Aktualizováno: Praha — Další řada osobních vozů Českých drah se dočká své modernizace. Po delší době bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci 62 vozů řady Bp. Zakázku v hodnotě 1,09 miliardy korun získala šumperská firma Pars Nova. Smlouva je postavena jako zakázka na modernizaci poloviny vozů Bp (31 ks) a druhá polovina je jako opce. Vozy by měly projít komplexní modernizací, tedy dostanou všechny standardní prvky výbavy, na které jsme u posledních modernizací ČD pro dálkovou dopravu zvyklí. Pars v soutěži porazil další 4 účastníky, mezi nimiž byly ŽOS Vrútky s nabídkou 1,1 miliardy a PESA Bydgoscz s cenou 1,56 miliardy korun. Zbylí dva uchazeči, NEWAG S. A. a Krnovské opravny a strojírny pak byli vyloučeni pro nesplnění kvalifikačních a zadávacích požadavků.
Vozy Bp tedy dostanou kompletně nový klimatizovaný interiér ve velkoprostorovém uspořádání se sedadly včetně sklopných stolků, zásuvky 230 V a uzavřený systém WC. Audiovizuální informační systém bude cestující informovat nejen o trase vlaku nebo následujících zastávkách, ale i o mimořádnostech v provozu. V každém voze bude na jednom z představků prostor pro umístění 6 jízdních kol. Ve skříni vozu se objeví nové automatické předsuvné nástupní a přechodové dveře, okna budou vyměněna za nová determální. Kromě výměny centrálního zdroje energie budou i upraveny podvozky, které nově dostanou také magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdu, která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů. S tím také dojde ke zvýšení maximální rychlosti ze 120 km/h na 160 km/h a nově modernizované vozy (pravděpodobného označení Bdpee) přejdou do režimu RIC, který jim umožní běžný mezinárodní provoz.
Všech 31 vozů z první objednávky má být hotovovo do 17 měsíců od zadání zakázky, tedy do března 2016. První zmodernizované vozy by se pak měly objevit před koncem roku 2015. Podle generálního ředitele Českých drah Daniela Kurucze, se s jejich nasazením počítá nově také na mezinárodní relaci Praha - Budapešť (zde pravděpodobně nahradí starší vozy Bpee, na kterých je již znát doba vzniku třeba tím, že jim chybí například právě sklopné stolky vhodné pro práci na PC), ale také na vnitrostátní rychlíkové lince Praha - České Budějovice, kde podstatnou část rychlíků tvoří stále ještě vozy B často v původním koženkovém provedení.
České dráhy mají v současnosti rozjety také dvě soutěže na modernizaci až 93 vozů pro rychlost 200 km/h. U těchto soutěží je termín pro podání finálních nabídek stanoven na 31. října a 7. listopadu 2014. Dá se tak očekávat, že tyto soutěže budou uzavřeny do konce roku tak, aby České dráhy měly k dispozici nutný počet těchto modernizovaných vozů pro zahájení provozu na lince Praha - Berlín - Hamburg podle nové pětileté smlouvy.
Zdroje: České dráhy, Lidovky.cz
Zadruhé, podívejte se někde na vytíženost dálnic a na vytíženost tratí, které má VRT má nahradit. Jste o řád až dva jinde, takže jednotkové náklady na přepraveného člověka jsou třeba desetinásobné. Po odečtení environmentálních dopadů dálnic "jen" pětinásobné.
A teď asi začínáte chápat, proč by bylo nejdřív dobré nejdřív dodělat koridory, vylepšit služby, dostavět těch pár chybějících dálnic a pak až se zabývat VRT.
Ohledně výhodnosti VRT u nás bych rád upozornil na fakt, že ve Francii jezdí po VRT pouze vlaky TGV, zatímco u nás by byly využívány podobně jako v Německu - jezdily by po nich i konvenční vlaky a někde dokonce i nákladní, třeba právě na přeshraničním úseku Ústí nad Labem - Dresden. Rozhodně bych o osobách, které podporují VRT v ČR nemluvil jako o snílcích, když cena je v průměru stejná nebo jen mírně vyšší oproti dálnicím. Navíc má vyšší kapacitu a mnohá další pozitiva.
Dodejme, že pod měřicí vůz VÚKV (první položka Vašeho seznamu - s přípravou pro Mg brzdu) byla pak Mg brzda opravdu dosazena prototypovou rekonstrukcí DAKO, vůz je schválen na 200.
Přesně a právě proto, bych se - být PARSEm - té reko na V = 160 km/h nebál, pokud bych věděl, že ty původní Bp mají podvozky typu 8-813, ale to bohužel nemají.
Takže PARS bude pravděpodobně muset jít Syslí-cestou modernizace, což znamená:
a) nově 2 brzdové kotouče průměr 610 mm místo 590 mm a nové konzoly pro uchycení brzdových jednotek + nová brzda DAKO (na 100% typ rozváděče CV1nDP)
b) nové primární vypružení (kapalinové tlumiče Strojírna Oslavany)
c) nové konzoly vedení dvojkolí
d) nové sekundární vypružení dimenzované na hmotnost skříně
e) zástavba Mg-brzdy
f) provedení nového silového výpočtu podvozku jako takového
g) schválení typu
PS: Doufám, že to PARS s úspěchem zvládne dle hesla:
MODERNIZACE PODVOZKU VOZU PP ? PROSTĚ ZAMAKÁME !!
Varianty únosnosti německých podvozků se nejspíše liší jen použitými pružinami (těžší je určena pod lůžkové vozy a pod.), nikoliv rámem.
Konzoly vedení dvojkolí u syslů byly přepracovány s ohledem na únavu (lepší umístění a tvar).
V cem konkretne se lisi verze 8-822 od verze 8-825?
a) brzda DAKO
b) typ ložisek
to není poprvé, co se začíná pochybovat o tom, jak se vlastně zpracovávaly údaje o možné ekonomické výhodnosti VRT. a určitě to není naposledy...
http://dopravni-magazin.cz/velka-britanie-podklady-pro-stavbu-hs2-musi-projit-revizi/
Ne, nemyslim, ze "B" ma vypadat jako regionova, ale pujde zjevne o nejaky "derivat" Bpee. Tak jestliva by to treba neslo udelat jako uz nejakou predeslou varku plusminus...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.