Bern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).
Soutěž na dodávku nových vlaků vyhlásily SBB v květnu roku 2012, kdy rozhodujícími kritériem byla ze 40 % cena, která zahrnovala nejen náklady na pořízení vlaků, ale také náklady na údržbu, cenu trakční energie a poplatky za dopravní cestu po dobu 25 let. Druhým nejdůležitějším kritériem s váhou 25 % byla inovativnost nových vlaků v 9 různých podkategoriích jako koncepce projektu, bezpečnost, komunikace a podobně. S 20% váhou pak byla posuzována technologická stránka nabízených souprav a 15% váhu měl harmonogram homologací. Generální ředitel SBB Andreas Meyer k tomu dodal: „Rozhodnutí bylo jasné: Stadler Rail nejlépe splňoval zadávací kritéria a nabídl nám velmi přátelský vlak pro naše zákazníky.“
Definitivní konec Cisalpin ETR 470
Nové soupravy nabídnou v provozu kapacitu přes 800 míst, což převyšuje o zhruba 40 % kapacitu stávajících vlaků ETR 470 Cisalpino, které mají nahradit. O vyřazení těchto souprav se spekulovalo již před zhruba 4 lety. Nyní je tak osud těchto vlaků definitivně zpečetěn. Nové jednotky od Stadleru pak nabídnou nově nejen tiché, rodinné a business zóny, ale také místa pro přístup k internetu pomocí Wi-Fi, nízkopodlažní nástup nebo novou koncepci WC. V každé soupravě budou dvě WC pro imobilní cestující, ale také oddělená WC zvlášť pro muže a ženy, což je v evropském kontextu zřejmě unikátem.
Zdroj: SBB
Hm, podle ostatních zdrojů zřejmě jo. Odkazovaný článek, který hovoří o 800místných 400metrových jednotkách a zároveň o 29 koupených vlacích je v tom zřejmě poněkud zmatečný.
Už to vážně vypadá, že je to na sedadlo 2x dražší než railjet s lokomotivou. A cenově se trefuje do Pendolina ČD 680, i když to je z jiného období.
Záleží na tom jak jste starý. VRT na našem území se pravděpodobně dožijete, protože "jsme" se tuším v rámci Core TEN-T zavázali do 2030 postavit přinejmenším jakýsi camfrňoulek na jih od Brna. Možná přihodí i něco na jih od Ostravy. Ne kvůli Praha - Vídeň ale Vídeň - Katowice - Varšava.
No a možná se postaví i VRT Lovosice - Lovosice zastávka nebo jak tomu říkat. Nééé, možná to protáhnou i kus ku Praze. Za koupi něčeho na 250 km/h to ale stát těžko bude.
turista:
Leošův Stadler mi vychází "jen" na 1500 / 5 / 237 = cca 1,266 melounů na sedačku. (Včetně servisu.)
Pendolino ČD 680 mi vychází na 4500 / 7 / 331 = cca 1,94 melounů na sedačku. (Včetně nezdařené záchrany ČKD, zato ale bez homologace, natož servisu.)
Tohle mi vychází na 22500 / 29 / 800 = cca 0,96 melounů na sedačku. (Včetně čert ví čeho.)
A ano, railjet by vyšel podobně, kdyby se k němu kupovala i lokomotiva.
Kdyby ČD směly koupit 7 dalších nových vlaků, byla by pitomost kupovat sedmici zas něčeho úplně jiného.
Kromě toho ČD už má/kupuje rychlovlaků do stávající situace dost. Než bude u nás nebo v nejbližším okolí postavená trať s rychlostí podstatně nad 200 km/h, bez dalších rychlovlaků se obejde, vzhledem k tomu, že DB směrem na Berlín a Hamburk zjevně na vyšší rychlosti než 200 km/h netrvají. ČD tedy teď potřebuje hlavně vlaky na 160-200 km/h. Leda by se ty rychlejší ukázaly ekonomičtější i pro nižší rychlosti, což se nedá vyloučit, ale v tomhle případě to chce ověření praxí a ne kupovat omalovánku.
Jó, jestli se někdy bude schylovat k
1) otevření VRT u nás
2) možnost jezdit podstatnou část trasy po německé, rakouské nebo časem polské rychlé VRT,
tak to bude jiná. Zatím ale hlasuju pro nové Xmz (případně sloučené do něčeho jako railjet) a pro "pomalé" regiorychlíkové jednotky na 160 km/h.
Kromě toho kupovat teď ucelené expresní jednotky na kdovíjakou rychlost s pevnou kapacitou mi přijde trochu riskantní, protože než se to vyrobí a rozjede, kdoví jaké budou poměry na trhu s cestujícími. Připadá mi to teď málo ustálené. Jó, kdyby aspoň Němci řekli, že nová traď ÚnL - Drážďany nebo Plzeň - Ingolstadt bude a jak bude vypadat, když se české MD zatím není schopné na ničem moderním dohodnout ani samo se sebou...
Přijde mi zbytečné o tom spekulovat, když se ve zdrojovém textu údaj více než 800 míst výslovně spojuje s údajem 400 metrů dlouhá.
Jinak se mi velmi velmi libil ten system indikace obsazenosti jednotlivych vozu = viditelny pro cestujici cekajici na peronu uz zdalky - at uz pri stojici jednotce nebo pri prijizdejici jednotce. Velmi hezke a prakticke reseni.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.