..: Ústecký kraj chystá novou koncepci sezónních vlaků :..

Kozí dráha, foto: Michal JarošÚstí nad Labem - 113, 132, 135 nebo 164 - to jsou čísla jen některých tratí v severních Čechách, na kterých byla kdysi většinou z úsporných důvodů zastavena či výrazně omezena pravidelná osobní doprava a zůstaly jen sezónní či víkendové spoje. Podobné tratě se nyní musí spoléhat pouze na podporu místních samospráv, dobrovolných spolků či menších soukromých dopravců. Na provoz výletních vlaků sice často přispívá i kraj, nicméně většinou se jedná o jednorázovou nesystémovou podporu bez hlubší koncepce, systematické propagace či navázání s dalšími typy dopravy. Odlišnou cestou se nyní rozhodl vyrazit Ústecký kraj, který připravuje novou koncepci provozu a podpory těchto drah a již zadal zpracovávání studie, která má možnosti a potenciál turistických železničních linek prověřit.

810.054, Mikulov-Nové Město - Moldava v Krušných horách, foto: Karel Málek Pohledem do historie začíná vyjádření hejtmanství mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková: „Díky primárnímu určení některých tratí pro nákladní dopravu byly tyto dráhy z důvodu snížení investičních nákladů dříve směrovány dle terénních možností, a proto dnes již neobstojí v porovnání se silniční dopravou. Z těchto důvodů byla v předchozích letech na některých tratích pravidelná osobní doprava objednávaná v závazku veřejné služby zastavena, popř. významně utlumena,“ poukazuje Hanáčková například na osud například takzvané Švestkové dráhy, Kozí dráhy, ale i třeba tratě 096 mezi Račiněvsí a Libochovicemi nebo převážně turistické dráhy z Mostu na Moldavu. Omezování pravidelného provozu se však vždy neobešlo bez protestů a nesouhlasu veřejnosti, což si uvědomuje i kraj: „Postupem času se ukazuje, že část cestujících má o určitou formu využívání těchto tratí nadále zájem. Ten je patrný především v obdobích, kdy kromě pravidelných cestujících mohou služeb železniční dopravy využít ve zvýšené míře i cestující směřující do těchto oblastí za rekreací,“ říká Hanáčková. Tento cíl lze podle kraje ještě dále podpořit nasazením netradičních železničních vozidel, od čehož si lze dle názoru krajských úředníků slibovat zvýšení atraktivity provozované linky spojené s příslušným navýšením využití cestujícími a tržeb.

Přehled tratí řešených v koncepci turistických železničních linek v Ústeckém kraji:

  • T1 Dolní Poustevna - Mikulášovice dolní nádraží – Panský – Krásná Lípa – Rumburk
  • T2 Rumburk – Ebersbach
  • T3 Česká Kamenice - Kamenický Šenov
  • T4 Děčín hl.n. – Telnice – Krupka – Oldřichov u Duchcova – Duchcov nákladní nádraží
  • T5 Most – Louka u Litvínova – Dubí – Moldava v Krušných horách
  • T6 Ústí nad Labem hl.n. - Ústí nad Labem-Střekov – Velké Březno – Zubrnice
  • T7 Most – Třebívlice – Lovosice
  • T8 Libochovice – Straškov – Roudnice nad Labem / Kralupy nad Vltavou
  • T9 Chomutov – Vejprty - Cranzahl
  • T10 Kadaň – Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec / Podbořany / Žatec
  • T11 Děčín hl.n. – Děčín-Prostřední Žleb – Děčín východ - Ústí nad Labem-Střekov – Ústí nad Labem západ - Úpořiny – Bílina – Obrnice – Žatec – Březno u Chomutova – Kadaň-Prunéřov - Chomutov město – Třebušice – Louka u Litvínova – Teplice – Ústí nad Labem hl.n.
  • T12 Děčín hl.n. – Děčín východ – Ústí nad Labem-Střekov

Návrh turistických železničních linek v Ústeckém kraji (2014), autor: Radek Papež na základě mapy SŽDC „Na některých tratích Ústeckého kraje již v nedávné minulosti vznikly s podporou různých finančních zdrojů nostalgické linky, které však obvykle nejsou dostatečně kvalitně navázány na dopravní síť kraje, což lze hodnotit jako zásadní nedostatek těchto provozů,“ uvádí krajská mluvčí. Plány kraje by měly dostat jasnější obrysy po dokončení již zmíněné studie: „Linky, které by na těchto tratích mohly být provozovány v různých variantách, byly v rámci studie prověřeny, ohodnoceny z hlediska turistického potenciálu, byl na nich navržen určitý provozní koncept, proběhl návrh vhodných vozidel a byly ověřeny další náležitosti. Dále došlo k předběžnému kontaktování celé řady možných dopravců (cca 30 dopravců), zda se mohou nějakým způsobem podílet na případném provozu na těchto linkách,“ sděluje pohled ústeckého krajského úřadu Magdalena Hanáčková s tím, že reálné možnosti provozu se na základě studie nyní vyhodnocují. Na konečné podobě provozu se následně projeví i další faktory, kromě těch provozních zejména dostupné finance. Ty chce kraj získat především úsporami při výběrových řízeních ve veřejné linkové dopravě.

První z věcí, které se kritici obávají, je otázka výběru dopravce na dotčených tratích, kde panují obavy z dominance jednoho konkrétního dopravce. Rozpory jsou také v pohledu na podobu provozu, kde dnes můžeme v Ústeckém kraji sledovat dva možné koncepty. První z nich ukazuje společnost KŽC Doprava se svým Středohorským a Podřipským motoráčkem. Tyto vlaky jsou vedeny většinou historickými motorovými vozy v počtu jeden pár vlaků denně o víkendech v sezóně. Opakem je provoz vlaků s názvy Švestková a Kozí dráha. Tyto spoje nejsou prezentovány jako nostalgické, ale spíše směřují blíže k pravidelnému provozu - běžný tarif, který je výrazně levnější než v předchozím případě, více párů vlaků denně, od letoška částečně i novější a úspornější motorové vozy řady 810.

Samotný kraj hodlá vybírat dopravce podle provozních souborů po například dvou až třech blízkých linkách, případně po jednotlivých linkách. Podle představitelů kraje proběhne určitá transparentní forma výběrového řízení, o konkrétním způsobu však ještě nebylo rozhodnuto. V čem má však kraj jasno, je jednotné tarifní odbavení, kde bude snaha zavést integrovaný tarif Dopravy Ústeckého kraje, jehož příprava v současné době probíhá. Zda bude však na všech linkách platný také hojně rozšířený tarif TR10 ČD, není v tuto chvíli možné podle kraje potvrdit.

Mikulášský vlak - křižování, foto: Karel Mikolášek/Švestková dráha pod Řípem v úseku Ctiněves - Mnetěš, foto: karlos Martiněves u Děčína - Jílové u Děčína, foto: bazala68

„Plné nasazení koncepce předpokládáme z časových důvodů nejdříve od roku 2016, pro rok 2015 zvažujeme určitý přechodný provozní koncept,“ uzavírá za Ústecký kraj Magdalena Hanáčková. Pro úplnost dodejme, že v současné době probíhá podpora jednotlivých nostalgických či turistických linek prostřednictvím Fondu Ústeckého kraje. Například dopravce KŽC Doprava obdržel na provoz Středohorského, Podřipského a Kamenického motoráčku spolu s údržbou tamější trati 400 tisíc korun, spolek LOKO-MOTIV dostal na provoz cyklovlaků na na trati Chomutov - Křimov - Vejprty 200 tisíc. Mezi 150 a 170 tisíci korun pak obdržely mikroregiony Integro a Nechranicko, stejně jako město Děčín. Tyto finance byly určeny na víkendový provoz již zmíněných tratí 113, 132 a 164. Naopak zkrátka letos přišla Zubrnická museální železnice, která nedostala ani korunu. „Přidělení či nepřidělení se nezdůvodňuje, záleží na rozhodnutí orgánů kraje,“ odmítá dotazy na důvod tohoto kroku Hanáčková.

Zdroj: Ústecký kraj

Odkaz: Studie turistických linek v Ústeckém kraji (PDF)


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
04.09.2014 (13:50)  
Letos krajské volby nejsou, takže bych to s ním tolik nespojoval.
02.09.2014 (7:19)  
Spojil bych T1 s T2 (při vhodném navázání přípojů by se dal eliminovat souběh s pravidelnou dopravou od Dolní Poustevny po Panský) a vynechal šílenost T11 (případně nechal jen delší pravidelně neobsluhované úseky s vazbou na pravidelné linky). Do Duchcova bych se naopak svezl velmi rád, je tam zachovalá část starého města a zámek, jistě není nutné tam vést desítky spojů denně, pokud se to nechytí jako běžná doprava, ale něco málo s přípojnou vazbou na pravidelné vlaky v Oldřichově by se hodilo.

Jen se obávám, že se tady krajší úředníci snaží uchopit něco, co dosud uchopit nedokázali a naopak to v minulosti zlikvidovali, takže jsem velmi zvědav, zda toto nepovede spíše k opětovnému zhoršení situace. Jediný klad zatím spatřuji v možnosti čerpání více peněz na tyto činnosti, zápor naopak v závislosti na libovůli krajských úředníků. Zajímalo by mě, co na tuto aktivitu říkají současní dopravci, a zda to není šité na míru některému z nich. Například záměr prvoplánově nasazovat staré vozy a přímo rozhodovat, kdo kde čím bude jezdit, jde podle mě proti smyslu dosavadních spontánních aktivit a může znamenat jejich likvidaci.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
01.09.2014 (14:52)  
Jo, před volbami se toho nakecá, naslibuje a nalže... Kraj jihočeský též připravuje likvidace vlaků okolo Blatné, ale dali si boříky mlčení, zatím do voleb. Prachy k autobusovým majitelům přes různé postbusy MUSÍ růst!
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.08.2014 (22:36)  
xAnri05: co mi říkal můj děda, už 10 let nebožtík, chtěli v Žernosekách zastávku už před 20 lety, tak po víc jak 30 se snad dočkají...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
29.08.2014 (22:32)  
Honza: nezapomnělo. Jen SŽDC pracuje svým tempem. Asi poprvé byla zastávka v GVD 1997 s textem "bude otevřena ode dne vyhlášení". Pak zmizela a dnes máme rok 2014, o stavbě se mluví v roce 2015/2016. Já doufám, že symbolicky by v roce 2017 mohla stát.
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.08.2014 (22:04)  
xAnri05: hlavně v kombinaci s tou novou zastávkou ve Velkých Žernosekách by to mělo smysl.
Doufám, že se na to už nezapomnělo a že to nebyly jen plané řeči.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
29.08.2014 (21:42)  
Keprt: jojo, v ÚK jsou asi 3-4 přívozy, které by to fakt potřebovaly. Integrace tarifu a JŘ (např. návaznosti na vlaky v Malých Žernosekách) by bylo super.
Bohužel u turistických vlaků není ještě vůbec jistý tarif, tedy ani zda bude platit tarif ÚK ani TR10.
registrovaný uživatel Keprt 
29.08.2014 (21:35)  
xAnri05: to jsem rád :-)
No jo, vím, studie je studie, ale některé ty nápady mě fakt dostaly.

Přívozům bych se nebránil, bydlím při dolní Vltavě, kde je několik turisticky i "normálně-obslužně" velmi frekventovaných přívozů, u každého jedno nebo více občerstvení, hřišť - to se mi jeví smysluplně.


Edit: xAnri, díky za odkaz na reálně uvažovanou podobu.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
29.08.2014 (21:32)  
Jen doplním, že skutečný rozsah provozu vlaků za max. 12,2 mil. Kč, o kterém ÚK pro rok 2015 silně uvažuje, souhlasí s tímto článkem:
http://www.denik.cz/ustecky-kraj/nostalgicke-motoracky-vyjedou-znovu-v-pristi-sezone-20140823-us1o.html

Konkrétně to mohou být tyto linky:
U33 Česká Kamenice – Kamenický Šenov
U34 Děčín – Telnice – Krupka město
U36 Ústí n.L.– Velké Březno – Zubrnice
U37 Most – Třebívlice – Lovosice
U38 Libochovice – Mšené Lázně – Roudnice n.L.
U39 Kadaň – Vilémov u K. – Kadaňský Rohozec – Podbořany – Žatec

Podmínkou pro zahájení provozu jsou úspěšná jednání s místními starosty a dopravci a technická sjízdnost tratí.
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.08.2014 (21:32)  
By mě zajímalo, jak přišli na to, že 460.001+082 jsou pro DHV, když 001 už je sešrotovaná a pochybuju, že by zrovna 082 zachovali.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko