..: Belgické lokomotivy míří do Česka, hodí se soukromým dopravcům :..

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.

Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.

Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.6.2014 (15:16)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá) Slovensko (celé) Belgie


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
Registered user Jugy  mail  
24.06.2014 (15:46)  
Že by lokomotivy 351.001 - 351.012? :-)
Registered user Sim 
24.06.2014 (11:54)  
Pikehead, tarten > ono je to vsechno takova zabomysi valka ... to, co je u nas dalkova doprava, je z hlediska cele Evropy v podstate regionalka ... a ze osobni vlak stavi klidne po dvou kilometrech je spis unikat, nez pravidlo.

Asi nema smysl se dohadovat o tom, jestli streka Praha - Ostrava je dalkova nebo regionalni preprava ... my to bereme jako dalkovinu, protoze delsi streku tady v podstate nemame ... ale ono nejde ani tak o vzdalenost, jako spis o dobu jizdy. A tady se dostavame k tomu, co pise J.P.: jestli je vlak urceny na ctvrthodinovy nebo ctyrhodinovy pobyt cestujicich, zalezi hlavne na sedackach a na systemu vymeny cestujicich.

Optikou kovaneho zeleznicare zapomenuteho v minulem stoleti je to vsechno spatne, protoze na osobaky patri velkoprostory B(d)t a na krychliky kupata B ... a ze z hlediska vymeny cestujicich tam nejsou podstatne rozdily (bo omezujicim prvkem jsou zalamovaci dvere se zebrikem), nebo ze nekteri cestujicici i na dalkove trase preferuji velkoprostor, je mimo jeho chapani.
A s podobnou zatvrzelosti se ted muzeme dohadovat o tom, jake rozdily jsou mezi jednotlivymi variantami jedne rady vlaku. Ja tam vidim rozdily podobne, jako mezi mestskou verzi sedmistovkove karosy a "tim samym" autobusem v dalkovem provedeni. Asi nikdo z nas by nebyl nadseny, kdyby mestskou verzi mel jet na dovolenou ... a ne ze ja osobne bych byl primo nadseny, kdybych mel jet tou dalkovou treba do Bulharska, ale porad je to skousnutelnejsi ;-)
24.06.2014 (11:07)  
Pikehead: Tak sedadla jsou zrovna rozhodující věc při úpravě regional vs. intercity vlaku. :)

A jestli označení LEO Flirtu tramvají není pejorativní, tak jsem generálním ředitelem ČD.
23.06.2014 (23:31)  
tarten: ty úpravami na long regional myslíte ten tuning v podobě vynechaných dveří, jiných sedadel a kvazidesignově potištěnéhp umakartu? Z mého pohledu cestujícího bych navrhl, abychom si zde na severním pólu neříkali plnými tituly a nazývali to prostě regional.

Btw. na slovu tramvaj není nic pejorativního, říká se tak malým elektrickým jednotkám už celkem běžně.
Registered user tarten 
23.06.2014 (9:55)  
JPanther: Jinak kdyby stála VRT Praha - Brno tak čistě teoreticky kdyby tam pendlovalo něco jako Railjet (230km/h) tak tu trasu proběhne přesně 2x více než dnes. Dnes by to otočil za 6 hodin (tam a zpět), po nové trati za 3 hodiny. Pokud by třeba byl dnes s jízdným 2,00kč/osobokm rentabilní, tak na nové trati cca za 1,20-1,50Kč/osobokm. Koukněte za kolik jezdí Westbahn s pendlováním mezi Salzburgem a Vídní.

Na něco podobného třeba na nějaký čas i dojde, uvidíme. (Nebo neuvidíme, ale za nějakých 40 let životnosti railjetu by se mohl stát i takovýhle zázrak.) Ale spíšk by se mohl odsunout na VR vlaky II. kategorie - tj. ty co vymetají Jihlavu aj., na to by byl akorát.
Registered user tarten 
23.06.2014 (9:51)  
tak by Jančura a podobní kupovali ojeté mašiny s konstrukční rychlostí 200km/h a výkonem 6MW (vozy na tuto rychlost má), což by je stálo třeba o 50% více, ale...

Jančura může být v naprostém klidu ohledně tohoto. Než se u nás takové tratě zjeví v nezanedbatelné míře, veškerý jeho momentální vozový park se už dávno rozpadne a může začít další kolo koupě těch nejrychlejších, nejpohodlnějších, nejmodernějších a vůbec nejlepších vlaků v Evropě. (Koneckonců, tou dobou třeba už ironie nebude namístě, opravdu.)

Mimochodem všiml jste si na tom videu? Jančura zrovna nasazuje na Slovensku "nejrychlejší vlaky co tam vůbec existují".

Jinak ta belgická mašina se mi děsně líbí.
Mě ne a je to úplně jedno. :-D

Ať žije spekulace!!!
Pod tenhle článek se snad ani nic jiného nehodí. :-D
Registered user tarten 
23.06.2014 (9:48)  
Jirka Panther: Nějak se mi nezdá ta cifra za sedadlo v Leošově tramvaji. Ta odpovídá ve Švýcarsku naklápěčkám a ne příměstskému regiošuku. Ta by měla být o půl Mega na sedadlo levnější.

Opakuji, Leo nemá žádné příměsto. Na to se naprosto nehodí a ty úpravy na long regional nebyly zadarmo. I vy jste se stal obětí ohlupující přezdívky "tramvaj"? Čísla jsou veřejná a snadno si to vydělíte sám. Půjde ale i o to, že v tom má koupený i servis "na klíč", nikdo neví za kolik a v jakém rozsahu.
21.06.2014 (23:00)  
prastravak: Myslím, že pan Petrák tento problém již rozlouskl. Vůbec mi nešlo o to, aby se někde po cestě přidávaly a odebíraly vozy.
21.06.2014 (22:50)  
to Lo Wang
není to sice o belgických lokomotivách, ale o tom obsazování:
pokud by to bylo technicky možné připojovat vagony podle obsazenosti, jak si to představujete organizačně?
Mám jeden vagon s 10 kupé po 6 lidech... počkám až se obsadí..připojím tedy další vagon? a kdy? pokud bude mít zase 10 kupé po 6 a prodám dalších pouze 20 jízdenek, pak mám obsazenost (60+20)/(60+60), tj. asi 66 %. Když mám rovnou dva vagony, prodám taky 80 jízdenek (a možná dříve), tj. se stejnou obsazeností a všichni mohou sedět po 4.
Za sebe můžu říct, že nejsem nadšen, pokud na mě zbude sedadlo uprostřed kupé
Opravdu se domníváte, že RJ vozí vzduch bezúčelně?
A co teprve úvaha, že např. při cestě z Prahy v Olomouci vystoupí daleko více lidí, než nastoupí ve směru na to Návsí nebo Žilinu?
Dovolím si mít jednu poznámku: Pamatuju, že v Anglii na mnoha tratích stála jízdenka v jednom směru např. 20 liber a zpáteční 22 liber. Asi dobře vědí proč
21.06.2014 (18:45)  
KK: Taky už ztrácím přehled. :) Takže loni Bystřice a letos Návsí.

https://jizdenky.studentagency.cz/Timetable?3&id=1566536001
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko