..: AKTUÁLNĚ: Kalamitní stav na síti SŽDC :..

Námraza na troleji v Praze hl.n., foto: Aleš Petrovský Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.

Aktuální zpravodajství

14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.

V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.

3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.

19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.

Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).

České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.

17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.

Mapa kompenzace, foto: České dráhyČeské dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.

13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.

R 773 Švihov tažený lokomotivou brejlovec je připraven k odjezdu z Plzně do Prahy, foto: Aleš PetrovskýRanní zpožděný rychlík z Brna do Prahy vedený brejlovcem řady 754, foto: Matouš DanielkaZpožděný vlak EC 73 Smetana tvořený jednotkou railjet s přípřeží lok. ř. 742 přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaEC 378 Slovenská strela, s "muzejním" čmelákem v čele, přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 731, foto: Matouš DanielkaRychlík z Brna s lokomotivou řady 742 v čele, foto: Matouš DanielkaZpožděný EC 174 Jan Jesenius s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaNámraza na trolejovém vedení, foto: Matouš DanielkaNámraza, den druhý. IC 540 Hutník se 75 minutami zpoždění a strojem 754.028 v čele odjíždí z Pardubic. Elektrický provoz začíná být postupně obnovován., foto: Matouš Danielka

Situaci nadále monitorujeme.


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 25      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
17.12.2014 (0:26)  
Vy byste meli neco ridit, neco velkyho. Vzdycky najdete nejake reseni, ktere urcite nikoho jineho nenapadlo.

Nebudete pri te "pristi kalamite" psat, ze proc jely nejaky vlaky pres pul republiky zbytecne (protoze nez tam dorazily, tak se stav vyresil), ze ne.

Jsou proste borci, co by si v samosce vzdycky vyberali tu nejrychlejsi kasu, protoze oni jsou nejvetsi bouraci. Akorat nechodi nakupovat, takze v praxi to nelze overit:-(
registrovaný uživatel arj 
12.12.2014 (22:02)  
Sim, přirovnání k zimní údržbě silnic je hezké, ale .. rozdíl je v tom, že správci silnic (pozemních komunikací) mají "pravidla" daná zákonem 13/1997 (§ 27) a jeho prováděcí vyhláškou 104/1997 (§ 41-47) - která stanoví, která silnice patří do které kategorie a jak na té které kategorii musí být zajištěna sjízdnost (čas od vyhlášení "poplachu" a co se pro kterou kategorii považuje za sjízdné).

Železnice má taky kategorie (minimálně z hlediska zpoplatnění) ... a v tomto případě došlo k tomu, že jezdily bez problémů "dvojky a trojky", zatímco na "jedničkách byla sice zajištěna sjízdnost, ale ne pro všechna vozidla.
A řekl bych, že nejkurióznější situace nastala u brněnských trolejbusů, kde správce silnice (Brněnské komunikace) sjízdnost zajistil, ale správce a provozovatel dráhy (DPmB) svoji část sjízdnosti nezajistil ... ale linky přesto jezdily (v diesel provedení). A kdyby DP měl duo-busy (vozidlo, které naše legislativa vlastně nezná), tak by dokonce mohly jezdit i ty trolejbusy, byť ne po drátě.
registrovaný uživatel Sim 
12.12.2014 (15:31)  
Drahos, topic > dobre popsano, vesmes se ve vetsine shodneme. Nicmene, ja na to koukam tou optikou (a v tom se mozna prave neshodujeme), ze neni zas az takovy pruser, kdyz se v pripade takoveto (nebo podobne) situace doprava vyrazne omezi, nebo nedej boze zastavi uplne. Za dulezite ale povazuju, jak se k tomu dojde.
M opet prehani a schvalne to prevraci uplne ad absurdum ... pritom predpokladam, ze vetsine doslo, ze to nechci hnat do extremu. Proste to neni cernobile a snad jen takovi, jako je M, si nedokazi predstavit nic jineho, nez uplny provoz a pak az zase uplne zastaveni.
Je mi jasne, ze zeleznice ma sva specifika, presto uvedu priklad ze silnicniho provozu, kde je to pomerne nazorne; pokud je v zime snehu malo, vesmes bez vetsich problemu ho stiha udrzba uklizet a udrzovat silnice plne sjizdne. Kdyz se zacne situace horsit, meni se i pristup tech, co maji udrzbu na starost. Projeti vsech silnic jednou za den je proste blbost (stejne jako snaha vzdy na draze udrzet "civilni" grafikon), takze se to - aspon u nas - resi tak, ze se rovne useky jen prohrnuji a sype se jen tam, kde je zvysene riziko prusvihu, tedy vesmes v zatackach a v kopcich. Diky tomu se muze udrzba venovat tem pruserovejsim usekum. Pokud je snehu hafo, nektere mistni komunikace se prestanou udrzovat uplne a proste se zavrou - prioritou je, aby bylo prujezdne to, kde jezdi autobus. Klicove ale je, ze se o uzavreni dane silnice musi ridic dozvedet driv, nez tam vjede. Pak vetsina lidi pochopi, ze pokud je opravdu extremni situace, nema smysl udrzovat sjizdne vse a tak bez vetsich problemu dokazi prijmout fakt, ze se nekam musi jet nyni oklikou.
Porad je to lepsi, nez situace, kdy by se silnicari snazili udrzet sjizdne vse, ale diky tomu to nemeli pod kontrolou a dlouhodobe neprujezdne by byly i silnice, ktere nejsou uzavreny. Tedy, ze o faktu, ze to projet nepujde, se ridic dozvi az tehdy, kdyz zapadne (a v lepsim pripade z toho pak vycouva). Bohuzel, na me to pusobi tak, ze prave tato situace nastava na zeleznici.
Pritom pravdepodobne nic nebrani dopravcum a SZDC mit vypracovany krizove plany s nekolika moznymi scenari podobne, jako kdyz se planuje vyluka. Na rozdil od vyluky zima prichazi kazdorocne a i kdyz jsou snehove problemy pokazde trochu jine, princip je porad stejny. A zrovna takova vec, jako je namraza, je pritom resitelna podstatne snadneji, nez vrstva snehu zpusobujici nesjizdnost pro vse mimo pluh nebo frezu. Nota bene, kdyz je hlasena dopredu - tady fakt nevidim realne duvody, proc by nemohlo byt uz v predstihu (klidne za pomoci verejnopravni TV) avizovano, ze budou omezovany spoje, ze se prejde na nouzovy rezim provozu a ze je mozne dosavadni zakoupene jizdenky vratit bez jakekoliv srazky.
Tech scenaru muze byt nekolik, podle poctu dostupne "nouzove" techniky, v nasem pripade dieselovych masin nebo jednotek. A samosebou tim nemyslim stav, na ktery narazi M, tedy ze lokalky zavreme a vse presuneme na hlavni trate. Nicmene, kdyz si uvedomim, ze treba z Plzne na Domazlice jezdi tri zraloci spojeni do jednoho vlaku, dovedu prakticky bez jakehokoliv problemu predstavit, ze by se zde nechala jen jedna nebo dve jednotky. A i kdyby to nekde znamenalo treba zmenu hodinoveho taktu na dvouhodinovy, vcetne snizeni rychlosti a navyseni cestovni doby, porad to povazuju za funkcni model dopravni situace, ktery je diky vnejsimu vlivu prepnuty do nouzoveho rezimu (rekneme podobne, jako motor u auta v pripade nejake poruchy snizi svuj vykon, ale umozni dojet bez navyseni rizika dalsiho poskozeni).
Tohle jsou proste veci, ktere mi na draze chybi. Predpokladam, ze takoveto scenare proste nejsou ... a pokud jsou, je to jeste horsi, protoze to evidentne nefunguje (a kde to funguje, je to spis systemu navzdory).
Tezko muzeme chtit, aby v pripade, ze se zastavi prakticky cely koridor, dokazal dispecersky aparat resit vse, pokud v danou chvili musi takovyto scenar vlastne vymyslet. To slo prave v dobe minule, kdy na draze bylo lidi spousta a v pripade, ze na neco nebyl predem pripraveny scenar, dalo se improvizovat ... a technika tomu v podstate byla prizpusobena.
A proto se ptam v dobe, kdy kalamita pominula, jestli se neco zmeni. Nebo jestli se budeme spolehat na to, ze nula, ktera prave ted padla v rulete, padne zase az za dalsich 36 kol hry.
registrovaný uživatel Kakov 
11.12.2014 (11:55)  
Tomáš R.

Cokoli za komunismu fungovalo, tak fungovalo navzdory, nikoli díky systému

přesně toto mě naprosto nezajímá, pokud shledám něco svými parametry (mezi parametry nepatří země původu ani režim původu) jako vhodné a přínosné, tak to budu rád používat.... je mi naprosto jedno, jestli to funguje díky nebo navzdory....

naopak, pokud něco zavrhnu jen proto, že původ se mi nehodí do krámu, zadělávám si na potíže...
registrovaný uživatel Kakov 
11.12.2014 (11:49)  
Lukáš Hradecký:

jj něco málo o tom vím, PS je moje velká tajná láska, takže se snažím lecos se o tom dozvědět i mimo oficiální zdroje...

ano mám na mysli přesně tu osu Petržalka-Kitsee-Jarovce
registrovaný uživatel hank 
10.12.2014 (20:54)  
Možná OT, ale nemůžu si pomoct.

Omlouvat současný zoufalý stav společnosti, politiky, ekonomiky atd. tím, že před 25 lety to bylo horší a buďme proto rádi, že máme to, co máme, je projevem naprosté bezradnosti těch, kdo mají tuto společnost řídit, i těch, kdo jim k tomu mají dodávat ideologické posvěcení. Tenhle společensko-ekonomický systém z historické perspektivy končí a nikdo si s tím neví rady. (Možná ten konec bude trvat několik generací a bude mít různé zákruty a zvraty a nebude to nějaký náhlý přervrat a proto to současníci ani jako historickou změnu nebudou moc schopni vnímat.) Proto nás ti, kdo jsou placení za vymývání mozků, nutí dívat se dozadu, abychom náhodou vpředu neuviděli to, co nás ještě čeká - a to si pište, že to bude mnohem hlubší průser, než si kdokoli z nás umí představit - nebo aby se dokonce nevynořil někdo, kdo uvidí ještě dál a bude schopen přijít s pozitivní vizí.

Je všeobecně známo a historicky tisíckrát prokázáno, že každá další generace je odsouzena k opakování většiny hovadin, které udělaly generace před ní. Nevidím ale ani jeden důvod, proč bychom to měli považovat za bůhvíjaký společenský pokrok. Jenže k tomuto poznání se zřejmě musíme protrpět na vlastní kůži.

Občas jezdím služebně do Indie. Měl jsem možnost vidět i odvrácenou tvář té krásné země s historií delší, než má kterákoli kultura na našem "osvíceném" a "civilizovaném" Západě. Bídu, žebráky, lidi na skládkách, drastické společenské a materiální rozdíly. Jeden vysokoškolsky vzdělaný technik, zhruba z generace našich Husákových dětí, příslušník jedné jihoindické menšinové národnosti, mi řekl zhruba toto: Co tady vidíš, to není vaše (míněno euroamerická) minulost. To je vaše budoucnost.

Dál zřejmě nemá smysl pokračovat. Kdo chce, přebere si to vlastní hlavou. Některé nemá smysl přesvědčovat a ani se o to nesnažím. Tím méně se zrovna tady vyjadřuju v očekávání, že si se mnou bude někdo notovat. Hledám pravdu, nikoli souhlas. Cokoli však je vloženo do virtuálního prostoru, má šanci, že to tam zůstane k užitku jiným. Tak doufejme... naděje zbývá vždycky.
10.12.2014 (1:41)  
Karel Kovářík

ano supi a zapnutý EZOH se asi nikdy nepotkali ---
sakra chlape, ty to nějak znáš.

máte na mysli tangentu Petržalka - Kitsee - Jarovce ...

Ezoh nebyl všude, ti co věděli, odešli, nástražné miny v Novohradských horách - vím ... ezoh se vypínal 67 a přesto znám člověka, který vám bude tvrdit, že na ose Pohoří na Šumavě - Nové Hrady EZOH byl puštěný až do 1989.

To ale už se nedozvíme, pěkný večer
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.12.2014 (23:38)  
Honza: elefant (a řada dalších moderních nebo rádoby modernizovaných) si těžko zvedne přední sběrač, když žádný nemá, proto taky má problémy i při běžné námraze (jinovatce).

No tak proboha Honzo, přece se nebavíme o 471 (který dřív nebyly) nebo o x1x (který dřív byly), ale o jakýkoliv mašině s dvěma hráběma. Skoro bych čekal, že to dá rozum :-(

A pokud jde o trať, kde jezděj ešusy, tak snad s výjimkou Milovic není žádná, kde by nejezdilo nic jinýho, čili by to mezi těma ešusama prohrábnul nějakej peršing nebo uhelka. Na milovickou by se pak přiřadila nějaká dispečerka 163, která by to tam mezi ešusama jezdila prohrábnout. Tak nějak si představuju operativu, samozřejmě s ohledem na aspekty popsané Drahošem, že.
09.12.2014 (22:57)  
Prožil jsem za komunismu cca půlku svého života a na úvahy typu "ne všechno tehdy bylo úplně špatné" jsem fakt alergický. Cokoli za komunismu fungovalo, tak fungovalo navzdory, nikoli díky systému. V rámci studia a brigád jsem měl možnost poznat například fungování ŽOS Praha - Bubny či "moderní" továrny Avia Letňany. Byly to otřesné zážitky a takovéto podniky musely nutně s prvním polibkem tržní ekonomiky zhynout.
Vlakem jsem toho taky najezdil dost a zmíním jen cestu lehátkovým vlakem do Tater v někdy v letech 82-83, kdy bylo venku cca -20 a vagon netopil. Průvodčí to pochopitelně neřešil, zamkl průchod do vedlejšího vozu lůžkového, abychom nerušili tamní osazenstvo a tak jsme celou cestu absolvovali ve veškerém oblečení, které jsme měli k dispozici, abychom to přežili.
Pak namátkou vzpomínám na situaci, kdy mi v důsledku zpoždění vlaku (cca 20 cm sněhu a zafoukané výhybky)odjel poslední autobusový přípoj do cílové destinace a nezbylo, než šlapat cca 10 km v dvacetistupňovém mraze pěšky. A že by to tehdy někoho ze zaměstnanců ČSD jakkoli zajímalo? No to ani omylem. Výpravčí mě velmi drsně poslal do háje řka, že to není jeho problém.
Protože si tohle všechno moc dobře pamatuju, jsem opravdu hodně alergický na jakékoli náznaky úvah typu "to by se tehdy stát nemohlo". Stalo by se to a na rozdíl od dneška by osud cestujících nezajímal vůbec nikoho.
09.12.2014 (19:05)  
omlouvám se za příspěvek mimo téma:
netvrdím, že tehdy bylo vše dobré, ale tvrdím, že tehdy některé věci fungovaly lépe než dnes a měli bychom se poučit....
bylo to tehdy prosté: pracoval jsem tehdy v energetice a ta byla považována za polovojenskou organizaci... havíři v čele se svým hrdinou soc.prc. si stěžovali na krajský výbor jedné strany, že neměli teplou vodu a doma měli chladno, tak 2 ředitele elektráren byli odvoláni a stali se z nich od následujícího dne dělníci. Ale to nebylo to nejhorší, horší bylo, že byli z té jedné strany vyloučeni jako protidělnické živly a přišli tak o všechny kámoše. A to byl ten nejhorší stranický trest.
  1 2 3 4 5 ... 25      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko