Praha — Jako neodvratitelný lze už pravděpodobně vnímat neúspěch soukromého dopravce RegioJet při zajišťování vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk. I přes pokračující dominanci jediného dopravce ale patrně dojde k definitivnímu rozdělení vozebního ramene Graz – Praha – Hamburk právě v našem hlavním městě. O zkrácení extrémně dlouhých linek usiluje Deutsche Bahn už delší dobu, teď ale dvě zásadní indicie nasvědčují, že se Praha skutečně v dohledné době stane pro cestující z Rakouska do Německa přestupním bodem: jednak má na situaci vliv nasazení railjetů ČD a ÖBB; dnes navíc České dráhy zadaly výběrové řízení na modernizaci 93 vozů pro rychlost 200 km/h.
Dráhy chtějí přestavět 71 vozů řad Ampz, Bmz a WRmz, které pořídily od společnosti Siemens v letech 1999-2006, a dalších 22 vozů řady Bmz, které byly pořízeny od Rakouských spolkových drah. Mluvčí Petr Šťáhlavský nicméně zdůrazňuje: „Pokud jde o určení vozů, pak jsou to vozy pro mezistátní dopravu na nejvyšší úrovni v kategorii EC/IC. V současné době je však předčasné hovořit nebo spekulovat o jejich budoucím provozu do Německa. ČD v minulosti opakovaně deklarovaly zájem i v budoucnosti zajistit provoz na lince Praha - Hamburk v kooperaci s DB, tento náš zájem stále trvá.“ Dráhy podle něj o možné spolupráci s DB dále jednají, situaci ale momentálně nechtějí komentovat.
Rekonstrukce 63 vozů (Ampz, Bmz, WRmz) a opce na rekonstrukci 8 vozů Ampz bude zahrnovat revitalizaci interiéru, přečalounění (případně obměnu) sedaček a dosazení nových koberců, a to i ve druhé třídě. Dále proběhne komplexní obnova toalet, dosazení vnitřního i vnějšího audiovizuálního informačního systému, dosazení infrastruktury pro Wi-Fi a elektronický rezervační systém či modernizace klimatizace pro vyšší účinnost a spolehlivost.
U devíti vozů Ampz146, 26 vozů Bmz245 a sedmi vozů WRmz815 bude navíc vyměněn i centrální zdroj energie (CZE). U všech vozů budou také provedeny vyvazovací opravy a kompletní technická údržba včetně opravy podvozků a elektrovýzbroje; řada Ampz se pak dočká i výměny sedadel. ČD počítají s dokončením revitalizace do 17 měsíců od podpisu smlouvy. Celková hodnota zakázky by se měla pohybovat kolem 497,7 miliónu korun.
Druhé výběrové řízení se týká 22 vozů ř. Bmz odkoupených od ÖBB. U čtyř exemplářů bude provedena většina prací stejného rozsahu, jako u vozů Bmz245. Dalších devět má být přestavěno na velkoprostorové uspořádání, čímž vznikne vagon řady Bmpz.
Posledních devět vozů bude předěláno na víceúčelové velkoprostorové vozy nové řady Bbdmpz, obsahující prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí, bezbariérovou toaletu, služební oddíl a prostor pro přepravu kol. Všechny vozy budou taktéž vybaveny novým informačním systémem, koberci, Wi-Fi atp. a dostanou nový klimatizační systém a CZE, což je vzhledem k jejich stavu pochopitelné. Úpravy budou dokončeny do 14,5 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Celková hodnota zakázky se odhaduje na 424,7 milionů korun.
Pro větší přehled přinášíme kompletní seznam vozů (vč. využití zmíněné opce) po zmíněné rekonstrukci:
Řada | Počet kusů | Poznámky |
---|---|---|
Ampz143 | 11 | |
Ampz146 | 9 | |
Bmz241 | 15 | |
Bmz245 | 26 | |
WRmz815 | 10 | |
Bmz | 4 kusy | revitalizace původních vozů ÖBB |
Bmpz | 9 kusů | přestavba z vozů Bmz ÖBB |
Bbdmpz | 9 kusů |
Po dokončení všech přestaveb bude možné sestavit devět plnohodnotných souprav z vozů Ampz, WRmz, Bmz, Bmpz a Bbdmpz.
Zdroje: Kvalifikační dokumentace, Věstník veřejných zakázek I. a II., vyjádření ČD
Pocty primych cestujicich se daji jakztakz odvodit z mistenek. Nemci mistenkuji celkem dost. Nerikam, ze vsichni Nemci maji mistenku, ale lze se proste podivat, odkud tam ty mistenky jsou a z nich si nejaky obrazek udelat. Z tech lidi, co na trase vlak vyuziji budou ti primy cestujici maximalne jedno procento tipuju.
Obchodni cestujici poleti, Japonec a Cinan se po ceste podiva i na Prahu a zbyvaji ti, co maji strach z litani. A ti pojedou pres Linz. Ano, problem to bude pro cestujici z Usti do Kolina. Co se da delat, resenim by snad byly jen vlaky z Tromso do Istanbulu:-))
Ne že by průjezd Hlavákem byl nějaký ideál, ale nepřijde mi o nic méně logická než Ostravsko - Pha - Plzeň - Fr. Lázně. Nicméně to může ohrozit momentální nerozlomené krušnohorské spěšňákoexpresy formálně v kategorii R.
Erfurt - Norimberk má být přece na 250, takže o dost méně než polovina má být na 300. Čili Velaro D by si tam svoji rychlost 300 našlo, ale ICx na 250 neurazí.
No ale to je boj Němců...
Nejdřív vélké oči s Transrapidem, pak slepá ulička se smíšeným provozem na VRT, teď 250 km/h na novostavbách vedle "Stau", když se v jiných zemích staví na 350 a víc - no já jim do lokte strkat nebudu...
Z Bln do Vídně nevím, vlastně nevím ani kolik Bln - Praha, ale vzhledem k tomu, že ČSA končí s linkou Praha-Berlín to číslo nebude malé a řekl bych stoupající (vlak).
Velká výměna cestujících je v Praze, ale tím, že se to v Praze utne příjdou cestující z Ústí do Brna, z Drážďan do Vídně nebo z Brna do Berlína o přímý spoj
A kde je napsáno, že nemůže v budoucnu existovat přímá linka UnL (nebo třeba Cheb - UnL) - Brno (Břeclav)? V minulosti už také bylo. Proti tomu - nenapadá mě třeba ani přímé spojení UnL - Ostrava (Vsetín) a lidi jezdí. Já Litoměřice - ValMez a ten jeden přestup v Kolíně (případně druhý v Hranicích) mě nezabije...
A není?
(Zvlášť po té sabotáži ze strany ČNB.)
Mám dojem, že na tratích Hamburg–Berlin–Leipzig/Halle–Erfurt–Nürnberg–München těch třístovek moc nebude a tak se počítá spíš s ICx než s Velarem. Ale i tak tam bude rozhodující pokrok v jízdní době.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.