..: Autobusový terminál v Náchodě byl slavnostně otevřen :..

Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Náchod — Obyvatelé města Náchoda a cestující, kteří právě přes Náchod směřují, se dočkali nového terminálu veřejné dopravy. Ten je umístěn v bezprostřední blízkosti železniční stanice Náchod a jeho slavnostní otevření proběhlo právě dnes, 4. července 2014 v 11 hodin, za účasti početné politické delegace v čele s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou, hejtmanem Královéhradeckého kraje Lubomírem Francem a starostou města Náchoda Janem Birke. Dočasná stanoviště autobusů v ulicích Raisova a Za Teplárnou zůstávají v provozu až do sobotních večerních hodin, neboť autobusy na nový terminál zamíří až v neděli ráno.

Jak se stavělo

Provizorní stanoviště v ulici Raisova, 4.7.2014, foto: Radek Papež Projektovou dokumentaci na stavbu nového autobusového nádraží vypracoval v letech 2012 a 2013 náchodský Atelier Tsunami, při slavnostním předávání zastoupený Ing. arch. Alešem Krtičkou. Samotná stavba pak vypukla v polovině srpna 2013, kdy byla stání autobusů přemístěna do ulice Za Teplárnou. To však nebylo jediné stěhování. 17. dubna 2014 odstartovala i rekonstrukce okružní křižovatky „Itálie“ na silnici I/14, a tak se odjezdy autobusů přemístily do Raisovy ulice; směr Červený Kostelec a Trutnov však (z důvodu omezeného průjezdu okružní křižovatky „Itálie“) v ulici Za Teplárnou zůstal. Po necelém roce tak nyní pro cestující končí zdlouhavé přesuny a všechny autobusové i vlakové spoje opět naleznou na jednom místě.

Stavbu autobusového terminálu provedla společnost M-SILNICE, celkové náklady dosáhly 34,6 mil. Kč. Městu Náchod se podařilo získat dotaci z ROP NUTS II Severovýchod ve výši 4 mil. Kč.

Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 28.11.2013, foto: Radek Papež Rekonstrukce OK Itálie na I/14, 6.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 6.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 6.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 15.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 15.5.2014, foto: Radek Papež

Jak je patrné z přiložených fotografií, některé z původních železničních budov z éry StEG již nestojí. Odstraněn byl jednak objekt původní vodárny, zbourán byl i přístavek s veřejnými WC. Během stavby mělo dojít i k rekonstrukci výpravní budovy, avšak z důvodu nevyjasněného převodu nemovitostí ČD RSM na SŽDC z původního plánu sešlo a nové omítky se dočkala pouze jihozápadní stěna budovy.

Jak se otvíralo

Starosta Jan Birke, premiér Bohuslav Sobotka se synem a hejtman KHK Lubomír Franc, Náchod, 4.7.2014, foto: Radek Papež Otevření nového terminálu proběhlo opravdu ve velkém stylu. První projev patřil starostovi města Náchoda Janu Birke, který vzápětí poděkoval všem, kteří mají na stavbě svůj podíl. Premiér Bohuslav Sobotka pak uvedl svého syna jako velkého příznivce autobusové dopravy a následně se spolu s hejtmanem Lubomírem Francem shodli na nutnosti urychlené dostavby dálnice D11 a obchvatu města Náchoda. Náchodský místostarosta Tomáš Šubert hovořil o technických podrobnostech stavby, poté jej za mikrofonem vystřídal Aleš Krtička z Atelieru Tsunami, jakožto projektant nového nádraží.

Nečekaným hostem dnešních oslav se stal cimrmanolog Miloň Čepelka, jenž označil Náchod za další místo, které je s naším největším Čechem spojeno. Náchodští tak nyní mají nejen podkovu, kterou zde při úprku ztratil kůň zimního krále Fridricha Falckého, ale také stopy Járy Cimrmana, které zanechal právě na náchodském nádraží.

První dojmy

Nejeden čtenář by si mohl myslet, že vymoženost v podobě snadného přestupu mezi vlaky a autobusy přichází až s novým terminálem, ten však stojí na místě původního autobusového nádraží. Novinkou je však společný informační systém, jenž zobrazuje odjezdy obou druhů dopravy. Společná je i odbavovací hala, v níž se nachází vnitrostátní i mezinárodní pokladna ČD. Ta nabízí rovněž jízdenky integrovaného dopravního systému IREDO. Úpravou prošel rovněž i přilehlý park, jenž návštěvníky dosud spíše odpuzoval, nyní se stává plnohodnou součástí zázemí pro cestující.

Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, výstupní stanoviště, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, společný informační systém, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, upravený park, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, odjezdová stanoviště, 4.7.2014, foto: Radek Papež

Autobusová část terminálu se skládá ze tří částí. Nejblíže městu jsou umístěna čtyři výstupní stanoviště, označená V1—V4, vedle nich se nachází odstavná stání pro autobusy. Následuje osm odjezdových stání, ta jsou uspořádána ve dvou řadách (oproti dřívějšímu pilovitému uspořádání) a nesou čísla 1—8. Na odjezdová stání pak přímo navazují dvě stanoviště označená Z1 a Z2, lze se domnívat, že jsou určena pro zájezdovou či zvláštní dopravu (např. pro NAD za vlaky ČD). Zde bych rád opravil text z Náchodského zpravodaje (vydání 7-8/2014), jež tvrdí, že „Cestující (…) mají možnost dostat se suchou nohou z vlakového nádraží na jakékoliv stanoviště autobusového nádraží a naopak“, avšak právě stanoviště Z1 a Z2 zastřešena nejsou.

Ne vše se povedlo

Poněkud rozpačité je provedení označení směrů odjezdů na jednotlivých stáních. Některé názvy jsou zbytečně zkráceny, ač by se vešly celé (Rtyně v P.), jiné jsou zkráceny netradičním způsobem (Ho. Radechovou), u dalších pak text přetéká na další řádek a může způsobit nejasnost, zda se jedná o pokračování řádku předchozího či další destinaci. Nepříjemně překvapeni mohou být polští návštěvníci města, neboť právě názvy polských obcí se nevyhnuly chybám: město Kłodzko je zde psáno jako Klodzko, před týdnem dokonce jako Klodsko, název obce Karłów zde má pak nesprávnou podobu Karlów.

Nový autobusový terminál Náchod, označení odjezdů, 2.7.2014, foto: Radek Papež Nový autobusový terminál Náchod, označení odjezdů, 2.7.2014, foto: Radek Papež Nový autobusový terminál Náchod, označení odjezdů, 2.7.2014, foto: Radek Papež

Abych však nekončil negativně, dodávám, že kladné dojmy bohatě převáží několik drobných nedostatků. Dle mého názoru město Náchod získává další stavbu, na kterou může být hrdé. Doufejme, že si nový terminál co nejdříve najde své spokojené cestující a opět o něco pozvedne úroveň veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji.

Přílohy: Schéma stanovišť s odjezdy podle směrů (PDF, 440 kB)

Zdroje: Náchodský zpravodaj (7-8/2014), Královéhradecký kraj


RaPa Poslat mail autorovi | 4.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
05.07.2014 (6:52)  
Hanys: Náchod - Kudowa Zdrój - Lewin Kłodzki - Duszniki Zdrój - Szczytna - Polanica Zdrój - Kłodzko. Fór je v tom, že ČD právě nevědí, zda ji budou prodávat, a pokud ji vlastní a vědí, že má nadále sloužit nejen vlakovým, nýbrž i autobusovým cestujícím, měli by se jako řádní hospodáři o svůj majetek především řádně starat. Peněz nemají mnoho, ale on po nich také nikdo nechce, aby stavěli kdo ví co, jen aby průběžně potřebné budovy udržovali. Ona by ta zpráva nemusela být tak špatná, pokud by ty peníze byly určené jen na autobusová stání. Ale pokud se předpokládá, že budou investovány do přestupního terminálu s vlaky, očekával bych, že se zlepší celek. Jenže u vlaků se, kromě již dříve realizovaných nástupišť a zachování přestupu na autobusy, nezlepšilo nic. Autor to mimoděk celkem trefně vystihuje "terminálem veřejné dopravy v blízkosti železniční stanice"...
registrovaný uživatel Hanys  mail  
04.07.2014 (21:27)  
Směr Kladsko,to je jako kam?A otřepané Náchod,východ,záchod...
Ty by si investoval do budovy,když víš,že ji prodáš?A hlavně,když na tu investici ani moc peněz nemáš?Ano zatím je to pouze o autobusech.Ale stavební povolení na reko je stále v platnosti.I když těžko očekávat,že se do toho SŽDC po nabytí hned pustí.Tam to bude s financema snad ještě horší.Holt se to sešlo ve špatnou chvíli.
04.07.2014 (19:55)  
Mě zaráží jedna věc. Budova stále patří ČD, tak se o ni mají starat, a ne se vymluvit na nějaký možný budoucí převod na SŽDC. Tak ať jim ji pak zaplatí jako opravenou, ne? Takhle to vypadá, že se s vlaky v Náchodě nepočítá vůbec. Pokud ano, měl by naopak přibýt směr Kladsko a řádky by měly být čtyři. Přijde mi to celé odfláknuté, a nebýt vynalézavosti architektů, pak i celkem zbytečně nafouknuté. V podstatě prostá rekonstrukce autobusových stání, s přidáním několika dalších (potřebných?) za cenu demolic. A měli obnovit ono vzpomínané Náchod, východ, záchod. To mělo aspoň vtip.
04.07.2014 (17:18)  
A třeba to projektant udělal následovně: Vzal ČSN, podíval se do tabulky s týdenním počtem vlaků a příslušným počtem řádků na odjezdové tabuli, navrhnul. Normu splnil, takže to apriori nemůže být špatně. Nicméně takhle to vypadá jako šetření na tom nejhorším místě.
04.07.2014 (16:12)  
Tak třeba to mistr Hovorka myslel tak, že po stavbě tunelu se už nebude do civilizace jezdit přes Starkoč :)
04.07.2014 (15:29)  
Michal Janko - asi se výhledově s jedním směrem nepočítá :/
04.07.2014 (15:23)  
Pitomé je kromě diletantských nápisů to, že na odjezdové tabuli jsou pro vlaky vyhrazeny jen 2 řádky. Z Náchoda přitom jezdí vlaky do 3 směrů.

Takže když k té tabuli přijde cestující třeba v 16.15, zjistí, že jede vlak do Chocně a do Broumova, ale už mu zůstane utajen bezprostředně následující odjezd vlaku do nejdůležitějšího směru – do Starkoče.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
04.07.2014 (15:11)  
Ano, máte pravdu, úpravy parku probíhaly v rámci samostatného projektu, nicméně byly zkoordinovány s rekonstrukcí terminálu tak, aby to mohlo být dáno do užívání při jedné příležitosti. Ohledně výpravní budovy rovněž zůstávám skeptický, neboť převody majetku ČD-SŽDC budou mít ještě dlouhého trvání a dřív se s budovou nic dělat nebude. Takhle je nahozená alespoň jedna strana budovy a při příchodu z města to působí dobře.
registrovaný uživatel Hanys  mail  
04.07.2014 (15:03)  
Ten park se dělal nezávisle.Nebyla to součást přestavby autobusáku.Dělala to odborná firma Okrasné zahrady arboristika s.r.o. ,tak snad ví co dělá.Jinak cena těch úprav parku je 251 714,-Kč.Z dotace a fondu bude uhrazeno 75%.Je to na lidech jak se k tomu budou chovat a na obecních policajtech,jak to ohlídají.
Jinak velká škoda,že se neudělala i ta budova.Obávám se,že žalostný stav budovy bude na dlouhou dobu stejný.
registrovaný uživatel thingie  mail  
04.07.2014 (14:29)  
No, to označení zastávek se fakt moc nepovedlo. Ale ono stejně dojde na tradiční přelepování kancelářskýma papírama v igelitovém sáčku.

U parku se mi nějak nezdají ty vysazené stromy, na některých fotkách to vypadá, že jsou tam nějaké malé smrčky nebo něco takového. Což je fakt hodně blbej strom do parku. Ani ty keře za lavičkama nejsou vůbec šťastný, když už, jsou lepší jenom nějaké barevné kytky. Pokud nechcete mít v parku bordel, potřebujete ho mít hodně světlý při zemi, aby tam nebylo kam chodit močit, házet bordel a v opilosti přespávat.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko