..: GVD 2017: Označení rychlíkových linek čeká sjednocení :..

Schéma železničních linek na území Prahy a Středočeského kraje od prosince 2016, foto: ROPID Praha — Prosincová změna jízdního řádu přinese i jednu novinku na první pohled nepatrnou. Označení rychlíkových železničních linek by nově mělo být jednotné, neboť dojde ke sjednocení ministerského a krajského označení. Zatímco dnes například linku z Prahy do Rakovníka označuje Ministerstvo dopravy (MD) jako R24, cestující ji spíše budou znát pod označením R5, které používá Pražská integrovaná doprava. To se však změní. Právě linky objednávané Ministerstvem dopravy budou využívat pouze ministerské označení, jakékoliv jiné bude zrušeno. To se týká i kapesních jízdních řádů ČD, ve kterých dopravce zmíněnou rakovnickou linku dosud uváděl pod kódem D13. Co se ale stane s krajskými spěšnými vlaky? Nebudou cestující zmateni?

Ze všech dostupných podkladů vyplývá, že označení linek začínající písmeny „R“ nebo „Ex“ bude v rámci ČR jednotné. Zatímco ministerstvo bude nadále využívat čísla od 1 do 29, pro krajské „R“ linky je zatím připravena číselná série 38–69.

Linky objednávané Ministerstvem dopravy

Linky dálkové dopravy, stav k červenci 2016, foto: SŽDC Na ministerských linkách bude zachován dosavadní systém, jediná změna přichází v souvislosti se spuštěním nového provozního konceptu na IV. tranzitním železničním koridoru. Ze současné linky R7 budou vytvořeny linky dvě, a sice Ex7 Praha – České Budějovice (– Rakousko/Šumava) a R17 Praha – České Budějovice. Zatímco nově vzniklé expresní vlaky spojující Prahu s Lincem či Českým Krumlovem obsáhne linka Ex7, stávající rychlíky přejdou právě pod označení R17. Tento kód byl dříve využíván pro dnes již zrušené rychlíky Pardubice – Havlíčkův Brod – Jihlava.

Podobná změna nás čeká díky plánovanému zavedení expresních vlaků na III. tranzitním železničním koridoru do Plzně (pravděpodobně v červnu/prosinci 2018). Pod dnešní linkou R6 se skrývají de facto tři linky – chebská, klatovská a domažlická. Jak uvedl Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva, pro nové expresy (vedené v hodinovém taktu do Plzně a dále střídavě do Chebu a Mnichova, pozn. red.) je plánováno označení Ex6, zatímco klatovské rychlíky získají číslo R16. „Dosavadní linka R16 Plzeň – Most bude mít číslo R25,“ dodává Neřold. Opět obdobně jako v předchozím případě i zde dojde k využití dříve používaného kódu: pod číslem R25 dříve jezdily spěšné vlaky z Lužné u Rakovníka do Chomutova a Jirkova, dnes vedené v objednávce Středočeského a Ústeckého kraje.

Tabulka 1: Přehled označení železničních linek objednávaných Ministerstvem dopravy
LinkaTrasaZanikající označení
Ex1(Praha – Pardubice – Olomouc –) Ostrava – Polsko/Slovensko
Ex2Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/Slovensko*
Ex3Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko
Ex4Rakousko/Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – Polsko
R5Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
R6Praha – Plzeň – Cheb/Německo/Klatovy
Ex7Praha – České Budějovice (– Rakousko/Šumava)
R8Brno – Ostrava – BohumínIDS JMK R7, ODIS R7
R9Praha – Havlíčkův Brod – Brno/JihlavaIDS JMK R3
R10Praha – Hradec Králové – Trutnov
R11Brno – Jihlava – České Budějovice – PlzeňIDS JMK R4
R12Brno – Olomouc (– Jeseník/Šumperk)IDS JMK R7
R13Brno – Břeclav – Otrokovice – OlomoucIDS JMK R5
R14Pardubice – Liberec
R15Ústí nad Labem – Liberec
R16Plzeň – Žatec – Chomutov – Most
R17Praha – České Budějovice
R18Praha – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí nad Moravou*
R19Praha – Pardubice – Česká Třebová – BrnoIDS JMK R2
R20Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – DěčínPID R4
R21Praha – Mladá Boleslav – Turnov – TanvaldPID R3
R22Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk
R23Kolín – Ústí nad LabemPID R32
R24Praha – RakovníkPID R5
R26Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice
R27Ostrava – Opava – Krnov – OlomoucODIS R10
N28Praha – Olomouc – Polsko/Slovensko; Německo – Praha – Brno – Slovensko
R29Cheb – Pomezí nad Ohří – Německo

*) od začátku platnosti JŘ 2017 linka Ex2 pouze směr Slovensko, linka R18 směr Luhačovice/Zlín/Veselí nad Moravou

„Rychlíkové“ linky regionálních objednatelů

Označení rychlíkových linek v IDS JMK od prosince 2016, foto: KORDIS JMK Jsou-li dnes v rámci integrovaných dopravních systémů nějak označeny rychlíkové či spěšné linky, je to zpravidla písmenem R a pořadovým číslem. Toto číslo většinou udává směr, kterým je linka vedena z daného krajského města. Dochází však k dvojitému označení jedné linky ministerským a krajským systémem, přičemž tato čísla se liší – viz příklad rakovnické linky v úvodním odstavci (R24 vs. R5). Další nevýhodou je nejednoznačnost takového označení: zatímco v Pražské integrované dopravě směřuje linka R5 z Prahy na Kladno a dále do Rakovníka, v IDS JMK byste se na takové lince svezli z Brna přes Břeclav do Hodonína, o ministerské lince tohoto označení z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu nemluvě.

Nově budou pro označování platit tato pravidla: Pokud je linka součástí objednávky Ministerstva dopravy (viz číselník výše), ponese pouze ministerské označení. Podle vyjádření MD bude označení krajských „spěšných“ linek sestávat z písmene R a čísla, které se vybere dle následujícího klíče:

Krajů, které pro své spěšné vlaky označení R nepoužívají, se změna číslování nedotkne. Například v Ústeckém kraji tak nadále bude jezdit linka spěšných vlaků U51 z Ústí nad Labem do Chomutova, Liberecký kraj pro linku Liberec – Drážďany potvrdil označení RE 2.

Tabulka 2: Přehled nového označení linek objednávaných kraji
Číslo linkyIDSTrasa
NovéPůvodní
R43R3PIDPraha – Všetaty – Mělník / Mladá Boleslav
R44R4PIDPraha – Kralupy nad Vltavou
R45R5PIDPraha – Kladno – Kladno-Ostrovec / Rakovník
R56R6IDS JMKBrno – Kyjov – Veselí nad Moravou
R1 (GVD 2017)
R61 (od GVD 2018)
R1ODISOpava – Ostrava – Havířov – Český Těšín

Spěšné vlaky Brno – Hodonín zvláštní označení nedostanou, neboť jsou součástí objednávky Ministerstva dopravy na lince R13 (a Jihomoravský kraj za ně ministerstvu následně platí). K situaci v Moravskoslezském kraji nám pak poskytl vyjádření Tomáš Witoszek z Koordinátora ODIS: „S Ministerstvem dopravy bylo dohodnuto, že linka ODIS R1 zahrnující spěšné vlaky mezi Opavou a Českým Těšínem ponese toto označení i v příštím GVD. (…) Od následujícího GVD 2017/2018 bude označena jako R61.“

Zamyšlení nad pojmem linka

Jednotná trasa bez větvení, shodná zastavovací politika, nasazované soupravy – tak nějak by asi vypadala definice pojmu linka. Drobné odchylky, např. jedno zastavení navíc u vlaku v okrajové části dne, lze tolerovat. Bohužel odlišností je v rámci ministerského systému až příliš. Na zamyšlení jsou třeba tyto:

  • Ex1 – de facto různé linky Praha – Polsko (a navíc Varšava vs. Krakov), Praha – Žilina, Ostrava – Banská Bystrica,
  • Ex3 – až na výjimky je nutné mezi „německou“ a „maďarsko-rakouskou“ větví přestoupit v Praze, přitom se dle MD jedná o jednu linku,
  • Ex3 – v Břeclavi se větví na Budapešť a Vídeň, zastavovací politika Kolín vs. Česká Třebová, soupravy z klasických vozů vs. railjet,
  • R6 – tři různé větve za Plzní: Klatovy + Domažlice (a dále Mnichov) + Cheb, odlišná zastavovací politika mezi Prahou a Plzní (Zdice vs. Kařez vs. nic).

Dosud ministerské označení linek na veřejnost pronikalo jen výjimečně. Sjednocení systému označování však pravděpodobně souvisí s jeho rozšiřováním mezi cestující. Začne-li se objevovat v jízdních řádech, na odjezdových tabulích, v nádražních hlášeních či elektronických informačních systémech vlaků, měl by být co možná nejvíce přehledný a pro cestující smysluplný.

Zdroje: Ministerstvo dopravy, ROPID, KORDIS JMK, KODIS


RaPa Poslat mail autorovi | 4.11.2016 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.11.2016 (17:22)  
Aneb jak zbytečně zkomplikovat něco co funguje. Takže zatímco dnes na trati 120 je to označení vlaků hezky přehledné (S5,R5) tak nově z toho bude S5,R45. To R45 by u někoho mohlo vyvolat představu rychlíků Kladno-Kralupy n. Vltavou :D Fakt výhra.
04.11.2016 (16:26)  
Pro běžného cestujícího velmi důležité. Pro pravidelného velmi zbytečné.
Připomíná mi to dobu konce devadesátých let, kdy nebyl ani strojvedoucí, ani vlakvedoucí, ani průvodčí. Byli ale:
vedoucí vlaku (strojvedoucí),
vedoucí vlakového doprovodu (vlakvedoucí)
člen vlakového dopraovodu (průvodčí).
Kdo to vše vymýšlí a za jaký měsíční plat?
registrovaný uživatel mlůno 
04.11.2016 (14:24)  
Je potřeba vzít v potaz odlišný účel obou značení. Zatímco značení PID, tedy krajské, označuje zcela zásadní informaci, že do vlaku lze nastoupit s tramvajenkou, to ministerské nic takového neříká, to mluví jen o směru a ještě jak plyne z článku, ne zcela jednoznačně. Navíc je to stejné jako číslování linek S, pouze s písmenem R.
Je-li např. na nádraží ve Vysočanech u rychlíku do Vršovic napsáno R3, vím, že do něj můžu bez obav nastoupit (protože je to tam jen tehdy, je-li rychlík integrovaný do PID). Nový systém mi tuto jistotu zřejmě nedává. Bude tedy nutné, aby tuto informaci plechová andula hlásila, ale protože tarifní informace jsou nadstandard (jestli dobře chápu příslušnou vyhlášku), je otázka, kdo to zaplatí (byť většinou půjde o úhradu mezi dvěma součástmi holdingu ČD).

Pokud jde o označení linek, tam doporučuji se podívat na autobusové linky takzvané SID. Myslím že ani tato nyní zaváděná podoba nebude tak zlá, jako je tomu právě u autobusů. Je sice pěkné, že autobusy vyfasovaly z dálky viditelné číslo a písmeno podle okresu, ale tím to končí. Třeba linka E91 může stejně tak jet po dálnici jako po staré benešovské silnici, navíc se liší i jejich další cesta. A naopak stejnou trasu jedou linky s různým označením a není v silách jedince si všechna potřebná čísla zapamatovat (je to asi jako by si měl pamatovat všechna licenční čísla linek, co tam jezdí). To jenom tak na okraj, že to může být ještě horší.
registrovaný uživatel VencaM 
04.11.2016 (13:00)  
Již několik měsíců visí mapa linek dálkové dopravy na webu SŽDC: http://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598
Konkrétně toto PDF: http://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/linky_dalkove_dopravy.pdf
V.
04.11.2016 (12:35)  
Vymýšlet kraviny, to by soudruhům z Nábřeží šlo. Kdyby radši zajistili, aby si rychlíky navzájem neujížděly. Když přijede na nádraží tatíčka Masaryka rychlík od Děčína, v tu samou chvíli se rozjíždí rychlík do Rakovníka, a v opačném směru je to to samé.

Všdycky stačil čas odjezdu a kam vlak nebo autobus jel, linky měla městská doprava.

Zmatky stačí i v příměstské dopravě, linka 370, tak asi 370a přes Veltrusy, 370b přes Kralupy sběrné suroviny. Kdysi dávno jezdila po Praze linka č 3 a linka 14, konečné měly v podstatě stejné, Prahu projely poněkud odlišnou trasou. Podle téhle logiky by měly mít linku 3 a cestující by musel sledovat kterým spojem jede, pokud chce do zastávky kterou obě varianty linky nejedou. Zrovna tak tedy Ex3a Bratislava, Ex3b Vídeň.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
04.11.2016 (12:01)  
Dekuji za informaci! I kdyz mne dneska zajímá jen "Ex3", zato o to více.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko