..: Smlouvu na pražskou linku S34 získala KŽC Doprava :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.

Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odůvodňuje svoje rozhodnutí legislativními a právními obavami: „Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," uvedl mluvčí společnosti Filip Drápal. „Otevírání železničního trhu pro soukromé dopravce je složité,“ doplňuje radní pro dopravu hlavního města Jiří Pařízek. Těmto postojům však oponuje například Jan Šatava ze společnosti Rail system, která provozuje dopravu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze v Ústeckém kraji: „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ říká Šatava.

Rozhodnutí ROPIDu je dalším šrámem v procesu liberalizace osobní dopravy, která je i v současnosti téměř v celé České republice objednávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, na základě desetiletých smluv s Českými drahami. Takový postup umožňovala starší legislativa, po naplnění stávajících kontraktů v roce 2019 už ale podobný postup bude právně napadnutelný. Proti trendu uvolňování dopravního trhu se však staví i nový ministr dopravy Antonín Prachař, jenž vypisování tendrů na rychlíkové linky odložil navzdory plánům schváleným několika předchozími vládami. Argumenty jsou přesto odlišné: na rozdíl od rychlíků je linka S34 zapojena do Pražské integrované dopravy, a objednatel tak nemusí řešit společné odbavení – ve vlacích na území hlavního města platí zóna 0 PID. ROPID alespoň slibuje zveřejnění smlouvy, kterou hlavní město s firmou KŽC Doprava uzavřelo.

Bez ohledu na konflikty ohledně výběru dopravce lze však běžným pozorováním zjistit, že nová linka si minimálně v dopravních špičkách našla své cestující a vlaky jezdí slušně obsazené. Omezení naopak představuje vozový park: na lince dnes jezdí staré motorové vozy řady 810, které dopravce odkoupil ze Slovenska. Podle serveru iDnes.cz budou navíc tyto vlaky jezdit z centra do Čakovic možná až dalších pět let. Kritické hlasy argumentují, že na poměry moderní příměstské železnice je taková volba vozidel nevhodná, ať už svou technickou a morální zastaralostí, nebo kvůli špatné použitelnosti pro cestující s omezenou mobilitou.

Zdroje: iDnes.cz, ROPID, KŽC Doprava


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.3.2014 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus ČR Praha


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer BigDye 
29.03.2014 (7:41)  
Martin Jarath: přesně tak. S34 jezdí stylem 20 min. jízda, 40 min pauza. Pak když se to přepočte na kilometry, tak to samozřejmě vyjde vysoko, jinak to vyjít nemůže.
Osobně bych S34 nejradši viděl v trase Čakovice - hl.n. - Kačerov - Krč. To by pak proběhy i vytíženost letěly raketově nahoru a cena by vypadala daleko líp.
29.03.2014 (7:18)  
Martin Jarath: průměrný denní běh vozidla necelých 130 kilometrů
No ale tak to je spatne, ne? Clovek si prece nemusi hned kupovat pivovar, kdyz se chce sem tam napit piva... :-)

Praha proste neni schopna zajistit spojeni na letiste Vaclava Havla, tak aspon objednala spojeni na letiste Kbely.
29.03.2014 (5:37)  
Ještě k té ceně...

Ač ta linka, její vozidla a dost dalšího mi nejsou zrovna po chuti, tak cena za výkon nemusí být nutně tak vysoká, když si uvědomíme, že se jedná o linku s tragickými proběhy vozidel (motají se na tom dvě, aby víc stály, než jezdily) a že snad časem ta 810 stačit nebude, takže už nyní je nutné si vydělat na ono novější vozidlo, kde pak odpisy odpálí cenu za km úplně jinam (při minimálních probězích, zatím se ta 810 snad využije o víkendu někde jinde, ale zajištěno to není).
Navíc není ani jasné, jak je to s jízdným. Takže prosté srovnání cen s jinými linkami může být zcela mimo mísu.

Samozřejmě se můžeme ptát, zda to nešlo udělat jinak. Ale linka nebyla vypsána s ničím dalším a je vedena tak, že ani moc s ničím propojit nelze (možnosti pražského uzlu), akorát o víkendu má dopravce šanci s vozidlem něco "podnikat".

Edit:
Denně 2 motoráky ujedou cca 360 km denně. Tj. průměrný denní běh vozidla necelých 130 kilometrů. To je zoufale málo.
29.03.2014 (5:31)  
pokud pojedu z Roztok do Čakovic, tak by se hodil taky, ale na nádraží TGM se na něj můžu jenom podívat, jak odjíždí, protože jízdní řád je schválně vymyšlen tak, aby spoje nenavazovaly

Tenhle blud máte odkud? Poloha S34 je daná polohou ostatních vlaků na neratovické (a ty jsou dané možnostmi křižování), poloha kralupských vlaků je pak daná mj. eurotaktem, potřebou v podstatě přesného uzlu v Lovosicích atd.
Tady se ani nemuselo nechtít, aby to nevyšlo...


Chary:
Přesné znění smlouvy neznám, ale určitě tam bude cosi o postupném náběhu (právě 5 let?) nebo procentech plnění, takže je klidně možné, že "zatím" vyhoví i ta 810 (to fakt nejsou aspoň trochu "vylepšené).
Ono to není zdaleka jediná trať, kde se "vysoutěžila" 810 a "splnila". Podívat se lze i na Slovensko, kde taky RJSK neplní vše (vůči smlouvě, ne "předvolebním PR slibům").
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
29.03.2014 (1:35)  
Já tu kauzu teda zas tolik nesleduju, ale

http://ekonomika.idnes.cz/stary-motorovy-vlak-z-prahy-do-cakovic-drahy-dotace-fhk-/eko-doprava.aspx?c=A131001_1983213_eko-doprava_fih

tady Drápal slibuje vypsat soutěž a zde se píše, že to bylo bez tendru? Nepředpokládám, že by tiskový mluvčí Ropidu otevřeně a bez skrupulí lhal do médií, takže to máme ve zprávě na ŽP blbě?

A dále, v tom odkazu od Pepy Petráka se píše v bodě 8.1.Z Stáří vozidel ... není starší než 25 let ...
Poslední 810 byly vyrobene v roce 1982, čili těm nejmladším je 31 let. To mi taky nějak neštimuje, ale jelikož ten kontrakt dostali, tak nemůžou přeci jezdit 31+ let starejma 810 v rozporu s pravidly Ropid. To jsou už dvě věci, který máme ve zprávě blbě.

No a konečně, bod 2.1.Z Bezbariérovost vlaků -
Dopravce provozuje určitý podíl bezbariérově přístupných vozidel. Jaká další vozidla provozuje KŽC v rámci Ropid, aby splnil "určitý podíl" bezbariérovosti? Předpokládám, že za "určitý podíl" se nepovažuje "nic" zhruba v duchu, že nula je taky procento.
29.03.2014 (0:42)  
Super. Už se těším až bude Ropid měřit stejným metrem všem a např. v autobusové dopravě přiklepne nějakou městskou linku Jardovi Malému s dvojicí RTO, který má sice nejhorší vozový park, ale dokáže pustit nejvíc na úplatcích!
Na co jsou standarty kvality, když prachy tečou do 810 a 451??? Ještěže jezdím načerno, platit za jízdu v muzejních vozidlech mě fakt nikdo nutit nemůže!!!
A kde je slavná Federace Strojvedoucích, která pořád křičí, že jim soukromníci berou práci? Asi mají jiné zájmy.
Registrierter Benutzer Pazzy 
28.03.2014 (23:12)  
Já jel nedávno z Kbel, jel jsem, protože busem to byla fakt otrava, hromada přestupů, stání, problémy. Ale vlakem to bylo plynulé, dokonce když přijel o 10 minut později a o nízké podlaze si mohl nechat zdát...
Bohužel jel rychlík, já jsem chtěl ukázat mé zahraniční návštěvě, jaké veterány ještě máme... :-/
810 v příměstské dopravě je prostě ostuda....
Registrierter Benutzer VencaM 
28.03.2014 (23:08)  
-> Bóřa
Až na to, že se tohle nedělalo podle zákona o veřejných zakázkách. V dopravě platí zákon č.194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Ten toto umožňuje (někdy bohužel a někdy naštěstí).

Jen tak mezi řečí k tomuto tématu kapitola 3 na staně 19: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/B5163C15-7B7F-48D7-B58D-E8F599231601/0/zelenakniha.pdf

V.
28.03.2014 (22:15)  
Tech 76,56 korun za vlakový kilometr je co? Dotace a k tomu budou mit jeste nejakym zpusobem trzbu z jizdneho, nebo je to proste kompletni cena? Predpokladam ze vetsina cestujicich tam jezdi na PID litacku...
28.03.2014 (21:41)  
Kdo maže, ten jede (či spíše jezdí) :) Jinak si to neumím vysvětlit. V dnešní době nasadit 810, když by byla k dispozici např. Arriva a její modernizovane německé 628...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko