..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
03.09.2014 (23:52)  
Railpic - mam za to, ze to ma nahradit soucasne R na trase Praha-Plzen (zhruba). Tak nic jineho nejezdi, RJ tuplem ne.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
03.09.2014 (20:33)  
Rx pro něco lepšího musí být matoucí pro cizince znající vlaky REX jako rychlejší osobáky. To bych raději kategorii R ponechal pro delší štreky a REX zavedl pro motoráky Praha - Tanvald, Most-Plzeň, Liberec-Pardubice, Olomouc-Krnov-Ostrava a Olomouc-Břeclav-Brno
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.09.2014 (17:14)  
cestovatelvlakembusem: Ano, to jsou přesně ty případy, už jsem se párkrát setkal s tím, že se sváteční cestující moc nevyznají v jízdenkách.
Jedny starší manželé si dokonce nějakým způsobem koupili zpáteční jízdenky a nevěděli, že na to můžou jet zpátky a koupili si další. A taky mysleli, že na rychlík se připlácí, tak jeli osobákem.
A ještě, většina nešotoušů, jak už jsem psal, zná jen osobák (courák) a rychlík, maximálně Sp (neboli zrychlený podle jejich slovníku). A taky se strašně diví, že osobák nejezdí pomalejš než rychlík :-) Vždyť přece je to courák, že se courá a rychlík je rychlík, protože jede rychle :-)
registrovaný uživatel Zek  mail  
03.09.2014 (15:50)  
Ten billboard je dobry napad. Budu chodit na nadrazi casteji a tesit se, jestli ten den zrovna pojede lepsi vagon ;)
03.09.2014 (15:23)  
Railpic:

Jak to cestujícím řeknu? Budu to propagovat, dělat reklamní kampaň, vykřičím to do světa. Rozhodně si třeba myslím, že za ty stejný prachy bude účelnější billboard na tom nádraží v Ústí, co Vás bude informovat o tom, jak na trase do Budějovic nasazuji nové, nejlepší, nepohodlnější vozy, než to, že slavnostně zavedu novou kategorii...

A to, že to neznalým lidem neublíží taky není úplně pravda, protože když nemám ani páru, tak milion kategorií ve mně vzbuzuje pocit zmatku, chaosu...
03.09.2014 (15:16)  
cestovatel: Pokud někdo vůbec netuší, tak jak popisujete, tak mu sice opravdu nepomůže, ale současně nevidím jediný důvod, proč by mu to mělo ublížit.

I když budou na některých tratích jezdit jen nové vagóny, jak to cestujícím, co tam pravidelně nejezdí, řeknete jinak než tou kategorií? Zkusím jednoduchý příklad. Jsem z Ústí, jezdím EC do Prahy a výjimečně potřebuju do Budějic. Kouknu do jízdního řádu, z Prahy mi jede R, beru auto. Vídím Rx, jedu vlakem.

A mimochodem, z Prahy do Berouna bude jezdit Rx vedle R Praha-Písek-Budějovice, takže i tady to rozlišení smysl má.
03.09.2014 (14:52)  
acolmiztli: souhlasím, že v reálu těch 5 tříd možná existuje, otázka je, jak to uchopit marketingově a co by tím získal jak cestující, tak ČD. Rozlišovat tolik tříd cenově mi nepřipadá z mnoha důvodů možné, i když by to bylo ideální. A ta informační hodnota? Hledám spojení - najdu R, co veze vozy 1.-4. třídy. Fajn, takže budu doufat, že ve 2. bude volno? Přínos pro stávající cestující moc nevidím a pro potenciální nové mi to připadá ještě komplikovanější, než rozlišovat pomocí kategorie vlaků.
03.09.2014 (14:46)  
arj, Railpic:

Jenže Vaše úvahy naráží na jeden problém... Ten cestující, který ví či bude vědět, jaké vlaky se tím označením "Rx" budou označovat, to je takový, který aspoň něco málo o železnici ví (a tudíž si zvládne v IDOSu otevřít řazení vlaků) a nebo jezdí na té lince relativně častěji... Ten, kdo jede vlakem jednou za pět, ten stejně nebude tušit, co mu to označení "Rx" garantuje...

Navíc, bych ještě smysl toho označení chápal, kdyby tam jezdily v osm hodin béčka a v devět nový vagony... Ale stejně budou jezdit na určitých tratích jenom béčka, zatímco na jiných jenom nový vagony??

Lidi, o kterých mluvím, netuší dnes, co je to IC... Proč by měli najednou vědět, co to bude Rx?!

A "blbost na n-tou" neznamená, že z toho dělám objektivní pravdu, ale to, že si myslím, že je to blbost... A to Vám dám klidně písemně...
03.09.2014 (14:35)  
Cestoval: v první řadě podle mého názoru silně přeháníte. Pokud někdo MUSÍ jet vlakem a je svéprávný, koupi jízdneky u pokladny nebo na internetu nepochybně zvládne.

Už asi 4x jsem vysvětloval, že to může pomoct těm, co si pod R představí klasické B a radši pojedou jinak. Stávajícím zákazníkům, kteří nemají na výběr, to opravdu nijak nepomůže, to tu snad nikdo nikdy netvrdil.

Začít diskusit slovy "blbost na ntou" je hulvátsví ne kvůli samotnému slovu, ale tím, že se rovnou snažíte opačný názor zesměšnit a prezentovat svůj NÁZOR jako nějkou objektivní pravdu. To pak ale není diskuze.
registrovaný uživatel arj 
03.09.2014 (14:28)  
cestovatelvlakembusem: ten samý nový vagon bude "R" a ne "Rx", tak mi to v něčem pomůže?!

Nepomůže - ale tahle akce je o tom, že na "Rx" bude poměrně velká jistota těch lepších vagonů.

Někdo tady včera večer/brzo ráno zmínil, že se "šunky" neměly přetírat do Najbrtu" ... totéž tady už bylo před 20 lety, kdy se zaváděl nátěr světle zelená/šedá (místo khaki zelené). V nových barvách chodily nové vozy, bohužel zanedlouho se stejným provedením začaly přetírat - stylem "díra nedíra, furt se natírá" - šunky po revizích (aniž třeba na podvozku ta revize neznamenala nic jiného než dotažení šroubů a uvnitř snad neznamenala ani pokus o umytí zažrané špíny).
A v té chvíli se začala rozšiřovat skupina jinak z auta nevylezou
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko