..: Ústecký kraj chystá novou koncepci sezónních vlaků :..

Kozí dráha, foto: Michal JarošÚstí nad Labem - 113, 132, 135 nebo 164 - to jsou čísla jen některých tratí v severních Čechách, na kterých byla kdysi většinou z úsporných důvodů zastavena či výrazně omezena pravidelná osobní doprava a zůstaly jen sezónní či víkendové spoje. Podobné tratě se nyní musí spoléhat pouze na podporu místních samospráv, dobrovolných spolků či menších soukromých dopravců. Na provoz výletních vlaků sice často přispívá i kraj, nicméně většinou se jedná o jednorázovou nesystémovou podporu bez hlubší koncepce, systematické propagace či navázání s dalšími typy dopravy. Odlišnou cestou se nyní rozhodl vyrazit Ústecký kraj, který připravuje novou koncepci provozu a podpory těchto drah a již zadal zpracovávání studie, která má možnosti a potenciál turistických železničních linek prověřit.

810.054, Mikulov-Nové Město - Moldava v Krušných horách, foto: Karel Málek Pohledem do historie začíná vyjádření hejtmanství mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková: „Díky primárnímu určení některých tratí pro nákladní dopravu byly tyto dráhy z důvodu snížení investičních nákladů dříve směrovány dle terénních možností, a proto dnes již neobstojí v porovnání se silniční dopravou. Z těchto důvodů byla v předchozích letech na některých tratích pravidelná osobní doprava objednávaná v závazku veřejné služby zastavena, popř. významně utlumena,“ poukazuje Hanáčková například na osud například takzvané Švestkové dráhy, Kozí dráhy, ale i třeba tratě 096 mezi Račiněvsí a Libochovicemi nebo převážně turistické dráhy z Mostu na Moldavu. Omezování pravidelného provozu se však vždy neobešlo bez protestů a nesouhlasu veřejnosti, což si uvědomuje i kraj: „Postupem času se ukazuje, že část cestujících má o určitou formu využívání těchto tratí nadále zájem. Ten je patrný především v obdobích, kdy kromě pravidelných cestujících mohou služeb železniční dopravy využít ve zvýšené míře i cestující směřující do těchto oblastí za rekreací,“ říká Hanáčková. Tento cíl lze podle kraje ještě dále podpořit nasazením netradičních železničních vozidel, od čehož si lze dle názoru krajských úředníků slibovat zvýšení atraktivity provozované linky spojené s příslušným navýšením využití cestujícími a tržeb.

Přehled tratí řešených v koncepci turistických železničních linek v Ústeckém kraji:

  • T1 Dolní Poustevna - Mikulášovice dolní nádraží – Panský – Krásná Lípa – Rumburk
  • T2 Rumburk – Ebersbach
  • T3 Česká Kamenice - Kamenický Šenov
  • T4 Děčín hl.n. – Telnice – Krupka – Oldřichov u Duchcova – Duchcov nákladní nádraží
  • T5 Most – Louka u Litvínova – Dubí – Moldava v Krušných horách
  • T6 Ústí nad Labem hl.n. - Ústí nad Labem-Střekov – Velké Březno – Zubrnice
  • T7 Most – Třebívlice – Lovosice
  • T8 Libochovice – Straškov – Roudnice nad Labem / Kralupy nad Vltavou
  • T9 Chomutov – Vejprty - Cranzahl
  • T10 Kadaň – Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec / Podbořany / Žatec
  • T11 Děčín hl.n. – Děčín-Prostřední Žleb – Děčín východ - Ústí nad Labem-Střekov – Ústí nad Labem západ - Úpořiny – Bílina – Obrnice – Žatec – Březno u Chomutova – Kadaň-Prunéřov - Chomutov město – Třebušice – Louka u Litvínova – Teplice – Ústí nad Labem hl.n.
  • T12 Děčín hl.n. – Děčín východ – Ústí nad Labem-Střekov

Návrh turistických železničních linek v Ústeckém kraji (2014), autor: Radek Papež na základě mapy SŽDC „Na některých tratích Ústeckého kraje již v nedávné minulosti vznikly s podporou různých finančních zdrojů nostalgické linky, které však obvykle nejsou dostatečně kvalitně navázány na dopravní síť kraje, což lze hodnotit jako zásadní nedostatek těchto provozů,“ uvádí krajská mluvčí. Plány kraje by měly dostat jasnější obrysy po dokončení již zmíněné studie: „Linky, které by na těchto tratích mohly být provozovány v různých variantách, byly v rámci studie prověřeny, ohodnoceny z hlediska turistického potenciálu, byl na nich navržen určitý provozní koncept, proběhl návrh vhodných vozidel a byly ověřeny další náležitosti. Dále došlo k předběžnému kontaktování celé řady možných dopravců (cca 30 dopravců), zda se mohou nějakým způsobem podílet na případném provozu na těchto linkách,“ sděluje pohled ústeckého krajského úřadu Magdalena Hanáčková s tím, že reálné možnosti provozu se na základě studie nyní vyhodnocují. Na konečné podobě provozu se následně projeví i další faktory, kromě těch provozních zejména dostupné finance. Ty chce kraj získat především úsporami při výběrových řízeních ve veřejné linkové dopravě.

První z věcí, které se kritici obávají, je otázka výběru dopravce na dotčených tratích, kde panují obavy z dominance jednoho konkrétního dopravce. Rozpory jsou také v pohledu na podobu provozu, kde dnes můžeme v Ústeckém kraji sledovat dva možné koncepty. První z nich ukazuje společnost KŽC Doprava se svým Středohorským a Podřipským motoráčkem. Tyto vlaky jsou vedeny většinou historickými motorovými vozy v počtu jeden pár vlaků denně o víkendech v sezóně. Opakem je provoz vlaků s názvy Švestková a Kozí dráha. Tyto spoje nejsou prezentovány jako nostalgické, ale spíše směřují blíže k pravidelnému provozu - běžný tarif, který je výrazně levnější než v předchozím případě, více párů vlaků denně, od letoška částečně i novější a úspornější motorové vozy řady 810.

Samotný kraj hodlá vybírat dopravce podle provozních souborů po například dvou až třech blízkých linkách, případně po jednotlivých linkách. Podle představitelů kraje proběhne určitá transparentní forma výběrového řízení, o konkrétním způsobu však ještě nebylo rozhodnuto. V čem má však kraj jasno, je jednotné tarifní odbavení, kde bude snaha zavést integrovaný tarif Dopravy Ústeckého kraje, jehož příprava v současné době probíhá. Zda bude však na všech linkách platný také hojně rozšířený tarif TR10 ČD, není v tuto chvíli možné podle kraje potvrdit.

Mikulášský vlak - křižování, foto: Karel Mikolášek/Švestková dráha pod Řípem v úseku Ctiněves - Mnetěš, foto: karlos Martiněves u Děčína - Jílové u Děčína, foto: bazala68

„Plné nasazení koncepce předpokládáme z časových důvodů nejdříve od roku 2016, pro rok 2015 zvažujeme určitý přechodný provozní koncept,“ uzavírá za Ústecký kraj Magdalena Hanáčková. Pro úplnost dodejme, že v současné době probíhá podpora jednotlivých nostalgických či turistických linek prostřednictvím Fondu Ústeckého kraje. Například dopravce KŽC Doprava obdržel na provoz Středohorského, Podřipského a Kamenického motoráčku spolu s údržbou tamější trati 400 tisíc korun, spolek LOKO-MOTIV dostal na provoz cyklovlaků na na trati Chomutov - Křimov - Vejprty 200 tisíc. Mezi 150 a 170 tisíci korun pak obdržely mikroregiony Integro a Nechranicko, stejně jako město Děčín. Tyto finance byly určeny na víkendový provoz již zmíněných tratí 113, 132 a 164. Naopak zkrátka letos přišla Zubrnická museální železnice, která nedostala ani korunu. „Přidělení či nepřidělení se nezdůvodňuje, záleží na rozhodnutí orgánů kraje,“ odmítá dotazy na důvod tohoto kroku Hanáčková.

Zdroj: Ústecký kraj

Odkaz: Studie turistických linek v Ústeckém kraji (PDF)


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
29.08.2014 (21:21)  
Mohu z dobře informovaného zdroje zodpovědně prohlásit, že předmětná studie nebude Ústeckým krajem převzata doslova.
Tedy to před čím varuje Keprt se nestane. Zaměření linek bude především na běžné (cyklo)turisty a rodiny s dětmi, kteří se chtějí svést vlakem na výlet. Určitě se nechystá tak megalomanský rozsah.
Financování má být skutečně z úspor na autobusech a, jak píše kolega Papež, mají zůstat formou turistických vlaků v resortu dopravy ÚK. Dokonce i o těch lodních linkách a přívozech se dost uvažuje.
29.08.2014 (20:53)  
A ví někdo prosím, kdo tu studii provádí? A prozradil by to ostatním? Děkuji.
registrovaný uživatel Keprt 
29.08.2014 (20:47)  
Takže vzduchovoziče jako prevence, aby se ty peníze náhodou neutratily nějak smysluplně. Doprava, pupek světa. Zřejmě potřeby školství, sociální práce, požární ochrany, životního prostředí atd. jsou v UK plně saturovány. Kdo z vás to má, jak by řekl jeden takySeveročech. Takhle se tím západním směrem neposuneme.
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.08.2014 (20:24)  
Kdo to výběrko asi "vyhraje"...
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
29.08.2014 (17:17)  
Mám takovou obavu/pocit/zdání, že díky výběrovým řízením ve veřejné linkové dopravě se ušetří dost peněz, které by „bylo vhodné“ ponechat v dopravě jako takové, a proto se vymýšlí tyto turistické vlaky, aby se peníze nerozkutálely do jiných odvětví, odkud by se už samozřejmě do dopravy nikdy nevrátily. Pokud si projdete plán dopravní obslužnosti ÚK, naleznete tam např. i pravidelnou lodní linku Litoměřice - Roudnice…
registrovaný uživatel Keprt 
29.08.2014 (15:17)  
Tak já bych řekl, že turista jedoucí turistickou železniční linkou nemusí být nutně šotouš.

To tu někde zaznělo?

Mít nějakou představu, kam by mohly v kraji jezdit turistiky atraktivní vlaky, je fajn. Ovšem dodat (možná i prodat) kraji studii, ve které autoři navrhují/považují za reálné (např.) vedení 9 párů vlaků Děčín - Duchcov (starý nádraží) po 139 dní v roce - pro to nemám vhodné slovo.
registrovaný uživatel PPP 
29.08.2014 (14:59)  
Tak já bych řekl, že turista jedoucí turistickou železniční linkou nemusí být nutně šotouš. A ohledně rozsahu a jeho reálnosti: biděl bych to jako koncepci, kde všude by to šlo a jak. Co z toho se povede hned, co třeba za nějaký čas a co možná nebude nikdy, to se ukáže až časem. Jde asi spíš o to, aby ta turistická doprava, která bude (v jakémkoliv rozsahu) se držela nějakých pravidel a zapadala do systému.
registrovaný uživatel Keprt 
29.08.2014 (14:41)  
Radek Papež: musím lehce modifikovat svůj předchozí příspěvek - projížďka po DNT není jen přání vaše, ale i autorů té "studie" (já bych se tam nakonec taky rád podíval), ovšem ze zřejmých důvodů to není tak snadné (jestli ne vyloučené - třeba se ptát znalců legislativy, ale zejména u SD-KD), takže "zatím" je uvažována trasa po SŽDC.

Na vysvětlenou mého podráždění - celá tahle akce s "novou koncepcí turistických vlaků v UK" je špatně; zamýšlený rozsah je nereálně obrovský, tím pádem drahý. Navrhovat kraji (obcím v něm) s obrovskými problémy sociálními a ekonomickými, aby dotoval turistické vlaky v navrženém rozsahu je šílené. Abych nebyl nepochopen - nejsem proti veřejnému financování turistických vlaků, ale: toto má smysl tehdy, když někam dovezu turisty, oni tam z vlaku vystoupí a jejich následná aktivita je spojená s nějakým utrácením peněz v místě - (cyklo)turistika + občerstvení + optimálně ubytování, návštěva nějaké pozoruhodnosti + oběd v restauraci atd. Zkrátka podpora ekonomické aktivity. Dotovat vlak s bardotkou, aby si pár šotoušů mohlo vyfotit vlak v Duchcově a zase odjet (+ posvačit dovezenou chlebovou pochoutku), je na nic.
registrovaný uživatel Keprt 
29.08.2014 (13:48)  
Martin Š: T11 po trati SD-KD nejede, to je zřejmě jen přání kresliče mapky. Ve výchozím materiálu je tato ultrašotoušovina plánována po spojce Droužkovice - Dubina.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko