Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.
Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.
Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.
ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.
A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.
Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?
Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí.
A to nemluvim o tom, ze vam to vyrobce dodal s nekolikaletym zpozdenim a jeste nezpusobile k provozu.
Chtel bych Vas videt, jestli byste taky takhle filozofoval a nebo byste byl hned druhy den u pravnika a podaval zalobu.
Ale Mlho, vždyť o tom tu už dlouho hovoříme.
"Schválení k provozu" mašina má i pro DB, to je ono "razítko" od EBA.
Nějaké pochybné další potvrzení o doložení vykonání ověření..., vyžadované správcem infra, nemá se schválením typu formálně vůbec nic společného (typ jako takový schválený JE, JE a ještě jednou JE), bohužel ale absence tohoto papíru reálně znemožňuje provoz lokomotivy na síti DB-N.
To, jestli tenhle papír měla zajistit ŠT nebo to je (z principu tohoto povolení) věc PROVOZOVATELE vozidla, může být další zajmavý soudní případ. :-(((
Lokomotiva rady 380 ma evidetne nejaky problem at jiz uredniho ci technickeho razu, diky kteremu ji DB Netz nepusti na sit s Vmax 200km/h. Musi to byt evidetne neco zasadniho, protoze kdyby to bylo jednoduche, tak predpokladam ze uz je to davno vyresene. Nemluve o tom, proc by uz ted CD shanely nahradni lokomotivy, kdyz je jeste stale dalsiho 3/4 roku cas na vyreseni. Evidentne ani CD uz tomu neveri. Ke smule Skody vsak ve stejny termin jako pro CD-DB, je termin dodavky Skoda-DB. CD jednoduse nechaji problem na bedrech Skody a jejich dodavce lokomotiv pro DB, protoze budou muset projit stejnou procedurou a po te, co bude cesticka Skodou na DBNetz takzvane vyslapana, pravdepodobne si nechaji CD schvalit u DBNetz vlastni 380 jiz overenou procedurou.
Poznámka k prodeji do Carga. Co by tam s nimi dělali adhezně (mokro,námraza) špatně(chybí pískováni pod druhý podvozek) kompresor taky žádná sláva.
Když už to tak dopadlo,tak ať to jezdí alespoň na současných výkonech i tak je těch lok. málo, protože je načase nahrazovat staré velké pojízdné topidla ř. 350,151.
Poznámka na závěr. Chtělo by to zajít na hokej, když už to sponzorujeme.ČD (potažmo stát)- sponzor Š.Transporation -sponzor-Plzeňského hokeje.
Doufám že to ta Plzeň dnes proti Spartě urve.
Ví někdo jak velká je ta pokuta za nenasazení slíbených lokomotiv?
Antony: Akurát si moc nepomôžu.
vyrabeji smejdy ktere nikdo nikdy nevidel a CD jsou jen pokusnymi kraliky. navic stala zpozdeni a neschopnost. fraska okolo Railjetu je to same. proti super modernim vlakum by navrhovali smejdsky Inter Panther.
kdyby v CD vladl zdravy rozum tak z nich vysoudi vse do koruny a docili jejich krachu ktery by nam vsem prospel nejvic
A to si představujete jak? Proč by ČD měly schvalovat mašiny pro DB?
Vaše názory jsou na hony vzdálené od praxe.
Byt CD tak bych ted jenom sedel a cekal.
To ČD v případě 380 udělaly a jak se při arbitráži ukázalo, nebylo to šťastné řešení.
Během toho čekání totiž jaxi "pozapomněly" platit částky domluvené v platné smlouvě.
uzavřeli novou zakázku na další dopravní stavbu... Nerozumím tomu.
Tak se podívejte na zákon o zadávání veř. zakázek (platný v té době). Pokud Eurovia nabídla nejnižší cenu, tak ŘSD nic jiného, než to vzít od nich, nezbývalo.
ŠT, která tak škodolibě ČD říká, že povolení od DB Netz už není věc, kterou musí zařídit,
Vy jste viděl smlouvu mezi ČD a ŠT, konkrétně odstavec o tom, co má ŠT ohledně schvalování zařídit?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.