Praha — České dráhy od 15. prosince 2013 zavedly nové možnosti pro zákazníky, jak se prokázat platným jízdním dokladem ve vlaku. Vnitrostátní jízdenky zakoupené na eShopu ČD už není třeba tisknout na papír formátu A4 a také je nelze tisknout pomocí jízdenkových automatů UNIPAJ. První možností je uvedení telefonního čísla při nákupu jízdenky na webu ČD. Po zaplacení vám přijde na uvedené číslo SMS ve tvaru např.: „Kod transakce 1234X5 NOVAK Jan Plzen hl.n. – Praha hl.n. a zpet TAM: 23.01.2014 2.trida ZPET:23.01.2014 2.trida“. Kód transakce poté ukážete nebo nadiktujete průvodčímu ve vlaku a ten si pak zobrazí přes přenosnou osobní pokladnu (POP) vaši jízdenku. Druhou možností je při nákupu na eShopu uvést jako doklad číslo své In-karty. Po zaplacení je jízdenka v interních systémech ČD přiřazena k vaší In-kartě a průvodčí si pak po načtení karty přes POP ve vlaku může zobrazit taktéž vaší jízdenku.
Lze také kombinovat obě možnosti. Vyplněním telefonního čísla při registraci účtu v eShopu ČD získáte jeho automatické předvyplňování např. i pro informování o zpoždění či mimořádnostech příslušného vlaku. Tento způsob zatím není možné využít při nákupu traťových jízdenek a je třeba, aby si zákazník kartu aktualizoval u libovolné pokladny ČD se čtečkou In-karet. V platnosti samozřejmě nadále zůstává možnost vytištění jízdenky na papír formátu A4, zobrazení jízdenky ve formátu PDF na displeji el. zařízení (notebook, tablet, smartphone…) či sdělení kódu transakce z PDF jízdenky. U všech možností je vždy třeba předkládat průvodčímu také příslušný doklad, který jste uvedli při nákupu v eShopu.
Zdroj: Tisková zpráva ČD
Bonus se nenahrává třeba za Včasné jízdenky, které jsou výhodné právě ze stanic kde automaty jsou.
S rozšířením eshopu a možností mít jízdenku na kartě trošku pozbývají smyslu. Za chvíli budou mít chytré telefony s připojením skoro všichni. Pokud někdo nebude mít telefon, protože nechce/neumí používat techniku, nebude nejspíš používat ani automat a stejně by si koupil jízdenku u pokladny.
Na objednání jízdenky z eshopu zdržuje nejvíc zadávání čísla karty což by peněženka vyřešila. Ostatně konkurence má elektronickou peněženku v eshopu už dávno.
Popravdě EPIK je prakticky k ničemu. Čas pokladních to neušetří (nejdřív nabiju kartu, pak zakoupím ještě jízdenku), sleva platí jen pro některé doklady apod.
Jiří Voseček: Je to přesně tak, traťovka už ne uplně odpovídá dojížděcím vzorcům...
Taky by se i běžné jízdenky mohly zapisovat (při zakoupení na kase) na in-kartu, že by odpadl ten papírek.
No a protože to tu určitě někdo čte i z ČD, tak další nápad je mít možnost si výhodně koupit třeba 50x úsek X-Y (bez ohledu na sledování směru cesty) za zvýhodněnou cenu a po jednom ho v období platnosti (třeba 3 roky) projíždět. Neříkejte mi, že na platbě předem a eliminací transakčních nákladů by se to nezaplatilo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.