..: ČD zahájily prodej vnitrostátních jízdenek na Letišti Praha :..

Prodejní místo ČD v Terminálu 2, foto: Aleš Petrovský Praha - Ačkoliv největší české letiště stále nemá kvalitní přímé spojení veřejnou dopravou ani s hlavním městem, ani se zbytkem republiky, tak se České dráhy rozhodly začít v prostorách terminálu 2 prodávat jízdní doklady pro své vlaky. Využívají k tomu kooperace s Pražskou informační službou (PIS), a to včetně jejích zaměstnanců a prodejních prostor. Dráhy argumentují tím, že si cestující může zakoupit jízdenku na vlak přímo z tarifního bodu Praha letiště/Airport (BUS) do kterékoliv zastávky či stanice po České republice. Z letiště na pražské hlavní či Masarykovo nádraží je však nepřepraví vlak, ale již známá autobusová linka Airport Express (AE), provozovaná ve spolupráci ČD a Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP).

Autobus Aiport Express před hlavním nádražím, foto: Aleš Petrovský Cesta spojem AE z letiště na nádraží trvá zhruba 40 minut a autobusy odjíždějí v intervalu třicet, v sezóně ve špičce dvacet minut. Kapacita jednoho klasického autobusu však mnohdy není dostatečná a cestující (včetně zahraničních turistů) musí zhruba čtyřicetiminutovou cestu stát. Dle slov zástupců ČD, kteří potvrzují obrovský zájem o tento autobus, se ale další rozšíření počtu spojů či kapacity neplánuje. Stejně tak je zarážející, že dráhy zvolily pouze variantu prodeje vnitrostátních jízdenek na mezinárodním letišti. Cestující, kteří by chtěli pokračovat vlakem například do Žiliny, tak na letišti nepochodí a musí si vyřídit nákup jízdních dokladů až na pražském hlavním nádraží.

Přesto je zájem o nákup jízdenek na letišti podle drah dostatečný. Jak pro magazín ŽelPage uvedla Jitka Novotná, systémová specialistka GŘ ČD, tak ve zkušebním provozu před slavnostním otevřením se prodaly desítky vlakových jízdenek nejen pro cílovou stanici Praha hl.n., ale i do vzdálenějších destinací, kterými byly třeba Pardubice či Olomouc. Její slova potvrdily pracovnice prodejního místa PIS, které jsou vyškoleny pro práci s pokladním systémem ČD. Zákazníky navíc odbaví v několika světových jazycích, což bývá naopak občas problém i na mezinárodních pokladnách samotného dopravce. Zahraniční turisté možnost nákupu jízdenky na letišti kvitují, ale mnohdy jde pouze o jízdenku na spoj AE, která při zakoupení v tarifu ČD vyjde na 41 Kč, u řidiče letištního autobusu pak na 60 Kč. České dráhy by chtěly prodej na letišti rozšířit v dohledné době i na terminál 1.

Komentář autora

Čekající turisté na AE, foto: Aleš Petrovský Cesta na letiště a z něj již nepatřila mezi součást slavnostního otevření, nicméně poskytla zajímavou zkušenost. Ráno jsem otestoval pro cestující z Plzeňska výhodnější spojení čistě v autobusové režii. Linkovým autobusem z Plzně na pražský Zličín dojedete za zhruba 50-60 minut a zde můžete využít přestupu na letištní linku pražského dopravního podniku s číslem 100. Celkově vám tato cesta zabere 1 hodinu a 20 minut až 1 hodinu a 35 minut, podle příjezdu linkového autobusu. Oproti tomu cesta na letiště z Plzně vlakem a spojem AE vás vyjde na 2 hodiny a 35 minut, což je dané dlouhou jízdní dobou obou zmíněných spojů.

Směrovky k AE, foto: Aleš Petrovský Zpět z letiště jsem využil spoj Airport Express, jelikož jsem pokračoval dále ve směru na Ostravu. Jízdenku jsem měl již zakoupenou přes e-shop dopravce, nicméně neodolal jsem pokušení otestovat nákup jízdenky přímo na novém prodejním místě. Ten proběhl v pořádku, drobný zádrhel byl pouze ten, že mám bezkontaktní platební kartu, ale pracovnice ji odebrala a vložila rovnou do terminálu, takže jsem se nevyhnul zadávání PINu. Cesta z prostor terminálu 2 na stanoviště autobusů je značena poměrně dobře. Těsně před příjezdem čekalo na spoj AE zhruba 20 cestujících s objemnou bagáží. Nástup probíhá pouze předními dveřmi a řidič poctivě kontroluje či prodává jízdenky, což zvládá i v anglickém jazyce. Kontrola eTiketu na mobilu proběhla bez jakéhokoliv problému. Autobus má dva odkládací prostory na zavazadla, ovšem dopracovat se k tomu na zadní plošině autobusu od předních dveří se dvěma kufry je poněkud nekomfortní. Stejně tak po obsazení spodní police většina cestujících vzdává boj s umístěním kufrů na vyšší polici a kufry zanechává různě v uličce, což se samozřejmě ukazuje později jako chyba.

Z letiště vyjíždíme s minutovým zpožděním a autobus se s poměrně razantním stylem jízdy vydává na svoji třičtvrtěhodinovou pouť po Praze. Po několika minutách, kdy jsme již otevřeli všechna okénka v autobuse, se již nikdo netváří příliš přívětivě. Cestující, která neumístila kufr do úložných polic, jej již po několikáté nahání po autobusu, a já na přední sedačce s dobrým výhledem na silnici již poněkolikáté sešlapuji imaginární brzdový pedál. Ale což, možná jen nejsem zvyklý na pražský styl řízení. Po opakující se situaci „zelená - oranžová - to stihnu, přidám - nestihnu, brzdím - ne, stihnu, přidám - nestihnu, BRZDA!“ se začínají ozývat i ostatní cestující, zejména pak pán z Ostravska, který jízdu řidiče do telefonu komentuje velmi výstižně („…řidič jede jako hovado, neudržím se ani na sedačce…“). Zastávky Dejvická i Náměstí Republiky řidič ohlásí, ale už na nich nezastaví, inu nevadí. U Masarykova nádraží již řidič zastavuje, ohlásí se přestup na vlakové linky a následuje - prý tradiční - výstup a poté opět nástup zahraničních cestujících, kteří ve skutečnosti jedou na hlavní nádraží. Ujišťuji mladého pána, že „main station is really the next stop“ a celá skupina, která s ním cestuje, se opravdu vrací do autobusu, kde je jako bonus přiskřípne řidič do dveří.

Následuje prakticky nejúnavnější část cesty, a to stání v koloně mezi zastávkami Masarykovo nádraží a Hlavní nádraží. A když konečně dorazíme s asi tříminutovým zpožděním (jízdní řád s kolonou počítá) před historickou budovu nádraží v ulici Wilsonova, strhává se poslední bitva, a to boj o výtahy do haly hlavního nádraží. U obou výtahů se tvoří fronty, přičemž jednu z nich následně rozhání neurvalý závozník s vozíkem plným nápojů pro obchody v hale. To už nevydrží (pravděpodobně) britský cestující a ve svém rodném jazyce se do závozníka pustí. Ten mávne rukou, zabírá výtah svým zbožím a mizí v útrobách nádraží…

Ale co, alespoň budou mít turisté nezapomenutelný zážitek. Pravděpodobně však nikoliv ten, který by si přála a o kterém hovořila na letišti ředitelka PIS Nora Dolanská. Obvykle nebývám pesimistou, ale podle toho, jak se minulá, současná (a bohužel asi i budoucí) politická garnitura staví k rozvoji železnic na našem území, tak nás tyto zážitky zřejmě budou potkávat ještě dalších deset let.

Zdroje: České dráhy, Pražská informační služba, komentář autora


Aleš Petrovský | 7.7.2014 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
09.07.2014 (21:55)  
PPP - Mozna ano, ale pokud se ti vichni nerozjedou do sveta z Praha hl.n. jednim jedinym vlakem, tak budou muset na jine nastupiste a tim padem budou muset k vytahu, resp. eskalatoru a tim padem nastane fronta, coz autor clanku u autobusu popsal jako do nebe volajici skandal, ktery lze vyresit jen a pouze polozenim koleji na letiste.

Michal Jaros - jaka je presne vazba mezi cenou jizdenky na vlak a prumernou mzdou? Jsou u nas snad mobily, auta nebo obleceni 3× levnejsi nez v Nemecku?
Cili ceny za jizdenky nikdy nebudou jako v Nemecku, ale kvalita stejna byt muze? "To je Stockholm? Mam zde tip na cenu pana Nobela."
09.07.2014 (20:46)  
Já 1:
Bohužel Váš názor je pouhé typické srovnání cen bez ohledu na výši platů nebo obecně průměrnou cenovou hladinu.

Samozřejmě, že u nás nikdy nebudou ceny jako v Německu, protože také nejsou platy jako v Německu. Ale to ještě neznamená, že u nás nikdy nebudou z tohoto důvodu vlaky jako v Německu, k tomu není důvod.
09.07.2014 (13:34)  
To Já 1: typický názor čecháčka "železničáře"
1.) kdo říká, že bych si raději nepřiplatil?
2.) kdo si ke mně přisedl, do toho Vám nic není, mluvím o komfortu a hlavně KAPACITĚ!!!
3.) jestli vám připadá, že kupátka typ "B" ze sedmdesátých let + 8 lidí v kupé jsou odpovídající komfortu cestování v 21.století, pak nechápu, proč se tedy k něčemu takovému jako zvyšování komfortu"snižují" ve Vámi zmiňované "západní" Evropě.

Pravda můžeme také jezdit "kovbojáky" na dřevě, autobusy RTO, či Spartaky....na co také něco lepšího, že? Hlavně, že je to levné....pozdravujte v Kauflandu. Apropó 26 let dělám pro "dráhu" a sám se za něco takového stydím, s lidmi jako jste Vy ostatní jen urážející nemá cenu diskutovat :-).
registrovaný uživatel stoupa  mail  
09.07.2014 (13:08)  
ad waszyn:

přítel bydlíval ve Vokovicích. A pravideně na Ruzyň dolétával z Caira (ČSA, v noci). Jediný, komu to vadilo, byli droškáři (řeklad: taxikáři). Kvůli ritu.
registrovaný uživatel Já 1 
09.07.2014 (12:25)  
Tépichář 2
Typický názor čecháčka který chce dopravu jako na západě za cenu jako na východě. Uvedu příklad: minulý týden jsem jel trasu Zittau - Dresden hbf 105 km 20,70 Eur (cca 580 Kč) klimatizovaným Desirem, pro porovnání trasa Pardubice - Praha Masarykovo 104 km 147 Kč klimatizovaným Cityelefantem (obě trasy plná cena beze slev). ČD přece nemůže za to že k tobě do kupé které jsi chtěl celé pro sebe přišli další cestující a co se týče odéru myslíš že ve velkoprostoráku by cítit nebyli?
09.07.2014 (11:33)  
Ani bych neřekl, že za to vyloženě může řidič, jak jede. Ono stihnout jízdní řád asi není jen tak, i když se počítá s nějakou to zácpou.
Osobně mi navíc postarší Citybusy nepřijdou na tuto linku jako terno, přeci jen na to kudy se jede a jak dlouho by se daleko víc hodil třeba Crossway LE
registrovaný uživatel waszyn 
09.07.2014 (10:49)  
PPP: Nevím jak často využíváte letiště v Praze, v pár bodech si dovolím nesouhlasit.
Na pražské letiště jezdí MHD prevážně mladí lidé, individuální zahraniční turisté i naši. Starší cizinci, či rodiny nemají problém s 20€ za taxi, stejně tak jako české rodiny s parkováním, jak uvádíte.
Není pravda, že je problém zaparkovat, podle míry spořivosti lze buď přímo na letišti, nebo na množství parkovišť v okolí, s transferem do 5 minut v ceně parkovného.
Potenciál Prahy sahající za hranice ČR - ano přestup ze SSSR dál do EU, ale to se v Praze řeší přestupem z jednoho letadla do druhého, letenka Moskva-Praha-něco na západ bude vždy značně levnější, než Moskva-Praha a dál vlakem.
Dále, dovolenkáři z jiných částí ČR létají často z Ostravy, Brna a dalších letišť, individuální cestovatelé již roky využívají naprosto běžně plno letišť v okolních zemích, ze kterých je zajímavější nabídka (Wien, Wroclaw, Katowice, Krakow, Bratislava, Mnichov, Lipsko...) bez ohledu zda tam vede železnice či nikoliv, rozhodující je spíše nabídka destinací a cena letenek. Pokud do Prahy bude lítat to co teď a za ty ceny jako teď, železnice či metro až na letiště další cestující rozhodně nepřiláká, o tom to totiž zase až tolik není...
Uzavřel bych to nějakou dálnicí u Opatovic, ta je naprosto zásadní stavbou severní alternativy k D1 a ušetří prostředky, nervy i čas mnohem většímu procentu obyvatel i firem než prázdné vlaky na letiště.
09.07.2014 (8:11)  
Hlavně by se náš "osobní dopravce" měl zabývat zkvalitněním a ZKAPACITNĚNÍM svých spojů. Ono akviziční prázdninové slevy, množstevní slevy na školní výlety, prodeje jízdenek na letištích atd, atd...pak kontrastují s třívozovými EC vlaky, kde si nemůžete přes nával dojít ani na WC, natož do jídelního vozu, s vlaky kvality "B", kde otevřenými okny v kupé narvaném lidmi s různými typy odérů (pot, hranolky, bagety s dresinky atd...) na vás lítá prach a jste neustále okopáváni a o potu řinoucím se z Vás ani nemluvím... atd, mohl bych dále pokračovat o dopravě v 21.století s ČD skanzenem. Ano, některé vlaky dosahují kvalit těch zahraničních (RailJety) bohužel malá kapacita a věčná narvanost všech spojů (alespoň v okolí Prahy a Stč kraje) bohužel spoustu lidí odradí, mně tedy určitě. U mně je proto ČD "out" o takovéto služby nestojím a barevné bulletiny mně nepřesvědčí....zkušenosti mám hrozné. Otevřený prostor (velkoprostor), klimatizace, dostatečná kapacita to je jediné za co jsem ochoten zaplatit!!!
registrovaný uživatel PPP 
09.07.2014 (6:45)  
MácaCZ: Ehm, cestující na letiště a na nádraží (a obzvláštěš pak ti, kteří mezi nimi přejíždí) se vyznačují většinou značným množstvím zavazadel, často značně rozměrných a těžkých. Naprostá většina těchto zavazadel má v dnešní době kolečka pro snazší manipulaci, díky kterým snadno vjedete do výtahu (nebo na eskalátor), ale vůbec vám nepomůžou při chůzi po schodech, takže ono to není jen o té lenosti, ale i o fyzických možnostech.

Celkově - spojení na letiště/z letiště je jedno z mála (ne-li jediné), kde je naprostá většina lidí ochotna používat veřejnou dopravu, velká část ji dokonce preferuje, počet cestujících utěšeně roste a dokonce klientela je povětšinou dostatečně majetná, aby si případně za dopravu i něco připlatila. Tady nejsou konkurencí auta ale taxíky a autopůjčovny. Proto by napojení letiště na železnici a vedení přímých regionálních i dálkových vlaků až do terminálu mělo být v dnešní době samozřejmostí, respektive naprostou prioritou rozvoje dopravy v ČR, ne nějaká chybějící dálnice kdesi u Opatovic či kde...
registrovaný uživatel PPP 
09.07.2014 (6:33)  
M: V Praze žije cca. 1/10 obyvatel ČR a na HDP se podílí cca. z 1/4. Praha, letiště Václava Havla je v současné době jediné prakticky použitelné letiště pro mezinárodní komerční lety v republice. Pomineme fakt, že třeba pro Brno začíná být zajímavé i vídeňské letiště stejně jako fakt, že potenciál Prahy sahá i za hranice ČR. Očekával bych tedy, že na potenciálních cestujících pražského letiště se budou cestující z/do Prahy pohybovat mezi 10% (turistika) a 25% (business - jako účel cesty, nikoliv jako třída letenky ;-) ). V praxi to bude víc díky koncentraci úřadů a památek ausgerechnet v Praze, přesto bych očekával, že zbytek republiky (který lze obsloužit vedením železniční tratě na letiště) bude mít přinejmenším stejný potenciál jako samotná Praha (kterou obslouží vlak i metro stejně). Samozřejmě dnes bude mimopražských cestujících asi méně, stěží 40% - 50%, protože prostě chybí kapacitní spojení, kterým by se tam dostali. Auto je na cestu na letiště extrémně nevhodné - problém, kde ho nechat.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko