..: Autobusový terminál v Náchodě byl slavnostně otevřen :..

Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Náchod — Obyvatelé města Náchoda a cestující, kteří právě přes Náchod směřují, se dočkali nového terminálu veřejné dopravy. Ten je umístěn v bezprostřední blízkosti železniční stanice Náchod a jeho slavnostní otevření proběhlo právě dnes, 4. července 2014 v 11 hodin, za účasti početné politické delegace v čele s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou, hejtmanem Královéhradeckého kraje Lubomírem Francem a starostou města Náchoda Janem Birke. Dočasná stanoviště autobusů v ulicích Raisova a Za Teplárnou zůstávají v provozu až do sobotních večerních hodin, neboť autobusy na nový terminál zamíří až v neděli ráno.

Jak se stavělo

Provizorní stanoviště v ulici Raisova, 4.7.2014, foto: Radek Papež Projektovou dokumentaci na stavbu nového autobusového nádraží vypracoval v letech 2012 a 2013 náchodský Atelier Tsunami, při slavnostním předávání zastoupený Ing. arch. Alešem Krtičkou. Samotná stavba pak vypukla v polovině srpna 2013, kdy byla stání autobusů přemístěna do ulice Za Teplárnou. To však nebylo jediné stěhování. 17. dubna 2014 odstartovala i rekonstrukce okružní křižovatky „Itálie“ na silnici I/14, a tak se odjezdy autobusů přemístily do Raisovy ulice; směr Červený Kostelec a Trutnov však (z důvodu omezeného průjezdu okružní křižovatky „Itálie“) v ulici Za Teplárnou zůstal. Po necelém roce tak nyní pro cestující končí zdlouhavé přesuny a všechny autobusové i vlakové spoje opět naleznou na jednom místě.

Stavbu autobusového terminálu provedla společnost M-SILNICE, celkové náklady dosáhly 34,6 mil. Kč. Městu Náchod se podařilo získat dotaci z ROP NUTS II Severovýchod ve výši 4 mil. Kč.

Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 28.11.2013, foto: Radek Papež Rekonstrukce OK Itálie na I/14, 6.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 6.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 6.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 15.5.2014, foto: Radek Papež Výstavba nového autobusového terminálu v Náchodě, 15.5.2014, foto: Radek Papež

Jak je patrné z přiložených fotografií, některé z původních železničních budov z éry StEG již nestojí. Odstraněn byl jednak objekt původní vodárny, zbourán byl i přístavek s veřejnými WC. Během stavby mělo dojít i k rekonstrukci výpravní budovy, avšak z důvodu nevyjasněného převodu nemovitostí ČD RSM na SŽDC z původního plánu sešlo a nové omítky se dočkala pouze jihozápadní stěna budovy.

Jak se otvíralo

Starosta Jan Birke, premiér Bohuslav Sobotka se synem a hejtman KHK Lubomír Franc, Náchod, 4.7.2014, foto: Radek Papež Otevření nového terminálu proběhlo opravdu ve velkém stylu. První projev patřil starostovi města Náchoda Janu Birke, který vzápětí poděkoval všem, kteří mají na stavbě svůj podíl. Premiér Bohuslav Sobotka pak uvedl svého syna jako velkého příznivce autobusové dopravy a následně se spolu s hejtmanem Lubomírem Francem shodli na nutnosti urychlené dostavby dálnice D11 a obchvatu města Náchoda. Náchodský místostarosta Tomáš Šubert hovořil o technických podrobnostech stavby, poté jej za mikrofonem vystřídal Aleš Krtička z Atelieru Tsunami, jakožto projektant nového nádraží.

Nečekaným hostem dnešních oslav se stal cimrmanolog Miloň Čepelka, jenž označil Náchod za další místo, které je s naším největším Čechem spojeno. Náchodští tak nyní mají nejen podkovu, kterou zde při úprku ztratil kůň zimního krále Fridricha Falckého, ale také stopy Járy Cimrmana, které zanechal právě na náchodském nádraží.

První dojmy

Nejeden čtenář by si mohl myslet, že vymoženost v podobě snadného přestupu mezi vlaky a autobusy přichází až s novým terminálem, ten však stojí na místě původního autobusového nádraží. Novinkou je však společný informační systém, jenž zobrazuje odjezdy obou druhů dopravy. Společná je i odbavovací hala, v níž se nachází vnitrostátní i mezinárodní pokladna ČD. Ta nabízí rovněž jízdenky integrovaného dopravního systému IREDO. Úpravou prošel rovněž i přilehlý park, jenž návštěvníky dosud spíše odpuzoval, nyní se stává plnohodnou součástí zázemí pro cestující.

Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, výstupní stanoviště, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, společný informační systém, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, upravený park, 4.7.2014, foto: Radek Papež Nový terminál v Náchodě, odjezdová stanoviště, 4.7.2014, foto: Radek Papež

Autobusová část terminálu se skládá ze tří částí. Nejblíže městu jsou umístěna čtyři výstupní stanoviště, označená V1—V4, vedle nich se nachází odstavná stání pro autobusy. Následuje osm odjezdových stání, ta jsou uspořádána ve dvou řadách (oproti dřívějšímu pilovitému uspořádání) a nesou čísla 1—8. Na odjezdová stání pak přímo navazují dvě stanoviště označená Z1 a Z2, lze se domnívat, že jsou určena pro zájezdovou či zvláštní dopravu (např. pro NAD za vlaky ČD). Zde bych rád opravil text z Náchodského zpravodaje (vydání 7-8/2014), jež tvrdí, že „Cestující (…) mají možnost dostat se suchou nohou z vlakového nádraží na jakékoliv stanoviště autobusového nádraží a naopak“, avšak právě stanoviště Z1 a Z2 zastřešena nejsou.

Ne vše se povedlo

Poněkud rozpačité je provedení označení směrů odjezdů na jednotlivých stáních. Některé názvy jsou zbytečně zkráceny, ač by se vešly celé (Rtyně v P.), jiné jsou zkráceny netradičním způsobem (Ho. Radechovou), u dalších pak text přetéká na další řádek a může způsobit nejasnost, zda se jedná o pokračování řádku předchozího či další destinaci. Nepříjemně překvapeni mohou být polští návštěvníci města, neboť právě názvy polských obcí se nevyhnuly chybám: město Kłodzko je zde psáno jako Klodzko, před týdnem dokonce jako Klodsko, název obce Karłów zde má pak nesprávnou podobu Karlów.

Nový autobusový terminál Náchod, označení odjezdů, 2.7.2014, foto: Radek Papež Nový autobusový terminál Náchod, označení odjezdů, 2.7.2014, foto: Radek Papež Nový autobusový terminál Náchod, označení odjezdů, 2.7.2014, foto: Radek Papež

Abych však nekončil negativně, dodávám, že kladné dojmy bohatě převáží několik drobných nedostatků. Dle mého názoru město Náchod získává další stavbu, na kterou může být hrdé. Doufejme, že si nový terminál co nejdříve najde své spokojené cestující a opět o něco pozvedne úroveň veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji.

Přílohy: Schéma stanovišť s odjezdy podle směrů (PDF, 440 kB)

Zdroje: Náchodský zpravodaj (7-8/2014), Královéhradecký kraj


RaPa Poslat mail autorovi | 4.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
07.07.2014 (10:36)  
Mým snem do budoucna je, aby jedna přepážka byla „pokladna ČD - komplexní odbavení“ a druhá byla „IDS IREDO - informace, karty, jízdenky“. Jenže nejsme v Praze na hlavním, kde si to mohou dovolit. Tak snad někdy...

Mým snem je, že v každé pokladně dostanu jízdenky i karty místního IDS. V JMK to už řadu let funguje, v ostatních krajích se jen trapně vymlouvají, že to nejde.

Lidi tady u nás v Náchodě mnohem víc trápí neúnosná kamionová doprava směr Polsko.A to je bohužel problém taky na mnoho let neřešitelný.
Řešitelný samozřejmě je, např. dostatečně vysokým mýtem za průjezd kamionů Náchodem. S tím má ovšem současná politická garnitura ideologické problémy, tudíž Socbotka&his melody boys budou raději jen plemcat otřepané fráze o D11, která bude stát kdoví kdy a která jen převede kamionovou zátěž o pár kilometrů vedle.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
07.07.2014 (9:22)  
Jane, obávám se, že ani v Náchodě to nebude lepší. V případě, že přijde cestující a bude chtít vědět, jaký je nejbližší spoj do Červeného Kostelce, zřejmě se dozví, že jede vlak se dvěma přestupy do Lhoty za Červeným Kostelcem č.p. 155 (cestovní doba 28 minut), ale přímý autobus do centra ČK mu zůstane utajen (cestovní doba 20 minut).

Například v Jihomoravském kraji je informovanost zaměstnanců ČD mnohem vyšší, není vnímán jako „něco navíc“ či „obtíž“.

Mým snem do budoucna je, aby jedna přepážka byla „pokladna ČD - komplexní odbavení“ a druhá byla „IDS IREDO - informace, karty, jízdenky“. Jenže nejsme v Praze na hlavním, kde si to mohou dovolit. Tak snad někdy...
07.07.2014 (7:42)  
Společná je i odbavovací hala, v níž se nachází vnitrostátní i mezinárodní pokladna ČD. Ta nabízí rovněž jízdenky integrovaného dopravního systému IREDO.

A když už je ta čekárna společná, budou v pokladně ČD kromě jízdenek iredo dávat také INFORMACE IREDO?

Už mě začíná vytáčet situace, když pokladní ČD prostě ignorují integrovanou dopravu a jsou schopni vám zapřít exitenci autobusu, protože v danou dobu tam prostě vlak ČD nejede.

Ano, já chápu, že pokladní nemají busy v systému, ale to si musí nějak vyřešit právě iredo.

Příklad ze života. Pardubice, 9:36 dopoledne, dobíhám na nádraží. Rychlý dotaz v pokladně: první spoj do Ústí nad Orlicí. Pokladna: to vám jede až v 10:36, osobák. Takže si nechávám EC75 ujet, abych si při vydýchání na lavičce na mobilu zjistil, že jsem mohl jet s přestupem v ČT na bus a být u UnO o půl hoďky dřív.... :)
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
06.07.2014 (22:50)  
Získali jsme to, že nádraží konečně vypadá k světu. Už nemáme nástupiště vylitá asfaltem, který byl co metr v jiné úrovni, takže chůze po něm vyžadovala velkou zručnost. Už nemáme památný strom zalitý asfaltem, teď je to aspoň trochu památný strom. Konečně už nemáme pilovitá nástupiště, takže je konec divokého couvání busů. Prostě taková větší generálka, ale stojí to za to :-)

Ohledně nápisů na odjezdových stáních ještě není všem dnům konec, zkusím trochu potrápit pana starostu, jestli by to přecijen nemohli napravit.
06.07.2014 (21:43)  
Vrátím se ještě k tématu - co vlastně cestující získali? To že mezi vlakem a busem nově nepůjdou 50 metrů na potenciálním dešti? Vždycky mě mrzí, jak velké stavby za miliony dokáže pokazit pár věci, které nestojí skoro nic - nešťastně provedené nápisy, malá tabule pro vlaky (přitom na podobných "terminálech" se obvykle už léta píšou odjezdy vlaků a busů do jednoho seznamu) a označení nástupišť Z1 a Z2... Až tam budou lidi přebíhat na NAD, budou v se v tom zmatku ptát "odkud že to jede, z jedničky nebo ze zetjedničky?" Nevím proč se to neoznačilo 9 a 10, případně 11 a 12, pokud tam měla být nějaká výjimečnost... Také mě zaujalo, na co takový autobusák potřebuje 4 výstupní stanoviště, resp. proč se vlastně číslují...
06.07.2014 (13:08)  
Radek Papež: 2) nešlo.
Na silnici je limit 8 tun na nápravu, což prekročí i 810. Tu by ten most ale unést měl, když v tu chvíli vyloučíme veškerou ostatní dopravu. A tím to taky končí, na nákladní dopravu (ta by mohla pomoct od tolik proklínaných kamionů) zapomeňte.
Ono se lehko říká: "Náklad patří na koleje." Když ale koleje nejsou nebo náklad neunesou, tak je to víte kde? Ano přeně tam: Na návěsu.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
06.07.2014 (9:46)  
Obnovení železniční trati Náchod - Kudowa-Zdrój by i mne velmi potěšilo, nicméně, podívejme se na to realisticky.

1) Těleso původní trati je na polském území již mnohde zastavěno.
2) Chybí most přes řeku Metuji. Snad by šlo využít most silnice E67-I/33, který je široký jak pro dálnici, nicméně viz bod 3.
3) Při stavbě trati je nutno mimoúrovňově překřížit silnici E67-I/33-(DK 8). Nepočítejte s tím, že dnes někdo povolí výstavbu železničního přejezdu na tak významné silnici (a to je jedině dobře).

Takže shrnu-li to, je to naprosto bez šance. Škoda.
registrovaný uživatel Hanys  mail  
06.07.2014 (9:31)  
Ne ne.V žádném případě nejsem zastáncem všeho po silnici.Tak jsem to opravdu nemyslel.Jen jsem v tomhle konkrétním případě dost velký pesimista.Bohužel.Lidi tady u nás v Náchodě mnohem víc trápí neúnosná kamionová doprava směr Polsko.A to je bohužel problém taky na mnoho let neřešitelný.
A jen tak mezi řečí.I doprava po kolejích má své opůrce od kterých bych to nečekal.Viz třeba odpor starosty Otovic proti přepravě z PL do ČR.
Myslím,že jinak jsme,co se železnice týče,naladěni na stejnou notu, :-)
06.07.2014 (7:40)  
Čekal jsem zmrskání železnice a vyzdvižení silnice. Chápu, že všeobecná nálada ve společnosti asi nepovede k brzkému zprovoznění, ale takovéto zatracování si vlaky nezaslouží. I když to není zrovna v módě, koleje je třeba zachovávat a podle možností rozvíjet. Parní vlak bych zrovna jako spásu neviděl, provoz je drahý a jízdné ve stokorunách nepřiláká lidi pravidelně. Za vzor bych bral Dolnoslezské dráhy, kde malé motoráky odvážejí především běžnou frekvenci. Přes hranici je tady poptávka a za ní je hádám zájem ve směru Kladsko, navíc přímé spojení Náchoda s Kladskem může být do budoucna zajímavé. Pro turisty by se možná hodila polookružní linka Náchod - Kladsko - Radków, ale tam to vypadá dost rozebraně. Ovšem, pokud chceme dále posilovat roli dopravy po silnici (a udělat tak radost páně Sobotkovu synovi :-)), přenechejme iniciativu automobilistům a nechme spát i myšlenky typu přímého vlaku Náchod - Wałbrzych (dokonce dnes proveditelného) či obnovy kolejí ve směru Kladsko - Broumov - Wałbrzych. Lamentujme, jak ty koleje stejně nemají cenu pro přepravu osob a nákladů s výjimkou aglomerací a dolů (kde je to pochopitelně nejsnazší) a jak je třeba vynakládat desítky miliard hlavně na nové silnice (o následné údržbě se mlčí). Není to paradox? :-) Zde uvedený článek pojednává zrovna o jednom jeho zářném příkladu.
registrovaný uživatel Hanys  mail  
05.07.2014 (13:50)  
Náchod - Kudowa Zdrój - Lewin Kłodzki - Duszniki Zdrój - Szczytna - Polanica Zdrój - Kłodzko.

Myslel sem si že narážíš na nekonečné téma spojení Náchoda s Kudowou.I kdyby se to někdy podařilo a postavilo(čemuž ovšem nevěřím),jaká si myslíš že tam bude obsazenost vlaků.Kolik lidí se bude chtít kodrcat nekonečně dlouho vlakem do Klodzka?Jsem velkej fanda železnice,ale musím uznat,že busem od nás z Náchoda je to do Klodzka mnohem kratší doba a dlouho tak bude.A myslím si,že ani Česko ani Polsko nemá zájem tady něco budovat.Podívej jak to dopadlo v Mezáru.A když se najde soukromej subjekt,zafinancuje,nasadí parní vlaky a bude to provozovat jako nostalgii kde se na čas nehledí,proč ne? :-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko