Praha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.
Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.
Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.
Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.
České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.
Zdroj: České dráhy
„(A) Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno...
...(B) plně nevyužívají normativ hmotnosti."
Jako laik chápu, že (A) cestující by měl asi jezdit hlavně z konečné na konečnou.. ale (B) nechápu vůbec?
Dovoluji si poprosit o pomoc
Pokud jde o cestující upřednostňující D1... na vině je dle mého názoru pověst ČD a fakt, že ve dnešní společnosti se nenosí informace příliž ověřovat, přemýšlet o možnostech, takoví lidé prostě jako ovce jdou za tím, co slyší, že je dobré a SA má jestli ne dobrou, tak v běžné populaci ucházející pověst, narozdíl od ČD. Tentýž problém se podílí na problémech RJ získat úvěr na nové vozy, byť to není jediný důvod (banky obecně nevěří železnici).
Tento problém je celospolečenský a toto je jen jedno téma z mnoha, které zasahuje, jako důkaz se podívejme na některý zpravodajský servr, který vede také diskusní fórum, kolik lidí jej navštíví (obzvláště pokud je známý), kolik lidí o tam daných tématech diskutuje a kolik se nakonec rozhodne s tím něco dělat, nebo výsledky diskusí nějak reflektovat ve svém přístupu? Procento je až děsivě malé.
Však jo. Sparnight lehátko L6 je za 756 Kč, sparnight lůžko T3 za 896 Kč. Problémy s tím spojené už jsme tu probrali.
Mimochodem nevěřím, že by na prodeji zbylých "nesparnightových" míst ČD reálně utržily více, takže být jimi, udělal bych z této ceny cenu základní a prodával v eShopu neomezeně až do odjezdu.
http://imageshack.com/a/img844/3058/8kk1.png
M, quido.speedy: S takovou cenou je pak teoreticka letenka pres Londyn i prima s CSA za dvojnasobek, nebo snad ne?
A liche jsou pak i narky, ze adekvatni cena je 800...
Stejně tak Radim nabízí tuhle cestu autobusem za 560,-. Jasně, autobusem. Mimochodem ten přímý let co zmiňoval Byll lze s cca dvoutýdenním předstihem koupit za 1850,-. Na výběr je odlet v 6:00, 12:05, 17:35 a 22:05.
Adekvátní cena za vlak by podle mě měla být do nějakých 800,- s lehátkem, či do 1000,- s lůžkem.
...kdyz si koupim letenky pul roku dopredu, 4 dny pockam v Londyne, aby navazovaly super akcni letenky a prejdu z STD na LTN pesky.
Minuly utery meli v Tescu jogurt za 2.90, protoze trvanlivost. Dneska maj ten samej v Bille za 11.90. Mam snad kvuli tomu rikat ze v Tescu maj levnejsi jogurty?
Mimochodem za cenu okolo 2 500 Kč se už dají najít letenky u ČSA. Přímej let, 2x denně, hodina a půl cesty.
Na eshopu CSA sem nasel 1588 za jeden smer. Z eshopu CD sem vytlouk 1512 za zpatecni vcetne lehatka...
Našel jsem ceny Wizzair za jeden segment okolo 700 Kč, takže by to bylo za 2800 Kč a cesty na/z letiště.
Spíš šlo asi o tu absurdnost, že obdobně cenově jako "zvýhodněná mezinárodní jízdenka" vyjde letadlo přes Londýn.
Mimochodem za cenu okolo 2 500 Kč se už dají najít letenky u ČSA. Přímej let, 2x denně, hodina a půl cesty.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.