..: Stadler dodá SBB svoje první vysokorychlostní vlaky :..

Vizualizace soupravy Stadler pro SBB, foto: StadlerBern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).

Soutěž na dodávku nových vlaků vyhlásily SBB v květnu roku 2012, kdy rozhodujícími kritériem byla ze 40 % cena, která zahrnovala nejen náklady na pořízení vlaků, ale také náklady na údržbu, cenu trakční energie a poplatky za dopravní cestu po dobu 25 let. Druhým nejdůležitějším kritériem s váhou 25 % byla inovativnost nových vlaků v 9 různých podkategoriích jako koncepce projektu, bezpečnost, komunikace a podobně. S 20% váhou pak byla posuzována technologická stránka nabízených souprav a 15% váhu měl harmonogram homologací. Generální ředitel SBB Andreas Meyer k tomu dodal: „Rozhodnutí bylo jasné: Stadler Rail nejlépe splňoval zadávací kritéria a nabídl nám velmi přátelský vlak pro naše zákazníky.“

Definitivní konec Cisalpin ETR 470

Cisalpino v oblouku

Nové soupravy nabídnou v provozu kapacitu přes 800 míst, což převyšuje o zhruba 40 % kapacitu stávajících vlaků ETR 470 Cisalpino, které mají nahradit. O vyřazení těchto souprav se spekulovalo již před zhruba 4 lety. Nyní je tak osud těchto vlaků definitivně zpečetěn. Nové jednotky od Stadleru pak nabídnou nově nejen tiché, rodinné a business zóny, ale také místa pro přístup k internetu pomocí Wi-Fi, nízkopodlažní nástup nebo novou koncepci WC. V každé soupravě budou dvě WC pro imobilní cestující, ale také oddělená WC zvlášť pro muže a ženy, což je v evropském kontextu zřejmě unikátem.

Zdroj: SBB


JiříK. | 14.5.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
14.05.2014 (20:33)  
Jiří Hovorka: Akorát nemám představu, jak se 22 vozové (spojené) soupravy vejdou ke stávajícím nástupištím.
Myslim, ze ty vozy budou vyrazne kratsi (neco jako flirty LE). I podle toho modelu to tak vypada. Takze to bude odpovidat zhruba 14 klasickym vozum.

Jugy, JP: na další RailJety nemají ČD
Vsak ty pendolina by snad ani zdaleka nestaly tolik co railjety.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
14.05.2014 (19:26)  
Švýcaři již mají naplánovaný GVD 2019/2020. Je podmíněn dokončením bázových tunelů Gothard (2016) a Ceneri (2019). V něm bude jízdní doba Zürich - Milano 2h58 a Zürich - Lugano pod 2 hodiny. EC vlaky Zürich - Milano budou jezdit každou hodinu. Vlaky již nebudou do Milana přijíždět v xx:50 jako nyní, ale xx:35 což zajistí bezpečný přestup na nejrychlejší FreciaRossy odjíždějící směr Řím v YY:00.

Nyní skrze Gothard přepraví SBB 9.000 cestujících denně. V roce 2020 se očekává skokový nárůst na 15.000 denně a v roce 2025 to může být více než 18.000 cestujících denně.
Je to logické, při cestovní době centrum - centrum za 3h nemá již letadlo šanci.

EC/IC nebudou v tunelech běžně jezdit 250 km/h, tato rychlost bude sloužit pouze pro krácení zpoždění, pokud to bude možné. Provoz EC/IC bude koncipován tak, že se pojede jen 200 km/h a za ním série nákladních vlaků 100 km/h a následně v přesně stanoveném odstupu další EC/IC. Jakýkoliv vlak nebude vpuštěn do tunelů, pokud odchylka od GVD bude větší, než jakou je vlak schopen redukovat jízdou zvýšenou rychlostí v tunelu.

U nákladních vlaků to tak bude pouze v řádu několika sekund. U EC/IC maximálně několik minut. Kdo se do toho netrefí, tak pojede bez pardonu vrchem starým tunelem, a pak bude čekat, jestli se někam vecpe.
14.05.2014 (16:58)  
Sice to je jednotka, ale má pěkný design. Dle mého dobrá volba SBB.
14.05.2014 (12:50)  
Vít Burian: Jinak by mne ještě zajímalo, co vedlo SBB k tak obrovskému zvětšení kapacity vlaku oproti těm "cisalpinům"? To došlo k tak velkému zvětšení poptávky po cestování vlakem, nebo ta cisalpina jezdila akorát ve dvojičkách?

Odpověď dávají vyhledávače. U vlaku z Curichu do Itálie je velice často následující poznámka: Sehr hohe Belegung erwartet. V silné dny dokonce upozornění, že vnitro cestující mají využít jiné vlaky. S novým spojením pod Gothardem význam železnice ještě naroste.

Akorát nemám představu, jak se 22 vozové (spojené) soupravy vejdou ke stávajícím nástupištím.
registrovaný uživatel Raquac 
14.05.2014 (12:36)  
Par doplneni - jednotky jsou primarne urceny pro provoz na severo-jizni ose pres Gotthard (novy) a Simplon, maji tedy od zacatku zajizdet do Italie. Jsou proto 3-systemove a maji byt schvaleny ve Svycarsku, Italii a posleze jak pise autor i v Nemecku a Rakousku. Prvnich 29 kusu ma byt dodano mezi roky 2018 a 2020, soucasti smlouvy je i opce na dalsich 12 resp. 92 kusu. Zajimave je, ze pujde o dve ruzne verze - 19 jednotek ma mit restauracni vuz, zbytek bude mit misto nej clanek se sedadly 2. tridy. V praxi se maji na vybranych silne vytizenych usecich sprahovat jednotky prvni a druhe varianty. Pokud jde o ty zachody - panske maji mit pisoar... Zajimavosti je informacni system vlaku, ktery ma mimo jine pomahat pri nastupu cestujicim indikaci volnych mist. Dalsi libustkou jsou mista pro dopravu jizdnich kol vybavena zasuvkami na 230V (pro moznost dobijeni elektrokol).

Na okraj - ETR470 maji byt vyrazeny podstatne drive, nahrazuji je prave dodavane jednoty ETR610 (opce z roku 2004), ktere se posleze maji presunout na jine trasy - hovori se o spojeni Curychu a Bruselu.

Dotaz na autora - zminovana kriteria hodnoceni VR se tykaji posledniho kola? Vyberko bylo, pokud jde o pozadavky, znacne turbulentni...
registrovaný uživatel SYN 
14.05.2014 (12:17)  
Zlámalík: pardon, rozhodně Vás nechci chytat za slovo, prostě jde o to že zde vzhledem k nízkopodlažnosti a Jacobsům to prostě nemůže být úplně jak si kdo vybere... i ty Coraily můžou sloužit jako ukázka jen vzdáleně, bo jsou celé vysoko podlažní a tudíž tam nástupní prostor na podvozkem udělat jde...
Malůvka to pravda zatím je, jelikož (podle odkazované tiskovky SBB) mají vstoupit do služby v r. 2019 takže to asi ještě nesvařují...
Státy jsou podle stejné tiskovky Švýcarsko, Německo a Itálie, přičemž počásteční nasazení má být do Milána.
registrovaný uživatel slawe  mail  
14.05.2014 (12:07)  
Cisalpina určítě koupí Jančura a bude je nabízet DB :D
Oddělené WC, vidím tam výhodu pro chlapy - ženské než se namalují, ustrojí atd., tak aby nemuseli čekat.
registrovaný uživatel Ondro 
14.05.2014 (11:32)  
...potuchove....

Sorry, poruchove.
registrovaný uživatel Ondro 
14.05.2014 (11:31)  
ETR470 bolo (a asi je) znacne potuchove vozidlo, SBB sa ich snazi zbavit prave pre nespolahlivost. Ak to niekto kupi, riskuje problemy...

Apropos, okrem tunelov maju Svajciari aj rychlu trat, treba ju hladat medzi Zurichom a Bernom.
14.05.2014 (11:27)  
což netuším, jestli jde
Jde.
Když před dávnými lety přijelo poprvé Pendolino do Česka (bylo takové starší s kulatým čumákem jak letadlo) a ukazovali ho v Holešovicích na nádraží, tak tam předváděli i naklápění stojícího vlaku.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko