Praha — Jako neodvratitelný lze už pravděpodobně vnímat neúspěch soukromého dopravce RegioJet při zajišťování vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk. I přes pokračující dominanci jediného dopravce ale patrně dojde k definitivnímu rozdělení vozebního ramene Graz – Praha – Hamburk právě v našem hlavním městě. O zkrácení extrémně dlouhých linek usiluje Deutsche Bahn už delší dobu, teď ale dvě zásadní indicie nasvědčují, že se Praha skutečně v dohledné době stane pro cestující z Rakouska do Německa přestupním bodem: jednak má na situaci vliv nasazení railjetů ČD a ÖBB; dnes navíc České dráhy zadaly výběrové řízení na modernizaci 93 vozů pro rychlost 200 km/h.
Dráhy chtějí přestavět 71 vozů řad Ampz, Bmz a WRmz, které pořídily od společnosti Siemens v letech 1999-2006, a dalších 22 vozů řady Bmz, které byly pořízeny od Rakouských spolkových drah. Mluvčí Petr Šťáhlavský nicméně zdůrazňuje: „Pokud jde o určení vozů, pak jsou to vozy pro mezistátní dopravu na nejvyšší úrovni v kategorii EC/IC. V současné době je však předčasné hovořit nebo spekulovat o jejich budoucím provozu do Německa. ČD v minulosti opakovaně deklarovaly zájem i v budoucnosti zajistit provoz na lince Praha - Hamburk v kooperaci s DB, tento náš zájem stále trvá.“ Dráhy podle něj o možné spolupráci s DB dále jednají, situaci ale momentálně nechtějí komentovat.
Rekonstrukce 63 vozů (Ampz, Bmz, WRmz) a opce na rekonstrukci 8 vozů Ampz bude zahrnovat revitalizaci interiéru, přečalounění (případně obměnu) sedaček a dosazení nových koberců, a to i ve druhé třídě. Dále proběhne komplexní obnova toalet, dosazení vnitřního i vnějšího audiovizuálního informačního systému, dosazení infrastruktury pro Wi-Fi a elektronický rezervační systém či modernizace klimatizace pro vyšší účinnost a spolehlivost.
U devíti vozů Ampz146, 26 vozů Bmz245 a sedmi vozů WRmz815 bude navíc vyměněn i centrální zdroj energie (CZE). U všech vozů budou také provedeny vyvazovací opravy a kompletní technická údržba včetně opravy podvozků a elektrovýzbroje; řada Ampz se pak dočká i výměny sedadel. ČD počítají s dokončením revitalizace do 17 měsíců od podpisu smlouvy. Celková hodnota zakázky by se měla pohybovat kolem 497,7 miliónu korun.
Druhé výběrové řízení se týká 22 vozů ř. Bmz odkoupených od ÖBB. U čtyř exemplářů bude provedena většina prací stejného rozsahu, jako u vozů Bmz245. Dalších devět má být přestavěno na velkoprostorové uspořádání, čímž vznikne vagon řady Bmpz.
Posledních devět vozů bude předěláno na víceúčelové velkoprostorové vozy nové řady Bbdmpz, obsahující prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí, bezbariérovou toaletu, služební oddíl a prostor pro přepravu kol. Všechny vozy budou taktéž vybaveny novým informačním systémem, koberci, Wi-Fi atp. a dostanou nový klimatizační systém a CZE, což je vzhledem k jejich stavu pochopitelné. Úpravy budou dokončeny do 14,5 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Celková hodnota zakázky se odhaduje na 424,7 milionů korun.
Pro větší přehled přinášíme kompletní seznam vozů (vč. využití zmíněné opce) po zmíněné rekonstrukci:
Řada | Počet kusů | Poznámky |
---|---|---|
Ampz143 | 11 | |
Ampz146 | 9 | |
Bmz241 | 15 | |
Bmz245 | 26 | |
WRmz815 | 10 | |
Bmz | 4 kusy | revitalizace původních vozů ÖBB |
Bmpz | 9 kusů | přestavba z vozů Bmz ÖBB |
Bbdmpz | 9 kusů |
Po dokončení všech přestaveb bude možné sestavit devět plnohodnotných souprav z vozů Ampz, WRmz, Bmz, Bmpz a Bbdmpz.
Zdroje: Kvalifikační dokumentace, Věstník veřejných zakázek I. a II., vyjádření ČD
Akční jízdné z Vídně do Berlína už pak těžko seženete. Jistě bude na první polovinu trasy, ale kupovat oddělené akční jízdné i na tu druhou polovinu nedoufám, že by celkem vyšlo takhle levně. Nebude třeba se takhle podbízet, nebo ne v časech, které na sebe budou navazovat. Kromě toho by mohl být problém se zmeškáním (ne)přípoje při akční jízdném s přesným časem. A co se týče jízdní doby, dojde sice v blízkých letech ke zkrácení o půlhodinu a později o dalších dejme tomu 20 minut, ale okamžitě přibyde přestup v Praze dlouhý 10-120 minut, podle ročních dohod a podle momentálního zpoždění.
EDIT: a ještě si porovnejte tohle:
Wien (9:31) - Berlin (19:15) EC 172 přes Prahu, JD 9:43, základ pravda jen 131,40 eur.
Wien (10:52) - Berlin (20:34) ICE s 2 přestupy, JD 9:42, základ 195 eur.
Wien (12:52) - Berlin (22:42) ICE s 1 přestupem, JD 9:50 ale základ jen 176 eur, a takových je tam víc. Najde se i jen za 129 eur v 6:50.
Takže kdo chce rychlost, najde si trasu kolem. Kdo chce levný základ, najde si trasu kolem. Jak to bude s akžními cenami, to se teprve uvidí.
Skutecne a urcite si nemci nebo rakusaci mysli, ze je u nas takova divocina a eura jim tu nikdo nevezme?
Obecně si myslí, že tu dost divočina je. A proč by to měli vůbec řešit, že.
Také by mě zajímalo, jak si stojí v jednání nepřetržená Vindobona a Hungaria. Ve víc ale nedoufám, přitom o Vindoboně jsem na rozdíl od Hungarie v této souvislosti už ani neslyšel...
Mohl byste to nejak dolozit/vysvetlit? Z Berlina do Vidne je akcni jizdne pres Prahu za 49 nebo 59, mimo CR za 129. Normalni jizdne pak 130 a 190. To ma byt ten nezasadni rozdil?
Rozdil v casech skutecne speje k nule, ale minimalne v pripade cesty z Berlina ma to EC porad 30 minut naskok.
riziko při přestupu v půli cesty v cizojazyčném městě kde neplatí ani jejich peníze už to těžko někomu bude stát za to
Skutecne a urcite si nemci nebo rakusaci mysli, ze je u nas takova divocina a eura jim tu nikdo nevezme?
Ne, railjety nikdy neměly jezdit Graz - Hamburk.
bartik09: Pak ať se ale ČD nehonosí přídomkem "národní dopravce", když na národ takto kašlou, snad jen pokud nebereme onu modernizaci jako reprezentaci státu v Německu.
I varianta railjetu o víc jak 500 cestujících je krátká?
bartik09: Nebaví mě do Škody pořád psát "už máte papíry na 109E? už máte papíry na 109E" :) takže nevím.
...tajně zdražuje v jednom kuse...
jak může tajně zdražovat? dovedu si to představit v supermarketu, když původně prodávali rohlík o váze 60 gramů za 2 Kč a teď prodávají rohlík za 2 Kč o váze 53 gramů. Ale tady si chci koupit jízdenku z A do B dozvím se cenu, a já si rozhodnu, jestli mu to dám, anebo koupím jízdenku jinde
Moznost B - zaplatit XM a koupit zcela novy vagon (a tím padem mit dva)
Moje otazka je - kolik je to X?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.