..: Na půdě FD ČVUT popisoval své vize ředitel KŽC Bohumil Augusta :..

Zaujaté obecenstvo, foto: Jan MácaPraha — Pondělní večery během zimního i letního semestru na Fakultě dopravní ČVUT v Praze patří již tradičně pravidelným přednáškám tamější Drážní společnosti. Po předchozí přednášce Karla Skalického, ředitele SOKV ČD Cargo Ústí nad Labem, tentokrát pozvání přijala osoba v železničních kruzích zřejmě daleko známější a také daleko rozporuplnější. Tou byl ředitel společnosti KŽC Doprava Bohumil Augusta, který představoval vize a plány své společnosti do budoucna i současný a minulý provoz tohoto hlavně nostalgického dopravce. Následné otázky publika z řad studentů ČVUT i některých středních škol a veřejnosti pak směřovaly i k železniční legislativě a například také k mnohokrát diskutovanému problému údržby nebo prodeje nevyužívaných železničních tratí.

Hrdý ředitel se chlubí publikací zachráněných vozidel, foto: Jan MácaPrvní kapitolou, které se po úvodním slově Zdeňka Michla jako představitele Drážní společnosti Bohumil Augusta ujal, byl pohled do historie a současnosti Klubu železničních cestovatelů, který samostatně začal působit jako občanské sdružení teprve v roce 2004. Postupně se jeho aktivity však podstatně rozrostly a nyní skupina KŽC vlastní tři motorové lokomotivy a vícero motorových a přípojných vozů, zejména pak řady 830 a 831. Mezi nejnovější přírůstky patří například motorová lokomotiva řady 749 odkoupená od Českých drah, anebo čtyři dvounápravové motoráky řady 810 získané na Slovensku. Kromě zvláštních vlaků na objednávku dnes KŽC Doprava provozuje síť tzv. motoráčků, jako například Podlipanský, Polabský, Podbrdský nebo Posázavský. Zcela samostatnou kapitolou pak je novinka v podobě provozu pražské městské vlakové linky S34 z Masarykova nádraží do Čakovic. KŽC dnes tvoří samotný Klub železničních cestovatelů jako zájmový spolek, a také společnosti KŽC, s.r.o. jako organizátor větších akcí a KŽC Doprava, s.r.o. jako drážní dopravce a provozovatel dráhy.

A tak jsme si koupili první motoráček., foto: Jan MácaCo se týče nostalgických výletních vlaků, zde určitě nechybí předsedovi KŽC sebevědomí: „Definovali jsme zcela nový segment trhu, který si našel v nejširší veřejnosti své trvalé zákazníky. Ostatní jsme inspirovali, jak se to má dělat a tak vznikly např. kopie našich projektů na Doupovsku, na tzv. Švestkové dráze, Kozí dráze, ale i nevydařené pokusy o podobné projekty např. do Jemnice atp. Někdo to uměl dotáhnout dále, jiný zůstal jen u teorie," píše se na webu KŽC. Jinak ale byla na přednášce v této otázce zmíněna zejména problematika financování. Provoz vlaků KŽC je financován téměř výhradně z veřejných rozpočtů, ať už obecních a městských, nebo krajských. I ty ale mají v poslední době tendenci se v některých případech zmenšovat, proto je stále nutno aktivně hledat nové a nové zdroje, a jak sám podotkl pan Augusta, takzvaně leštit kliky. Tržby z jízdného tvoří totiž většinou pouze okolo osmi až deseti procent nákladů. Jak však Bohumil Augusta opakovaně podotkl, náklady na údržbu a technické vybavení vozidel jsou natolik vysoké, že o žádném zisku nelze v podstatě mluvit.

V současné době plánuje KŽC Doprava rozšiřovat svou působnost kromě dalších krajů v České republice také na Slovensko, konkrétní detaily však zatím nebyly zveřejněny, jelikož jsou stále ve fázi vyjednávání s příslušnými samosprávnými úřady. Malý náznak možná přináší zprávy z Moravskoslezského kraje, kdy představitelé kraje a obcí podél tratě Opava východ - Jakartovice, kde byl nedávno zastaven provoz, chtějí objednat víkendové turistické výletní vlaky. Podle jednoho ze zdrojů probíhají jednání také s jedním soukromým dopravcem, jezdícím zatím hlavně v Čechách, kterým by mohla být právě firma KŽC Doprava.

A náš poslední přírůstek je Bardotka, kterou vidíte za mnou, foto: Jan MácaSamostatnou kapitolou, kterou ředitel KŽC zmínil, pak je legislativa a její aplikace zejména ze strany Správy železniční dopravní cesty, například v otázce rušení tratí, jejich údržby a obecně plnění povinností provozovatele dráhy. V tomto případě bylo poukazováno například na tratě, které nejsou legislativně zrušeny, ale SŽDC je trvale neudržuje a nechává dál a dál chátrat. Jedná se například o tratě jako Dobronín - Polná nebo Telnice - Oldřichov u Duchcova, ale i další. Zajímavostí je, že ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostává SŽDC dotace na každý kilometr tratě, včetně například prakticky zarostlých a rozkradených úseků jako Kralovice - Mladotice nebo Loket předměstí - Horní Slavkov-Kounice, na kterých vlak neprojel už mnoho let.

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o.Asi nejožehavějším tématem bylo také to nejnovější, provoz pražské městské linky S34. Zde diskutující poukazovali na kvalitu vozidel a jejich rozpory se Standardy kvality PID. Připomeňme, že KŽC Doprava dostává od hlavního města Prahy za každý ujetý kilometr 76,56,– Kč a má uzavřenu desetiletou smlouvu. Do pěti let pak dopravce musí na minimálně polovinu výkonů nasadit nízkopodlažní vozidlo. „Uvidíme, zdali my dříve koupíme nízkopodlažní vozidlo, nebo zdali se dříve změní Standardy kvality“, uvedl Bohumil Augusta. V této otázce poukázal na to, že standardy jako nízkopodlažnost, vakuové toalety nebo audiovizuální informační systém podstatně zdražují celkovou cenu služby, aniž by to bylo v dnešní době s ohledem na finanční možnosti nutné. Avizoval, že očekává zmírnění těchto požadavků ze strany krajů, kterým nyní dochází peníze a ČD po nich navíc chtějí za tyto nová vozidla peníze další. I na tři ze čtyř motorových vozů, které nyní na lince do Čakovic jezdí, však bude muset zřejmě i KŽC nainstalovat dle požadavků společnosti ROPID v následujících letech audiovizuální informační systém. I ten hodnotí na podobném vlaku Bohumil Augusta jako zbytečný.

Asi již posledním bodem jeho přednášky byly nové požadavky na vybavení vozidel moderní technikou. Počínaje rokem 2015 (původní termín byl začátek roku letošního, nicméně po protestech ČD a ČD Cargo byl termín odložen) budou totiž všechna železniční vozidla zřejmě muset být vybavena tzv. živákem, tj. kontrolou bdělosti strojvůdce, stejně jako příslušným komunikačním zařízením dle tratě (TRS, GSM-R apod.). Tyto požadavky označil šéf KŽC jako velmi náročné pro malé muzejní dopravce a vozidla, která vyjedou několikrát do roka.

Závěrečná diskuze pak byla zpestřena některými osobními zážitky osoby pana Augusty například v oblasti železničních mimořádných událostí.

Informace o dalších přednáškách a akcích Drážní společnosti naleznete na tomto odkazu.

Zdroje: KŽC Doprava, ROPID, SŽDC, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.4.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Praha Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
21.04.2014 (16:29)  
Bohumil Stejskal: Nikoliv, hovořil o MU na vlečce v Lysé nad Labem a pak o střetu s osobou poblíž Vysočan. Událost v Nižboru zřejmě nebyla publikovatelná před širokou veřejností…
21.04.2014 (14:13)  
MJ: Částku zmínil kamarád z Ropidu.
21.04.2014 (14:09)  
zpestřena některými osobními zážitky osoby pana Augusty například v oblasti železničních mimořádných událostí
Oceňuji autorův smysl pro humor, doufám tedy, že to byla narážka na "evakuaci cestujících" v Nižboru, kde se to fakt povedlo udělat pestré :-)
registrovaný uživatel thingie  mail  
21.04.2014 (13:04)  
No, zbytečné. Budu se opakovat, ale ty požadavky ropidu jsou na spodní hraně toho, co si můžou dovolit skrz příslušnou vyhlášku vlády a zákon. Je pravda, že si na sebe a hlavně kraje stát ušil pěknou past, protože zajišťování VHD to holt prodraží, a asi z toho nakonec nějaké výjimky a slevy budou, čistě proto, že to možná skutečně nepůjde jinak.

Nicméně tahle forma prezentace je stejně leda k vzteku. Ten člověk by si měl uvědomit, že nevyhrál žádné výběrové řízení, ale dostal zakázku přímo. To je sice za určitých okolností OK, ale nemyslím, že by měl právo takhle držkovat o tom, co je a není zbytečné. Kdyby VŘ proběhlo a ukázalo se, že nikdo za srovnatelnou cenu nic nenabídne (jakkoliv tu hladově kolem obíhá několik domácích a pár zahraničních dopravců), zrušilo se a zakázku na vtipný motoráček dostalo KŽC přímo, no, tak dobře. Ale to se nestalo. Tak ať nepindá o tom, jak je audiovizuální informační systém zbytečný. To je k vzteku.
20.04.2014 (23:55)  
Je třeba rozlišovat, co z toho, co vyjmenoval, je opravdu zbytečné, a co je naopak mimo muzejní dopravu potřebné. I ČD jezdí na této trati vozidly s vysokou podlahou, někde možná ještě s otevřeným systémem záchodů, a je to OK, takže vytýkat jinému dopravci, že toto nemá, není na místě. Kromě toho se bez toho kvalita nezboří, když se tam stejně většinou nastupuje prakticky ze země. Informační systém by už ale mít měl, je standardem v celé PID a pomáhá náhodným cestujícím ji využít, čímž mají o důvod méně jet auty. Jestli si pořídí elektronický anebo to bude hlásit doprovod (a neslyšícím ukazovat tabulky), je jeho problém. A to zabezpečení, vzal bych standard na dané trati, který by měl odpovídat parametrům tamního provozu. Pokud to není nic extra drahého, jako že ČD si to asi celkem bez problémů pořídily, tak by to měl mít také. Ale on ten pán už jinde o sobě dokázal své, takže určitá rezerva je samozřejmostí.
20.04.2014 (22:58)  
Nic není nutné, vše je zbytečné, vše je finančně náročné... Blázen, navíc nebezpečnej...
registrovaný uživatel vrbam 
20.04.2014 (20:34)  
Po přečtění článku jsem se podbavil - přizpůsobovat dopravu dopravci co na to nemá, to je teda pěkný výsměch. Opravdu cesta kupředu.
registrovaný uživatel thingie  mail  
20.04.2014 (11:12)  
To není složitá matematika, DPP deklaruje asi miliardu a 300 mega cestujících přepravených ročně. Kdyby se na každou cestu prodala jízdenka za 24 korun, a náklady DPP zůstaly u nějakých 15 miliard, tak se fakt můžem vozit ve zlatě.

Kdyby si naproti tomu milion obyvatel Prahy koupil měsíční kupon za 500, každý měsíc, tak dá každej ročně 6 tisíc, ale to krát milion je slaboučká třetinka toho, co potřebujeme. A nezachrání to ani dva miliony pravidelných zákazníků...
20.04.2014 (10:51)  
Mohu to chápat tak, že teda ta jízdenka za 28 korun plusmínus reprezentuje náklady na tu cestu, a cokoliv levnějšího se dotuje?
Ano, tak nějak. Počítal jsem to před pár lety z výroční zprávy, kde potřebné údaje byly. Ještě mohu doplnit, že na jednorázové jízdenky jezdí v Praze 11 % cestujících, zdarma jich jezdí 27 %, na časové jízdenky 61 %.
20.04.2014 (10:15)  
U dopravy zahrnuté do nějakého IDS je to s jízdným složitější než jinde. Kromě dopravce totiž jízdenky prodává i organizátor IDS a takto vybrané jízdné pak přerozděluje dopravcům. Pokud tedy řekneme, že dopravce "bere dotace", musíme si uvědomit, že se nejedná o "dotace čisté". Jejich část totiž nejsou žádné dotace, ale jízdné, které organizátor vybral a jen ho přeposílá dopravci.
To znamená, že při "hrubých dotacích" 76,56 Kč/vlkm jsou "čisté dotace" o něco nižší.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko