Clichy — Akiem, dceřiná společnost francouzské SNCF, uzavřela v dubnu 2016 smlouvu s Alstomem na generální opravu sedmi vozidel řady BB 36000 Astride. Týkala se lokomotiv 36001 – 36006 a 36008. Tato smlouva byla následně v červnu 2017 rozšířena o dalších 23 strojů: 36007, 36009 – 36030. Všechny lokomotivy flotily Akiem tedy projdou generální opravou, která se bude týkat i podvozků a modernizace kabin strojvedoucích. Lokomotivy budou vybaveny také diagnostikou sledování provozu a závad. Akiem se rozhodl představit lokomotivy v originálním červeno-bílo-stříbrném nátěru.
V těchto dnech si objednatel převzal první stroj 36005 po generálce. Na opravách lokomotiv se podílí, kromě sítě externích dodavatelů, i závody Alstomu v Le Creusot (podvozky), Ornans (trakční motory), Tarbes (trakční systémy) a Villeurbanne (elektronika). Tímto se životnost lokomotiv prodlouží o dalších 15 let. Poslední stroj po generální opravě by měl vlastník obdržet v roce 2024.
Lokomotivy BB 36000 byly navrženy v projekci společnosti Alstom a vyrobeny v jejich závodě v Belfortu. První prototyp BB 36001 započal schvalovací proces v roce 1996. Sériová výroba byla zahájena v roce 1997 a počátkem roku 1998 lokomotivy získaly dočasné omezené oprávnění pro provoz po francouzských tratích. V roce 2000 získaly stroje povolení pro provoz v Itálii, kam bylo v letech 2000 až 2001 dodáno 30 strojů BB 36031 až 060. Celkem bylo vyrobeno 60 lokomotiv této řady.
Původně byly lokomotivy navrženy pro kombinovanou službu, a proto byly konstruovány pro rychlost 200 km/h. Měly zajišťovat vozbu mezinárodních nočních vlaků do Velké Británie, ale projekt Nightstar byl nakonec zrušen. Od té doby jsou lokomotivy využívány k mezinárodní nákladní dopravě. Od roku 2003 navíc došlo k omezení rychlosti v závislosti na napěťovém systému jednotlivých zemí: ve Francii 200 km/h na 25 kV, ale jen 160 km/h na 1,5 kV, v Belgii pouze 100 km/h na 25 kV a 120 km/h na 3 kV – stejně jako v Itálii.
Společnost Veolia / Transdev, když v prosinci 2011 zahajovala provoz nočních vlaků mezi Paříží a Itálií, si od společnosti Akiem pronajala lokomotivy BB 36007, 36011 a 36015.
Zdroje: Alstom, Global Rail News, Railcolor, Railcolor News, Wikimedia Commons
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.