..: Rail Revenue představí novinky z cenotvorby v železniční dopravě :..

Rail Revenue 2014, foto: Terrapinn Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.

Za hranicí jednoduchých čísel

Cestující ve veřejné dopravě obvykle vnímá jediný ekonomický ukazatel: cenu jízdenky. Zda je tarif daný na rok dopředu, nebo se cena liší minutu od minuty, už obvykle koncovému zákazníkovi uniká. Lidé s aktivním zájmem o dění na železnici pak dokáží pojmenovat ještě několik veličin, od veřejných subvencí až po tarifní rozlišení podle produktu. Problematika cenotvorby a řízení výnosů ale zasahuje mnohem, mnohem dál – a právě proto chceme obsah Rail Revenue Europe zprostředkovat podrobněji.

Už dávno to není jen o tarifu…

Trochu elementárních pravidel na začátek: pokud chce dopravce dosáhnout zisku (profit) v dopravě, musí zohlednit nejen své příjmy (revenue), ale i náklady (costs). Počet jízdenek, plus případné subvence, plus příjmy z tarifní integrace (např. IDS), plus případné další podnikatelské aktivity, mínus veškeré náklady – to je ta nejzákladnější rovnice. Už dávno ale nežijeme v době, kdy to bylo takto jednoduché. Nástup konkurence na železnici, a s tím související tlak na koncové ceny, tlačí dopravce k většímu zájmu o aktivní optimalizaci; a jelikož snižovat náklady jde vždy jen do určité míry, otevírá se velkým i malým firmám zcela nový svět: řízení výnosů.

Doklady vázané na konkrétní spoj jsou jedním z příkladů toho, jak se dopravci pokouší řídit výnosy (yield management). Cílem je upřednostnit zákazníky, kteří za cestu zaplatí více, před těmi, kdo hledá nejnižší cenu v krátkých trasách. V takové situaci do hry vstupuje i pravděpodobnost: objeví se do vyjetí spoje zákazník ochotný zaplatit víc? Bude zájemce o levné cestování ochoten zvolit místo v spoji mimo špičku? Kolik bude ochotný platit cestující za flexibilní jízdenku nebo lepší služby? Jak motivovat k množstevním nákupům (skupinovým rezervacím), které dostupnou kapacitu vlaku rychleji zaplní, pokud možno v co nejdelší trase?

Jak jsme měli možnost vidět i v Česku, ne vždy je cenotvorba striktně logická. Vlastně proti obchodní logice často působí marketingové oddělení dopravce formou promo nabídek či akčních cen pro zviditelnění nebo získání cestujících od konkurence. Na opačném konci zase existují metody, jak od cestujícího vybrat víc, než jen cenu jízdenky – zdroje dodatečného příjmu (ancillary revenue). Tyto nepřímé zdroje obratu už delší dobu fungují v civilním letectví, teprve nedávno se ale začaly objevovat na dráze, a i to hlavně na trzích s větší konkurencí. Přesun do vyšší třídy, zvýhodněná druhá místenka, dodatečné služby, občerstvení nebo návazná doprava za drobný příplatek jsou ale přitom způsobem, jak může dopravce zlepšit svou bilanci, aniž by sáhl na úzkostlivě střežené základní ceny jízdného.

Informace z místa konference Rail Revenue, stejně jako oznámení před zahájením, zveřejníme na našem Twitter kanálu @ZelPage, pod klíčovým slovem #RailRevenue, případně na Facebooku ŽelPage.

Zdroj: Terapinn, ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 10.10.2014 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky ŽelPage

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
13.10.2014 (12:41)  
Lukáš Hradecký:

Je to stejné. Na každém prodaném phaetonu VW prodělává, Bugatti (přes obrovskou cenu) rovněž. přesto se vyrábí. Třeba jen proto, aby ti, co začali na golfu, měli co kupovat, až zbohatnou. SA a vydělává, může si dovolit držet prodělávající RJ. Třeba proto, aby ti, co jezdili během studia busem SA mezi Mostem a Prahou, mohli jezdit vlakem RJ mezi Prahou a Ostravou, až dostudují a najdou si tam práci a partnera... Jde o udržení a uspokojení zakázníků, reklamu, prestiž. JE to stejné.

A já se nevztekám. Vy používáte tučné písmo, podtržené... A nějaké řeči že všichni nadávají (to nadávají obecně všichni všude), nikdo se nevrací (nebo už ho znovu nechcou?)... Bla, bla, bla... Někoho tam znáte... Třeba je to jen zhrzená líná lemra, vyhozená pro neschopnost...

"Rozhodně to neuděláme hned, aby nebylo jasné odkud vítr vane..." Takže Vy ten podnět nepodepíšete? Dáte ho jako anonym? To jste ovšem duševní ubožák...
13.10.2014 (12:30)  
Jiří Hovorka:

Jasně, bez ČD, České pošty a ČSA by nejezdily vlaky, nechodila pošta a nelétala letadla... Fakt tomu věříte?
13.10.2014 (12:16)  
Sim: A taky by se tím asi zabil celý startupový trh. :)
U soukromých firem toho hlídače dělají akcionáři... ale pokud je jediný akcionář RJ, tak si asi sám sobě nenafackuje a nezatrhne to dělat dál.
13.10.2014 (12:14)  
Sim - rušit Českou Poštu, ČSA, ČD, ... to by Vám lidé poděkovali :D
registrovaný uživatel Sim 
13.10.2014 (12:04)  
Tak ono by bohate stacilo, kdyby bylo jednoznacne definovano, jak je co mysleno; pokud jednoznacnym zakladnim ucelem podnikani je zisk, melo by byt v principu vhodne, aby firma v zisku byla.
A pro ty, kteri "podnikaji" za ucelem jinym nez je zisk, jsou i jine formy existence - neziskove organizace.

Zadrhel je, co uz tu nakousnuto bylo. Je v poradku, ze v ramci holdingoveho usporadani je jedna firma trvale v zisku a z nej financuje jinou firmu, ktera je trvale ve ztrate? Ja sam nevim. Teoreticky by nebyl asi zas takovy problem uzakonit, ze firma, ktera v nejakem casovem obdobi (treba tri roky) nevykaze zadny zisk, musi skoncit ... ale pomohli bychom si tim v necem? Myslim ze ne; pocitam, ze by to v realu znamenalo, ze by se jen zacalo jeste vic kamuflovat nez nyni - resp. zatimco u zlutych R.J. verejne prohlasuje, ze je RJ ve ztrate a ze zije z penez SA, u modrych se jina nez cervena cisla v rozpoctu objevuji zpravidla jen diky diskutabilnim prevodum nemovistosti smerem jednim a prodejum smerem opacnym, pricemz se vedeni placa po ramenou, jak si s danovymi poplatniky opet vytreli zadel.
13.10.2014 (11:31)  
Aaaa pan Hradecky opět řádí. Tučně, velká písmena, mezery, hlavně ať je dobře vidět... taková přirozená vlastnost exibicionistů....

Dobrá je ta poznámka o rovnosti příležitostí... V tom by ČD mohly jít příkladem, např. v tom jízdném..... Proč cestující v dálkových vlacích na trati Ph-Ov platí méně, než cestující na jiných tratích? Jestli to nebude tím, že z těch jiných tratí dotují tu Ostravskou. Ostatně když GŘ ČD prohlásil, že Pendolinům se zlepšilo hospodaření díky tomu, že je poslali i na západ Čech...
registrovaný uživatel Dusanh 
13.10.2014 (10:36)  
LH: ale já chci vidět - např. uzavřené řízení Inspektorátu ÚP, které prokáže, že Radim porušuje Zákoník práce. Stejně, jako teď ÚOHS napařil SA pokutu za zneužití monopolního postavení.
Rád bych třeba taky viděl zprávu o kvalitě svarů na podvozku vozu z Astry apod.

Ale nechci se podílet na šíření drbů, dojmů a pomluv, anebo je akceptovat.
13.10.2014 (9:25)  
Kdo nechce vidět, neuvidí, kdo nechce slyšet, neuslyší... bohužel
13.10.2014 (9:22)  
Lukáš Hradecký: Ne.
13.10.2014 (9:20)  
Josef Petrák

jde o cenotvorbu ... tak jsme si názorně ukázali, jak tady u nás, ta cenotvorba funguje, ne?

cestovatelvlakembusem

mám někoho, kdo tam pracoval, lhát asi nebude ...nikdo se tam nevrací a nadává každej. Nechci psát víc ... chápu, že jeden dopravce tu má slepé obdivovatele.
Je to Vaše volba. Já když už tedy jedu, jedu jiným.

proč se tak vztekáte?

Phaetonu se vyrábí málo, není to frčák. Pokud chtějí vyrábět takové auto a mají vyšší náklady, nejedná se o stejnou věc, kterou chcete jako stejnou odprezentovávat.

zaplacené přesčasy ...

už s tím nechtěla nic mít, bere to jako uzavřenou věc ..., ale poradím se jak to máme důkazně ošetřené a na váš podnět, tedy podáme stížnost na Inspekci práce.

Rozhodně to neuděláme hned, aby nebylo jasné odkud vítr vane, už tehdy jsem slyšel jak to pan vykutálený dělal.

USA poskytlo mnoho důkazů, že byli na měsíci, ale přesto existují lidé, kteří to spochybňují a považují za podvrh.

nic víc - pěkný den
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko