..: Rail Revenue představí novinky z cenotvorby v železniční dopravě :..

Rail Revenue 2014, foto: Terrapinn Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.

Za hranicí jednoduchých čísel

Cestující ve veřejné dopravě obvykle vnímá jediný ekonomický ukazatel: cenu jízdenky. Zda je tarif daný na rok dopředu, nebo se cena liší minutu od minuty, už obvykle koncovému zákazníkovi uniká. Lidé s aktivním zájmem o dění na železnici pak dokáží pojmenovat ještě několik veličin, od veřejných subvencí až po tarifní rozlišení podle produktu. Problematika cenotvorby a řízení výnosů ale zasahuje mnohem, mnohem dál – a právě proto chceme obsah Rail Revenue Europe zprostředkovat podrobněji.

Už dávno to není jen o tarifu…

Trochu elementárních pravidel na začátek: pokud chce dopravce dosáhnout zisku (profit) v dopravě, musí zohlednit nejen své příjmy (revenue), ale i náklady (costs). Počet jízdenek, plus případné subvence, plus příjmy z tarifní integrace (např. IDS), plus případné další podnikatelské aktivity, mínus veškeré náklady – to je ta nejzákladnější rovnice. Už dávno ale nežijeme v době, kdy to bylo takto jednoduché. Nástup konkurence na železnici, a s tím související tlak na koncové ceny, tlačí dopravce k většímu zájmu o aktivní optimalizaci; a jelikož snižovat náklady jde vždy jen do určité míry, otevírá se velkým i malým firmám zcela nový svět: řízení výnosů.

Doklady vázané na konkrétní spoj jsou jedním z příkladů toho, jak se dopravci pokouší řídit výnosy (yield management). Cílem je upřednostnit zákazníky, kteří za cestu zaplatí více, před těmi, kdo hledá nejnižší cenu v krátkých trasách. V takové situaci do hry vstupuje i pravděpodobnost: objeví se do vyjetí spoje zákazník ochotný zaplatit víc? Bude zájemce o levné cestování ochoten zvolit místo v spoji mimo špičku? Kolik bude ochotný platit cestující za flexibilní jízdenku nebo lepší služby? Jak motivovat k množstevním nákupům (skupinovým rezervacím), které dostupnou kapacitu vlaku rychleji zaplní, pokud možno v co nejdelší trase?

Jak jsme měli možnost vidět i v Česku, ne vždy je cenotvorba striktně logická. Vlastně proti obchodní logice často působí marketingové oddělení dopravce formou promo nabídek či akčních cen pro zviditelnění nebo získání cestujících od konkurence. Na opačném konci zase existují metody, jak od cestujícího vybrat víc, než jen cenu jízdenky – zdroje dodatečného příjmu (ancillary revenue). Tyto nepřímé zdroje obratu už delší dobu fungují v civilním letectví, teprve nedávno se ale začaly objevovat na dráze, a i to hlavně na trzích s větší konkurencí. Přesun do vyšší třídy, zvýhodněná druhá místenka, dodatečné služby, občerstvení nebo návazná doprava za drobný příplatek jsou ale přitom způsobem, jak může dopravce zlepšit svou bilanci, aniž by sáhl na úzkostlivě střežené základní ceny jízdného.

Informace z místa konference Rail Revenue, stejně jako oznámení před zahájením, zveřejníme na našem Twitter kanálu @ZelPage, pod klíčovým slovem #RailRevenue, případně na Facebooku ŽelPage.

Zdroj: Terapinn, ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 10.10.2014 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky ŽelPage

Další z regionu Evropa


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
13.10.2014 (7:16)  
Tomáš Záruba: Lidi pojedou vždy tehdy, když potřebují. Jediná otázka zní, čím.
To jako vazne tvrdite, ze neexistuje otazka: "Za kolik?" (resp. ze je zanedbatelna)?

Snad je pár výjimek typu studenti na koleje
Jj, student ve vlaku - to je fakt vyjimka... Ono to nejsou jen studenti, ale obecne lidi, kteri nepracuji. Cili take treba duchodci, nezamestnani, vyletnici, nebo i zamestnanci, kteri maji zrovna volno.

i u nich jde o přizpůsobování v řádu hodin
A to je snad malo?
13.10.2014 (6:38)  
cestovatelvlakembusem: A nejhorší je, že ten článek vůbec o RJ/SA není. :/
13.10.2014 (2:21)  
Lukáš Hradecký :
1) Vyzobávání rozinek - myslel jsem, že tu hovadinu už tu neuvidím...
2) Leo sankce asi moc nezajímají, když Hamé už Novotní prodali...
3) Dotovat soukromé vlaky ze soukromých busů protizákonné není. Když už chodíte pro přirovnání k automobilovému průmyslu, koncern VW taky dotuje výrobu Bugatti nebo Phaetonů z těch Fabií a Passatů a nikdo mu to nezakazuje...
4) Máte důkazy, že zaměstnanci nedostanou zaplaceno? Běžte informovat příslušné úřady. Nemáte? Tak to netvrďte, mohl byste být zažalován... Jsou tam pro zaměstnance špatné podmínky? Kdo je donutil tam dělat? Opravdu nejsou ledaskde jinde podobné nebo ještě horší?
5) Tučně píšete "prodělává"... Holding SA jako celek vydělává (byť ne nějak slavně). Že prodělává zatím v jedné z činností... No, myslím, že by se nikdo v tomto státě nezlobil, kdyby ČD dokázaly vydělávat celkově, byť by ty ziskové činnosti provozovaly mimo železnici...
13.10.2014 (0:55)  
sim

tady nejde o úsměv, ale o účelové vyzobnutí nejlepšího kšeftu na trati, protože na jih, je drahá loko.
Dopravce Žlutý si myslel, že když podtrhne cenu, tak Modrému dopravci sebere kšeft. Když dá zákusek za půlku, všichni půjdou k němu.
Jenže museli slevnit všichni a tak z cenotvorby se stala konkurenční ztráta - hladový pes. Modrý dotuje psa z jiných linek, Žlutý z jiného SBU a Černá tramvaj z paštik, ale bohužel tam mu šlápl do úsměvu Karel Trautenberk se svými sankcemi vůči Rusku.

Tomáš Záruba

tak jak píše pan Petrák, o slepici a vejci, bylo by zajímavější se pobavit v železniční dopravě o liberalizaci nebo regulaci.

Všechno moc škodí a my v Česku jdeme ode zdi ke zdi.
Když trh liberalizujeme, můžou se najít další Žlutí, když trh budeme moc regulovat, dojdeme do koženek 1 monompolního dopravce.

je jstě dobré, že si můžu za 1 Audi A8 koupit 10 Fabií, ale až bude jen ta Fabia, protože A8 nikdo nekoupí, bude Fabia stát 200 tyček? Nebude pánové.

Starouš

máte pravdu. Mě se to ovšem nelíbí. Příliš vyčůrané, buranské sezobnout třšničku, vydírat a nepaltit zaměstnancům, nutit je pracovat zadarmiko přesčas a všem vykládat jaký jsem borec, když svůj obchod neustále subvencuji.
To jsou ti rádoby podnikatelé se selským rozumem, kteří ví o slově Marketing a Management maximálně to, že tyto slova asi možná existují.
Postavit si cukrárnu vedle 2 zavedených a slevnit zákusky na půlku, umí každý trouba z Hodslavic. To není úsměv, to není Marketing a proto prodělává.
12.10.2014 (21:22)  
Osobni zel. doprava je verejna sluzba, kterou si predplaci obcane. Bohuzel MD rezignovalo na tvorbu pravidel v predstihu. Systemove nikdo nestavi pravidla a smer sluzby predem. Resi se to az to zahniva a pere navzajem. Verim, ze se to casem zlepsi. Kazda snaha, i tento clanek o konferenci, je prinos.
registrovaný uživatel Oto 
12.10.2014 (21:01)  
U GWTR, Trilex, Arriva Morava je to lomenné jízdné. U RJ by to byl společný tarif. To jsou opět dvě různé věci. A mluvíme tu o něčem, co už žádalo MD u linky R27 Olomouc - Krnov - Ostrava, teď u Plzeň - Most a Pardubice - Liberec, takže na jaký rámec čekáme, když už si to stát 3x objednává.

Ano, to jsou různé věci. Reagoval jsem na to, že podle vás "lomené jízdné" nikdo nezprovoznil. Ale ono to existuje a to proto, že to bylo výhodné. Pokud je motivace, tak technické zadání a realizace není problém. Jedná se totiž o linky, které si nekonkurují a i v případě těch zmíněných soutěží se jednalo o takové linky.

Ale k tomu, aby tu byl smysluplný společný tarif na vzájemně si konkurujících linkách, motivace dopravců samotných není. Aby byl tarif smysluplný (lidi si ho opravdu kupovali), nesměl by být znatelně dražší než jízdenky jednotlivých dopravců, což jde ale proti principu maximalizace tržeb hýbáním s cenami a vazbou na spoj - vybralo by se méně tržeb!

Něco takového by musel zavést někdo shora. Jenže jednak netuším, zda to má u open-access vůbec oporu v zákonech. A navíc by ten někdo shora musel ty výpadky tržeb zaplatit.
registrovaný uživatel chio 
12.10.2014 (20:46)  
Ad tarif NRT:

Od nového grafikonu ponúknu ČD a ZSSK spojenie Návsí - Čadca (18 km) v dvojhodinovom takte za naozaj "ľudovú" cenu 85 Kč/3 €. Názorná ukážka, v akom konflikte s realitou je cenotvorba našich národných dopravcov.
12.10.2014 (20:32)  
JP: Výborně a trefně napsáno.

Tomáš Záruba: Marasmus? Stockholmský syndrom? Vymalované vězení? A co takhle diagnostikovat u vás středně těžkou fachidiocii? Symptomaticky by to sedělo - vidíte Jančuru jako bordel v grafikonu a zároveň Vám uniklo, že je to učebnicový příklad podnikatelské inovace s pozitivními dopady na celé odvětví.
12.10.2014 (20:30)  
danovy poradce, já bych řekl, že víte, co jsem myslel ;-) Když někdo provozuje firmu s trvalými ztrátami a přelévá do ní peníze odjinud, tak to není fér, protože tím podráží konkurenci, která by tuto možnost neměla.
12.10.2014 (20:16)  
Oto: U GWTR, Trilex, Arriva Morava je to lomenné jízdné. U RJ by to byl společný tarif. To jsou opět dvě různé věci. A mluvíme tu o něčem, co už žádalo MD u linky R27 Olomouc - Krnov - Ostrava, teď u Plzeň - Most a Pardubice - Liberec, takže na jaký rámec čekáme, když už si to stát 3x objednává?
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko