..: České dráhy zřejmě připravují flotilu vozů pro spolupráci s DB :..

Vůz Ampz ČD, foto: Aleš PetrovskýPraha — Jako neodvratitelný lze už pravděpodobně vnímat neúspěch soukromého dopravce RegioJet při zajišťování vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk. I přes pokračující dominanci jediného dopravce ale patrně dojde k definitivnímu rozdělení vozebního ramene Graz – Praha – Hamburk právě v našem hlavním městě. O zkrácení extrémně dlouhých linek usiluje Deutsche Bahn už delší dobu, teď ale dvě zásadní indicie nasvědčují, že se Praha skutečně v dohledné době stane pro cestující z Rakouska do Německa přestupním bodem: jednak má na situaci vliv nasazení railjetů ČD a ÖBB; dnes navíc České dráhy zadaly výběrové řízení na modernizaci 93 vozů pro rychlost 200 km/h.

Dráhy chtějí přestavět 71 vozů řad Ampz, Bmz a WRmz, které pořídily od společnosti Siemens v letech 1999-2006, a dalších 22 vozů řady Bmz, které byly pořízeny od Rakouských spolkových drah. Mluvčí Petr Šťáhlavský nicméně zdůrazňuje: „Pokud jde o určení vozů, pak jsou to vozy pro mezistátní dopravu na nejvyšší úrovni v kategorii EC/IC. V současné době je však předčasné hovořit nebo spekulovat o jejich budoucím provozu do Německa. ČD v minulosti opakovaně deklarovaly zájem i v budoucnosti zajistit provoz na lince Praha - Hamburk v kooperaci s DB, tento náš zájem stále trvá.“ Dráhy podle něj o možné spolupráci s DB dále jednají, situaci ale momentálně nechtějí komentovat.

Interiér vůz Bmz, foto: Aleš PetrovskýRekonstrukce 63 vozů (Ampz, Bmz, WRmz) a opce na rekonstrukci 8 vozů Ampz bude zahrnovat revitalizaci interiéru, přečalounění (případně obměnu) sedaček a dosazení nových koberců, a to i ve druhé třídě. Dále proběhne komplexní obnova toalet, dosazení vnitřního i vnějšího audiovizuálního informačního systému, dosazení infrastruktury pro Wi-Fi a elektronický rezervační systém či modernizace klimatizace pro vyšší účinnost a spolehlivost.

U devíti vozů Ampz146, 26 vozů Bmz245 a sedmi vozů WRmz815 bude navíc vyměněn i centrální zdroj energie (CZE). U všech vozů budou také provedeny vyvazovací opravy a kompletní technická údržba včetně opravy podvozků a elektrovýzbroje; řada Ampz se pak dočká i výměny sedadel. ČD počítají s dokončením revitalizace do 17 měsíců od podpisu smlouvy. Celková hodnota zakázky by se měla pohybovat kolem 497,7 miliónu korun.

Vůz DB, foto: Aleš PetrovskýDruhé výběrové řízení se týká 22 vozů ř. Bmz odkoupených od ÖBB. U čtyř exemplářů bude provedena většina prací stejného rozsahu, jako u vozů Bmz245. Dalších devět má být přestavěno na velkoprostorové uspořádání, čímž vznikne vagon řady Bmpz.

Posledních devět vozů bude předěláno na víceúčelové velkoprostorové vozy nové řady Bbdmpz, obsahující prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí, bezbariérovou toaletu, služební oddíl a prostor pro přepravu kol. Všechny vozy budou taktéž vybaveny novým informačním systémem, koberci, Wi-Fi atp. a dostanou nový klimatizační systém a CZE, což je vzhledem k jejich stavu pochopitelné. Úpravy budou dokončeny do 14,5 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Celková hodnota zakázky se odhaduje na 424,7 milionů korun.

Pro větší přehled přinášíme kompletní seznam vozů (vč. využití zmíněné opce) po zmíněné rekonstrukci:

ŘadaPočet kusůPoznámky
Ampz14311
Ampz1469
Bmz24115
Bmz24526
WRmz81510
Bmz4 kusyrevitalizace původních vozů ÖBB
Bmpz9 kusůpřestavba z vozů Bmz ÖBB
Bbdmpz9 kusů

Po dokončení všech přestaveb bude možné sestavit devět plnohodnotných souprav z vozů Ampz, WRmz, Bmz, Bmpz a Bbdmpz.

Zdroje: Kvalifikační dokumentace, Věstník veřejných zakázek I. a II., vyjádření ČD


Aleš Petrovský | 2.5.2014 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
05.05.2014 (17:30)  
jízdní doba EC 172 přes Prahu 9:43, základ pravda jen 131,40 eur.
jízdní doba ICE s 2 přestupy, JD 9:42, základ 195 eur.
jízdní doba ICE s 1 přestupem, JD 9:50 ale základ jen 176 eur,

Nedalo mi to a našel jsem si:
Lufthansa z Berlina do Widně odlet v 17:15 doba letu 1 hod 10 min, cena nyní Economy 157 e, Bussines 257 e
samořejmě k době letu musím připočíst 2 hodiny na odbavení nejmíň 2 hodiny na cestu
zase naopak při odbavení odevzdám zavazadlo a při příletu si ho (možná) vyzvednu
Bude mnoho těch fajnšmekrů, co chtějí vlakem z Berlína do Vídně a chtějí mít kontrolu nad zavazadly a rádi s nimi přestupují (a při přestupu si je důkladně hlídají)?
když mi zavazadlo ukradnou při letecké přepravě, nějaké to euro dostanu, když mi ho ukradne bezďák, nedostau asi nic
registrovaný uživatel tarten 
05.05.2014 (16:43)  
bartik: A ted mi reknete, na ktere konkretni datum a cas neni jizdenka pres Prahu vyrazne levnejsi nez cesta v ICE kolem.

Pokud kupujete akční několik dní předem, tak letos žádná, v tom máte pravdu zase vy. Ale o to nejde. Jak to bude s akční cenou po přelomení ramene, tj 2015-17, neví nikdo...

ze tvrdite, ze je vyhodnejsi jezdit z Berlina do Vidne kolem
Vůbec ne. Tvrdím, že se Praha po přelomení ramene nestane přestupním bodem pro Rakušáky co jedou do Berlína nebo naopak. Kvůli minimalizaci výhod jízdy přes Prahu, která vlastně už začala, klesne počet takových cestujících na počet zanedbatelný. Pár exotů se samozřejmě najde vždycky všude.

ale zaroven byste chtel, aby prime spoje zustaly zachovany?
V době kdy přes Prahu nevede VRT* o tom nemá smysl uvažovat kromě snad dejme tomu jednoho, možná mimotaktového a hlavně nerailjetího páru. Ten by se mi líbil, ale je to spíš emocionální než racionální záležitost. I když pravda, vlak z Moskvy do Prahy (a K. Varů) nebo až do Nice si svůj smysl také našel.
_____________________________
*čili přinejmenším do 2040-50
05.05.2014 (16:27)  
tarten: Ano, uznavam - nekttere spoje v ICE jsou skutecne rychlejsi. Mate pravdu.

A ted mi reknete, na ktere konkretni datum a cas neni jizdenka pres Prahu vyrazne levnejsi nez cesta v ICE kolem. Berme prosim akcni cenu. Za zaklad by jel jen blbec.

Takže kdo chce rychlost, najde si trasu kolem.
Kdyz chce nekdo rychlost, tak zpravidla nema cas cekat pul dne na spoj, ktery jede o 30 minut rychleji nez spoj, ktery jede za 15 minut....

A obávám se, že by to Němci chtěli v Praze překousnout
Chapu to spravne, ze tvrdite, ze je vyhodnejsi jezdit z Berlina do Vidne kolem, ale zaroven byste chtel, aby prime spoje zustaly zachovany?

thingie: Kolik lidí používá denní vlaky z Berlína do Vídně?
To je dalsi vec. Rek bych, ze jich mnoho nebude...
registrovaný uživatel tarten 
05.05.2014 (16:23)  
R-2005: systémový přestup v uzlu Nürnberg, možná i nějaký ten přímý vlak.

Takový přímák tu už i byl, i když letos nejede.
(Ale pozor, já za ten první "vlastizrádný" příspěvek mám už -3 :-D )
registrovaný uživatel tarten 
05.05.2014 (16:11)  
ceskolipak: Mě by spíš zajímal cestovní potenciál natahovat RJ z Prahy na Vídeň až někam do Grazu...

Tak asi to taky nebude nic moc, ale ÖBB půjde hlavně o čistý průjezd tím novým nádražím. A končit v W. Neustadtu je takové dost na palici.

A obávám se, že by to Němci chtěli v Praze překousnout, i kdyby to mělo končit ve Vídni.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
05.05.2014 (16:06)  
Tady se zase sešlo názorů... občas se tu řeší úplné kraviny.

DB se v posledních letech snaží homogenizovat svoje produkty a standardizovat kulturu cestování jak napříč Německem, tak do blízkých zahraničních destinací, kam operují sólo nebo ve spolupráci s národním dopravcem. Příkladem může být obdobná modernizace vozů DB Bmpz dosazením sedaček z ICE 3, výměnou sklel, podlah a WC.

Začíná být pryč doba, kdy nám jezdil po jedné trati pestrobarevný cirkus různých vlaků s různou úrovní, jak vozového parku, tak služeb. DB chce to samé i na rameni Hamburg - Berlin - Dresden - Praha. DB je ráda, že někdo jiný to bude provozovat, ale chce garanci kvality a spolehlivosti. Proto je krok ČD zcela logický v situaci, kdy si ČD nemůže dovolit nákup přijatelné jednotky pro rychlost alespoň 230 km/h v dostatečném množství. Nevidím v této zakázce problém. ČD jsou národním dopravcem a i v letecké dopravě ČSA nelétá do zahraničí s ruským přestárlým šuntem. A stát dal ČSA na operativní či jiný leasing těch A319/320/321 peníze, aby zajišťovali spojení Prahy s pro Českou republiku obchodně důležitými místy v Evropě, potažmo nyní opět ve světě.

DB bude některé linky, kde jezdí klasické IC nahrazovat soupravami ICx, jiné budou budou nahrazeny přímo ICE. Až budou homologovány jednotky Velaro D v zahraničí, tak polovina z nich pomůže další expanzi do zahraniční a druhá polovina buď zvýšení spolehlivosti vnitrostátní dopravy nebo jejímu rozšíření. DB bude muset i tak, dle mého odhadu, pro nové VRT spojení (2017) Berlin - Erfurt - Nürnberg - München nechat vyrobit dalších minimálně 10 až 16 jednotek, aby pokryli potřeby této relace, protože nyní je zajišťována ICE-T.

A nyní se dostáváme zpět k úvahám o rozdělení EC ramena v Praze. V horizontu roku 2017 už nemá smysl vozbu přímých vlaků přes ČR řešit. Přes Erfurt a Nürnberg bude spojení Berlin - Wien rychlejší, ne o pár minut, ale v řádu hodin a určitě bude naplánován systémový přestup v uzlu Nürnberg, možná i nějaký ten přímý vlak.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
05.05.2014 (15:54)  
Cestujících Berlín - Wien je asi dost málo. Velká výměna cestujících je v Praze, ale tím, že se to v Praze utne příjdou cestující z Ústí do Brna, z Drážďan do Vídně nebo z Brna do Berlína o přímý spoj.

Mě by spíš zajímal cestovní potenciál natahovat RJ z Prahy na Vídeň až někam do Grazu...
registrovaný uživatel thingie  mail  
05.05.2014 (15:25)  
Kolik lidí používá denní vlaky z Berlína do Vídně? Možná to není tak málo, protože eurostatová čísla o leteckých cestujících se mi zdají menší, než kolik bych si tipoval, takže možná fakt jezdí vlakem. Ale možná taky jen tolik lidí mezí Vídní a Berlínem prostě necestuje...
05.05.2014 (15:00)  
Karel Kovařík: Ta myšlenka číslo 3 je vtip, nebo výstup přemýšlivého dopoledne v mateřské školce? Zkuste přemýšlet i odpoledne a ten cíl i cestu k němu popsat nějak podrobněji, ať se máme o čem bavit.

bartik09: Ano, taky tuším pozitivum za eurama, které za to ČD mají, ale třeba proč se se státními zárukami kupovaly mz vagony, které pak většinu času strávily v zahraničí? Dá se dokázat, že je to opravdu jednoznačně výnosná věc?

A těmi resty nemyslím jen domácí vozový park, ale hlavně intenzivnější zákaznickou orientaci, která jinak nastává jen když jim šlape na krk schopný koordinátor IDS nebo konkurence.
registrovaný uživatel tarten 
05.05.2014 (12:50)  
bartik: minimalne v pripade cesty z Berlina ma to EC porad 30 minut naskok.

Kde jste to viděl?
Berlin 8:46 - Wien 18:24, EC 173, JD 9:38 přes Prahu.
Berlin 11:34 - Wien 21:08, ICE se 2 přestupy, JD 9:34, tedy opět maličko rychleji
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko