..: Na půdě FD ČVUT popisoval své vize ředitel KŽC Bohumil Augusta :..

Zaujaté obecenstvo, foto: Jan MácaPraha — Pondělní večery během zimního i letního semestru na Fakultě dopravní ČVUT v Praze patří již tradičně pravidelným přednáškám tamější Drážní společnosti. Po předchozí přednášce Karla Skalického, ředitele SOKV ČD Cargo Ústí nad Labem, tentokrát pozvání přijala osoba v železničních kruzích zřejmě daleko známější a také daleko rozporuplnější. Tou byl ředitel společnosti KŽC Doprava Bohumil Augusta, který představoval vize a plány své společnosti do budoucna i současný a minulý provoz tohoto hlavně nostalgického dopravce. Následné otázky publika z řad studentů ČVUT i některých středních škol a veřejnosti pak směřovaly i k železniční legislativě a například také k mnohokrát diskutovanému problému údržby nebo prodeje nevyužívaných železničních tratí.

Hrdý ředitel se chlubí publikací zachráněných vozidel, foto: Jan MácaPrvní kapitolou, které se po úvodním slově Zdeňka Michla jako představitele Drážní společnosti Bohumil Augusta ujal, byl pohled do historie a současnosti Klubu železničních cestovatelů, který samostatně začal působit jako občanské sdružení teprve v roce 2004. Postupně se jeho aktivity však podstatně rozrostly a nyní skupina KŽC vlastní tři motorové lokomotivy a vícero motorových a přípojných vozů, zejména pak řady 830 a 831. Mezi nejnovější přírůstky patří například motorová lokomotiva řady 749 odkoupená od Českých drah, anebo čtyři dvounápravové motoráky řady 810 získané na Slovensku. Kromě zvláštních vlaků na objednávku dnes KŽC Doprava provozuje síť tzv. motoráčků, jako například Podlipanský, Polabský, Podbrdský nebo Posázavský. Zcela samostatnou kapitolou pak je novinka v podobě provozu pražské městské vlakové linky S34 z Masarykova nádraží do Čakovic. KŽC dnes tvoří samotný Klub železničních cestovatelů jako zájmový spolek, a také společnosti KŽC, s.r.o. jako organizátor větších akcí a KŽC Doprava, s.r.o. jako drážní dopravce a provozovatel dráhy.

A tak jsme si koupili první motoráček., foto: Jan MácaCo se týče nostalgických výletních vlaků, zde určitě nechybí předsedovi KŽC sebevědomí: „Definovali jsme zcela nový segment trhu, který si našel v nejširší veřejnosti své trvalé zákazníky. Ostatní jsme inspirovali, jak se to má dělat a tak vznikly např. kopie našich projektů na Doupovsku, na tzv. Švestkové dráze, Kozí dráze, ale i nevydařené pokusy o podobné projekty např. do Jemnice atp. Někdo to uměl dotáhnout dále, jiný zůstal jen u teorie," píše se na webu KŽC. Jinak ale byla na přednášce v této otázce zmíněna zejména problematika financování. Provoz vlaků KŽC je financován téměř výhradně z veřejných rozpočtů, ať už obecních a městských, nebo krajských. I ty ale mají v poslední době tendenci se v některých případech zmenšovat, proto je stále nutno aktivně hledat nové a nové zdroje, a jak sám podotkl pan Augusta, takzvaně leštit kliky. Tržby z jízdného tvoří totiž většinou pouze okolo osmi až deseti procent nákladů. Jak však Bohumil Augusta opakovaně podotkl, náklady na údržbu a technické vybavení vozidel jsou natolik vysoké, že o žádném zisku nelze v podstatě mluvit.

V současné době plánuje KŽC Doprava rozšiřovat svou působnost kromě dalších krajů v České republice také na Slovensko, konkrétní detaily však zatím nebyly zveřejněny, jelikož jsou stále ve fázi vyjednávání s příslušnými samosprávnými úřady. Malý náznak možná přináší zprávy z Moravskoslezského kraje, kdy představitelé kraje a obcí podél tratě Opava východ - Jakartovice, kde byl nedávno zastaven provoz, chtějí objednat víkendové turistické výletní vlaky. Podle jednoho ze zdrojů probíhají jednání také s jedním soukromým dopravcem, jezdícím zatím hlavně v Čechách, kterým by mohla být právě firma KŽC Doprava.

A náš poslední přírůstek je Bardotka, kterou vidíte za mnou, foto: Jan MácaSamostatnou kapitolou, kterou ředitel KŽC zmínil, pak je legislativa a její aplikace zejména ze strany Správy železniční dopravní cesty, například v otázce rušení tratí, jejich údržby a obecně plnění povinností provozovatele dráhy. V tomto případě bylo poukazováno například na tratě, které nejsou legislativně zrušeny, ale SŽDC je trvale neudržuje a nechává dál a dál chátrat. Jedná se například o tratě jako Dobronín - Polná nebo Telnice - Oldřichov u Duchcova, ale i další. Zajímavostí je, že ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostává SŽDC dotace na každý kilometr tratě, včetně například prakticky zarostlých a rozkradených úseků jako Kralovice - Mladotice nebo Loket předměstí - Horní Slavkov-Kounice, na kterých vlak neprojel už mnoho let.

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o.Asi nejožehavějším tématem bylo také to nejnovější, provoz pražské městské linky S34. Zde diskutující poukazovali na kvalitu vozidel a jejich rozpory se Standardy kvality PID. Připomeňme, že KŽC Doprava dostává od hlavního města Prahy za každý ujetý kilometr 76,56,– Kč a má uzavřenu desetiletou smlouvu. Do pěti let pak dopravce musí na minimálně polovinu výkonů nasadit nízkopodlažní vozidlo. „Uvidíme, zdali my dříve koupíme nízkopodlažní vozidlo, nebo zdali se dříve změní Standardy kvality“, uvedl Bohumil Augusta. V této otázce poukázal na to, že standardy jako nízkopodlažnost, vakuové toalety nebo audiovizuální informační systém podstatně zdražují celkovou cenu služby, aniž by to bylo v dnešní době s ohledem na finanční možnosti nutné. Avizoval, že očekává zmírnění těchto požadavků ze strany krajů, kterým nyní dochází peníze a ČD po nich navíc chtějí za tyto nová vozidla peníze další. I na tři ze čtyř motorových vozů, které nyní na lince do Čakovic jezdí, však bude muset zřejmě i KŽC nainstalovat dle požadavků společnosti ROPID v následujících letech audiovizuální informační systém. I ten hodnotí na podobném vlaku Bohumil Augusta jako zbytečný.

Asi již posledním bodem jeho přednášky byly nové požadavky na vybavení vozidel moderní technikou. Počínaje rokem 2015 (původní termín byl začátek roku letošního, nicméně po protestech ČD a ČD Cargo byl termín odložen) budou totiž všechna železniční vozidla zřejmě muset být vybavena tzv. živákem, tj. kontrolou bdělosti strojvůdce, stejně jako příslušným komunikačním zařízením dle tratě (TRS, GSM-R apod.). Tyto požadavky označil šéf KŽC jako velmi náročné pro malé muzejní dopravce a vozidla, která vyjedou několikrát do roka.

Závěrečná diskuze pak byla zpestřena některými osobními zážitky osoby pana Augusty například v oblasti železničních mimořádných událostí.

Informace o dalších přednáškách a akcích Drážní společnosti naleznete na tomto odkazu.

Zdroje: KŽC Doprava, ROPID, SŽDC, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.4.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Praha Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
27.04.2014 (0:48)  
to arj:
omlouvám se za fabulaci, já jenom chtěl ukázat, jak se dá hrát s čísly

RJ: akcionář soukromník
ČD: jediný akcionář stát
SŽDC: zřizovatel stát

Rovnice je"
úhrada Ú = VLKM x (C + DC)
- Úhrada = VLKM x C x (1+i) + VLKM x DC,
kde:
- „C“ je úhrada za 1 vlkm,
- „DC“ je celková výška nákladov dopravcu za použitie železničnej dopravnej cesty

když bude provozovat dopravu RJ, připadne mu C1, protože DC zaplatí SŽDC, takže soukromník dostane C1 jako podíl na zisku a stát dostane daně D1

když bude provozovat dopravu ČD, připadne mu C2 (nebo C1, protože DC zaplatí SŽDC, takže stát dostane C2 ako podíl na zisku a stát dostane daně D2

DC dostane v obou případech SŽDC, takže stát dostane DC a stát dostane daně D3

takže stát dostane v případě
RJ DC plus D1 (výdaj je U1 minus DC minus D1)
ČD C plus DC (výdaj je U2 minus C minus DC)

Samozřejmě sníženo o náklady

V případě, že všichni mají tržby pouze ve výši nákladů, pak stát dostane
RJ 0 (výdaj je U1)
ČD 0(výdaj je U2)

Pořád vychází výhodněji nižší U

Je to fakt složité
26.04.2014 (7:37)  
thingie 21.04.2014 (13:04) "No, zbytečné. Budu se opakovat, ale ty požadavky ropidu jsou na spodní hraně toho, co si můžou dovolit skrz příslušnou vyhlášku vlády a zákon. Je pravda, že si na sebe a hlavně kraje stát ušil pěknou past, protože zajišťování VHD to holt prodraží, a asi z toho nakonec nějaké výjimky a slevy budou, čistě proto, že to možná skutečně nepůjde jinak."

Reálný výsledek je ten, že se pro nedostatek financí škrtají spoje a lidé jsou tlačeni do aut, což můžeme v mnoha oblastech pozorovat již dnes. Moderní vozidla sama o sobě úspěch rozhodně nezaručí, je-li primárním požadavkem na dopravní systém dostat se někam v rozumném čase za rozumnou cenu.

thingie 22.04.2014 (11:21) "Některé dopravní systémy v Asii jsou pak v čistém plusu, jenže tam by je nikdy nenapadlo postavit metro do pole, ale každej metr u té stanice metra prodají, pronajmou a zastaví."

Potom ale ten dopravní systém používá tolik lidí, že je tam musejí mačkat do vozů zřízenci. To je extrém, který bych u nás viděl nerad, přestože by ta tlačenice provoz zřejmě zaplatila. Nehledě na důsledky příliš husté zástavby pro život. Stanice v polích je ovšem opačný extrém, tady se u nás opravdu plýtvá.

Jinak ale zcela souhlasím s tím, že mělo být vypsáno řádné výběrové řízení a dodrženy nějaké minimální podmínky, a že si zástupce onoho dopravce nemá důvod nějak vyskakovat. I když ČD dostaly dlouhodobé smlouvy podobným způsobem, ty podmínky aspoň zčásti splňují.
registrovaný uživatel arj 
25.04.2014 (15:35)  
Prastavak: jsem použil objektivní informace z předchozího příspěvku

Informace sice objektivní jsou, ale já to myslel tak, že:
- Regiojet SK dostává od slovenského MD za km částku blízkou 200 Kč
- Regiojet CZ podal do tendru českého MD nabídku, ve které požadoval částku blízkou 200 Kč/km
- ČD i jiní dopravci (KŽC), jezdící v rámci PIDu, dostávají částku v řádu 100 Kč/km = cca polovinu toho, co Jančura dostává na Slovensku (v bratislavském "IDS") a chtěl dostávat od MD ČR

Srovnání s aktuální skutečností tratě OC-OP-OV je obtížné, protože nejprve novináři vytáhli, že ČD dostávají taky částku kolem 200 Kč/km (v letech 2010,2011). Na toto zjištění ČD reagovaly nejprve značně rozhořčeně, po týdnu ovšem vyrukovaly s informací "to už neplatí, v loňském roce jsme dostávali na tuto trať jen 120 Kč". Přesnost čísel negarantuji, ale +- v těchto úrovních to bylo

M.Jaroš: OL - OVA přes Krnov a kolik na ní dostávaly ČD v minulých letech, ovšem s nikoliv novými, ale už z větší nebo celé části zaplacenými vozidly

Při pohledu do "řazení" (na Želpage) vidím, že ČD jezdí na téhle trati spíš s řadou 843 + reko-vozidly - takže z pohledu cestujícího "opravenými" (tuší někdo, jak cestující "rekonstrukce z gruntu" vnímají?), z účetního hlediska zřejmě "novými".

Ale chtěl jsem tím říct, že vláček 843+nějaké přívěšáky nebo Jančurův motoráček nejsou ekvivalentem ešusů, které vozí pražské okolí za poloviční peníze.
25.04.2014 (13:50)  
domnívám se, že jsem použil objektivní informace z předchozího příspěvku:
Ještě jednou: z předchozího příspěvku jsem použil:
... na ty necelé 2 stovky Kč, které Jančura chtěl za rychlík OC-OP-OV neboli dvojnásobek toho, co "ošklivé" ČD dostávají od ROPIDu nebo ostatních krajů

Jančura = 200
ČD = 100 (200 děleno 2)
Pro propočet jsem použil vzorec ze smlouvy
Úhrada za cestu může být od 0 (to asi fakt ne) do 100 (při větší by ČD musí doplácet ze svého)
Zaokrouhleno na desítky: 10; 90 a střed 50

Při úhradě 10
Jančura = 200 - 10 = 190
ČD = 100 - 10 = 90
Jančura : ČD = 190 : 90 = 2:1

Při úhradě 90
Jančura = 200 - 90 = 110
ČD = 100 - 90 = 10
Jančura : ČD = 110 : 90 = 11:1

Při úhradě 50
Jančura = 200 - 50 = 150
ČD = 100 - 50 = 50
Jančura : ČD = 150 : 50 = 3:1

V každém z uvedených příkladů tedy vychází ČD jako nejhospodárnější provozovatel, když mu stačí polovička
25.04.2014 (12:33)  
Prastravak: Když už něco porovnáváte, tak to prosím porovnávejte alespoň objektivně.

Na Slovensku a v ČR jsou diametrálně odlišné poplatky za dopravní cestu a odlišný je i způsob jejich placení, který je u nás zahrnut v ceně celkového výkonu, zatímco na Slovensku to berou zvlášť.

Rovněž tržby z jízdného na trasách Bratislava - Dunajská Streda - Komárno a Olomouc - Krnov - Ostrava nebudou určitě stejné, stejně jako vozidla, která nasazuje RegioJet SK / České dráhy.

Pokud už chcete porovnání, tak porovnejte kolik chtěl RegioJet na trasu OL - OVA přes Krnov a kolik na ní dostávaly ČD v minulých letech, ovšem s nikoliv novými, ale už z větší nebo celé části zaplacenými vozidly.


Poplatek za dopravní cestu rozhodně v ČR nečiní Vámi uváděných 83 korun za kilometr, to jste někde úplně jinde.
25.04.2014 (12:10)  
baví mě uvádění věcí na pravou míru (stejně jako dědečka v Saturninovi)
Takže € 4,52 plus poplatek za DC mi vychází řádově na ty necelé 2 stovky Kč, které Jančura chtěl za rychlík OC-OP-OV neboli dvojnásobek toho, co "ošklivé" ČD (i KŽC) dostávají od ROPIDu nebo ostatních krajů.

Dnešní kurz je 27,445 Kč/EUR

JANČURA
Úhrada = 200 Kč/km,
C = 4,52 EUR/km x 27,445 Kč/EUR = 116,64 Kč/km
na DC zbývá 200 - 117 = 83 Kč/km

ČD
2 stovky Kč, které Jančura chtěl za rychlík OC-OP-OV[/b] neboli dvojnásobek toho, co "ošklivé" ČD (i KŽC) dostávají
Úhrada = 200 Kč/km děleno 2 = 100 Kč/km
DC = 83 Kč/km, předpokládám, že cena musí být stejná
C = 100 - 83 = 17 Kč/km

Poměr Jančura : ČD = 7:1 !!!!!!!

Teď se už nedivím, proč se ten Jančura o ty vlaky tak dere, když chce 7x více než ČD
registrovaný uživatel arj 
24.04.2014 (12:46)  
CART: stát, potažmo kraje, nedokáží plánovat své výdaje

V tomto případě není problém, že "si nedokáží naplánovat" - stačí, když se zeptají u sousedů ... viz smlouva mezi slovenským MD a Jančurou (dá se najít na stránkách ministerstva):

Z m l u v a
o dopravných službách vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy na železničnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno
Článok 6
Úhrada za služby vo verejnom záujme
(1) Za realizáciu dopravných služieb vo verejnom záujme prináleží dopravcovi úhrada za poskytovanie týchto služieb od objednávateľa. Úhrada pre obdobie každého CP sa stanoví
podľa vzorca::
- Úhrada = VLKM x C x (1+i) + VLKM x DC,
kde:
- „VLKM“ je rozsah dopravného výkonu vo vlkm, stanovený pre obdobie platnosti príslušného CP postupom podľa tejto zmluvy, pričom sa zohľadnia zrážky za nerealizované alebo chybné výkony,
- „C“ je úhrada za 1 vlkm , ktorá je 4,52 €/vlkm (slovom štyri eura päťdesiatdva centov) v cenovej úrovni roku 2011,
- „i“ je kumulatívny medziročný prírastok indexu spotrebiteľských cien v percentách, publikovaný Štatistickým úradom Slovenskej republiky za všetky obdobia predchádzajúce začiatku platnosti príslušného CP od začiatku roku 2011,
- „DC“ je celková výška nákladov dopravcu za použitie železničnej dopravnej cesty predmetných vlakov na trati, a to v rozsahu základných prístupových práv v
zmysle bodu B1, prílohy č.13 zákona o dráhach, vzťahujúca sa na jeden vlkm (eur/vlkm).

Takže € 4,52 plus poplatek za DC mi vychází řádově na ty necelé 2 stovky Kč, které Jančura chtěl za rychlík OC-OP-OV neboli dvojnásobek toho, co "ošklivé" ČD (i KŽC) dostávají od ROPIDu nebo ostatních krajů.

Přičemž ten Haškův článek je o průšvihu, který nastane - buď bude úhrada za dopravní obslužnost daleko víc (a kdo to "víc" přidá) nebo bude zajišťována tím, co jezdí dnes, akorát o dalších 5-10 let starším. A to, jak sám říkáte do vlaku prostě nenaláká
registrovaný uživatel CART 
24.04.2014 (11:04)  
ARJ - to, že stát, potažmo kraje, nedokáží plánovat své výdaje, nic nemění na tom, že cestujícího z autobusu nebo dokonce auta do vlaku prostě nenalákáte, když ten vlak bude "kýbl".
registrovaný uživatel arj 
24.04.2014 (10:38)  
nalákat cestující. A to prostě bez moderních vozidel nepůjde

Bohužel ovšem není jasné, kdo a za co ta moderní vozidla nakoupí:
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/zpravy/hasek-neni-jasne-financovani-regionalni-zeleznice-po-roce-2019/1071038
registrovaný uživatel CART 
24.04.2014 (9:49)  
Pan Augusta bohužel uvažuje v intencích nostalgického dopravce - také by mne bavilo jezdit si s vláčky v měřítku 1:1, opravdu ano, ale aby to mělo aspoň trochu ekonomický smysl, tak musí nalákat cestující. A to prostě bez moderních vozidel nepůjde.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko