..: Jízdní řád ČD 2015: Tarif a služby :..

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

ČD Body - na eShopu bez slevy, ale s výhodami

České dráhy slibovaly nový věrnostní program již v době, kdy na konci léta rušily dosavadní tříprocentní slevu při nákupu na svém eshopu. Nyní představily konkrétní detaily. Za každých 10 korun utracených v elektronickém obchodě ČD obdrží zákazník jeden bod, přičemž tyto body cestující dostane například i při samoobslužném zakoupení In-karty. Naopak u mezinárodních jízdenek dostane cestující paušálně 5 nebo 10 bodů podle toho, zdali se jedná o jízdenku do 50 kilometrů, či na další trasy. Body bude možné proměnit v bonusy, které budou mít podobu výrazných slev na jízdné či vstupné do vybraných železničně orientovaných muzeí či jiných míst s dopravní či drážní tematikou. Za 50 bodů tak člověk získá vstupenku do Království železnic za 30 korun, za 100 bodů například voucher na 90% slevu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Za 500 bodů už bude k mání Skupinová víkendová jízdenka za 65 korun a za 1500 bodů pak namátkou libovolná zpáteční jízdenka v 1. třídě v síti ČD rovněž s 90% slevou. Body za nákupy budou zákazníkům připsány při jakémkoliv registrovaném nákupu v eshopu ČD, v mobilním eshopu nebo i v aplikaci Můj vlak.

Kritici však poukazují zejména na to, že v bonusovém programu nebudou nijak zvýhodněni stálí zákazníci s In-kartou, jelikož systém výhod bude vázán pouze na uživatelský profil na eshopu Českých drah.

Návazné služby - ČD Parking i ČD Car

ČD Taxi, foto: České dráhy, a.s.Na již delší dobu zavedené návazné služby ČD Taxi či Airport Express České dráhy navazují zlevněným či zcela bezplatným parkováním. Po pilotním projektu v České Třebové, který již běží, se projekt nově rozšiřuje do Pardubic a v plánu je i Praha. Konkrétně v případě Pardubic budou moci cestující využít parkování zdarma zřejmě od února při zakoupení jízdenky na vzdálenost vyšší než 120 kilometrů. Podmínkou však bude, podobně jako u žluté konkurence, zakoupení jízdenky na eshopu a pravděpodobně i zvolení této služby předem.

Autobusová linka Airport Express spojující pražské hlavní nádraží s Letištěm Václava Havla bude v letní sezóně ještě dále posílena, a to na interval 15 minut ve většině dne. Mimo sezónu a v okrajových obdobích bude i nadále platit interval 30 minut. Zároveň se u tohoto spoje ruší zastávka na Dejvické.

České dráhy plánují také rozjet služby půjčování osobních automobilů na Slovensku, konkrétně ve stanicích Poprad-Tatry, Košice a Bratislava. Naopak poněkud za očekáváním zůstává nadále služba ČD Taxi. Současné ceny okolo 20 korun za kilometr jsou totiž minimálně v případě Prahy stejné nebo dokonce spíše vyšší než v případě, kdy si cestující objedná taxi sám přes dispečink většiny běžných taxislužeb.

1. třídou levněji, storno pro držitele In-karet zdarma

Po několika letech, kdy se snažily České dráhy svými kroky od cestování 1. třídou spíše odradit, přichází nyní obrat. Zatímco vloni zdražil roční časový doplatek do „jedničky“ na In-kartě o vysokých 25 procent, letos přichází zmenšení rozdílu mezi jednotlivými třídami u kilometrického tarifu. U cest nad 120 kilometrů bude nově totiž cenový odstup mezi 1. a 2. třídou pouze přibližně 30 procent, namísto dosavadních padesáti.

Je však pravdou, že rozdíl bude stejně i na dálkových trasách daleko větší, a to díky existenci Akčních a Včasných jízdenek, které existují jen pro 2. třídu. Například jízdenka z Prahy do Ostravy tak stojí 295 korun ve 2. třídě a i po zlevnění 625 korun v 1. třídě, což o více jak 100 procent vyšší cena.

Držitelům svých zákaznických karet přináší modrý dopravce také další příjemnou novinku v podobě bezplatného storna jízdenky, pokud bude částka vrácena v podobě kreditu na elektronickou peněženku na In-kartě.

Levněji do Rakouska, Německa i na Slovensko, ale…

Railjet ve Vídni, foto: ŽelPageV mezinárodní dopravě ČD snižují řadu cen Včasných jízdenek, kterými se snaží cestující motivovat k využívání železnice i při delších cestách do Evropy. Jízdenky z české metropole to Salcburku, Lipska, Grazu nebo Kłodzka tak zlevní o 5 eur, v dalších destinacích o 6–10 eur a v relaci Praha - Villach/Klagenfurt dokonce o 15 eur z 39 na 24 €. Zavádí se také nová relační sleva pro skupiny jedoucí z Ostravy do Krakova a v neposlední řadě je třeba zmínit adventní akční nabídky ČD Tip do Vídně a Drážďan, kdy přijde zpáteční jízdenka na 29, resp. 16 eur. V mírně odlišné podobě se vrací na scénu také vloni výrazně zdražená nabídka Wien Spezial, která se nově bude jmenovat Railjet Spezial a bude možné ji zakoupit mezi libovolnými dvěma stanicemi vlaků railjet v mezinárodní přepravě. Ceny však doposud dopravci nezveřejnili.

Nadále však hlavním problémem mezinárodní dopravy zůstává na naše poměry vcelku vysoká cenová hladina běžného tarifu SCIC-NRT, a to i třeba v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem, byť v tomto případě je ještě z běžného jízdného plošně uplatňována sleva. Zde jsou tak Dráhy v nemalé nevýhodě oproti soukromým dopravcům, kteří mají jednotný tarif pro celou mezinárodní linku, zatímco ČD nabízejí jen omezený počet výhodných akčních jízdenek a cestující, který přijde na pokladnu na poslední chvíli, prakticky nemá na výběr.

Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší? „Základní jízdné je běžné mezinárodní jízdné. Naše spoje jsou však uzpůsobené pro mnohé tarifní nabídky. To, že je zde určitá cenová nabídka s omezeným kontingentem je běžné i u leteckých a jiných dopravců,“ odpovídá Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Pro úplnost dodejme, že dnešní cena Včasných jízdenek se pohybuje kolem 625 korun, nová cena je 425 korun. Běžná mezinárodní jízdenka pak vyjde na částku kolem 1200 korun.

Jízdenky i pro děti do 6 let

Zatímco na Slovensku si musí nulové jízdní doklady pořizovat zájemci o bezplatnou přepravu z řad starších dětí, studentů či důchodců, u nás k tomu budou nuceni cestující s dětmi do 6 let. Tyto děti se totiž nadále sice budou přepravovat zdarma, ale pouze s konkrétním jízdním dokladem za nulovou cenu. Jako důvod uvádí Michal Štěpán z vedení Českých drah zejména získání statistických údajů o pohybech a cestách těchto cestujících.

Skupiny, nahlaste se!

Určité komplikace čekají také menší i větší skupiny, které pro své cestování chtějí použít vlaky ČD. Nově se totiž budou muset skupiny nad 5 osob 3 dny předem nahlásit dopravci, pokud budou chtít využít skupinovou slevu. I zde dopravce argumentuje potřebou získání dat a zejména možností operativně reagovat na pohyby a přepravy většího množství cestujících. Tato podmínka nebude podle sdělení Českých drah platit již od začátku platnosti nového jízdního řádu, ale ode dne vyhlášení, který dopravce včas oznámí. Naopak bonusem pro tyto cestující je možnost získání místenky zdarma, dnes se za ni platilo 20 korun za osobu.

Samotné nahlášení bude technicky probíhat tak, že cestující při registraci na internetu ČD obdrží unikátní kód, na základě kterého si poté bude moci na eshopu nebo i u pokladní přepážky nejpozději dva dny předem zakoupit jízdenku. Pokud tak neučiní, ohlášení se ruší.

Další změny

Stevardka a vlakvedoucí ve voze ARmpee, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mezi další změny v oblasti služeb se řadí například změna konceptu gastronomie na trase Praha - Ostrava - Žilina. Na většině expresů v této relaci totiž nově nebude řazen restaurační ani bistro vůz, občerstvení bude zajištěno pouze minibarem. Ten si nově budou zajišťovat dle svých slov České dráhy samy, a to prostřednictvím tzv. vlakušek, respektive stevardů. Ti budou cestujícím k dispozici také ve stanici Praha hl.n. u všech vlaků vyšší kvality v období 5:00 - 20:00, kde budou tito pracovníci poskytovat informační a asistenční servis cestujícím přímo na nástupištích u vlaků.

V průběhu roku se počítá také s rozšířením možnosti připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Kromě Pendolin a některých regionálních vlaků se tato možnost rozšíří také do všech railjetů v barvách ČD (ty rakouské by již internet na palubě mít měly) a rovněž do asi třicítky vozů na vlacích EC/IC/Ex v trase Praha - Ostrava - Žilina. Změn dozná také informační systém v jednotkách railjet, který by měl nově ukazovat aktuální informace o nástupišti a přípojích nebo zpoždění. Do budoucna se České dráhy budou snažit zlepšit a změnit právě vizuální podávání informací ve vozech na úkor jednorázových hlášení, která by se měla spíše omezit.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   
21.11.2014 (13:40)  
Zdražení beru v normě, byť vývoj cen energií by velel spíše zachování ceny 2014.

storno inkartářů v eshopu zdarma - super. máloco mě štvalo tolik jako koupit si měsíc předem místenku, za 2 dny zjistit, že se plány mění a mávat 35 korunách na cestu do světa.

hlášení skupin 5 lidí při zachování současného stavu řízení vozového parku a nasazování do provozu je kravina. Pokud je to spojené s radikálním zvýšením flexibility v tom, co kdy kam nasazuju, pak to chápu. Ale jsem spíše skeptik.

Rx už jsem tu před časem psal, že považuju za nedobré řešení. V rámci celé sítě by rozmělnění vagonů mezi X desítek až stovek spojů tak, aby v každém vlaku byly alespoň 1-2 vagony na úrovni počátku 21. století by udělalo daleko víc muziky než poslat to na pár vybraných tratí. Na druhou stranu to chápu jako munici pro budoucí boj se se soukromníky - budou mít připravené ucelené soupravy, které se rychle přesunou na opačný konec republiky snáz než sbírat vagony na každé mezi.

jízdenky pro děti do 6 let můžu chápat pro statistiku, ale šlo by to řešit i při odbavení průvodčím tím, že si v aktualizované svojí jednotce klikne u jízdenky na volbu +trpaslík a je vyřešeno.

Ohledně jízd na SR, opět se nám tu zavádí absurdistán, ky jízdenky přes Ostravu budou výrazně levnější, než přes Vsetín.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
21.11.2014 (13:33)  
A jinak například u leteckých společností je běžné, že čím levnější letenku koupíte, tím míň mílí dostanete; a to až tak, že ty nejlevnější letenky někdy přinesou 0 mílí... Což teda podle mě hraje hlavně na to, že v případě služební cesty letenku platí zaměstnavatel, ale body dostane zaměstnanec, takže letecký společnosti motivujou zaměstnance, aby si nechali koupit od zaměstnavatele co nejdražší letenku, protože je osobně to nestojí nic navíc a dostanou za to mnohem víc mílí.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
21.11.2014 (13:28)  
ČD Body Lotion vypadá asi podobně výhodně a užitečně jako míle ČSA nebo Billa body -- je to skoro jako kdyby dali pro jízdenky koupené přes eshop slevu 10%, ale se spoustou chytrých marketingových triků, takže většině lidí ty body buď nebudou k ničemu a časem jim prostě propadnou, anebo je využijí na něco co by si jinak nekoupili, takže zároveň ušetří i neušetří (neplatí to pro všechny, třeba 10% lidí se ty body budou fakt hodit). Zároveň to ale vypadá dobře, takže zákazníci z toho budou mít dobrej pocit, bude je to motivovat ty body sbírat, ale je to spíš taková hra, buduje to na tom, že lidi prostě těší, když kumulují nějaké body, i když jim ty body v reálu celkem k ničemu nejsou, nebo mají zanedbatelnou hodnotu. Lidi jsou hraví, takže tohle funguje. Občas to lidi naštve ve chvíli, kdy si uvědoměj, kolik už utratili u ČD peněz, a jak málo muziky z toho maj; ale tak vždyť ty body vlastně dostávaj zadarmo, jezdit vlakem asi nepřestanou jen proto že za to dostávaj body který k ničemu nejsou.

Je tady hezky vidět, že to asi funguje, když se citelně větší diskuze rozpoutala nad tím, za co všechno by lidi chtěli dostávat zvýšenou dávku lody lotion, než nad tím, k čemu jim to nakonec teda vlastně bude :-)

Čímž teda se nechci nikomu vysmívat, respektive vysmívám se i sám sobě. Rozhodně se teď budu snažit nakupovat jízdenky výhradně na eshopu, abych sbíral ty body, a to i přesto, že je mi jasné, že to je jen trik a že to za to v podstatě nestojí -- pořád totiž je ta volba nakoupit na eshopu a dostat (prakticky zbytečné) body, anebo nakoupit jinak a nedostat nic... (V Bille taky předkládám Billa kartu ke každému nákupu, aby se mi sbíraly Billa body -- kterých mám tolik že nevím co s nima...)
registrovaný uživatel zesp 
21.11.2014 (13:11)  
No a jak to bude, když pojedu např. na ČD Net a budu mít s sebou tříletou dceru. Běžně se stává, že takto cestujem bez předem daného cíle, prostě jak se to "vyvrbí". Co pak mám nechat uvést za cílovou stanici na jízdence - nějakou fiktivní a pak u průvodčího v každém dalším vlaku mimo původní trasu žádat další??? Nebo ji tam potřeba uvádět nebude???
21.11.2014 (13:04)  
Ono s těmi body a in-kartou je to takové pareadoxní. Když si koupím jízdenku s in-kartou (zákaznickou kartou), tak zaplatím méně a tudíž dostanu méně bodů oproti zákazníkovi co žádnou zákaznickou kartu nemá. Podle mně by úplně stačilo, kdyby se body při nákupu dávaly buď podle kilometrů, nebo tak aby stejně bodů za danou trasu dostali jak in-kartaři tak ti bez ní.
21.11.2014 (13:00)  
Beru InKartu hlavně jako nosič aplikací, tj. v mém případě IN25/IN50, RailPlus, traťové jízdenky, časový doplatek do 1. třídy, EPIK, eTikety a to vše bez nutnosti mít kromě karty cokoliv dalšího s sebou. Dokonce ani tu hotovost nemusím mít s sebou a mohu si operativně zakoupit jízdenku klidně někde daleko od civilizace cestou na nádraží. To vše s vazbou na moji InKartu a bez dalších komplikací. Takže další sleva je příjemná, ale zásadní už to není.
registrovaný uživatel Sim 
21.11.2014 (12:53)  
Pasažér > no vidite ... a ja jsem naopak presvedcen, ze tech, kteri si koupi prazdnou inkartu a nevyuzivaji zadnou aplikaci, je naproste minimum; takze ten podraz na verne vnimam jako mnohem sirsi problem, nez vy.

Na stranu druhou, v soucasne dobe, kdy je s kartou automaticky sparovana jizdenka pres eshop bez nutnosti cokoliv tisknout, mi prijde, ze marketingove oddeleni zaspalo - tohle je jedna z veci, ktera pro uzivatele vyrazne zjednodusuje situaci. A z toho mi plyne, ze modrym nejde o skrabku jako takovou, ale o aplikace - z vlastni skrabky nikdo nezbohatne.
21.11.2014 (10:55)  
Kromě akcí u mácháče, jsou někde skutečně posilovány spoje, pokud jede víc jak třeba 30 lidí ve skupině předem ohlášené? Nebo je to jen taková marketingová lež do očí?

Jezdívám pravidelně na akce, kterých se účastní několik set lidí. Posílení se koná cca v polovině případů.
21.11.2014 (10:52)  
autobus je ve valné většině případů výrazně levnější
Opravdu? Vlak při 40 lidech vyjde na osobu cca 0,75 Kč/km. Kde prosím seženu autobus výrazně levněji než 30 Kč/km (včetně celodenního čekání nebo prázdné cesty zpět)?
21.11.2014 (10:50)  
IN karta stojí 150 Kč na 6 let - asi 2 Kč za měsíc. Co byste za to chtěli za benefity? Osobní masérku ve vlaku? Znám lidi, kterým se in-karta vyplácí třeba tím, že mají výhodný telefonní tarif. Nemusí jet ani jednou za 6 let vlakem a ušetří tisíce.
Stejně tak se in-karta může vyplatit už při jednodenní cestě třeba s doplatkem pro 1. třídu nebo při nákupu jedné jízdenky na léto.
Vítám, že dnes stačí pouze předložit kartu a není potřeba nic tisknout, psát si na papírek, ukazovat občanku apod. To je dle mého názoru posílení role in-karty.
Jinou věcí jsou aplikace na in-kartě. Chápu, že pokud si někdo zakoupil 25% nebo 50% slevu na trase například Praha-Ostrava a poté se zlevnily akční jízdenky, tak se sleva už nevyplácí. To je samozřejmě trochu podraz na zákazníky. Týká se to ale jen malého procenta z nich a je možné to vyřešit například prodejem - přepsáním na někoho jiného.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko