..: Otevření Gotthardského úpatního tunelu :..

Erstfeld/Bodio — Na jihu Švýcarska proběhlo 1. června 2016 slavnostní otevření nově vybudovaného Gotthardského úpatního tunelu. Nový dvoutubusový tunel, dlouhý 57 km, spojuje kantony Uri a Ticino. Ceremonie probíhaly u obou tunelových portálů, nedlouho po jejich skončení projela tunelem souprava s cca 500 cestujícími, kteří cestu prvním veřejným vlakem vyhráli v loterii. Do plného provozu bude tunel uveden v prosinci tohoto roku se změnou jízdních řádů.

Přes Alpy rychleji

Odpočet ke slavnostnímu otevření tunelu, foto: AlpTransitGotthardský upatní tunel je součástí projektu AlpTransit, který má za cíl zlepšit dopravu přes Alpy v severojižním směru. Součástí projektu jsou další kratší úpatní tunely: Lötschberg (na trati Bern-Milán, 34,5 km, částečné otevření červen 2007) a Ceneri (15,4 km, plánované otevření 2020). Projekt AlpTransit byl referendem schválený v roce 1992. Se stavbou Gotthardského tunelu bylo započato v roce 1996, k proražení tunelových tubusů došlo 15. října 2010 (východní tubus) resp. 23. března 2011 (západní tubus). S délkou 57 km je Gotthardský tunel nejdelším tunelem na světě a díký své nadmořské výšce 549 m n. m. (v nejvyšším bodě) i tunelem s nejmocnějším nadložím (až 2500 m).

Technické zajímavosti a statistiky

Délka57 km
Maximální hloubka2500 m
Maximální rychlost250 km/h
NapájeníTrolej, 15 kV, 16,7 Hz
Cestovní doba20 min
Vlaků za hodinu50
Výhybek43
Spojek tubusů178 (po 325 m)
Počítačů náprav712
Odvodnění500 km trubek
Balíz ETCS928

Národní tunel

Z domácího pohledu je kromě technických rekordů v oblasti parametrů tunelu a zabezpečení jeho provozu, které by snad byly realizovatelné i v našich podmínkách, zajímavé zmínit především hledisko organizace jeho samotné výstavby a skvěle zpracovaný mediální obraz této veřejné stavby. Už jen fakt, že před jejím zahájením musel stavebník přesvědčit voliče, aby o ní (a jejím financování, pochopitelně) rozhodli v referendu, vytváří správný tlak na komunikaci s veřejností a hledání přijatelných, nepřekvapujících řešení. První námět na úpatní tunel přišel již v roce 1947. Ale teprve v roce 1992 si Švýcaři tunel téměř dvoutřetinovou většinou schválili. A co si Švýcar schválí, na to je také hrdý.

Financování

Součástí schvalování byl totiž nejen vlastní tunel, ale i všechna související opatření v síti a způsob jeho financování z obdoby silniční daně a dalších zdrojů. Pro výstavbu tunelu byla v roce 1998 založena dceřinná společnost SBB AlpTransit Gotthard, expertně zodpovědná nejen za samotný tunel Gotthard, ale i za sousední tunel Ceneri a za všechny související úpravy severojižní magistrály přes Gotthard. Průběžně stabilní financování stavby bylo nedílnou součástí cesty k úspěchu.

Věc veřejná

I když i v našich podmínkách snad roste kvalita práce s veřejností a kvalita veřejné diskuse vůbec a nezávislé informace už nemusíme hledat na nezakladnam.cz nebo ve vládní, nezávislé osvětové kampani Řekněte ano vstupu do EU, míra, s jakou dokázali stavitelé identifikovat Švýcary s „jejich“ Gotthardským tunelem, je stěží uvěřitelná. Po celou dobu výstavby byla k dispozici informační centra s interaktivním programem pro individuální návštěvníky i pro školy. Každoročně vycházela DVD ročenka projektu, udržovány byly specializované internetové stránky s postupem výstavby, počítadly a mnoha aktualitami. Pravidelně probíhaly hojně navštěvované dny otevřených dveří, včetně prohlídek multifunkční stanice Sedrun a jejího výtahu. Kvalitní práce s veřejností tak stavitelům výrazně pomohla, když např. prakticky neměli problémy s výkupy pozemků. O jízdy prvním vlakem se pořádala celostátní loterie, ten projel ještě před VIP hosty, a zkušební jízdy s cestujícími na léto před zahájením pravidelného provozu v prosinci se prodávají jako zážitková turistika.

