..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registered user Kakov 
13.03.2015 (14:11)  
JP:

ano přesně to jsem měl na mysli
13.03.2015 (13:51)  
KK: A co teda znamená "měl podobat osobnímu vlaku"? Mě osobně hned napadne "umožní rychlou výměnu cestujících", což zrovna ABpee neplní, protože nemá široké dveře a není nízkopodlažní. :) Naopak ta ulička kolem záchodu je snad nejužší, co jsem kdy u ČD viděl.
Registered user Kakov 
13.03.2015 (13:47)  
JP:

co je to "EPIKfail"?

nevím jestli to hrajete, ale to jste si opravdu nevšiml, že nikde nepíšu, že vlak má být nepohodlný a neergonomický??

jen tvrdím, že vhodný vlak pro tuto trasu by se měl v určitých ohledech podobat vlaku osobnímu a na tom trvám a nikdo jste zatím nedal jediný argument, který by to vyvrátil
13.03.2015 (13:39)  
KK: Ani jedno. ČD musí vidět, že tím lidi jezdí i Praha - Klatovy, takže je to dálkový vlak. A i kdyby tím jezdila spousta úsekovky, tak je nějaký problém v tom na té soupravě mít ergonomické a pohodlné vozidla bez vyjmenovaných EPIKfailů? Ušetřilo se něco tím, že se to takto zmatlalo?
Registered user Kakov 
13.03.2015 (13:37)  
Pro Vás, kdo mezi Prahou a Plzní nejezdíte vlakem, důrazně opakuji i v úseku Praha-Plzeň tvoří největší část cestujících příměsto, tj. Rokycany-Plzeň, Hořovice-Beroun/Praha a Beroun-Praha,

ani u této části trasy nepřevažují lidé, kteří by jeli Praha-Plzeň,
Registered user Kakov 
13.03.2015 (13:34)  
Josef Petrák:

obávám se, že to "co to je" je důležitý fakt do mozaiky uvažování,

při debatě co by to mohlo být, by jste si měl položit tyto otázky:

1) Pokud z toho udělám opravdu expresní vlak a zbavím se tak příměstské frekvence, zůstane mi dost dálkových cestujících, aby ten vlak měl smysl??

2) Vypravím další vlaky pro tu "nechtěnou" příměstskou frekvenci? nebo jim vzkážu jděte si koupit auto o Vás nestojím?

3) Pokud se rozhodnu přidržet stávajícího konceptu zastavování, budu opravdu chtít, aby tam jezdil ryze dálkový vlak?
Registered user Kakov 
13.03.2015 (13:26)  
Láďa Mlynařík, Aleš Petrovský:

jaký je rozdíl, jestli jedu 4 hodiny z prahy do Třince, nebo 4 hodiny z Prahy na Železnou Rudu?

1) nikde nepíšu, že má být rozdílný komfort, ani, že v jednom vlaku má být horší,

2) neřeším slovíčko ve výkazu MD, ale praktické provozní záležitosti

3) rozdíl je v tom (když pravda asi čtenářům ŽP nevoní), že vlak Praha-Třinec poveze hodně těch, kteří pojedou Praha-ostravsko a příměstská doprava bude minoritní, R Praha-Klatovy(-ŽR) poveze převážně příměstskou frekvenci a Ti, kteří to pojedou celé budou minoritní....

4) objednatele bych do toho netahal, Ti za současné situace udělali to nejlepší co mohli, tj, to že jsou to "vymetací" vlaky nekritizuji, ani nepovažuji za špatné,

5) cestující Praha-Plzeň pojede buď busem nebo autem, těch co půjdou na vlak je málo,

5) fakt, že se (na rozdíl např. od Praha-Pardubice) přímo očekává (není jiná alternativa) od těchto R ZDO, vychází mi pro každý v úvodu jmenovaný vlak jiné priority jednotlivých požadavků, např. vlak do Klatov bude převážet více kol, bude požadavek na kočárek častěji, bude výhodnější mít rychlou výměnu cestující

závěr:

Pokud vezmu vlak Praha-Třinec, pak může použít vagón zaměřený primárně na pohodlí cestujících, nebudou vadit relativně úzké uličky a dveře, nebude mi chybět nízkopodlažnost, málo míst na kola......

Pokud vezmu vlak Praha-Klatovy je vagón s úzkými uličkami a bez míst pro kola na prd, i nízkopodlažnost by se hodila (vím, že s tím je u klasiky problém), prostě na této trase má být sice vlak komfortní, ale měl by vypadat trochu jinak než vlak Praha-Třinec.....

Apropo, třeba Jančurovu Astru si na lince do Klatov představit nedokážu, zatímco na skutečné (nejen jménem) dálkovce svou službu udělá....
Registered user thingie  mail  
13.03.2015 (13:15)  
Rychliky Praha - Plzen - X jsou podle me primarne rychliky Praha - Plzen, ktere sem tam mozna jedou nekam dal, ale prave tohle ma byt relace, kde maji CD soutezit o rozhodujici prepravni podil. Tech par lidi dal do znicenych a zchudlych Sudet... podle me nestoji za debatu.
Registered user JiP 
13.03.2015 (13:07)  
M. Jaros:To je uplne jednoduche. Vzhledem k urovni sluzeb dalkovi cestujici z Ex utekli od CD k RJ a Leo. Proc asi.... Ex ted v podstate slouzi jako meziregionalni vlaky mnohdy hlavne pro kazdodenni dojizdeni. To neni zadny plan CD, to je toliko jejich neschopnost si tyto cestujici udrzet sluzbami, protoze jizdni doba je stejna s RJ a za Leo take nijak nezaostava.
13.03.2015 (13:04)  
Michal Jaroš, thingie: Já bych se na tuhle debatu vykašlal. Není důležité, co to je, ale co by to mohlo být - a tu mluvíme o konkurenci dálkových autobusů Praha - Klatovy. :) Takže otázka zní: Chtějí být ČD konkurentem? Nebo chtějí rezignovat a dělat z toho špěšný vlak vyšší kvality (Spx)?
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko