Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.
Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).
Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18
Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.
Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.
U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.
Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy
a >Inu, "každá změna musí být zákonitě k horšímu", i kdyby to tak třeba ani nebylo. :-)
Ty vlaky směr Púchov jsou stejně už dnes EC leda tak podle názvu. Tak se holt "pomalíkový úsek" Žilina - Olomouc prodlouží do Zábřehu, to je toho. Asi by skutečně bylo lepší říkat tomu Rx, ale stanovit si "jednu modlu" a tou se snažit projet hladce za každou cenu bez ohledu na dopady na jiné linky, z toho jsme - pevně doufám - od doby různých Manažerů, Mladých Světů nebo Pendolin Sprinterů už tak nějak vyrostli.
Doomlukas: A není to, že je/bude to rychlejší via Ostrava, spíš důvod prostě jezdit tudy, kde je i mnohem víc lidí, a vsetínské lince dát definitivně status "nižšího segmentu", nebo třeba dokonce jiný cíl (dejme tomu Trenčín, byl-li by zároveň v Púchově přípoj směr Košice)?
No a co udělat komprimovanou myš: EC nezpomalovat o 5 minut (= projíždět Červenku a spol), a rychlíky zrychlit ne o 30, ale "jen" o 25 minut (= + Červenka a spol). :-)
Myslím, že tenhle model by uspokojil (skoro) všechny, ne? :-))
doomlukas: Vašemu postoji absolutně nerozumím. Pokud už nyní je výhodnější cestovat na trase Praha - Žilina přes Ostravu, tak se stejně nic nezmění, stejně všichni budou jezdit i nadále přes Ostravu. A navíc to zpomalení o 5 minut mi nepřijde zrovna zásadní. Zrychlení o půl hodiny u rychlíků už mi ale zásadní přijde.
Proč tam staví LE? Protože díky přetlaku nabídky (mimo špičku) na Praha - Ostrava je třeba začít hledat zdroje jinde.
Míchat dálkovou a příměstskou dopravu je koncepčně špatně, o tom tady od začátku mluvím.
nesmysl je v Kolíně nezastavovat. Proč Leoš stojí od nového GVD v Kolíně ? Ono to asi pro nic za nic nebude....
pamatuju dobu, kdy ještě nejezdilo pendolíno a žluté nebo černé vlaky nikoho nenapadly ani ve snu...
Když jsem tehdy doběhl odpoledne na poslední chvíli na nádraží, aby stihl vlak na Ostravu, tak jsem se taktak nacpal do vlaku, jak byl plný. A v Kolíně velká část lidí vystoupila a v Pardubicích další část a pak dál pokračoval vlak poloprázdný..
Ani místenka zakoupená místenka to neřešila, protože jsem se nedostal pořádně ani do chodbičky a natož do kupé. No a když v Kolíně a v Pardubicích velká část vystoupila, tak jsem si mohl vybrat místo i bez místenky...
Záleží na tom, zda jezdí více lidí z Prahy do Kolína anebo z Kolína na Moravu
Občas se mi taky hodí, když vlak na Moravu zastaví v Kolíně, ale dokážu si představit, že dopravci nemusí být nadšeni, že kvůli tržbám za úsek Praha-Kolín/Pce jim uniknou tržby za úsek Praha-Ostrava a cestující na Moravu zrovna tak nemusí být nadšeni, když místa obsadí ti co vystoupí v Kolíně nebo Pcích.
Ostatně obdobná situace znám ve vlacích z Brna do Ostravy. Vlak je zejména odpoledne ve čtvrtek a v pátek nacpaný, a ve Vyškově vystoupí třetina lidí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.