Glasgow — Železniční dopravce Abellio zvítězil v tendru na provozování franšízy East Anglia v období od října 2016 do října 2025. Naváže tak na dosavadní provozování této franšízy pod názvem Abellio Greater Anglia, který je nepochybně znám všem příznivcům železnic, kteří využívají letiště Stansted Airport. V uvedeném období je dopravce povinen zaplatit britskému Ministerstvu dopravy částku 3,7 miliardy liber a dále se zavázal investovat 1,4 miliardy liber zejména do vozového parku.
Po stránce vozidel se bude jednat o objednávku celkem 1043 vozidel (169 souprav) v tomto složení:
- 10x 12vozová elektrická souprava pro meziměstské spoje (Stadler Flirt UK)
- 10x 12vozová elektrická souprava pro linku Stansted Express a spoje na Southend Airport (Stadler Flirt UK)
- 22x 10vozová elektrická souprava pro příměstské linky (Bombardier Aventra)
- 89x 5vozová elektrická souprava pro příměstské linky (Bombardier Aventra)
- 24x 4vozová dvouzdrojová (diesel/elektro) souprava pro regionální linky (Stadler Flirt UK)
- 14x 3vozová dvouzdrojová (diesel/elektro) souprava pro regionální linky (Stadler Flirt UK)
Na Stadler, který tak vstupuje na trh osobních vozidel v Británii, tak připadá celkem 383 vozidel, a na Bombardier, který tak získal další velkou zakázku pro svůj závod v Derby, 665 vozidel. Všechny soupravy mají být vybaveny bezplatným WiFi připojením k internetu a mají vstoupit do služby v roce 2019 (Stadler), resp. 2020 (Bombardier).
Navíc se Abellio zavázalo k modernizaci mnoha stávajících souprav, které mají zůsat v provozu. Ovšem současně budou nejspíš vyřazeny staré jednotky řady 317 z konce 70. let a asi i další. Osud starých souprav zatím není určen.
Po stránce provozní bude denně přidáno 32 000 míst ve špičce ve vlacích do stanice London Liverpool Street (nárůst o 55 %, dnes 58 000, nově 91 000) a celkem 1144 nových vlakových spojů týdně v pracovních dnech (nárůst o 13 %).
To obsahuje zahuštění většiny linek, často i na poloviční intervaly, zachování špičkových intervalů během celého dne, přidání ranních a večerních spojů, zrychlení některých spojů, např. na Norwich na 90 minut (dnes běžně 1 h 42 min) atd. Budou zavedeny nové druhy jízdenek, zejména pro cestující se zkrácenou pracovní dobou a pro cesty jen některé dny v týdnu. Jako výsledek nového robustnějšího jízdního řádu, posílení týmu i procesů a uzavření partnerství se správcem infrastruktury Network Rail se očekává se zlepšení výkonnostního ukazatele PPM (Public Performance Measure) ze současných 89,7 % na 92,9 %.
Součástí je i investice do infrastruktury, osazení nových informačních tabulí na všech 131 stanicích, doplnění dalších automatů na jízdenky a výstavba 1800 parkovacích stání pro automobily a 4000 stání pro bicykly.
Odborníci hodnotí business plán jako velice odvážný. Současný obrat franšízy je 725 miliónů liber ročně, bude proto důležité přivést k železnici nové zákazníky, aby bylo dosaženo potřebné míry zisku. I když zatím není známo časové rozložení plateb do státní pokladny, očekává se, že výrazně větší část bude směřována do druhé poloviny franšízy, kdy už budou v provozu nová vozidla a vlakové linky. S Abelliem se o franšízu původně ucházel i Stagecoach (provozující v této oblasti společnou franšízu East Coast s Virgin, kde Stagecoach drží 90 % a kde státu má odvést 2,3 miliardy liber), ale právě velký podíl plateb ve prospěch státu, nikoli akcionářů, jej donutil ze sdružení vycouvat. Abellio musí tedy doufat, že vývoj britské ekonomiky jeho ambiciózní plány nezhatí.
Zdroje: RAIL, Railway Gazette; Wikimedia Commons [1] [2]
1 2 | Zpráv na stránku: |
Já o těch principech fungování frančíz v Anglii něco vím, ale tady je to zrovna ten řekněme "pozitivní" extrém ve financování železničního provozu. U nás by se asi taková frančíza nenašla. Jedině, že by se soutěžilo o exkluzivitu na trati Praha-Ostrava.... Nicméně, kdyby u nás proběhly pořádně soutěže o "balíčky" regionálních tratí nebo o ty rychlíkové spoje systémem, že vyhraje ten, kdo za menší dotaci nabídne vyšší kvalitu, tak by ušetřily kraje i stát a úroveň vlaků by se rychleji zlepšila.
Srovnávat jízdné u nás a v Anglii prostým vynásobením ceny jízdenky v librách kurzem koruna/libra nemá smysl. V Anglii mají poněkud jiné příjmy. Ostatně, kdyby bylo to cestování vlakem pro Angličany tak drahé, tak by většina dopravců nebojovala s problémem nedostatku kapacit a neustálým dokupováním souprav a zkracováním intervalů....
A kdo si to tady myslí? Nějaký z předchozícj komentářů od přispěvatelů něco takového tvrdí?
Jinak ohledně těchto sporů soukromník x státní dopravce cesta je asi někde mezi. Líbí se mi systém v Německu kde vedle DB operují i soukromníci. Samozřejmě, že cestují tarifně nepozná rozdíl a to se mi líbí. Ale nemyslím si (narozdíl od některých zde), že ČD jsou to největší zlo :)
Tam dopravce platí za to, že může s vlaky jezdit. U nás platí ministerstvo dopravy a kraje polosocialistickému dopravci za to, aby vůbec s vlaky vyjel....
Ale v tom Německu taky platí dopravcům za to, že vůbec vyjedou :) A v Rakousku dokonce mají svoje státní ÖBB a světe div se cestuje se tam na úrovni.
Souhlasím, ale jak bude pod krokem LM dunet vysocanská dlazba kdyz i CKD zbourali a O2 Arenu postavili? Snad se ta rijnova revoluce v listopadu nepovede, i kdyz prý Auroru opravili!
Pak pujdu v klidu do Stavovského divadla na Mozartovu operu...
samozřejmě oba komentáře měly být pokus o ironii, naši politici mě děsí, když jsem si třeba přečetl tenhle článek:
http://www.osz.org/index.php/component/content/article?id=3458:jakub-panik-myslenku-pujcovny-vlaku-rozhodne-nepodporuji
, kde se tentokrát karlovarský znalec naváží mimo jiné do britské dopravní politiky.
Zřejmě očekává opět nízkou volební účast, tak i těch pár získaných odborářů mu za ty bludy stojí.
Tak snad se někdy dočkáme podobných skvělých zpráv i od nás.
Ale nemůžeme se divit, když si kraje udělaly pseudovýběrové řízení na regionální železniční dopravu a když Ministerstvo dopravy není stále schopno (ani po několika letech slibování) vyhlásit soutěž na vybrané rychlíkové spoje.....
a) franšízy, kde se předpokládá zisk, ty jsou vypsány tak, že stát řekne, co je dopravce povinen udělat a pak se uchazeči předhánějí, kdo nabídne víc;
b) franšízy, kde se předpokládá, že nebude možno dosáhnout zisk a jde o překlepání problémového období (např. GTR, provozující vlaky pod značkami Southern a Gatwick Expres + provozující linku Thameslink), kvůli masivním rekonstrukčním pracím na nádraží London Bridge je tato franšíza je tzv. manažerská, dopravce dostává proplaceno jen za provozování, jízdné jde státu a riziko ztráty nese stát;
c) franšízy, kde se ví, že to stojí za starou belu (typicky Skotsko), zde stát dotuje a uchazeči soutěží v tom, kdo požaduje dotaci nejmenší.
Když bys stanovil jízdné tak vysoké jako tam, vydělávali by i zdejší, neboj. Roční "šalinkarta" na trasu Praha-Kolín (Londýn Paddington - Reading) by tě vyšla taky na 143 000 Kč. Cena je stanovena jako součet jízdenek za všechny dny v mimošpičkovém tarifu.
Jako vhodné datum bych to viděl někdy během první dekády listopadu.
Odpory už zaplatily pokutu čtvrt miliónu liber, ale konec je v nedohlednu, naopak se chtějí přidat i fírové. Ale ryba smrdí od hlavy, jde o tu "manažerskou" franšízu, zmíněnou v mojí odpovědi výše. Majitelé, fa Stagecoach, byli od začátku označováni jako "bus bandits" a způsoby jim zjevně zůstaly, u jiných operátorů se nestávkuje.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.