..: Stanovisko Českých drah k autorskému komentáři o vozech ABpee :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — Nedávný autorský komentář První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta…? rozpoutal diskuzi nejen v řadách čtenářů magazínu ŽelPage, ale také v širší dopravní komunitě. Reagovalo i Generální ředitelství Českých drah v Praze, a proto vám přinášíme jejich stanovisko k vydanému komentáři. To ponecháváme bez dalšího komentáře ze strany autora.

Stanovisko k hodnocení vozu ABpee

České dráhy by se s ohledem k objektivitě příspěvku také rády oficiálně vyjádřily k hodnocení vozu ABpee. Vnímáme, že autor a každý cestující má právo na vlastní názor a pohled na věc, jde ale vždy o subjektivní názor, který nezahrnuje objektivní skutečnosti, které se v daném řešení promítly. O různosti subjektivních názorů vypovídá i fakt, že jsme za dobu provozu zaznamenali i pozitivní ohlasy u bodů, které autor hodnotí kriticky. Jde například o umístění míst pro uložení jízdních kol v blízkosti 1. třídy.

Předně je třeba uvést, že vozy ABpee jsou určeny pro dálkové vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících. Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC a tomu odpovídá i odlišné vybavení. Naší kategorii rychlík, resp. rychlík vyšší kvality, lze přitom s ohledem na délku tras, dobu jízdy a další parametry srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské. Kupříkladu ve Švýcarsku jsou v provozu vlaků RE dokonce elektrické jednotky s 1. třídou v uspořádání míst 2+2, tedy stejné jako ve třídě druhé.

K nevíce diskutovanému faktu v podobě umístění sedaček a jejich rozteče lze konstatovat, že se vycházelo z vyhlášek UIC, která stanovuje minimální rozměry pro vzdálenost sedaček v jednotlivých třídách, ale zároveň bylo cílem orientovat místa se středovými stolky k jednotlivým oknům a využít délku poloviny vozu, který byl z výroby konstruován pro 2. třídu (rozteče oken odpovídající 2. třídě). Proto byly upřednostněny různé rozteče sedaček před jejich rozměrově stejným zaměřením bez ohledu na okna a meziokenní sloupky. Takové provedení je známé z řady modernizovaných, ale dokonce i zcela nových, zahraničních vozidel, a i toto řešení bývá předmětem kritiky.

Pokud jde o pozici krajních sedaček u přepážky k oddílu 2. třídy, byly zvažovány obě varianty jejich umístění. Zvolené řešení pak bylo akceptováno s ohledem na fakt, že opačně orientované sedačky (zády ke stěně) by podstatným způsobem zasahovaly do dveří mezi oddíly a omezovaly by průchod vozem. Větší odstup sedaček a stolků byl zvolen s ohledem na rozměry modernizovaného vozu, které jsou dány, využití celkového prostoru a upřednostnění pohodlí při přístupu k místům a prostoru na nohy cestujících.

Pokud jde o některé další kriticky hodnocené prvky, pak k nim lze uvést tyto skutečnosti:

  • autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout).
  • při měřeních nebyla zjištěna překročení hlukových limitů, a to ani z podvozku, a nepotvrzují je ani další osoby, které vozy pravidelně využívají, může tak jít spíše o subjektivní pocit hodnotitele například na určitém typu svršku.
  • teplota a výměna vzduchu ve voze je řešena netradičně pro každý oddíl samostatně, což lze považovat spíše za výhodu. Tepelná nepohoda nebo nedýchatelný vzduch v jedné z částí vozu jsou spíše problémem aktuální obsluhy zařízení a jsou odstraněny při příslušném zásahu personálu.
  • osvětlení je řešeno dle vyhlášky UIC, řešení přímým osvětlením i intenzita osvětlení respektují skutečnosti, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících.
  • záclonky jsou tradiční výbavou vozů ČD a byly použity s ohledem možnost individuálního zastínění jednotlivých míst, což roleta neumožňuje. Ta zastíní okno v celé šířce, což nemusí vyhovovat oběma cestujícím sedícím společně u jednoho okna.
  • použití sedaček bez textilních podhlavníků, nepoužití koberce ve velkoprostorovém oddíle nebo stanovený počet elektrických zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících. Využití např. zásuvek zde bude díky kratším trasám cestujících určitě mnohem méně časté, než ve vlacích EC/IC. Vybavení vozů EC/IC např. koberci nebo větším počtem zásuvek vychází z větší vzdálenosti zastávek vlaků a větší přepravní vzdálenosti.
  • S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém. (viz také bod výš) Není však vyloučeno, že v budoucnosti při vytváření ucelených souprav budou podle potřeby některé z těchto prvků na vozy dosazeny.

Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Redakčně neupraveno.

Aleš Petrovský | 17.3.2015 (11:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kuzma 
27.03.2015 (14:27)  
Tak včera u piva jsem s kamarádem (zaměstnanec SŽDC)prohodil pár slov o tématu ABpee a i on mi potvrdil,že ve večerníku na ČT 1 skutečně zazněla informace Rx - 80% klimatizovaných vozů. Ale já se vlastně nedivím, že nám média kecají. Zatímco na ČT nebohý Airbus dlouze klesal až doklesal do Alp na Nově bylo všechno v cajku a najednou šup,strmý pád,div ne vývrtka.
Dokonce zazněla i informace o sestupu o 9000 metrů za sekundu !!!
No a ten 30 % rozdíl mezi první a druhou třídou byl jedním z proklamovaných novinek v GVD 2015.
Bohužel,jen v kolonce obyčejné jízdné. Na akční nabídky, relační slevy a všechny síťovky musíme zapomenout. Nehledě na to,že jediným smysluplným způsobem jak zaplatit za jedničku je podle mě časový doplatek.
25.03.2015 (14:55)  
Pro starší lidi (a ostatně nejen pro ně) je jednodušší sednout jednou do vlaku a jet až do cíle, takže když to jde, proč ne. To by ovšem musela být kvalita cestování aspoň trochu na výši. Moje matka takto jezdívala, ovšem už ji to taky přestalo bavit, patřit se v létě v neklimatizovaném ušmudlaném vagóně, případně v zimě mrznout/potit se tamtéž.
Takže teď se to řeší tak, že když jede matka do Prahy sama, otec ji autem zaveze do Starého Města na Leo Expres, který je při nižší ceně o půl hodiny rychlejší a nesrovnateně pohodlnější. Totéž při návratu, jen s tím rozdílem, že tentokrát pro ni do SM přijede.
registrovaný uživatel Sim 
25.03.2015 (8:16)  
Vanguard > to nekdo jezdi v cele trase? Ja mel za to, ze tyhle vlaky slouzi k nouzovemu dojeti do Prerova/Olomouce a pak presednuti na neco normalniho.

btw, takovy paradox se nam tu objevil; osobakove vagony dehumusujeme a posleme je na xrychliky ... kupe z krychliku nam ted jezdi osobaky :-/
24.03.2015 (20:26)  
No, co by za takové vagóny dali cestující na nejdelší (druhé nejdelší?) rychlíkové lince Luhačovice-Praha, kde ČD systematicky nasazují vozy B249 a A149...
registrovaný uživatel Sim 
23.03.2015 (15:06)  
Kuzma > staci si naklikat nejakou relaci do eshopu a zjistite, ze tech teoretickych* +50% stale plati.

*) v realu to je, diky absenci akcnich nabidek do jednicky, vetsinou vice. Mnohdy podstatne vice. Treba relace Plzen - Praha je v prvni tride za 240, ve druhe za 99 Kc, tedy krasnych +142% ... to vse pri svezeni treba vozem, o kterem je tento clanek.
registrovaný uživatel Kuzma 
23.03.2015 (11:21)  
Pro JiříK. Ta informace o 80% nasazení klimatizace je zcela jistě z televize, ale dokážu pochopit, že mohlo dojít k záměně slov klimatizované a modernizované, navíc by to snad v dnešní době mělo být SYNONYMUM. Zvláště v případě, když se v názvu vlaku objeví slovo VYŠŠÍ KVALITA. Vyšší kvalitu mi poskytne i MOs mezi Chebem a Aší. Ani bych se nedivil kdyby se o příštího GVD objevil termín Osobní vlak vyšší kvality, rozhodně by mě to přišlo spravedlivější. Alespoň bych už dopředu věděl do čeho lezu.

Neonym: Mám pocit, že od prosince je rozdíl při koupi obyčejné jízdenky mezi 1.a 2. třídou už jen 30 % z ceny.
registrovaný uživatel Sim 
23.03.2015 (8:55)  
Karle, dik za pripomenuti, na to jsem uz uplne zapomel ;-)
registrovaný uživatel Kakov 
19.03.2015 (19:38)  
Sim:

a pamatuješ, jak jel zelený do Vídně a náhodou jeli na EC jen humanizovaná B? (+1. třída) :-D

http://www.zelpage.cz/zpravy/9245
registrovaný uživatel Neonym  mail  
19.03.2015 (17:40)  
Mě by ten komentář připadal v pořádku, pokud bychom se bavili o druhé třídě, ne o první. Jako sorry, ale napsat, ze objektivně jsou splněny normy a subjektivně se nad tím nikdo ani nezamyslel, vždyť je to stejně jenom na nějaké zaprděné rychlíky, které jezdí bez konkurence, to si snad mohli odpustit. Ať obhájí ten 50% rozdíl v ceně. A ať mi neříkají, že výhoda první třídy je její prázdnota. Oni by se měli snažit, aby byla jednička téměř plná a přesto její využití dávalo smysl.
registrovaný uživatel Sim 
19.03.2015 (17:30)  
Mno, v tom pripade by me zajimalo, kdo u CD vyucuje procenta. Nasposled jsem tam videl dehumusovane becka v poctu dvou kusu ... a deset vozu ta souprava nemela ani v pripade, ze do toho budem pocitat i masinu :-/

edit: Je zajimave, ze na webu CD se na strance o zavadeni Rx o tom, ze B se do modernizaci nepocita, nepise ani slovo. Konkretne tam je „Rychlík vyšší kvality“ (Rx) bude sestaven nejméně z 80 % z nových nebo modernizovaných vozů, které znají cestující především z vlaků EuroCity a InterCity.
Takze v podstate nekecaji, B z EC a IC zname. Jen nevim, jestli se tomu smat, nebo brecet :-/
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko