..: Jízdní řád ČD 2015: Tarif a služby :..

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

ČD Body - na eShopu bez slevy, ale s výhodami

České dráhy slibovaly nový věrnostní program již v době, kdy na konci léta rušily dosavadní tříprocentní slevu při nákupu na svém eshopu. Nyní představily konkrétní detaily. Za každých 10 korun utracených v elektronickém obchodě ČD obdrží zákazník jeden bod, přičemž tyto body cestující dostane například i při samoobslužném zakoupení In-karty. Naopak u mezinárodních jízdenek dostane cestující paušálně 5 nebo 10 bodů podle toho, zdali se jedná o jízdenku do 50 kilometrů, či na další trasy. Body bude možné proměnit v bonusy, které budou mít podobu výrazných slev na jízdné či vstupné do vybraných železničně orientovaných muzeí či jiných míst s dopravní či drážní tematikou. Za 50 bodů tak člověk získá vstupenku do Království železnic za 30 korun, za 100 bodů například voucher na 90% slevu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Za 500 bodů už bude k mání Skupinová víkendová jízdenka za 65 korun a za 1500 bodů pak namátkou libovolná zpáteční jízdenka v 1. třídě v síti ČD rovněž s 90% slevou. Body za nákupy budou zákazníkům připsány při jakémkoliv registrovaném nákupu v eshopu ČD, v mobilním eshopu nebo i v aplikaci Můj vlak.

Kritici však poukazují zejména na to, že v bonusovém programu nebudou nijak zvýhodněni stálí zákazníci s In-kartou, jelikož systém výhod bude vázán pouze na uživatelský profil na eshopu Českých drah.

Návazné služby - ČD Parking i ČD Car

ČD Taxi, foto: České dráhy, a.s.Na již delší dobu zavedené návazné služby ČD Taxi či Airport Express České dráhy navazují zlevněným či zcela bezplatným parkováním. Po pilotním projektu v České Třebové, který již běží, se projekt nově rozšiřuje do Pardubic a v plánu je i Praha. Konkrétně v případě Pardubic budou moci cestující využít parkování zdarma zřejmě od února při zakoupení jízdenky na vzdálenost vyšší než 120 kilometrů. Podmínkou však bude, podobně jako u žluté konkurence, zakoupení jízdenky na eshopu a pravděpodobně i zvolení této služby předem.

Autobusová linka Airport Express spojující pražské hlavní nádraží s Letištěm Václava Havla bude v letní sezóně ještě dále posílena, a to na interval 15 minut ve většině dne. Mimo sezónu a v okrajových obdobích bude i nadále platit interval 30 minut. Zároveň se u tohoto spoje ruší zastávka na Dejvické.

České dráhy plánují také rozjet služby půjčování osobních automobilů na Slovensku, konkrétně ve stanicích Poprad-Tatry, Košice a Bratislava. Naopak poněkud za očekáváním zůstává nadále služba ČD Taxi. Současné ceny okolo 20 korun za kilometr jsou totiž minimálně v případě Prahy stejné nebo dokonce spíše vyšší než v případě, kdy si cestující objedná taxi sám přes dispečink většiny běžných taxislužeb.

1. třídou levněji, storno pro držitele In-karet zdarma

Po několika letech, kdy se snažily České dráhy svými kroky od cestování 1. třídou spíše odradit, přichází nyní obrat. Zatímco vloni zdražil roční časový doplatek do „jedničky“ na In-kartě o vysokých 25 procent, letos přichází zmenšení rozdílu mezi jednotlivými třídami u kilometrického tarifu. U cest nad 120 kilometrů bude nově totiž cenový odstup mezi 1. a 2. třídou pouze přibližně 30 procent, namísto dosavadních padesáti.

Je však pravdou, že rozdíl bude stejně i na dálkových trasách daleko větší, a to díky existenci Akčních a Včasných jízdenek, které existují jen pro 2. třídu. Například jízdenka z Prahy do Ostravy tak stojí 295 korun ve 2. třídě a i po zlevnění 625 korun v 1. třídě, což o více jak 100 procent vyšší cena.

Držitelům svých zákaznických karet přináší modrý dopravce také další příjemnou novinku v podobě bezplatného storna jízdenky, pokud bude částka vrácena v podobě kreditu na elektronickou peněženku na In-kartě.

Levněji do Rakouska, Německa i na Slovensko, ale…

Railjet ve Vídni, foto: ŽelPageV mezinárodní dopravě ČD snižují řadu cen Včasných jízdenek, kterými se snaží cestující motivovat k využívání železnice i při delších cestách do Evropy. Jízdenky z české metropole to Salcburku, Lipska, Grazu nebo Kłodzka tak zlevní o 5 eur, v dalších destinacích o 6–10 eur a v relaci Praha - Villach/Klagenfurt dokonce o 15 eur z 39 na 24 €. Zavádí se také nová relační sleva pro skupiny jedoucí z Ostravy do Krakova a v neposlední řadě je třeba zmínit adventní akční nabídky ČD Tip do Vídně a Drážďan, kdy přijde zpáteční jízdenka na 29, resp. 16 eur. V mírně odlišné podobě se vrací na scénu také vloni výrazně zdražená nabídka Wien Spezial, která se nově bude jmenovat Railjet Spezial a bude možné ji zakoupit mezi libovolnými dvěma stanicemi vlaků railjet v mezinárodní přepravě. Ceny však doposud dopravci nezveřejnili.

Nadále však hlavním problémem mezinárodní dopravy zůstává na naše poměry vcelku vysoká cenová hladina běžného tarifu SCIC-NRT, a to i třeba v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem, byť v tomto případě je ještě z běžného jízdného plošně uplatňována sleva. Zde jsou tak Dráhy v nemalé nevýhodě oproti soukromým dopravcům, kteří mají jednotný tarif pro celou mezinárodní linku, zatímco ČD nabízejí jen omezený počet výhodných akčních jízdenek a cestující, který přijde na pokladnu na poslední chvíli, prakticky nemá na výběr.

Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší? „Základní jízdné je běžné mezinárodní jízdné. Naše spoje jsou však uzpůsobené pro mnohé tarifní nabídky. To, že je zde určitá cenová nabídka s omezeným kontingentem je běžné i u leteckých a jiných dopravců,“ odpovídá Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Pro úplnost dodejme, že dnešní cena Včasných jízdenek se pohybuje kolem 625 korun, nová cena je 425 korun. Běžná mezinárodní jízdenka pak vyjde na částku kolem 1200 korun.

Jízdenky i pro děti do 6 let

Zatímco na Slovensku si musí nulové jízdní doklady pořizovat zájemci o bezplatnou přepravu z řad starších dětí, studentů či důchodců, u nás k tomu budou nuceni cestující s dětmi do 6 let. Tyto děti se totiž nadále sice budou přepravovat zdarma, ale pouze s konkrétním jízdním dokladem za nulovou cenu. Jako důvod uvádí Michal Štěpán z vedení Českých drah zejména získání statistických údajů o pohybech a cestách těchto cestujících.

Skupiny, nahlaste se!

Určité komplikace čekají také menší i větší skupiny, které pro své cestování chtějí použít vlaky ČD. Nově se totiž budou muset skupiny nad 5 osob 3 dny předem nahlásit dopravci, pokud budou chtít využít skupinovou slevu. I zde dopravce argumentuje potřebou získání dat a zejména možností operativně reagovat na pohyby a přepravy většího množství cestujících. Tato podmínka nebude podle sdělení Českých drah platit již od začátku platnosti nového jízdního řádu, ale ode dne vyhlášení, který dopravce včas oznámí. Naopak bonusem pro tyto cestující je možnost získání místenky zdarma, dnes se za ni platilo 20 korun za osobu.

Samotné nahlášení bude technicky probíhat tak, že cestující při registraci na internetu ČD obdrží unikátní kód, na základě kterého si poté bude moci na eshopu nebo i u pokladní přepážky nejpozději dva dny předem zakoupit jízdenku. Pokud tak neučiní, ohlášení se ruší.

Další změny

Stevardka a vlakvedoucí ve voze ARmpee, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mezi další změny v oblasti služeb se řadí například změna konceptu gastronomie na trase Praha - Ostrava - Žilina. Na většině expresů v této relaci totiž nově nebude řazen restaurační ani bistro vůz, občerstvení bude zajištěno pouze minibarem. Ten si nově budou zajišťovat dle svých slov České dráhy samy, a to prostřednictvím tzv. vlakušek, respektive stevardů. Ti budou cestujícím k dispozici také ve stanici Praha hl.n. u všech vlaků vyšší kvality v období 5:00 - 20:00, kde budou tito pracovníci poskytovat informační a asistenční servis cestujícím přímo na nástupištích u vlaků.

V průběhu roku se počítá také s rozšířením možnosti připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Kromě Pendolin a některých regionálních vlaků se tato možnost rozšíří také do všech railjetů v barvách ČD (ty rakouské by již internet na palubě mít měly) a rovněž do asi třicítky vozů na vlacích EC/IC/Ex v trase Praha - Ostrava - Žilina. Změn dozná také informační systém v jednotkách railjet, který by měl nově ukazovat aktuální informace o nástupišti a přípojích nebo zpoždění. Do budoucna se České dráhy budou snažit zlepšit a změnit právě vizuální podávání informací ve vozech na úkor jednorázových hlášení, která by se měla spíše omezit.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
09.12.2014 (10:10)  
Je již také v prodeji regionální knižní jízdní řád pro Moravu a Slezsko?
registrovaný uživatel fishbed  mail  
30.11.2014 (13:26)  
Co takhle cestu: z e-shopu koupit in-kartu, dobíjet in-kartu přes e-shop (to by měly body taky nabíhat), až budu mít dost bodů koupit SoNe, stornovat a hned mám 600 Kč k dobru:)

Tak jsem si jen tak pro kontrolu spočítal, jaké výhody mi nový věrnostní program přinese. Za rok projezdím s Českými drahami cca 8-9 tis Kč., tak se snad mohu považovat za věrného zákazníka.

Z praktického hlediska má pro mě největší smysl sleva na trase, na které pravidelně jezdím. Zhruba do září jsem při samoobslužném nákupu mohl dosáhnout slevu 6 procent, což pro zjednodušení na 7500 Kč dělalo 450 Kč. Teď za stejných 7500 Kč dostanu 750 bodů, tj. 90% slevu na jednu jízdu, v mém případě 120 Kč.

Já vím, že bych za ty body mohl jít 15x do Království železnic nebo 8x do muzea ČD, případně se vydat na cestu napříč republikou, ale zas takový fanda do železnic nejsem. Jediná rozumná věrnostní odměna se zdá být ta skupinová víkendová jízdenka. Takže budu muset dát dohromady partu lidí a vyrazit na výlet, na který jsem vůbec nechtěl jet, abych tu věrnostní odměnu rozumně využil.

Já tím vlakem budu jezdit dál bez ohledu na věrnostní program, protože těch pár korun mě nevytrhne. Ale že by mi ty změny přišly jako kdovíjaká motivace pro nákup na eShopu, to tedy ani náhodou. A už vůbec ne pro ty, kteří jezdí vlakem sice pravidelně, ale ne tak často jako já, a na těch 500 nebo 750 bodů budou muset šetřit několik let.
27.11.2014 (22:57)  
arj: přehledný a laciný ceník používá pan Žák, má na to průkazku :-)
(off topic, zas mě vymínusujte jako za tvrdě podanou pravdu o pravděpodobné intelektuální úrovni těch, co vymýšlí bejkárny alá Skupinka dopřeedu)
registrovaný uživatel arj 
27.11.2014 (22:51)  
František: co znamená "přehledný" a přitom atraktivní ceník/tarif ... To je jednoduché. Přesně jako před rokem 1990, ale s jízdným ve výši slevy In 25%

Takže vlaková jízdenka Praha - Brno by stála řádově 250 Kč ... zatímco Žlutým busem (bez slevy) stojí dvě stovky.

Chápu, že většina zdejších přispívatelů by jela vlakem i za těchto podmínek, ale většina veřejnosti by popojela od Wilsonu na Florenc, usedla do pohodlné sedačky, dala si kafe zdarma a početla v novinách nebo koukala na TV, videoklipy nebo internet.

Takže Františkovi za odpověď děkuji a jako názor beru, ale přesto bych poprosil i ostatní zastánce "přehledného a jednoduchého ceníku" (a k tomu ještě laciného) o vysvětlení.
27.11.2014 (17:37)  
Odbavení v NAD zatím v SPPO/TR10 zůstalo, otázkou je, jak to je v praxi.

Obecně se mi zdá, že než aby ČD přiznaly chybu, tak radši dají "ode dne vyhlášení" a pak za rok to tak nějak samo zmizí...
27.11.2014 (15:44)  
Minimálně to může (ale nemusí) znamenat, že podmínky budou ještě upřesněny, případně i upraveny.
O odbavení v NAD se už taky psalo před docela dlouhou dobou a nevím o tom, že by to už někde fungovalo. (Zřejmě se taky zjistilo, že myšlenka je správná, ale provedení už ne...)
27.11.2014 (15:10)  
To je sice fajn, že to je až ode dne vyhlášení, ale to nic neřeší a nemění to nic na tom, že to je blbost.
27.11.2014 (14:40)  
http://www.cd.cz/infoservis/aktuality/-22134/

Změna v přepravě skupin bude zavedena až ode dne vyhlášení. Do té doby platí původní podmínky, kdy je možné získat skupinovou slevu i v den odjezdu bez dalších formalit.
registrovaný uživatel zmar 
27.11.2014 (9:52)  
S tou skupinou to je nejspíš myšlené tak, že když na lokálce jezdí sólo 810 a oni se dozvědí, že některý den pojede skupina zvíci 40 osob, tak budou moci včas přidat vlečňák. Píši, že budou moci. Ne, že to skutečně udělají :).
27.11.2014 (9:49)  
Frantisek: Jasně že skupiny po pěti osobách jsou řešení. Ale snažíme se tady poukázat, že Oddělení blbců GŘ vůbec nedomyslelo, že jim to jednak bude hlásit dopředu asi tak stejný počet skupin jako dosud (školní výlety o 20 lidech) a především: naštvou celou řadu lidí a výsledek bude pro ČD silně negativní.

Ale když to vezmu do důsledku, cíle (nemít přetížené spoje) se dosáhne: obecně bude jezdit míň lidí. A GŘ si rozdá prémie za splněný plán.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko