..: Jízdní řád 2019: Návrat osobní dopravy na trať Zvolen – Šahy :..

812.047, 4.8.2018, Šahy, foto: Petr JetelinaŠahy — S příchodem nového grafikonu vlakové dopravy na Slovensku se po téměř šestnácti letech vrací osobní doprava na 74 km dlouhou trať číslo 153 v úseku Zvolen – Šahy. Pět párů osobních vlaků bude vypraveno v pracovní dny mezi stanicemi Zvolen a Šahy, které doplní další tři páry osobních vlaků v úseku Zvolen – Krupina a dva páry mezi stanicí Šahy a lázeňským městem Dudince. Vlaky vyjedou 2. ledna 2019 a budou vedeny motorovými jednotkami řady 813. Více prozradí jízdní řád, který byl čerstvě zveřejněn na webových stránkách ŽSR.

ŽSR 153 2018/2019 1, foto: ŽSRŽSR 153 2018/2019 2, foto: ŽSR

Návrat osobní dopravy však není výsledkem odborného rozhodnutí, které by respektovalo potřeby občanů a vztah nově zavedených vlaků osobní dopravy k celkovému dopravního systému v regionu, ale jde o rozhodnutí čistě politické, které učinil ministr dopravy Slovenské republiky, Aprád Érsek. Díky tomu se také návrat osobní dopravy těšil značné pozornosti slovenských médií.

Obnovení provozu bohužel postrádá nějakou hlubší koncepci. Neproběhne se změnou grafikonu vlakové dopravy dne 9.12.2018, ale až 2.1.2019. Některé spoje vyjedou až 7.1.2019. Nově zavedené spoje nebudou tvořit pevný pravidelný interval, vyjedou pouze v pracovní dny. V sobotu vyjedou pouze dva páry vlaků ve velmi časných ranních hodinách, které však budou sloužit jen jako odvoz souprav od pátečních spojů. V neděli obdobně, dva páry vlaků ve večerních hodinách budou sloužit jako návoz pro pondělní ranní vlaky. Ve stanici Šahy se povedlo provázat některé nově zavedené spoje s vlaky ze směru Čata, kde zůstává stávající rozsah osobní dopravy, tj. pět párů vlaků v pracovní dny, tři o víkendu.

Na plán obnovení provozu na trati Zvolen – Šahy bude muset reagovat správce železniční infrastruktury ŽSR, který provede nutné opravy plynoucí z obnovení osobní dopravy. Bude rovněž třeba zajistit nové zaměstnance potřebné pro řízení provozu na trati, jelikož dosud byl na trať vypravován pouze jeden pár manipulačních vlaků čtyřikrát týdně. Tyto vícenáklady však nebyly obsaženy v rozpočtu ŽSR. Navíc pro rok 2019 bude pro železniční infrastrukturu přidělen ještě menší objem peněz než v roce 2018, což může znamenat problémy.

Zastavení osobní dopravy v roce 2003

Tak jako na spoustě dalších ztrátových tratí na celém Slovensku, i na trati Zvolen – Šahy – Čata byla dne 2.2.2003 zastavena osobní doprava. V úseku Zvolen – Šahy byla zavedena náhradní autobusová doprava. Od 15.6.2003 se podařilo obnovit osobní dopravu v úseku Čata – Šahy (a na přilehlé trati č. 152 Levice – Štúrovo, kde byl provoz rovněž zastaven), náhradní autobusová doprava do Zvolena však byla zrušena.

Zajímavou kapitolou pak byl rok 2006, kdy se na úseku Šahy – Dudince podařilo obnovit osobní dopravu. V pátek a v neděli byl zaveden jeden pár vlaků do stanice Dudince jako prodloužení stávajcícíh osobních vlaků z Čaty. Tato nabídka spojení však nebyla pro cestující vůbec atraktivní a vlaky byly v roce 2007 opět zrušeny.

Během let bylo na trať vypraveno několik zvláštních vlaků. Poslední takový vlak byl vypraven dne 4.8.2018 spolkem Klub priateľov železníc pri Žilinskej univerzite v Žilině. Klasická souprava s lokomotivou 740.883 dopravce LTE vykonala jeden obrat v trase Zvolen - Šahy, následně pak odvezla ještě jeden pár v úseku Zvolen - Hontianske Nemce.

740.883, 4.8.2018, Šahy, Os 30420, foto: Petr Jetelina 740.883, 4.8.2018, Šahy, Os 30421, foto: Petr Jetelina 

Zdroj: Cestovny poriadok ŽSR, Stanovisko ŽSR k návrhu rozpočtu verejnej správy na rok 2019, spz.logout.cz


Petr Jet (intelpetr) | 30.11.2018 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Slovensko (celé)


02.12.2018 (23:48)  
Nevím, jak to tam vypadalo s obsazeností vlaků před zastavením provozu, intenzita provozu byla dost slabá, slabší, než má být v roce 2019. Kdyby se aspoň podařilo prosadit 2h interval po celý den... o náhodných spojích v sobotu a neděli nemluvě.

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko