..: Rekonstrukci Bp provede Pars - zatím polovinu :..

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanAktualizováno: Praha — Další řada osobních vozů Českých drah se dočká své modernizace. Po delší době bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci 62 vozů řady Bp. Zakázku v hodnotě 1,09 miliardy korun získala šumperská firma Pars Nova. Smlouva je postavena jako zakázka na modernizaci poloviny vozů Bp (31 ks) a druhá polovina je jako opce. Vozy by měly projít komplexní modernizací, tedy dostanou všechny standardní prvky výbavy, na které jsme u posledních modernizací ČD pro dálkovou dopravu zvyklí. Pars v soutěži porazil další 4 účastníky, mezi nimiž byly ŽOS Vrútky s nabídkou 1,1 miliardy a PESA Bydgoscz s cenou 1,56 miliardy korun. Zbylí dva uchazeči, NEWAG S. A. a Krnovské opravny a strojírny pak byli vyloučeni pro nesplnění kvalifikačních a zadávacích požadavků.

Vozy Bp tedy dostanou kompletně nový klimatizovaný interiér ve velkoprostorovém uspořádání se sedadly včetně sklopných stolků, zásuvky 230 V a uzavřený systém WC. Audiovizuální informační systém bude cestující informovat nejen o trase vlaku nebo následujících zastávkách, ale i o mimořádnostech v provozu. V každém voze bude na jednom z představků prostor pro umístění 6 jízdních kol. Ve skříni vozu se objeví nové automatické předsuvné nástupní a přechodové dveře, okna budou vyměněna za nová determální. Kromě výměny centrálního zdroje energie budou i upraveny podvozky, které nově dostanou také magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdu, která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů. S tím také dojde ke zvýšení maximální rychlosti ze 120 km/h na 160 km/h a nově modernizované vozy (pravděpodobného označení Bdpee) přejdou do režimu RIC, který jim umožní běžný mezinárodní provoz.

Modernizovaný vůz Bpee239 20-70.023Všech 31 vozů z první objednávky má být hotovovo do 17 měsíců od zadání zakázky, tedy do března 2016. První zmodernizované vozy by se pak měly objevit před koncem roku 2015. Podle generálního ředitele Českých drah Daniela Kurucze, se s jejich nasazením počítá nově také na mezinárodní relaci Praha - Budapešť (zde pravděpodobně nahradí starší vozy Bpee, na kterých je již znát doba vzniku třeba tím, že jim chybí například právě sklopné stolky vhodné pro práci na PC), ale také na vnitrostátní rychlíkové lince Praha - České Budějovice, kde podstatnou část rychlíků tvoří stále ještě vozy B často v původním koženkovém provedení.

České dráhy mají v současnosti rozjety také dvě soutěže na modernizaci až 93 vozů pro rychlost 200 km/h. U těchto soutěží je termín pro podání finálních nabídek stanoven na 31. října a 7. listopadu 2014. Dá se tak očekávat, že tyto soutěže budou uzavřeny do konce roku tak, aby České dráhy měly k dispozici nutný počet těchto modernizovaných vozů pro zahájení provozu na lince Praha - Berlín - Hamburg podle nové pětileté smlouvy.

Zdroje: České dráhy, Lidovky.cz


JiříK. | 23.10.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jugy  mail  
23.10.2014 (15:13)  
Všechny vozy budou reko na 2.třídu nebo se počítá i s pár kusy AB...?
registrovaný uživatel JB 
23.10.2014 (13:46)  
Samo dosazení Mg brzdy znamená v každém případě novou schvalovačku. A nezdá se mi, že by tehdy paralelně vyvíjeli silnější a slabší typ rámu (pevnostní požadavky na rám podvozku na rychlosti nijak nezávisejí - s výjimkou právě přenosu sil z Mg brzdy); jde proto asi jen o doplnění nějakých úchytů a následně právě o tu schvalovačku.
23.10.2014 (13:24)  
A pak jsem ještě zvědavý, co udělá PARS s těmi podvozky, když má být vůz na V = 160 km/h s Mg-brzdou.

Řada osobního vozu Bp má sice z výroby podvozky GP 200 - to je pravda, ale typ 8-825.3 ze Studénky, nikoliv německý typ Goerlitz, který je dle typového výkresu s Mg-brzdou. Dále viz například ZDE:

http://www.vagony.cz/pojezdy/gp200/gp200.html

A typ 8-825.3 se dá podle mých info "vytunit" nejvíc na V = 140 km/h po dodatečném osazení třecích resp. kapalinových tlumičů v primárním vypružení - tak to má provedeno například Sysel, kde v primáru jsou kapalinové tlumiče ze Strojírny Oslavany, ale z pohledu přenosu sil Mg-brzdy na rám podvozku tato úprava není schválena, vzhledem pevnosti rámu.

Tak buď jde PARS do nové schvalovačky, nebo osadí "německé" GP200S, které někde "zkanibalizuje", protože dneska už mu to asi nikdo nevyrobí.

Uvidíme....
23.10.2014 (13:13)  
ad ythomas_ct:

No s tím 1 km délky tunelu je to pouze podle TSI, podle národní legislativy jsou všechny tunely délky větší než 350 m zařazeny jako objekty se zvýšeným požárním nebezpečím a jako takové musí být osazeny návěstmi pro překlenutí záchranné brzdy. Pěkný příklad z praxe jsou tunely na IV. železničním koridoru.
registrovaný uživatel JiP 
23.10.2014 (11:52)  
Hlavne bych CD doporucil, aby interier by co nejshodnejsi s Bdmpee. Jednim z problemu u CD pro me je, ze tech typu vagonu s dost rodilnou urovni modernizaci uz maji tolik, ze jeden zkratka nevi, kdyz pojede vlakem co muze cekat. Sice bych mel k samotnym Bdmpee vytky, ale v zasade je to docela povedeny vagon.
23.10.2014 (11:50)  
Tunely delší než 1 km: Nejen Ejpovice, ale i pražské Nové spojení - oba tunely mjí délku přes 1300 metrů.
A tak mě napadá, jak je legislativně řešeno provozování béčkových rychlíků zkrz Nové spojení?
23.10.2014 (10:58)  
Ad KK, JB:
která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů
V podstatě jde o to, že ta ep brzda umožní funkci NBÜ (tedy přemostění záchranné brzdy), což je právě podmínkou TSI pro provoz v tunelech delších než 1 km... ;-)
registrovaný uživatel Sim 
23.10.2014 (10:37)  
Tohle nezni vubec spatne ... Bp byly ve sve dobe me oblibene vozy na 170 (dokud nebyly stazeny z Plzne a nahrazeny B), takze doufam, ze v nich bude prijemne svezeni i po reko.

Na stranu druhou me trochu zarazi, proc se tohle neresi v ramci jednoho baliku spolecne s pribuznymi vozy B(d)t; predpokladam, ze by se pak jednalo o podstatne vetsi mnozstvi a tedy ve vysledku by mohla byt cena za kus jeste zajimavejsi, resp. za stejne penez mohlo byt vice muziky (zde narazim zejmena na Bdtee a ABpee a jejich rychlost 140km/h).

Pokud se opce vyuzije, bude to jeste OK, ale v pripade jejiho nevyuziti to bude znamenat dalsi rozdrobeni relativne pocetne rady vozu ... coz je mozna zajimavy pro sotouse, ale v realu to znamena problemy jak pro cestujici, tak pro provozovatele.
registrovaný uživatel JB 
23.10.2014 (10:25)  
registrovaný uživatel Kakov 
23.10.2014 (9:53)  
která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů, že by se počítalo s plzeňským tunelem??
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko