Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.
Rx - co lze očekávat?
Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“
Nasazovaná vozidla
Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení
Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.
Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.
Zdroj: České dráhy
Předpokládám, že by jednička byla nejdražší a pětka nejlevnější. Třeba by se tím vylepšil dnešní paradox cestujícího, který musí chápat, že se "jedničkou" dostane z Prahy do Ostravy za 295,-, zatímco nějakou "trojkou"/"čtyřkou" (těžko říci, kam zařadit východoněmecké osobákové vagóny v kombinaci s Elefantem) se po stejné trati dostane za 295,- jenom do Mohelnice. Možná, že se vlastně platí za čas strávený ve vlaku a ne za ujeté kilometry... :-D
Jakožto častý uživatel železnice musím uznat, že systém vlaků, tříd, slev, akčních nabídek atd. by jednomu dal zabrat dost dlouho, nežli by ho sestudoval. Ano, cestuji relativně levně, protože mě baví stále se vrtat v akčních nabídkách, ale dovedu si představit, že běžný cestující bez inkarty a bez znalosti, že by měl žádat o nějaké slevy, si může říci, jak je to vlakem strašně drahé. Jeden příklad za všechny (je to úplně OT, tak to klidně přeskočte): Cestující Blešno - Praha, který vůbec nic netuší o místních fintách by si normálně koupil jízdenku za 175,- Pokud však cestu rozdělí na dvě kratší, může se dostat maximálně na 121,- nebo i o pár korun levněji. Není to divné? No je to divné! Alespoň pro člověka, který vidí vlak jednou za uherský rok.)
Jinak ovšem k tvrzení, že Švýcaři si k dokonalosti vystačí se dvěma kategoriemi vlaků, tak odkaz na stránku SBB http://www.sbb.ch/fahrplan/fahrplaninformationen/zeichenerklaerungen.html jich ukazuje trochu víc ... a dokonce i tam jsou nějaké vlaky s garantovanými službami, které tytéž vlaky s o 1 písmenko méně nemají.
No a jelikož barevná variabilita klesá s postupující Najbrtizací, tak se ČD asi rozhodly své pasažéry neochudit o různorodost a rozšířili nabídku značení vlaků.... :-)
Mimochodem, jak asi budou značeny rychlíky vedené Elefanty?
Zaver je takovy: jiste je jen to, ze vlak co prijede bude mit spravne cislo. Vse ostatni je veci momentalni dostupnosti vagonu ;) A jak jsem zjistil, ani vagon nutne nemusi byt zarazen. A to se jednalo o IC.
- R - očekávej koženku ... a prijede pendolino
- Rx - očekávej modernější vozidlo ... a prijede Btee
?
Ja se ptam, nevim jak to mate nastavene. Zda technicky (pak je to skoro splneno, bo misto "ocekavej kozenku" lze dosadit "ocekavej loterii" a Btee je o radove desetileti modernejsi nez klopidlo), nebo psychologii beznyho cestujiciho, pro kteryho je pendolino honosnejsi vozidlo, nez jakakoliv klasika.
Fascinuje mě ta schopnost některých jedinců totálně pohřbít úplně cokoli, co CD udělají.
Mně se prostě to sdělení zdá jasné a úplně jednoduché: R - očekávej koženku, Rx - očekávej modernější vozidlo, přičemž pořád je to rychlík.
BTW jsou si ČD jisty, že budou mít v půli prosince všechny Pragotrony na tuhle novinku připravené? Zrovna třeba u Smíchova mám silnou pochybnost. Je to celé bezkoncepční nesmysl.
To je prave to, na co se ptam - zatim nikdo nepotvrdil ani nevyvratil, jaky koncept ma byt. Mezi Plzni a Prahou by do budoucna klidne mohlo byt Os + R (nebo Rx, to je fuk) + IC ... tedy prehodit soucasne Ex na Rx a je to ... jenze; soucasne Ex jezdi z/do Nemecka, takze pokud se zpozdi, je z Plzne vypravovana nahradni souprava vytazena z kopriv => pokud se tohle nezmeni, nebude to splnovat koncept Rx. Takze se nabizi dva scenare:
- Ex se sjednoti s R pod novou hlavickou Rx ... pak ale v pripade nahradni soupravy pochybuju, ze bude dostatek kvalitnich vozu => Rx bude dosavadni loterie s novym nazvem
- R prejde na Rx, zatimco Ex zustanou tak jak jsou ... Rx budou jaks taks garantovane, zatimco na vyssi kategorii vlaku bude loterie klidne s kozenkou.
No a podobna otazka je od Plzne dal, na Cheb, kde ted jezdi Os + R ... kde pod R se schova vse od kozenky po klopidlo. Opet jsou tu dva scenare
- pendolino zustane na R, klasika prejde na Rx ... pro cestujici zustane aspon pravidlo, ze "vyssi krychliky" Rx jezdi v taktu a nemusi se z nej prestupovat v Plzni smerem na Prahu ... ale jsou pomalejsi a nemusi tam byt ani klima, ani zasuvky
- vsechny R prejdou na Rx, vcetne klopidla ... pak nula z nuly pojde a z kategorie vlaku covek nic nevycte stejne jako doposud
Jasne, prejmenovani nikomu neublizi ... samo o sobe asi neodradi, ale je velmi pravdepodobne, ze to muze byt dalsi z promarnenych prilezitosti, jak si vylepsit reputaci u verejnosti. Proste to muze dopadnout podobne, jako kdysi Ec s B, kdyz v razeni je Bmz - covek sice dojede kam potrebuje, ale nenaplni se ocekavani a je zklamany. Coz je prvni krok na ceste to priste zkusit jinde a jinak.
(Pozn.: do vlaku ale nekoho muze dostat ten "hardware" jako takovy, tzn. lepsi vagony, to urcite ano. Akorat tahle podstata se nejak upozadila a resi se bezvyznamna blbost.)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
