..: ČD zahájily prodej vnitrostátních jízdenek na Letišti Praha :..

Prodejní místo ČD v Terminálu 2, foto: Aleš Petrovský Praha - Ačkoliv největší české letiště stále nemá kvalitní přímé spojení veřejnou dopravou ani s hlavním městem, ani se zbytkem republiky, tak se České dráhy rozhodly začít v prostorách terminálu 2 prodávat jízdní doklady pro své vlaky. Využívají k tomu kooperace s Pražskou informační službou (PIS), a to včetně jejích zaměstnanců a prodejních prostor. Dráhy argumentují tím, že si cestující může zakoupit jízdenku na vlak přímo z tarifního bodu Praha letiště/Airport (BUS) do kterékoliv zastávky či stanice po České republice. Z letiště na pražské hlavní či Masarykovo nádraží je však nepřepraví vlak, ale již známá autobusová linka Airport Express (AE), provozovaná ve spolupráci ČD a Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP).

Autobus Aiport Express před hlavním nádražím, foto: Aleš Petrovský Cesta spojem AE z letiště na nádraží trvá zhruba 40 minut a autobusy odjíždějí v intervalu třicet, v sezóně ve špičce dvacet minut. Kapacita jednoho klasického autobusu však mnohdy není dostatečná a cestující (včetně zahraničních turistů) musí zhruba čtyřicetiminutovou cestu stát. Dle slov zástupců ČD, kteří potvrzují obrovský zájem o tento autobus, se ale další rozšíření počtu spojů či kapacity neplánuje. Stejně tak je zarážející, že dráhy zvolily pouze variantu prodeje vnitrostátních jízdenek na mezinárodním letišti. Cestující, kteří by chtěli pokračovat vlakem například do Žiliny, tak na letišti nepochodí a musí si vyřídit nákup jízdních dokladů až na pražském hlavním nádraží.

Přesto je zájem o nákup jízdenek na letišti podle drah dostatečný. Jak pro magazín ŽelPage uvedla Jitka Novotná, systémová specialistka GŘ ČD, tak ve zkušebním provozu před slavnostním otevřením se prodaly desítky vlakových jízdenek nejen pro cílovou stanici Praha hl.n., ale i do vzdálenějších destinací, kterými byly třeba Pardubice či Olomouc. Její slova potvrdily pracovnice prodejního místa PIS, které jsou vyškoleny pro práci s pokladním systémem ČD. Zákazníky navíc odbaví v několika světových jazycích, což bývá naopak občas problém i na mezinárodních pokladnách samotného dopravce. Zahraniční turisté možnost nákupu jízdenky na letišti kvitují, ale mnohdy jde pouze o jízdenku na spoj AE, která při zakoupení v tarifu ČD vyjde na 41 Kč, u řidiče letištního autobusu pak na 60 Kč. České dráhy by chtěly prodej na letišti rozšířit v dohledné době i na terminál 1.

Komentář autora

Čekající turisté na AE, foto: Aleš Petrovský Cesta na letiště a z něj již nepatřila mezi součást slavnostního otevření, nicméně poskytla zajímavou zkušenost. Ráno jsem otestoval pro cestující z Plzeňska výhodnější spojení čistě v autobusové režii. Linkovým autobusem z Plzně na pražský Zličín dojedete za zhruba 50-60 minut a zde můžete využít přestupu na letištní linku pražského dopravního podniku s číslem 100. Celkově vám tato cesta zabere 1 hodinu a 20 minut až 1 hodinu a 35 minut, podle příjezdu linkového autobusu. Oproti tomu cesta na letiště z Plzně vlakem a spojem AE vás vyjde na 2 hodiny a 35 minut, což je dané dlouhou jízdní dobou obou zmíněných spojů.

Směrovky k AE, foto: Aleš Petrovský Zpět z letiště jsem využil spoj Airport Express, jelikož jsem pokračoval dále ve směru na Ostravu. Jízdenku jsem měl již zakoupenou přes e-shop dopravce, nicméně neodolal jsem pokušení otestovat nákup jízdenky přímo na novém prodejním místě. Ten proběhl v pořádku, drobný zádrhel byl pouze ten, že mám bezkontaktní platební kartu, ale pracovnice ji odebrala a vložila rovnou do terminálu, takže jsem se nevyhnul zadávání PINu. Cesta z prostor terminálu 2 na stanoviště autobusů je značena poměrně dobře. Těsně před příjezdem čekalo na spoj AE zhruba 20 cestujících s objemnou bagáží. Nástup probíhá pouze předními dveřmi a řidič poctivě kontroluje či prodává jízdenky, což zvládá i v anglickém jazyce. Kontrola eTiketu na mobilu proběhla bez jakéhokoliv problému. Autobus má dva odkládací prostory na zavazadla, ovšem dopracovat se k tomu na zadní plošině autobusu od předních dveří se dvěma kufry je poněkud nekomfortní. Stejně tak po obsazení spodní police většina cestujících vzdává boj s umístěním kufrů na vyšší polici a kufry zanechává různě v uličce, což se samozřejmě ukazuje později jako chyba.

Z letiště vyjíždíme s minutovým zpožděním a autobus se s poměrně razantním stylem jízdy vydává na svoji třičtvrtěhodinovou pouť po Praze. Po několika minutách, kdy jsme již otevřeli všechna okénka v autobuse, se již nikdo netváří příliš přívětivě. Cestující, která neumístila kufr do úložných polic, jej již po několikáté nahání po autobusu, a já na přední sedačce s dobrým výhledem na silnici již poněkolikáté sešlapuji imaginární brzdový pedál. Ale což, možná jen nejsem zvyklý na pražský styl řízení. Po opakující se situaci „zelená - oranžová - to stihnu, přidám - nestihnu, brzdím - ne, stihnu, přidám - nestihnu, BRZDA!“ se začínají ozývat i ostatní cestující, zejména pak pán z Ostravska, který jízdu řidiče do telefonu komentuje velmi výstižně („…řidič jede jako hovado, neudržím se ani na sedačce…“). Zastávky Dejvická i Náměstí Republiky řidič ohlásí, ale už na nich nezastaví, inu nevadí. U Masarykova nádraží již řidič zastavuje, ohlásí se přestup na vlakové linky a následuje - prý tradiční - výstup a poté opět nástup zahraničních cestujících, kteří ve skutečnosti jedou na hlavní nádraží. Ujišťuji mladého pána, že „main station is really the next stop“ a celá skupina, která s ním cestuje, se opravdu vrací do autobusu, kde je jako bonus přiskřípne řidič do dveří.

Následuje prakticky nejúnavnější část cesty, a to stání v koloně mezi zastávkami Masarykovo nádraží a Hlavní nádraží. A když konečně dorazíme s asi tříminutovým zpožděním (jízdní řád s kolonou počítá) před historickou budovu nádraží v ulici Wilsonova, strhává se poslední bitva, a to boj o výtahy do haly hlavního nádraží. U obou výtahů se tvoří fronty, přičemž jednu z nich následně rozhání neurvalý závozník s vozíkem plným nápojů pro obchody v hale. To už nevydrží (pravděpodobně) britský cestující a ve svém rodném jazyce se do závozníka pustí. Ten mávne rukou, zabírá výtah svým zbožím a mizí v útrobách nádraží…

Ale co, alespoň budou mít turisté nezapomenutelný zážitek. Pravděpodobně však nikoliv ten, který by si přála a o kterém hovořila na letišti ředitelka PIS Nora Dolanská. Obvykle nebývám pesimistou, ale podle toho, jak se minulá, současná (a bohužel asi i budoucí) politická garnitura staví k rozvoji železnic na našem území, tak nás tyto zážitky zřejmě budou potkávat ještě dalších deset let.

Zdroje: České dráhy, Pražská informační služba, komentář autora


Aleš Petrovský | 7.7.2014 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
08.07.2014 (12:14)  
Měl bych dotaz: jak cestující zjistí, že jízdenky na "vlak" se kupují u Pražské turistické informační služby a nikoliv u (řekl bych logičtějšího) okénka DP "Bus-metro-tram"?

zhruba stejne jako v 80% jinych mest, kde tyhle veci taky cizinec nepochopi. Leckde ani velmi bystry jedinec (protoze nakonec zjisti, ze se jedno nebo druhe neprodava apod.)
registrovaný uživatel M 
08.07.2014 (12:12)  
Nekolik hezkych pasazi

a cestující (včetně zahraničních turistů) musí zhruba čtyřicetiminutovou cestu stát -- Cili, ze stoji cestujici, to by ani tak nevadilo, ale ze musi stat i zahranicni turisti, tak to je skandal:)

kteří potvrzují obrovský zájem o tento autobus, se ale další rozšíření počtu spojů či kapacity neplánuje -- tohle je dobre spojeni pro zmeny z pera CD...

Test z Plzne -- necekane:)

No a vec, kterou ale asi znaly cestujici zna - ten cestujici, u ktereho nevadi, ze celou cestu stoji (cili tuzemsky turista), do autobusu nastoupi u T1 a sezeni ma vyresene:-)

Posledni odstavec - nepochopil jsem souvislost. Kdyz by byly koleje na letiste, tak budou vsichni sedet, nenarazi na zasobujiciho blba a vytahy budou nafukovaci?
registrovaný uživatel Já 1 
08.07.2014 (11:59)  
Jmenuje se to "Vlak plus letiště Praha" a dá se to koupit ze všech stanic (dokonce i z Praha hl.n.). Výhodou je prodloužená platnost na 30 dní, drobná komplikace je v tom že pro zpáteční jízdu se musí nechat orazítkovat v infokiosku ČSA (ne DPP!) to razítko vám dají ale jen po předložení útržku zpáteční letenky takže ji nelze použít např. k prohlídce letiště.

Svého času se Pendolíno prodávalo ve spolupráci s ČSA jako "lety ve výšce nula" nebo tak nějak podobně se to jmenovalo, šlo o to že se koupila letenka Ostrava-někam a z Ostravy se do Prahy Holešovic jelo pinďou a z Holešovic na letiště AEčkem a vše bylo v ceně letenky, dokonce se kilometry projeté vlakem počítaly do prolétaných mil.
07.07.2014 (23:56)  
ještě si vzpomínám, že před léty prodávaly ČD akční jízdenku z OV až na letiště, tedy vč. AE, a z5, s nějakou slevou. Už si nepamatuju, protože od té doby co začal do Prahy jezdit i někdo jiný, už jsem ji nepoužil. Na letišti bylo nutno si nechat orazítkovat jízdenku, že jsme přiletěli, což byl problém v noci najít budku, kde to bylo možné, a pak stejně po 21 hod. AE už nejel. A z Kanárů má letadlo obvykle zpoždění a přiletí až pozdě v noci, takže stejně jsme museli jet noční MHD. A noční MHD rovněž byla socela hodně obsazená.
Bylo to v době, kdy ČD přestíraly, že pendolíno jezdí až na letiště :)
registrovaný uživatel Ešus 
07.07.2014 (23:01)  
Nedávno jsem jel linkou 112 DPP, jak cestu tam (Citybus), tak zpátky (SOR) jsme jeli jak prasata. Tedy, především zpátky, to už komentovali i ostatní.
Ale co, aspoň dojede člověk rychle do cíle, když tam máte ty časové jízdenky. U nás v Hradci Králové máme tak natažené jízdní doby, že až na špičku v prac. den často vídáte autobus, jak se s dvacítkou na tachometru loudá mezi zastávkami...
Ostatně v HK nemáme žádné zběsilé řidiče (udržíte se na nohou i při zpoždění), i když je pravda, že na rychlíkové 24R se jezdí poněkud rychleji. Řidiči asi šetří retardér a naftu.
07.07.2014 (21:58)  
v podstatě musíme autorovi závidět. Zvláště tragédie je v neděli večer, když jsem chtěl stihnout vlak ve slušné době do Ostravy. Zkušení cestovatelé běží na terminál 1, odkud AE vyjíždí, aby měli větší jistotu, že se do busu dostanou. Jinak buď tam jezdí jediný řidič, anebo všichni mají stejnou autoškolu, anebo způsob jízdy je místní zvyklost. A dostat se do toho výtahu, když spěchám, je taky zážitek, vždycky se tam dopravuje nějaké zboží. Takže opravdu nejjistější je cestovat 100 do Zličína a pak B a C, i když podle jízdního řádu v případě nejhorší varianty je to o 15 minut delší. Ale bus do Zličína v reálu jezdí skoro vždy úplně na čas.
Ostatně i podle idos.cz časově vychází ve špičce varianta AE hůře než např. AE - tramvaj 26. Samozřejmě se do toho nezahrnuje tahání s kufry.
A ještě je problém, zda mám kupovat jízdenky na letišit nebo až na nádraží? Na letišti asi mám pouze jedno okýnko, zatímco na nádraží daleko více. Co když koupím jízdenku s místenkou na letišti a potom se na nádraží včas nedostanu?
Autorovi jetě jednou díky
registrovaný uživatel m@rtin 
07.07.2014 (20:20)  
Ja 1: pamatujete si to spatne. Na AE nikdy kloubove autobusy nasazovane nebyly.
registrovaný uživatel hugo48  mail  
07.07.2014 (19:02)  
arj: Je to tak, jak napsal Franta Plášek a už se vystupuje ve směru k muzeu, cestující si tím ušetří tu zajížďku k muzeu, vznikl ale díky tomu ten "problém" (výtahy), jak se pak dostat do nádražní haly.

Jinak chválím autora, že kromě aktuality přinesl i osobní pohled. Měl však asi štěstí na spoj, protože za posledních asi 5 cest v AE v minulých dvou měsících (letiště - nádraží) jsme nikdy neodjeli z letiště včas (povinný nástup předníma a následný prodej a kontrola jízdenek bohužel znamená většinou + 5-10 minut už na odjezdu) a pak se většinou zasekne už mezi Dejvickou a Náměstí republiky v oblasti Letné - rekord jsem zažil asi 48 minut zpoždění na Hlavním nádraží kolem 15:00 někdy začátkem června. Takže doporučuji raději 100 + B a nebo 119 + A. Cestující ušetří a zvlášť v první variantě má téměř jisté, že dojede do cíle v tolik v kolik dojet má.
registrovaný uživatel Já 1 
07.07.2014 (19:00)  
Kapacita jednoho klasického autobusu však mnohdy není dostatečná a cestující (včetně zahraničních turistů) musí zhruba čtyřicetiminutovou cestu stát. Dle slov zástupců ČD, kteří potvrzují obrovský zájem o tento autobus ...

Za "mnohdy" doplňte "v drtivé většině" protože kdykoli jsem AEčkem za poslední rok jel tak bylo narvané až po strop a mnohdy autobus všechny co stáli na zastávce ani nepobral, a co se týče zastavování na kulaťáku v Dejvicích tak mi připadá padlé na hlavu protože z kuláťáku pojedu radši 119 než se rvát do beznadějně přeplněného AE. To samé platí i pro zastavování na Masaryčce kde se staví jen směrem z letiště, pro cestu z nebo na Masnu je lepší kombinace metro A + bus 100.
Pamatuji že cca před 4 lety na AE jezdily kloubové busy a i ty byly dost plné, jak mi bylo zděleno z DP tak si ČD objednali pouze jednoduché busy, holt panstvo tím nejezdí a substrát ať si trhne nohou.
registrovaný uživatel arj 
07.07.2014 (15:04)  
Franta Plášek: Výstupní zastávka Hl.nádr ... Myšleno tím zřejmě bylo na protější straně magistrály ve směru jih. Ušetří to bratru 2 minuty (+/-).

Pokud se už vystupuje v jízdním pásu směr jih a bus jede kolem Muzea manipulačně, tak je to dobře a já se omlouvám. Já před časem, když jsem tím jel (protože mi ujela 119 a naopak přijel AE), tak jsem musel prožít asi 4 minuty vyhlídkové jízdy k Muzeu a zpět, což znamenalo ztrátu 1 metra (v té večerní chvíli i=8).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko