..: Drážní inspekce doporučuje změnu sklápění závor :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Praha – Drážní inspekce ukončila šetření loňského střetu pendolina s nákladním automobilem ve Studénce. Připomeňme, že 22. července 2015 v 7.41 řidič nákladního automobilu vjel na čtyřkolejný železniční přejezd P6501 v době, kdy již byla dávána světelná a zvuková výstraha přejezdového zabezpečovacího zařízení. Následně došlo ke sklopení závor, které řidič neprorazil a zůstal na železničním přejezdu stát. Do stojícího kamionu narazil vlak SuperCity 512 Pendolino, 3 osoby byly usmrceny a dalších 25 zraněno, včetně strojvedoucího.

Drážní inspekce (DI) ve své závěrečné zprávě shrnula průběh mimořádné události a rovněž vydala několik bezpečnostních doporučení. Ta jsou určena Správě železniční dopravní cesty, Českým drahám, Drážnímu úřadu a Ministerstvu dopravy.

Doporučení Českým drahám i dalším dopravcům spočívá ve dvou bodech:

  • při vzdělávání strojvedoucích se systémově věnovat řešení krizových situací (formou simulátorů či praktického výcviku přímo na vozidle),
  • zaměřit se na správné označování prostor za stanovištěm strojvedoucího tak, aby byla vždy zajištěna volná úniková cesta, a důsledně dbát na volnost těchto prostor.

Nutno však dodat, že při této mimořádné události k pochybení ze strany dopravce nedošlo. „V daném případě, jak vyplývá z výše uvedeného, nebylo zjištěno nic, co by strojvedoucímu znemožňovalo nebo znesnadňovalo rychlé opuštění kabiny strojvedoucího, resp. mu překáželo v únikové cestě. Obdobně lze konstatovat, že strojvedoucí vlaku Ex 512 reagoval na náhle vzniklou situaci zcela správně a nemohl v daném případě učinit více,“ uvádí DI.

Změní se sklápění závor?

Bezpečnostní doporučení určené SŽDC a Drážnímu úřadu se týká problematiky sklápění závor. Je-li přejezd vybaven „celými závorami“, tj. dvěma páry polovičních břeven, měla by se břevna umístěná ve směru jízdy automobilů před přejezdem (vjezdové závory) sklápět již po uplynutí předzváněcí doby, u břeven za přejezdem (výjezdové závory) by sklápění probíhalo stejně jako dnes, tedy až po uplynutí vyklízecí doby. Tato změna má být provedena na všech v úvahu přicházejících železničních přejezdech, jakožto i u nově budovaných přejezdů. V rámci prohlídek či modernizací přejezdů by pak SŽDC měla provést analýzu rizik – posouzení místních podmínek, chování účastníků provozu a ověření parametrů přejezdu (nejdelší a nejpomalejší vozidlo).

Drážní úřad má přijmout taková opatření, která budou směřovat k realizaci tohoto doporučení. Rovněž je zvažována změna normy ČSN 34 2650 tak, aby byl červenobílý nátěr na vnitřní straně břeven závor nahrazen takovým, který nebude na řidiče působit zákazem proražení břevna. Uvažuje se i o doplnění nápisu, který by řidiče nabádal k urychlenému opuštění přejezdu přeražením břevna závory.

Úkolem pro Ministerstvo dopravy je rozšířit povědomí řidičů o možnosti přeražení závor tak, aby v případě uvíznutí mezi sklopenými závorami neváhali opustit železniční přejezd. Dále by mělo být sjednoceno využívání kamerových systémů k prevenci i postihování nezákonného chování řidičů na přejezdech, s čímž souvisí i možnost zvýšení sankcí za porušení zákona.

Odkazy: Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události (PDF)

Tématu železničních přejezdů v souvislosti s loňskou nehodou ve Studénce jsme se též věnovali v článku Dva týdny po Studénce: přejezdy fungují, a co dál?, jenž byl zveřejněn 5. 8. 2015.


RaPa Poslat mail autorovi | 19.3.2016 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
20.03.2016 (3:16)  
A tady jenom ukazka jak funguji prejezdy na japonske zeleznici, aneb kdyz se misto usilovneho hledani duvodu proc neco nejde, hleda zpusob jak situaci resit.
Japonske prejezdy se od tech nasich odlisuji v mnoha vecech.
1) Kazdy prejezd ve vybaven optikymi senzory detekujici prekazku pro vlak.
2) Kazdy prejezd je vybaven z obou stran bezpecnostnim tlacitkem, jehoz zmacknutim vpripade nouze zastavite vlak.
3) Na vice kolejnem prejezdu vas prejezd cervenymi sipkami informuje, zda vlak prijizdi pouze z jedne strany a nebo prijedou vlaky z obou stran.
4) Maji vyreseny cesky nesmysl, kdy se zvedaji zavory a stale blikaji svetla a dochazi k uvezeneni aut na prejezdu. Na japonskem prejezdu prvni zhasnou svetla a az pote jdou zavory nahoru, tudiz muzete bez obav na prejezd ihned vjet, aniz byste si museli pamatovat nejake sekvence vystrah.
Zde jedno demonstracni video.

https://www.youtube.com/watch?v=roQX6xtuvIw
registrovaný uživatel JiP 
20.03.2016 (1:14)  
Tady bych souhlasil s Keprtem. Ceska spolecnost je skutecne velmi charakteristicka velmi nizkym respektem k pravidlum. Mohli bychom samozrejme analyzovat co je tomu historickou a aktualni pricinou. Nicmene je to to typicky ceske, kdy kazdy ma to svoje nejlepsi reseni na vsechno i nad ramec pravidel. Tento pristup ma i svoje pozitiva, kdy cesky clovek je velmi vynalezavy a kombinace cesko nemeckych firem je velmi ucinna, kdy kombinace nemecke preciznosti s ceskym obchazenim pravidel a vynalezavosti vede k velmi peknym resenim mnoha technickych problemu.

Nicmene situace na prejezech si nemyslim, ze je uplne tento pripad. Konkretne ten polsky ridic, to by vysledek predevsim totalni neznalosti a skutecne na miste bylo vyjadreni soudce, ze nechape, jak ten clovek vubec mohl dostat ridicsky prikaz. Spolecne s tim polakem by totiz mel jit sedet i vsichni ti, na zaklade jejichz rozhodnuti ten clovek mohl ridit. To je jak kdyby mi ted dali na rizeni kosmickou raketu, ja ji rozsekal a sel sedet ze jsem ji rozsekal. Tady jsou vini prece predevsim ti, kteri maji tu pravomoc rozhodnout, zda jsem zpusobily ci ne takove zarizeni ridit. A z vypovedi toho Polaka bylo evidentni, ze to nebyla nedbalost, ale ten clovek mel naprosto zakladni neznalosti dopravnich predpisu a pritom pokud jsem pochopil, tak ridicak mel pouze kratce, tudiz byla jeste nadeje, ze ma vse ohledne pravidel v zive pameti.

Tady si myslim, ze lide hromadne odchazeji z autoskoly co se tyce chovani na prejezdu velmi malo vybaveni.
Napr. moje zkusenosti-dodnes mnoho lidi nezna cislovani prejezdu jakoz to prvek rychle lokalizace, v predstave stale preziva fakt, ze zavory spousti nejaky clovek, nikoliv automaticky prijizdejici vlak a predevsim prednost svetel nad mechanickymi zavorami, ktere jsou pouze doplnek.

A zde jsme jiz diskutovali ono zavadejici chovani prejezdu kdy se zvedaji zavory a nasladne padaji dolu, coz tvori naprosto zbytecnou past na ridice. Navrhovanou zmenu pozdejsiho zvedani protilehle zavory povazuji za logicke zlepseni.
20.03.2016 (0:19)  
A.N. - mně tedy ta doporučení připadají vcelku logická. Jejich závěrečné zprávy, které z různých MU čtu pravidelně, mi připadají profesionální a naprosto dostačující. Problém je ten, že bezpečnostní doporučení jsou pouze doporučení a dotčení nemají povinnost se jimi řídit.

Nikdo netvrdí, že simulátor ochrání strojvůdce v případě MU, ale může mu pomoci připravit se na takovou situaci a připomenout si, jak se zachovat.

Jediné, v čem s Vámi souhlasím, jsou ty dveře za sedačkou strojvůdce, proto je třeba řada 380 u řady strojvůdců daleko méně oblíbená, než Taurus nebo starší stroje.
19.03.2016 (20:36)  
Ve slušných zemích (např. Německo) nepovolí postavit cestu, pokud není přejezd volný.
Hm, a co přejezdy na širé trati? To se nejprve zavře a zkontroluje přejezd 5 km od stanice a až pak se povolí odjezd z té stanice?
Jinak tento blábol byl na Káčku vyvrácen tuším kluky od Metransu, co v tom Německu jezděj.
registrovaný uživatel A.N. 
19.03.2016 (20:15)  
To je zas blaf z DI!!! Pár blbců po mnoha měsících vypotilo elaborát.
1) jak by nějaký simulátor ochránil strojvedoucího před nebezpečím na PZZ
2) pokud někdo udělá únik ze stanoviště přímo za sedačkou, nikoliv na straně jako to mají starší vozidla 162,122,753...atd. tak to snad za překážku lze požadovat,ne?
3) označování únikových cest na HV je odnepaměti..

Nechť si kravaťácký vemínka z DI dají modrý hard na hlavu, než něco vypotí.
registrovaný uživatel str 
19.03.2016 (17:30)  
Ostatnich dopravcu se to netyka, ze doporuceni bylo vydane jen pro CD?
registrovaný uživatel Keprt 
19.03.2016 (17:16)  
Grurfah: směsuješ dvě nezávislé věci. Přejezdy na 160 jsou samozřejmě špatně. Ovšem řidič chovající se nevhodně na přejezdu je rizikem i když ten vlak jede 60. Každý přejezd je potenciálním rizikem, ale jejich totální vymýcení je nereálné z různých důvodů, takže nám nezbyde, než se na nich naučit chovat.
19.03.2016 (16:35)  
Jackub; Kepert: No, tak ono hlavně před revolucí nejezdily přes přejezdy vlaky 160km/h. To je ten hlavní problém, na takové trati přejezdy _vůbec_ nemají co dělat! Ti šašci, co za to jsou zodpovědní, měli jít na 10 let bručet, ne nějakej kamioňák, to je jen malá figurka!
19.03.2016 (16:30)  
Ve slušných zemích (např. Německo) nepovolí postavit cestu, pokud není přejezd volný. To jen v banánistánech typu ČR to nejde. To se bude jenom nesmyslně zvyšovat pokuty a házet všechna vina na motoristy...
registrovaný uživatel Jackub 
19.03.2016 (15:43)  
@ Keprt: Nejsem, blbci byli vždycky. Jen se zdá, že jejich počet roste. Myslím, že je to i tím, že se stát/firmy všemožně snaží chránit lidi před jimi samotnými. Leckdo se tak prostě odnaučí myslet (protože to je námaha a "bolí" to). No a když se mu něco stane, začne ječet a žene to k soudu. Že by si řekl, či dokonce připustil, že je to díky jeho blbosti, to ani náhodou! To dřív opravdu nebylo! Nejsem staromilec, ale opravdu kolem sebe pozoruji čím dál víc omezenosti, arogance, sebestřednosti... Všude - za volantem, na chodníku, i v tom vlaku... Proto jsem skeptický k tomu, že nějaké další pojistky pojistek nějak extra pomohou... :-(

Jak píšeš - v tomto směru vyspělá společnost nejsme a přijde mi, že jdeme mílovými kroky opačným směrem... :-(
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko