..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Komentáře

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Baal  mail  
13.11.2016 (8:30)  
Tak jsme se tohoto "polského krámu" jak se tomu tady říká dočkali i na trase R10 Praha-Hradec-Trutnov a s autorem souhlasím. Jednička pro cestu na hodinu a více naprosto otřesná, sedačky tvrdý, prakticky nulový polohování, jak tu někdo psal na vlacích os a sp, by se to pochopit dalo, ale na rychlících... Jednou jsem v tom jel 3 hodiny z Trutnova do Prahy a v Praze jsem byl rozlámanej jako kdybych se převtělil do fotbalové mičudy...
Mě osobně to přinutilo přestat jezdit první třídou i když mám IN50 a doplatek je pár korun, tak si radši sednu do starýho vozu BDs kde jsou kupata, je to pohodlnější a nepřipadám si tam jako v solárku.
Bohužel to tu dali na všechny rychlíky a tak není alternativa...
U toho rozhlasu ve vlaku už jen chybí hláška "Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Přístí stanice Florenc"
registrovaný užívateľ Kakov 
17.03.2015 (9:18)  
a zkusil někdo z Vás se obrátit na dopravce ČD?

já to zkusil jen jednou v úplně jiné záležitosti a byl jsem vyslyšen a stala se náprava
17.03.2015 (8:57)  
M.152: Bohužel, je to tak. Velmi časté je to v rychlících, které mají jen půlku vozu 1. třídy. Takováto opakovaná zkušenost pak byla jedním z důvodů, proč jsem přestal používat časový doplatek do 1. třídy. Protože jsem si nezřídka připadal jako jediný blbec, který si doplácí, ale vezou se i všichni ostatní za cenu dvojky. A zvýšení ceny doplatku ze 4 na 5 tisíc ročně (za nic) tomu taky nepřidalo. Takže doplácím už jen jednorázově a podle situace. V případě tohoto vozu a nedostatků popsaných v článku je tedy má šance na svezení (a doplacení) výrazně nižší.
registrovaný užívateľ M 152.0  mail  
16.03.2015 (21:29)  
Já si kvůli ABpee (nebo spíš kvůli té části A) připlatil první třídu z Železné Rudy-Alžbětína do Plzně hl.n. Těšil jsem se, jak budu nabíjet mobil a notebook, ale... Zásuvky jaksi bez přísunu energie. Sedadlo taky o nic moc pohodlnější než v sousední B části (tou jsem jel při cestě z Prahy do ŽR-A). Tak jsem si říkal, že teda když už nic, alespoň mám ten pocit, že jedu sám v první třídě, jako „lepší člověk“. No, ani tahle radost mi netrvala moc dlouho. Ve stanici Špičák přistoupila skupina osob, vlak se ještě ani nerozjel, ale už po pár desítkách sekund konverzace jsem dokázal odvodit, že jízdenku do 1. třídy nemají (věta „No uvidíme, až příjde průvodčí, když tak mu řeknem, že jsme to nevěděli a půjdem si přesednout.“ mě o tom přesvědčila). Tak jsem se alespoň těšil, jak budou tito lidé během pár následujících minut pěkně vyhozeni a budou se na mě dívat, že mě nikdo nevyhazuje, protože já ten doplatek mám. Samozřejmě se nic takového nestalo. Průvodčí nám všem zkontroloval jízdenky, neřekl nic a šel dál.
registrovaný užívateľ Neonym  mail  
16.03.2015 (19:53)  
Já jsem raději za záclonky. Protože tu si může každý na svém sedadle zatahovat/roztahovat, aniž by tím ovlivnil druhé sedadlo u stejného okna. Jinak ABpee považuji za velmi povedený vůz 2. třídy. Za povedenou 1. třídu bych ho považoval v případě, že by příplatek nebyl astronomických 50 %, protože takový rozdíl v tom nevidím.
16.03.2015 (11:35)  
Případně i naše 842 a lůžkové vozy.
16.03.2015 (11:17)  
Bespi: Např. tato řada PKPIC má dvouvrstvé záclonky.
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/PL/PKP_Amnopuz-158A.php
registrovaný užívateľ Bespi_ 
16.03.2015 (10:44)  
V tom pripade jsem ty lepsi roletky jeste nikde nepotkal. Zatim jsem videl jen "jeden typ" a to jak u vozidel stari 20 let tak u tech novych. Tj. takove to sito co se jinak pouziva jako sitka proti hmyzu.
16.03.2015 (10:23)  
U roletek záleží na typu. A čištění je snazší, než u záclon.
16.03.2015 (10:16)  
Bespi: Záleží od modelu záclonek.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko