Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.
17 vagonů pro regionální dopravu…
Prvním předběžným oznámením ZSSK je záměr na pořízení 17 osobních železničních vozů pro regionální dopravu, které mají být nasazeny v příměstské dopravě okolo Bratislavy. Vozy délky 26,4 metrů budou ve velkoprostorovém uspořádání 2. třídy, budou klimatizované a s maximální rychlostí 160 km/h. Ve všech vozech budou také prostory pro jízdní kola. Nákup má být spolufinancován z fondů EU (operační program Doprava 2007-2013, prioritní osa č. 4 Infrastruktura integrovaných dopravních systémů) a státního rozpočtu Slovenské republiky.
…a až 16 lokomotiv pro 200 km/h
Druhým plánovaným nákupem je 6 třísystémových (3 kV DC, 15 kV AC a 25 kV AC) lokomotiv pro rychlost 200 km/h s opcí na dalších až 10 kusů. Stroje mají mít trvalý výkon minimálně 6 000 kW, v čtyřnápravovém provedení a mít přechodnost na tratích na Slovensku, Česku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Dále musí lokomotivy disponovat pneumatickými kotoučovými brzdami, započitatelnou elektrodynamickou brzdou a musí mít nainstalován schválený systém pro měření odebrané elektrické energie na síti ŽSR. Odhadovaná cena všech lokomotiv je 72 milionů eur, tedy při současném kurzu zhruba 123,9 milionů korun za kus. Lokomotivy mají být dodány nejpozději do 60 měsíců od podpisu smlouvy a opci si ZSSK nárokuje uplatnit až do 31. prosince 2017.
Zdroj: Úrad pre verejné obstarávanie - profil ZSSKOsobní zkušenost - v roce 1993 jsem pořídil špičkový australský SW, který byl dohnán euroamerickými šmejdy až za 20 let. Bohužel podpora v Evropě šla do ztracena a v ČR si to už nikdo nepořídil.
Pokud bude v Blavě pár mašin, které v širokém dalekém okolí nebudou, je to určitá nevýhoda počínaje servisem a konče zaškolením personálu. V Rakousku je na desítky let hotovo. Tam obměna proběhla v předchozí generaci a není co řešit. Ti mají své Taury a ještě s nimi jezdí za hranice. Pochybuji, že v dohledné době budou kupovat mašiny. Spíš je čeká obměna jednotek.
V Čechách bych počítal s 380, když jsme si zaplatili drahý vývoj.
Jak to bude v Maďarsku? Chystá se tam něco podobného, jako bylo před lety v Rakousku? Pokud si tam pořídí 100 Vectronů, tak bych je na Slovensko taky pořídil, jinak je logičtější škodovácký stroj.
Který parametr v zadání je takový, že se do něj konkurence nevejde?
http://en.wikipedia.org/wiki/SBB-CFF-FFS_Re_460
Už od roku 96 má vo výrobnom portfóliu stroje 6,4 MW, 220 km/h..
http://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_101
Len bohužiaľ podmienky súťaže sú nastavené tak, aby to už vopred vyhrala jedine Škodovka. :-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.