..: Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda :..

380.002, ŽZO Cerhenice, foto: Chary Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.

380.002-6 + 380.003-4 + 380.001-8, Velký zkušební okruh VUZ, foto: Louis Armstrong Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.

ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.

A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.

380.002-6, Základna VUZ Velim, foto: Josef Petrák Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?

Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí. 


IR Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
06.04.2016 (14:06)  
Aleš Liesk. Nezlob te se na me. Predtavte si situaci, ze si jdete koupit auto, ktere chcete provozovat v CR. Vyrobci reknete, chci auto, ktere chci provozovat v CR. On vam auto doda ale vy s nim v CR nesmite jezdit. Auto sice jezdi, technicky je v poradku, ale spravce site vas na silnici nepusti protoze "nejaky parametr". Me jako uzivatele toto nezajima, chtel bych videt vas jako soukromou osobu s takovym autem. To by bylo povyku. Tady vedete akorat intelektualni reci, protoze v pripade CD je to z erarniho a nikoho to takzvane nepali.
A to nemluvim o tom, ze vam to vyrobce dodal s nekolikaletym zpozdenim a jeste nezpusobile k provozu.
Chtel bych Vas videt, jestli byste taky takhle filozofoval a nebo byste byl hned druhy den u pravnika a podaval zalobu.
06.04.2016 (13:55)  
schvaleni k provozu ve vybranych statech.
Ale Mlho, vždyť o tom tu už dlouho hovoříme.
"Schválení k provozu" mašina má i pro DB, to je ono "razítko" od EBA.
Nějaké pochybné další potvrzení o doložení vykonání ověření..., vyžadované správcem infra, nemá se schválením typu formálně vůbec nic společného (typ jako takový schválený JE, JE a ještě jednou JE), bohužel ale absence tohoto papíru reálně znemožňuje provoz lokomotivy na síti DB-N.
To, jestli tenhle papír měla zajistit ŠT nebo to je (z principu tohoto povolení) věc PROVOZOVATELE vozidla, může být další zajmavý soudní případ. :-(((
registrovaný uživatel JiP 
06.04.2016 (13:14)  
Aleš Liesk: Rozhorceni CD rozumim. Majice zkusenost s pendolinem, ktere si objednaly zpusobem vyrobce neco vyrobi a my pak zaridime komplet dokumentci a schvaleni se vydaly logicky cestou zakazky na klic. Vyrobce 380 je (aleposn to tak bylo v mediich vzdy prezentovano) zodpovedny za jeji vyrobu a schvaleni k provozu ve vybranych statech. Pote co bude toto splneno je ze strany vyrobce hotovo. Taktez bylo prezentovano CD ze lokomotivy nakupuji predevsim pro mezinarodni provoz do Nemecka. Lokomotiva rady 380 ale v Nemecku do ted plnohodnotne jezdit nemuze. To je jak kdybyste si koupil auto, ale nesmel s nim na silnici.

Lokomotiva rady 380 ma evidetne nejaky problem at jiz uredniho ci technickeho razu, diky kteremu ji DB Netz nepusti na sit s Vmax 200km/h. Musi to byt evidetne neco zasadniho, protoze kdyby to bylo jednoduche, tak predpokladam ze uz je to davno vyresene. Nemluve o tom, proc by uz ted CD shanely nahradni lokomotivy, kdyz je jeste stale dalsiho 3/4 roku cas na vyreseni. Evidentne ani CD uz tomu neveri. Ke smule Skody vsak ve stejny termin jako pro CD-DB, je termin dodavky Skoda-DB. CD jednoduse nechaji problem na bedrech Skody a jejich dodavce lokomotiv pro DB, protoze budou muset projit stejnou procedurou a po te, co bude cesticka Skodou na DBNetz takzvane vyslapana, pravdepodobne si nechaji CD schvalit u DBNetz vlastni 380 jiz overenou procedurou.
registrovaný uživatel melone 
06.04.2016 (12:37)  
ČD už dávno neměly existovat jako státní ...
registrovaný uživatel neček 
06.04.2016 (11:56)  
Antony-co je na tom nepochopitelného jde to po politické linii,od začátku až po dnešek.Naposledy vyhrožoval p.Babiš, že se tomu podívá na zoubek, ale myslím si ,že to splasklo( možná v rámci koaliční dohody).
Poznámka k prodeji do Carga. Co by tam s nimi dělali adhezně (mokro,námraza) špatně(chybí pískováni pod druhý podvozek) kompresor taky žádná sláva.
Když už to tak dopadlo,tak ať to jezdí alespoň na současných výkonech i tak je těch lok. málo, protože je načase nahrazovat staré velké pojízdné topidla ř. 350,151.
Poznámka na závěr. Chtělo by to zajít na hokej, když už to sponzorujeme.ČD (potažmo stát)- sponzor Š.Transporation -sponzor-Plzeňského hokeje.
Doufám že to ta Plzeň dnes proti Spartě urve.
registrovaný uživatel Semík  mail  
06.04.2016 (11:03)  
Já si myslím, že 1mld. není tak moc. Vychází to na 100mil/rok. Kdysi se uvádělo, že za pronájem Taurusů od Rakušáků se platilo cca 72 mil/rok a vyšlo to levněji než pronájem 350 od Slováků.
Ví někdo jak velká je ta pokuta za nenasazení slíbených lokomotiv?
registrovaný uživatel JOHNZ 
06.04.2016 (10:57)  
ythomas_ct: Ak to bude ten klasický "lokpoolový" operatívny leasing, tak je to naopak pomerne prijateľná suma. Za tých 10 rokov totiž tie loko musia podstúpiť údržbu v cenovom rámci 40%-50% pôvodnej nákupnej ceny, takisto nie je nutné počítať s rezervami (náhradný kus dodá lokpool).

Antony: Akurát si moc nepomôžu.
registrovaný uživatel Antony 
06.04.2016 (10:45)  
nepochopim jak je mozne ze CD od takovych zm.du podvodnickych ze SKODY jeste neco vubec berou!

vyrabeji smejdy ktere nikdo nikdy nevidel a CD jsou jen pokusnymi kraliky. navic stala zpozdeni a neschopnost. fraska okolo Railjetu je to same. proti super modernim vlakum by navrhovali smejdsky Inter Panther.

kdyby v CD vladl zdravy rozum tak z nich vysoudi vse do koruny a docili jejich krachu ktery by nam vsem prospel nejvic
06.04.2016 (10:43)  
Přidám jen jeden komentář nezasvěceného člověka, co je bohužel nucen vlakem denně cestovat do zaměstnání. Stále se na ČD mluví o ekonomice provozu atd....ČD nás vozí dávno přestárlými vozy "B" a v současné době tak zkrácenými soupravami, že nějaké pohodlí vůbec neexistuje. Pokud má vlak nějaké polstrování či dokonce velkoprostorové uspořádání je to zázrak, bohužel většinou je vlak tak krátký, že se o nějakém pohodlí nedá ani mluvit o rvaní se cestujících o dveře i místo, zatahování záclonek, zamykání, odkládání věcí na sedadla aby si druhý nemohl sednout atd....raději ani polemizovat nebudu (průvodčí a dopravce vše tolerují). Za tuto hrůzu ČD inkasují nemalé peníze od krajů a státu....cesta vlakem se za poslední roky změnila na tragédii a značně nepohodlnou věc. Ovšem pro Expresy do Německa to neplatí - nejnovější zrekonstruované vozy, slušná kapacita, teď pronajmuté lokomotivy....kdo toto vše pro Německé cestující platí? Po českém území tyto vlaky jedou cca 60 minut? Chcete mi říci, že na tyto všechny investice do vozů, lokomotiv atd...si tyto vlaky vydělají? Nebo jako obvykle "lůzka" jezdící v plesnivých "B" denně do práce a mající pro ČD zřejmě hodnotu "dobytka" toto vše platí pro naše Německé kamarády....? Nebylo by jako NÁRODNÍ DOPRAVCE lépe vozit lidi v pohodlí, slušnosti a komfortu u nás doma, byť třeba za vyšší cenu? Dle mého by to bylo slušnější. Na to se ale dnes asi nehraje, že? Zvlář´ště u přepláceného managementu ČD. Proto prosím ZRUŠTE DOTACE ČD, aby se tito mimoni konečně museli chovat komerčně (třeba jako RegioJet) a bude po problémech..... Peníze darovan státem jen ČD podporují v opovrhování cestujícícmi a dotování firem typu ŠKODA šmejd!!!!
06.04.2016 (10:40)  
Skodovaci si mysleli, ze to za ne udela CD.
A to si představujete jak? Proč by ČD měly schvalovat mašiny pro DB?
Vaše názory jsou na hony vzdálené od praxe.

Byt CD tak bych ted jenom sedel a cekal.
To ČD v případě 380 udělaly a jak se při arbitráži ukázalo, nebylo to šťastné řešení.
Během toho čekání totiž jaxi "pozapomněly" platit částky domluvené v platné smlouvě.

uzavřeli novou zakázku na další dopravní stavbu... Nerozumím tomu.
Tak se podívejte na zákon o zadávání veř. zakázek (platný v té době). Pokud Eurovia nabídla nejnižší cenu, tak ŘSD nic jiného, než to vzít od nich, nezbývalo.

ŠT, která tak škodolibě ČD říká, že povolení od DB Netz už není věc, kterou musí zařídit,
Vy jste viděl smlouvu mezi ČD a ŠT, konkrétně odstavec o tom, co má ŠT ohledně schvalování zařídit?
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko