Bern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).
Soutěž na dodávku nových vlaků vyhlásily SBB v květnu roku 2012, kdy rozhodujícími kritériem byla ze 40 % cena, která zahrnovala nejen náklady na pořízení vlaků, ale také náklady na údržbu, cenu trakční energie a poplatky za dopravní cestu po dobu 25 let. Druhým nejdůležitějším kritériem s váhou 25 % byla inovativnost nových vlaků v 9 různých podkategoriích jako koncepce projektu, bezpečnost, komunikace a podobně. S 20% váhou pak byla posuzována technologická stránka nabízených souprav a 15% váhu měl harmonogram homologací. Generální ředitel SBB Andreas Meyer k tomu dodal: „Rozhodnutí bylo jasné: Stadler Rail nejlépe splňoval zadávací kritéria a nabídl nám velmi přátelský vlak pro naše zákazníky.“
Definitivní konec Cisalpin ETR 470
Nové soupravy nabídnou v provozu kapacitu přes 800 míst, což převyšuje o zhruba 40 % kapacitu stávajících vlaků ETR 470 Cisalpino, které mají nahradit. O vyřazení těchto souprav se spekulovalo již před zhruba 4 lety. Nyní je tak osud těchto vlaků definitivně zpečetěn. Nové jednotky od Stadleru pak nabídnou nově nejen tiché, rodinné a business zóny, ale také místa pro přístup k internetu pomocí Wi-Fi, nízkopodlažní nástup nebo novou koncepci WC. V každé soupravě budou dvě WC pro imobilní cestující, ale také oddělená WC zvlášť pro muže a ženy, což je v evropském kontextu zřejmě unikátem.
Zdroj: SBB
Podle mě by šly udělat tak maximálně poblíž jednoho konce článku místo přesně uprostřed...
Vmax 250kmh - pletu se nebo jsou ve Švýcarsku jediné úseky pro tuto rychlost "base" tunely pod Alpami? Předpokládám že toto je rychlost s rezervou do budoucnosti, je tak? Asi by ani nic moc neušetřili kdyby to udělali "jen" na 200kmh (a o ničem nižším už zajisté správně ani neuvažovali). Dost to napoví o tom jak malé asi budou u novostaveb rozdíly ceny mezi těmito "poměrně nízkými" rychlostmi...
Záchody - pokud mají v každém článku jeden, a pokud předpokládáme že oni je průběžně udrží funkční všechny, tak si celkem můžou dovolit "hýřit"... pokud už je nějaká toaleta vyhrazená pro muže, doufám že tam mají aspoň ten pisoár - mělo by to být oboustranně výhodné (menší spotřeba místa, jednodušší vybavení, snadnější údržba)...
Tom Bury: nevykolejilo, je naklopené, ale divné je, že je naklopený jen jeden vůz. Asi nějaká chybka... ;-)
No tak urcite by bylo dulezite, kolik by za to prislo. Jestli tomu dobre rozumim, tak by mohly byt k mani za cenu srotu..
Spis sem myslel, jak moc problematicke by to bylo technicky.
Jugy: ženy nemusí být úplně nadšené z počůraných prkýnek (komu z nás se to, pánové, nestalo, že...)
Ja treba to prkynko zvedam, takze se mi to skutecne nestalo...
Napada nekoho vyhoda takovyho reseni ve vlaku?
Mě napadá, že třeba ženy nemusí být úplně nadšené z počůraných prkýnek (komu z nás se to, pánové, nestalo, že...), což v čistě dámském WC nejspíš (domnívám se, já tam nechodím :-)) nehrozí.
Nálepka na dveře, nebo i ten pisoár navíc, jsou v ceně toho vlaku zanedbatelné. Takže pokud po tom cestující touží, proč ne. Ovšem "záchodová kultura" souvisí nejen s pohlavím, ale i kulturní úrovní cestujících. Kdo létá, ví, že letadlo po desetihodinovém letu vypadá jak chlív, včetně WC. Zažil jsem jen jednu výjimku - letadlo plné Japonců i po letu z Japonska do Instanbulu vypadalo velmi slušně.
Napada nekoho vyhoda takovyho reseni ve vlaku?
osud těchto vlaků definitivně zpečetěn
Jak moc je mozny/nemozny, ze budou jezdit u nas?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.