..: Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda :..

380.002, ŽZO Cerhenice, foto: Chary Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.

380.002-6 + 380.003-4 + 380.001-8, Velký zkušební okruh VUZ, foto: Louis Armstrong Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.

ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.

A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.

380.002-6, Základna VUZ Velim, foto: Josef Petrák Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?

Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí. 


IR Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
06.04.2016 (19:35)  
SYN: No já ti nevím. Že byl vznik ř.380 problematický a Škoda má na hlavě hodně másla ví asi všichni. Ale na druhou stranu, ta lokomotiva je bez zásadních připomínek schválena v pěti zemích a v Německu hned u dvou vysokých schvalovacích úřadů. Vypůjčím si tvoji větu: Tak co je v Německu jinak než u ostatních?
Po pravdě, bez krkolomných vysvětlení současná situace nedává žádný smysl, ať už je krkolomně šroubované na jednu, druhou nebo třetí stranu.

Já s tebou naprosto souhlasím, že je blbost, aby ČD dělaly nějaký výpočet pevnosti německého mostu. Stejně tak je ale přece blbost, aby to dělala Škoda - ta přece mosty taky nevyrábí. Podle mě by ten výpočet měl logicky dělat dodavatel nebo majitel mostu. Proč s tím máme problém my, Češi? Pokusy o jakékoliv logické vysvětlení selhávají.

Ať chceš nebo ne, 380 v Německu schválena je a může jezdit, byť s omezením. Logické vysvětlení i řešení problému už jsme si ukázali, že neexistuje. Zbývá pouze nelogické. Jenže k tomu nelogickému NIKDO tady, tedy JÁ, TY ani nikdo jiný nemá žádné argumenty ani důkazy.

Na čem vlastně ty stavíš svůj argument proti Škodě, jen na tom, že se v minulosti nechovala příkladně? Znamená to, že dlouhodobě příkladně se chovající firmě bys odpustil i velkou levárnu?
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
06.04.2016 (18:25)  
Logika dle příspěvců zelpage:
1) Škodovka vyrobí mašinu jejíž dokumentace v dojčturkistánu prošla téměř bez námitek
2) Při schvalování se, ejhle, nedaří, hází klacky, řeší voloviny (protože to není výrobek s převažujícím počtem součástí z chráněných dílen dojčeturkistánu)- nic jiného, potažmo technického, problémového za "neschválením" není
3) Chytrolínci (zcela v duchu zdejší logiky)plivou na imperium neznámých majitelů - najednou vadí "skutečně ryzí klauzovské vlastnictví" bez přívlastků
4) Může za to všechno nedostatek "trhu"(u banánů, či vložek nikdo kompaktybylytu neřeší - vidíte, trch ýbr áles:) Takže se mělo koupit něco z chráněné símensovo dílny
5) Můžou za to odbory:):)
6) Klucí, já vás žeru:)
registrovaný uživatel SYN 
06.04.2016 (17:27)  
Hornisse: je fakt že technické podrobnosti co přesně je potřeba udělat (hm, nějaký výpočet, hm, to se teda nezdá že by to měly udělat dráhy snad ne?) neznáme, ale asi všichni si vzpomeneme kdysi dáááávno když se probíralo zadání výroby 20ti lokomotiv Škodivce tak všichni mluvili akorát o tom že je má Š dodat schválené pro provoz ve všech okolních zemích... a heleho, dneska je to ve všech KROMNĚ Německa. Tak co je v Německu jinak než u ostatních, co asi tak může pro to ČD udělat?? Prostě se nezlobte ale zníte krajně nepravděpodobně, jako že se snažíte krkolomně vymyslet okolnosti jak by to mohla nebýt chyba Schadewerke Pilsen... možná taková právní klička existuje ale mně to připadá proti zdravému rozumu.
registrovaný uživatel SYN 
06.04.2016 (17:14)  
Během toho čekání totiž jaxi "pozapomněly" platit částky domluvené v platné smlouvě.

Tak takový diletantizmus by asi neudělal nikdo... oni nezapomněli, jen se domnívali že jim patří smluvní pokuta kterou Škoda nechce zaplatit, tak si ji z toho odčítali... no a s tou pokutou to nakonec u arbitráže nedopadlo. Otázka je jestli by nebylo bývalo výhodnější si to neodečítat (a třeba si i na to někde půjčit), pochybuju že by úroky za půjčku udělaly miliardu...
Ale třeba vůbec nevadilo že se takhle vyrobila "sekyra" 1G, kdy docela možná zase takovou částku přisoudí naopak za neschválení (minimálně ne včas) všude kde měla být a pak by se to přeci mohlo pěkně slavně smáznout šul-nul ne? No nebyla by to krásná zpráva a šance se navzájem poplácat po zádech jak se nám to krásně spolu (ČD-ŠT) spolupracuje??

Jinak nějaká mírná podpora domácího výrobce by jistě byla OK, akorát potom by se musel holt poněkud jinak (vstřícně!) chovat a ne to co je dnes... to je pak víceméně jen černá díra do státní kasy a zisk na Kypr...
06.04.2016 (16:51)  
JiP: Ne, teď už fabuluješ. Já i ty víme houby o tom co za dokumenty výrobce dal, jaké dokumenty kdo a po kom kdy chtěl a kdo a co pro to udělal.

Když se tady všichni bijí v prsa, jak jsou ve Škodovce podvodníci, byl bys ty ochotný dát svou ruku na to, že úředníci ČD udělali všechno co mohli? Co když se někdo "prostě na to vy..." protože "je to přece erár".

Upřímně, já se budu velmi nahlas smál, pokud za pár let budou v Německu DB102 vesele jezdit a mluvčí ČD jen bude dál smutně opakovat, že to "prostě nejde".
registrovaný uživatel jva 
06.04.2016 (16:21)  
dedaluis: Jenže "zlí soukromníci" ty "dotace" dostávají jako doplatek do obyčejného jízdného za slevy, které si vymyslel stát, nikoli dopravce (což je něco zcela jiného než dotace na provoz). A dostávají "tolik", protože zákazník si na volném trhu vybral to, co mu vyhovuje. A že si ČD zákazníky neudržely to je jaksi jejich problém (protože zákazník se zřejmě až tak neřídí heslem "vždycky se to tak dělalo", tak u ČD zůstanu).
registrovaný uživatel JiP 
06.04.2016 (15:34)  
Hornisse: No tady ale bezi o to, ze CD si "znacku" sly vyzvednout, ale urad jim ji nedal, protoze dodane domumenty od vyrobce nebyly dostatecne kompletni na vydani znacky.
06.04.2016 (15:21)  
JiP: Když mě správce sítě na tu silnici nepustí, protože jsem si na úřadě nevyzvedl značky, taky zažaluji výrobce?
06.04.2016 (15:14)  
teepichař-v nečem maš pravdu ,v necem ne.jezdim taky hodne vlakem a tak cerne to nevidim.pokud jde o dotace od státu tak ty dostava i regiojet za studenty a žaky.to se ale nikde nepiše kolik.
registrovaný uživatel JiP 
06.04.2016 (14:48)  
Ales Liesk:

:-) A kdyz uz jsme u toho

"Ale Mlho, vždyť o tom tu už dlouho hovoříme."

tak nelze jinak nez poznamenat...

"....slape dobre, ale neseje....no to je ale u seciho stroje docela podstatna zavada..."
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko