..: Rekonstrukci Bp provede Pars - zatím polovinu :..

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanAktualizováno: Praha — Další řada osobních vozů Českých drah se dočká své modernizace. Po delší době bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci 62 vozů řady Bp. Zakázku v hodnotě 1,09 miliardy korun získala šumperská firma Pars Nova. Smlouva je postavena jako zakázka na modernizaci poloviny vozů Bp (31 ks) a druhá polovina je jako opce. Vozy by měly projít komplexní modernizací, tedy dostanou všechny standardní prvky výbavy, na které jsme u posledních modernizací ČD pro dálkovou dopravu zvyklí. Pars v soutěži porazil další 4 účastníky, mezi nimiž byly ŽOS Vrútky s nabídkou 1,1 miliardy a PESA Bydgoscz s cenou 1,56 miliardy korun. Zbylí dva uchazeči, NEWAG S. A. a Krnovské opravny a strojírny pak byli vyloučeni pro nesplnění kvalifikačních a zadávacích požadavků.

Vozy Bp tedy dostanou kompletně nový klimatizovaný interiér ve velkoprostorovém uspořádání se sedadly včetně sklopných stolků, zásuvky 230 V a uzavřený systém WC. Audiovizuální informační systém bude cestující informovat nejen o trase vlaku nebo následujících zastávkách, ale i o mimořádnostech v provozu. V každém voze bude na jednom z představků prostor pro umístění 6 jízdních kol. Ve skříni vozu se objeví nové automatické předsuvné nástupní a přechodové dveře, okna budou vyměněna za nová determální. Kromě výměny centrálního zdroje energie budou i upraveny podvozky, které nově dostanou také magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdu, která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů. S tím také dojde ke zvýšení maximální rychlosti ze 120 km/h na 160 km/h a nově modernizované vozy (pravděpodobného označení Bdpee) přejdou do režimu RIC, který jim umožní běžný mezinárodní provoz.

Modernizovaný vůz Bpee239 20-70.023Všech 31 vozů z první objednávky má být hotovovo do 17 měsíců od zadání zakázky, tedy do března 2016. První zmodernizované vozy by se pak měly objevit před koncem roku 2015. Podle generálního ředitele Českých drah Daniela Kurucze, se s jejich nasazením počítá nově také na mezinárodní relaci Praha - Budapešť (zde pravděpodobně nahradí starší vozy Bpee, na kterých je již znát doba vzniku třeba tím, že jim chybí například právě sklopné stolky vhodné pro práci na PC), ale také na vnitrostátní rychlíkové lince Praha - České Budějovice, kde podstatnou část rychlíků tvoří stále ještě vozy B často v původním koženkovém provedení.

České dráhy mají v současnosti rozjety také dvě soutěže na modernizaci až 93 vozů pro rychlost 200 km/h. U těchto soutěží je termín pro podání finálních nabídek stanoven na 31. října a 7. listopadu 2014. Dá se tak očekávat, že tyto soutěže budou uzavřeny do konce roku tak, aby České dráhy měly k dispozici nutný počet těchto modernizovaných vozů pro zahájení provozu na lince Praha - Berlín - Hamburg podle nové pětileté smlouvy.

Zdroje: České dráhy, Lidovky.cz


JiříK. | 23.10.2014 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
03.11.2014 (19:40)  
Moc radosti ,že to bude dělat Pars nemám .Lepší kdyby to udělal Krnov.To je pěkné že tyto vozy projdou modernizací ,ale mohly by se na rychlíky nakoupit i nějaké nové.
31.10.2014 (18:40)  
Článek aktualizován o nabídky ostatních uchazečů o zakázku.
registrovaný uživatel Adam Hanuš  mail  
29.10.2014 (18:23)  
To je fajn že to bude i na trati 220 (PHA-ČB), na této trati často jezdím a Béčka mne začínaj nudit :D
registrovaný uživatel Komín  mail  
29.10.2014 (18:18)  
arj
očekávání o "růstu poptávky" se nenaplnila a na VRTky se tedy masově doplácí
Je tam taky psáno někde, nikoli masový problém

část vozidel od Prahy i Brna mizí v Jihlavě, Měříně, Humpolci
Mizely by i vlaky, sjížděly by z vrtky na běžné tratě; neznamená to tedy, že by trať byla jen pro cestující Praha - Brno.

V cizině je daleko větší denní dojíždění
O tom není pochyb, ale nemění to nic na aktuálním počtu cestujících mezi Prahou a Brnem a jejich možnému přesunu.

Sim
Jak konkretne tohle myslite? S prestupem, nebo bez prestupu?
Pochopitelně bez přestupu. Vámi zmíněná Ostrava jeden z mála směrů, kde bychom si časově ani kilometricky moc nepolepšili, napadá mě ještě Olomouc. Většina směrů by si naopak polepšila časově i kilometricky - Zlín, Slovácko, Vídeň, Bratislava, Budapešť, ...

predstava, ze bez potrebne marketingove podpory s tim lidi sami zacnou jezdit, protoze sami zjisti, ze je to pro ne nejvhodnejsi ... ta je hodne naivni
Mluvil jsem o patřičné propagaci, s marketingovou podporou souhlasím, tak naivní opravdu nejsem ;-)

V dalších bodech s vámi více méně souhlasím, myslím si ale, že lidí, kteří se raději místo kroucení volantem povezou, je dost i mezi Prahou a Brnem - to ale asi nemá smysl řešit, neb jsou to už pouhé spekulace, dostatečně časté spojení by bylo, předpokládá se vlak každých 15 min, návazná VHD je pochopitelně nezbytná, ale to bychom tu řešili předčasně.

A co se týče vaší připomínky na odsun kompenzací cestujícím za zpoždění, tak zde možná optimisticky, možná naivně věřím, že by se to za těch 20, 30, 50 nebo kdy tu vrtku budeme mít, mohlo alespoň trochu zlepšit :-) .
registrovaný uživatel Sim 
29.10.2014 (16:09)  
Komin > "... z Brna budou pokračovat do mnoha směrů ..."

Jak konkretne tohle myslite? S prestupem, nebo bez prestupu?
Varianta s prestupem pohori na case promrhanem pri cekani na navazny spoj, nedej boze s rizikem, ze pri zpozdeni na sebe necekaji - tohle je jedna z veci, kterou autoturisti proste resit nemusi, nechteji a radeji nikam nepojedou, nez aby to museli resit a riskovat.
Nebo to predpokladate tak, ze vlak vystartuje z Prahy, za hodinu bude v Brne a pak dalsi dve hodiny pojede treba do Ostravy? Pokud ano, tak v cem to bude lepsi oproti soucasnosti, kdy se na Ostravu jezdi take tri hodiny, ale po kratsi ceste a levneji?

Neberte to nejak zle, ja vam nechci hazet hracky do kanalu. Ale ta predstava, ze bez potrebne marketingove podpory s tim lidi sami zacnou jezdit, protoze sami zjisti, ze je to pro ne nejvhodnejsi ... ta je hodne naivni; aby ten system fungoval nejak rozumne, potrebuje:
- rozumne dlouhe prepravni rameno ... coz se dnes ukazuje v realu, ze Praha - Ostrava je dostatecne daleko na to, aby se clovek radsi vezl, nez drzel v ruce volant. Jestli je ale optimalnim adeptem Praha - Brno s vcelku bezne dosazitelnou jizdni dobou od (okraje mesta k okraji mesta) 2 hodiny autem, tim uz si jistej nejsem
- dostatecny pocet cestychtivych jedincu ... o to bych v pripade spojeni Prahy s Brnem strach zrovna nemel, ale ... pouze v souvislostech s lidmi zijicimi i v okoli mesta
- dostatecne caste spojeni, aby covek mel na vyber vic nez jeden spoj;
- reseni navazneho spojeni nejen v ramci MHD ...aneb k cemu mi je, kdyz si pri ceste z Ostravy priplatim za rychlejsi klopidlo, kdyz pak o to dele cekam v Praze na pripoj

Ano, muze to fungovat. Ale neverim, ze by to mohlo uzivit samo sebe v soucasnem stavu nasi spolecnosti, kde se napriklad resi dalsi odklad terminu, od kdy budou muset byt cestujici na draze odskodneni ...
registrovaný uživatel arj 
29.10.2014 (15:57)  
Komín: nicméně máme tu ještě země jako Nizozemí, Belgie. U nich je, pravda, do velké míry VRT využívána pro mezinárodní dopravu, ale i tak si myslím, že argument "ČR je na vysokorychlostní vlaky moc malá" ... poptávka vzroste a bude tedy možné vypravovat vlaky třeba každých 15 min - z Brna budou pokračovat do mnoha směrů.

V tom wiki odkazu se mj. píše, že očekávání o "růstu poptávky" se nenaplnila a na VRTky se tedy masově doplácí. Já se domnívám, že úvahy o růstu poptávky v ČR (vlivem přechodu z dálnice na vlak) jsou ještě víc mimo, neboť intenzita po D1 (v nejslabším profilu) je v řádu 25 tisíc os.aut (obousměrně), takže po sečtení OA (obsazenost 1,5/auto, ale část vozidel od Prahy i Brna mizí v Jihlavě, Měříně, Humpolci ...), vlaků (15 spojů denně x 300 cest. - ale to jsem asi moc optimistický) a busů (30 spojů x 60 u Jančury + nějaké další linky) se dostáváme k cca 50 tisícům cestujících obousměrně/den.

V cizině je daleko větší denní dojíždění a to i na větší vzdálenosti ... jenže rozdíl je v tom, že (konkrétně do Bruselu) lze dojíždět za čistým příjmem v řádu o tisíc euro vyšším než v krajské metropoli a dojíždějí tam denně i lidé z NL či Lille (a ti jezdí TGV) - ovšem za čistým příjmem v řádu o 3 tisíce euro vyšším (NATO, EU a lobbyistické organizace). Takže bych řekl, že pro denní dojíždění VRTkou z Moravy do Prahy by se v našich podmínkách (= odlišné náklady na dojíždění, bydlení i život) muselo jednat o čistý plat o 15-40 tisíc vyšší než "doma", což opravdu takové rozdíly u "obvyklých lepších" příjmů nejsou.
registrovaný uživatel Komín  mail  
29.10.2014 (15:50)  
Co se týče Vysočiny, ta rozhodně nepřijde zkrátka. Budou vlaky, které na Vysočině zastaví jen v Jihlavě, zastaví v Pelhřimově-Humpolci, Jihlavě, Velkém Meziříčí, anebo z VRT sjedou jako z dálnice a budou pokračovat např. do H. Brodu a Žďáru n/S - http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno/
A pak budou pochopitelně existovat vlaky, které nikde nezastaví.

Lidí, kteří se "tím nechtějí vůbec zabývat", nebude asi uplně málo. Ale osobně si myslím, že když bude vlak (+MHD) rychlejší, stejně rychlý nebo alespoň jen o trochu pomalejší, zachová si své pohodlí a nabídne přijatelnou cenu, řekněme 200 - 400 Kč, a bude propagován patřičnou reklamní kampaní, najde se dost lidí, kteří přesednou z auta do vlaku, ačkoli na to dříve ani nepomysleli.

Osobně nepovažuji VRT Praha-Brno za nesmysl, naopak. Vidím v ní přirozenou budoucí páteř železniční dopravy ČR.
registrovaný uživatel JB 
29.10.2014 (13:47)  
U většiny platí to poslední, co jste jmenoval. Nechtějí se tím vůbec zabývat. Musel by přijít šok, aby se tím zabývali.

Osobně považuji VRT Praha - Brno za nesmysl. Např. jsou zprávy, podle kterých kraj Vysočina na stavbu přistoupí, jen pokud tam vlaky budou zastavovat, takže s tou hodinou jste mimo realitu.

Je potřeba začít spojením (nejspíš Prahy) do ciziny.
registrovaný uživatel Komín  mail  
29.10.2014 (13:27)  
A proč jim vadí jet vlakem? K tomu musí mít nějaký důvod. Pro některé je vlak prostě pomalý - vyřeší VRT, pro některé je vlak málo flexibilní - vyřeší VRT; poptávka vzroste a bude tedy možné vypravovat vlaky třeba každých 15 min - z Brna budou pokračovat do mnoha směrů. A pak tu máme určitou skupinu lidíi, pro které je vlak moc obyčejný, zastaralý... To alespoň částečně vyřeší soupravy typu Railjet, Pendolino, které mají určitý styl a jméno. Určitě je i určitá skupina lidí, kteří nebudou jezdit vlakem ani za nic. Ti buď potřebují být maximálně flexibilní, anebo jsou zatvrzelými automobilisty.Myslím si ale, že jich rozhodně není tolik, aby VRT Praha - Brno neměla smysl a nevyplatila se.
registrovaný uživatel JB 
29.10.2014 (13:06)  
Lidem, kteří jezdí po D1, nevadí platit 700 Kč. Vadí jim jet vlakem. Váš návrh neřeší žádný jejich problém.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko