..: Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda :..

380.002, ŽZO Cerhenice, foto: Chary Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.

380.002-6 + 380.003-4 + 380.001-8, Velký zkušební okruh VUZ, foto: Louis Armstrong Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.

ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.

A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.

380.002-6, Základna VUZ Velim, foto: Josef Petrák Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?

Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí. 


IR Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registered user JiP 
06.04.2016 (7:21)  
Ja bych navrhoval, aby si 380 od CD odkoupilo CDCargo, protoze tem tech 120km/h v Nemecku staci. Lokomotivy stejne planuji koupit. Papirove bych jim snizil i rychlost na 160, cimz se zvysi kilometricky prubeh mezi revizemi a na cele 380 bych timto zapomel. Otazka je jestli se zbavit vsech a nebo si jich nechat treba 10 pro vnitro provoz jako nahradu za 151 a 350. A za utrzene penize bych nakoupil lokomotivy jiz schvalene na 200 pro mezinarodni provoz. Otazka jestli se zase vyplati drzet takovou malou serii stroju z pohledu servisu. Ale hlavne bych za 380 udelal jednu tlustou caru.

Co me ale stve nejvic je, ze to neschvaleni 380 v nemecku je urcite i dilem ochrany nemeckeho trhu. Na jednu stranu bych si pral aby Skoda slapala a byla uspesna. Na druhou stranu je nad slunce jasne, ze Skoda je korupci prolezla firma s napojenim na politiku, kdy uzka skupinka vyvolenych zdime kapsu kazdeho z nas.

Ted je zde ale paradoxni situace, kdy si sama Skoda vzala do ruky cerneho Petra. Byt CD tak bych ted jenom sedel a cekal. Ona sama Skoda bude za par mesicu potrebovat schvalit 380 v zakazce pro DB. Skodovaci si mysleli, ze to za ne udela CD. Ty na to ale evidentne rezignuji a timto se jim Petr vraci do ruky.
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
06.04.2016 (6:51)  
Podle mě je neslýchané, aby státem vlastněná organizace protěžovala nějakého výrobce jen proto, že vyrábí v ČR a mají vztahy z doby, kdy tak nějak nebylo zbytí a musely se brát elektriky z Plzně (a teď neřeším jejich úroveň, ale "obchodní" princip.) O konkurenceschopnosti výrobků ŠT svědčí ne zrovna přesvědčivé výsledky exportu, kdy se sice prezentuje slušná řádka vývozních destinací, vždy však jde jen o malé série, v porovnání s konkurencí. A u vozidel MHD není moc velké tajemství, že roli hraje hlavně cena, nikoli provedení a kvalita.

Kdyby v jisté temné době české železnice nestáli u kormidla Komárek s Bazalou, mohlo být všechno jinak - a hlavně levněji a funkčně.
06.04.2016 (6:49)  
Škoda Transporation jasně ČD, a.s. ukázala, že se bude hrát podle jejich not a za vystrkování růžků si zajistila miliardovou injekci. Smlouvy na takové zakázky by se uzavíraly pečlivěji, kdyby někdo měl nějakou částečnou jasně specifikovanou zodpovědnost za tyto kroky.

Jsem zvědavý, jak se ŠT postaví k možnosti toho, že si MD nakoupí nové železniční vozidla/jednotky samo ve větších objemech: http://ekonomika.idnes.cz/jan-paroubek-ceske-drahy-vybere-vlaky-dw8-/eko-doprava.aspx?c=A160405_195433_eko-doprava_rts

Na druhou stranu "protěžování" domácích výrobců je logický krok napříč Evropou. Otázkou je míra, do které se to ještě státu jako celku vyplatí a míra kdy se to vyplácí spíše již jen úzkému okruhu lidí.
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko