..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bespi_ 
16.03.2015 (10:10)  
Koukam ze dulezite je porad si jenom stezovat.
Co ja vidam, tak od te doby co je tento vagon razen tak byva ta jednicka rano plna. Tady v diskuzi uvadene takzvane lepsi humanizovane AB jezdi prazdne takrka vzdy. Ano ten vagon ma jiste mouchy, ale porad je to pokrok. Navic pro tuto relaci zcela dostacujici.

Co se tyce roletek tak doufam, ze je naopak nikde osazovat uz nebudou. Ty roletky vubec nestini narozdil od zaclonek. Zkuste si tim jet nekolik hodin kdyz na vas celou dobu prazi slunce. Zaclonky se take pravidelne perou, ale ze by nekdo cistil ty roletky ... . Bohuzel vlaky, kterymi pravidelne jezdim, maji vsechny roletky.
15.03.2015 (19:28)  
hubitel: Asi nikdo z těch všech nepíše články na ŽP a nepodílel se ani na tomto autorském textu.
15.03.2015 (14:28)  
to se docela divim, že článek kritizuje to, že sedačky nesedí s okny a lidi čumí při cestě do zdi... já to tady zmiňoval v diskusi k vagonům už dvakrát a pokaždý mě všichni přesvědčovali, že to přece vůbec nevadí, protože všichni cestující přece celou cestu pracují na počítačích a z okna se ani nepodívaj
14.03.2015 (16:27)  
Ano, přesně tak, 1. třída se používá zejména u delších cest. Ne výhradně, ale používá.

Předpokládám, že ti nejvíce kritičtí k článku budou mít vazby na ČD a tudíž také možnost se k podobným datům dostat :)
registrovaný uživatel Keprt 
14.03.2015 (10:54)  
Martin111: občas jezdím jedničkou 14 km osobákem. Nejsem zrovna kontaktní typ a těch pár korun člověk utratí i za nesmyslnejsi věcí, než pár chvil v klidu.
registrovaný uživatel M 
14.03.2015 (8:54)  
To je nejaky axiom - pouzivat prvni tridu jen pri ceste 100 km plus?
14.03.2015 (8:42)  
M: Bavíme se ale o první třídě, ne o celém vlaku.

Pochybuju, že ji používají ti co jezdí pár km.
registrovaný uživatel M 
14.03.2015 (0:02)  
Jako docela dost rozumim tomu, co pise KK. Proste je to spesnak (za Plzni ani to ne), co se tak nejmenuje. Tim, ze tupe "kopirujete", co ma vlak zadane v hlavicce JR, tak tim z osobaku EC neudelate. Jeden o voze a druhy uplne blbe o koze...
13.03.2015 (15:14)  
Dovolím si jeden postřeh cestujícího plzeňáka co miluje vlaky a do Prahy jede žlutým busem. Přitom čas jizdy centrum-centrum je stejný,ale kvalita služeb ČD byla taková, že jsem začal jezdit autobusem (nemám je rád). A proto také jezdí busy co 30 minut plus posily. Do Rudy už dávno vlakem nejezdím, protože doba jízdy je 30 let stále stejná, autem ušetřím hodinu. A když jsem v prosinci na rychlíku vyšší kvality v Rudě viděl humanisovaná béčka, tak je to snad všem cestujícím jasné že vyšší kvalita jsou jen pěkná slova,nic víc.A do toho ty letité modernizace tratě nemající konce-což pravda není problém ČD ale SŽDC. A nyní ta rekonstrukce hlavního nádraží hlavního evropského města kultury, no to je opravdu vrchol kultury a ostuda jako hrom.Už víte proč jezdí vlakem příměstská frekvence?
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
13.03.2015 (14:32)  
Co se moc neumí, ale mohlo by se umět, je mít na jednom vlaku jak vagony pro dálkovou frekvenci, tak vagony pro úsekovou. Asi ne nějak striktně ("no jó, ale vy jedete míň jak 100 km, tak to si přestupte do vedlejšího vozu, nebo si dokupte jízdenku až do Železný Rudy"). Ono by mohlo hodně udělat, kdyby eshop dával místenky podle toho kam lidi jedou. Ostatně kdo jede blízko, tak často bude mít nějakou předplatní věc a žádnou místenku mít nebude, kdo jede dál, tak si spíš bude kupovat jízdenku, a když to udělá na eshopu, místenku k tomu dostane automaticky zadarmo (btw. mam pocit že se to mezi lidma furt moc neví).

To samozřejmě neřeší problém, že ABpee se zdá se nehodí ani jedno, ani na druhé. Ale pokud hrozí, že se někdo snažil navrhnout vůz tak, aby se hodil na oboje, pak je moje poznámka relevantní.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko