spolu s vozy z Prahy je spojuje s Krakovem. Do jeho trasy bude převeden právě zmiňovaný tradiční spoj Chopin. O spojení s Varšavou však cestující ochuzeni nebudou – z Krakova bude vlak dále veden po magistrále CMK do Varšavy. Příjezd do Varšavy se posune o dvě hodiny, naopak odjezd bude posunut pouze o hodinu, avšak přímé noční spojení s centry střední Evropy přijdou Katovice, které vlak „podjede“ po trati přes Čechovice-Dědice. Podstatným zhoršením pro polské cestující však bude převedení tohoto spoje do kategorie EIC, která je podstatně dražší, než současná kategorie TLK.

Pesa Dart, foto: PESA Bydgoszcz Katowice — Polské železnice postupně rozvíjejí svou síť vlaků IC. Vedle dosavadních kategorií TLK a EIC představuje jakýsi střed, jenž nabízí vyšší komfort oproti "rychlíkům" TLK, avšak za mnohem nižší cenu, než u vyšší kategorie Ekspres InterCity (EIC). Zatímco pohodlí na palubě je s elitními vlaky EIC srovnatelné, opravdu viditelným rozdílem je vozový park: jako vlaky IC totiž jezdí elektrické jednotky ED 160 a ED 161, známé spíše pod typovými názvy FLIRT a DART. Prvně jmenované soupravy jezdí stabilně na prvotních vozebních ramenech (např. Ołsztyn - Warszawa - Kraków nebo Katowice - Łodź - Gdynia), jednotky Dart však letos kvůli rozsáhlé výluce na trati Warszawa - Lublin letos hledají jiné působiště. Objevila se tak příležitost využít "přebývající" soupravy na doplnění linky Katowice - Warszawa, která je dnes stále zčásti zajišťována klasickými soupravami, a navíc ještě prodloužit některý pár vlaků za jeho běžnou cílovou stanici. Od 11. června tak dochází k několika změnám: několika vlaků kategorie TLK bude přeznačeno na IC, ale hlavně se Darty objeví na dvou trasách, jež jsou zajímavé z pohledu českého a slovenského příhraničí.

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

Przewozy Reionalne Warszawa — K nepříliš vítanému kroku se uchýlil železniční dopravce Przewozy Regionalne. V rámci úspor budou k 1. září letošního roku zrušeny téměř všechny komerčně provozované dálkové vlaky tohoto dopravce, dnes jezdící pod kategorií IR (interREGIO), RE (REGIOekspress) a IRb (interREGIObus). Jedná se o vlaky IR na trasách Warszawa - Poznań - Szczecin, Bielsko-Biała/Katowice - Wrocław, Jelenia Góra - Olsztyn, Częstochowa - Zakopane a Warszawa - Hajnówka. V případě vlaků RE se jedná o zrušení několika párů mezistátních vlaků Poznań - Frankfurt/Oder a ohledně autobusů IRb jde o spoje v relacích Katowice - Rzeszów a v sezóně také Katowice - Zakopane a Katowice - Ustrzyki Górne.

SM42-3001 pro PKP Intercity, foto: Newag Varšava — Polský výrobce kolejových vozidel Newag, sídlící ve městě Nowy Sącz v Malopolském vojvodství, předal dopravci PKP Intercity první zmodernizovanou lokomotivu řady SM42. Tyto motorové lokomotivy byly vyráběny v letech 1965 - 1992 v lokomotivce Fablok Chrzanów a za celé období produkce bylo vyrobeno 1822 exemplářů této univerzální lokomotivy, jež našla uplatnění jak na průmyslových vlečkách, tak i v posunu či vozbě lehčích nákladních vlaků.

16.9.2013 - 6:00 - Brejlovci Českých drah zamíří k polským PKP Intercity

754.086-7, Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem, foto: Martin Grill Varšava — PKP Intercity, polský dopravce provozující dálkové vlaky, se chystá si od Českých drah pronajmout několik lokomotiv řady 754 pro provoz vlaků na relacích Białystok – Šestokai a Ełk – Korsze. Toto řešení je dočasnou náhradou za 10 nových motorových lokomotiv pro PKP Intercity, na které bylo nedávno zrušeno výběrové řízení. Do Polska by měly zamířit tři lokomotivy, které by měly podstoupit homologační proces v březnu příštího roku. Tato smlouva byla dohodnuta v rámci vyrovnání výkonů a spolupráce mezi ČD a PKP Intercity. Procesem homologace již prošla jedna odnož „brejlovců“, nákladní řada 753.7, a to koncem května letošního roku.

Zdroj: Kurier Kolejowy

9.6.2013 - 8:00 - Flotila Impulsů pro Koleje Dolnośląskie je kompletní

Impuls 31WE ve stanici Wrocław Główny, foto: Bartosz Dziwak Wrocław — Série pěti elektických jednotek polského výrobce Newag Nowy Sącz, označených jako 31WE s obchodním názvem Impuls, které si objednal dopravce Koleje Dolnośląskie zajišťující osobní dopravu v Dolnoslezkém vojvodství, je kompletní. Smlouva na dodání pěti jednotek byla podepsána 17. listopadu 2011 a poslední jednotka, označená jako 31WE-005, opustila výrobní halu přesně 17 měsíců od podpisu smlouvy, tedy 17. května 2013. Do provozu pak zasáhla o víkendu 25. a 26. května při příležitosti oslavy dodání posledního vozidla této objednávky. V rámci oslav jezdila tato jednotka zdarma na trati Wrocław – Jelenia Góra, přičemž v sobotu byla vystavena v Jeleniej Górze a v neděli ve Wałbrzychu. Do pravidelného provozu jednotka zasáhne od 8. června společně s ostatními Impulsy na lince Wrocław – Legnica – Węgliniec, kde nahradí nevyhovující motorové jednotky a využije svou konstrukční rychlost 160 km/h, přičemž o víkendech bude nasazena na lince Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra. Tyto čtyřvozové jednotky se shodují s šestivozovou verzí označenou jako 35WE, kterou v počtu šesti kusů odebral varšavský dopravce Szybka Kolej Miejska, jeden kus pak převzaly Koleje Śląskie. Impuls 31WE je vybaven 202 pevnými a 21 sklopnými sedačkami, celková obsaditelnost činí 458 míst a vozidlo je vybaveno Wi-Fi připojením a klimatizací. Při výstavě vozidla ve Wałbrzychu bylo navíc oznámeno, že Dolnoslezké vojvodství podepsalo smlouvu o dodání šesti dalších jednotek stejného typu, které budou obsluhovat linku Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra.

Zdroj: Stránky Přátel Železnic, Rynek kolejowy, Wikimedia Commons

4.12.2012 - 7:00 - DB Schenker Rail Polska kupuje 23 lokomotiv Siemens Vectron

183.923 Vectron, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák (Aktualizace 5. 12. 2012) Zabrze — DB Schenker Rail Polska podepsala smlouvu na nákup 23 nových lokomotiv Siemens Vectron, přičemž půjde o prvního dopravce v Polsku vlastnícího tyto lokomotivy. Dodávky lokomotiv začnou v nejbližších týdnech a potrvají až do roku 2015. Objednána je jednosystémová stejnosměrná varianta. S nákupem 23 nových lokomotiv bude mít DB Schenker Rail Polska moderní a efektivní flotilu elektrických vozidel, díky čemuž bude naše postavení na polském trhu železniční dopravy mnohem silnější. Tyto lokomotivy pozdvihnou úroveň a kvalitu námi nabízených služeb na vyšší úroveň a umožní nám dostat se ještě blíže k našemu cíli, což je poskytování prémiových služeb říká prezident společnosti Christian Schreyer. Součástí kontraktu je opce na dalších 13 exemplářů. Jedná se už o třetího zákazníka kupujícího Vectrony. Railpool převzal v listopadu první z 6 strojů. Dva stroje pak objednal italský dopravce FuoriMuro.

Zdroj: Rynek kolejowy, railcolor.net

« Novšie správy | 1 2   
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 05:42
zapadá v 20:17