Můžete si také prohlédnout video z testovacích jízd tunelem.

Slavnostní dokončení ražby u Sedrunu v roce 2010, foto: AlpTransit Dokončený tunel zevnitř, foto: AlpTransit První testovací jízda tunelem 8. 10. 2015, foto: AlpTransit První testovací jízda tunelem 8. 10. 2015, foto: AlpTransit Severní portál tunelu s prvním elektrickým vlakem, foto: AlpTransit

Zdroj: SBB, Wikipedia, Alptransit.ch


str , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 2.6.2016 (23:02)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
11.06.2016 (12:05)  
Já jsem to pochopil tak, že těch 250 km/h se začně využívat, až SBB převezme jednotky EC250 (Giruno) od r. 2019.
registrovaný užívateľ SYN 
10.06.2016 (12:10)  
Teda ten co tohle dokáže vymyslet (článek do Zvědavce) už by s tím hulením měl fakt přestat...
10.06.2016 (11:12)  
PB: pokud máte nějaký problém, tak ho laskavě řešte s odborným lékařem a ne na drážním diskusním fóru. Tady se pomoci nedočkáte, pokud vám teda nestačí pocit uspokojení "To jsem jim to zas nanadal."
registrovaný užívateľ Petr budvar  mail  
10.06.2016 (10:18)  
Máš něco proti hnutí "Ne základnám"? On není na všechno jen ten správný pravicujícně pro NATOvský, pro USA vlezdoprdelkovský názor. Dokonce ani na otevření tunelu - http://zvedavec.org/komentare/2016/06/6918-bizarni-ceremonial-otevirani-gotthardskeho-tunelu-ve-svycarsku-byl-plny-symbolu-satanismu-a-sodomie.htm. Prostě to tak je, zrovna tak jako někdo prohlédl podstatu zárubovsky marketingově "jasných" čísel, jinému zase luzně imponoval buzerantsko keltiSSující spektákl u nějaké dlouhé díry v zemi...
07.06.2016 (19:26)  
Tomáš Záruba: Co třeba splítka 1000/1435 mm Göschenen-Erstfeld s možností přímých vlaků Andermatt-Erstfeld? ;-)
08.06.2016 (8:25)  


to by stačilo dvoukolejku změnit na souběh dvou tratí, ne?
registrovaný užívateľ Rail-2005  mail  
06.06.2016 (15:00)  
Tunel je certifikován a ZZ nastaveno na provozní Vmax 250 km/h. Ale této rychlosti bude dosahováno zcela výjimečně. V grafikonu to bude pro IC a Pendolina 200 km/h, protože by to jinak extrémně snižovalo kapacitu tunelu pro nákladní dopravu s běžnou rychlostí 100 km/h. Možná tam pár NEx pojede i 120 km/h.

250 bude aplikováno v případě zpoždění osobní dopravy a pravidelně možná pouze u některých vybraných vlaků v určitém denním období.
registrovaný užívateľ Keprt 
05.06.2016 (23:24)  
Já to tedy pochopil jako ironii, ale třeba se pletu.
05.06.2016 (21:45)  
Dusanh: Jako kdyby ten clanek s uplne stejnou hodnotou nesel napsat bez toho, ze...
Docela se divim, ze to nevyvolalo flame jako jeden z predchozich clanku pana Michla - o tom jak si CD dovolily vydat svuj jizdni rad bez spoju konkurence.
registrovaný užívateľ Dusanh 
05.06.2016 (19:21)  
Označit uskupení "Ne základnám" za zdroj nezávislých informací chce teda hodně silný žaludek. (nebo že by naprostá neznalost dějin střední Evropy za posledních 100 let?)
registrovaný užívateľ BigDye 
05.06.2016 (17:35)  
Pazzy: chce to započítat inflaci a hlavně vliv oslabení franku centrální bankou.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko